آشنایی با انواع روش‌های پرداخت اینترنتی

نوین پال 5 دقیقه زمان برای مطالعه
روش‌های پرداخت اینترنتی

امروزه با گسترش و پیشرفت اینترنت در سراسر جهان، روش‌های مختلف پرداخت اینترنتی در ایران نیز پدید آمده است و اکثر افراد از این روش‌ها استفاده می‌کنند. پرداخت اینترنتی به دلیل مزیت‌های فراوانی مانند صرفه‌جویی در زمان، سادگی پرداخت و دسترسی به تمامی مراکز خرید در چند دقیقه، طرافدارن زیادی دارد.

پرداخت اینترنتی روش‌های مختلفی دارد و افراد با توجه به شرایط و موقعیت خود، از روش‌های متفاوتی برای پرداخت استفاده می‌کنند. در این مقاله، به بررسی مفهوم پرداخت اینترنتی، سیستم‌های پرداخت اینترنتی و روش‌های پرداخت اینترنتی می‌پردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

پرداخت اینترنتی چیست

پرداخت اینترنتی چیست؟

به طور کلی پرداخت اینترنتی به معنای انتقال پول از حسابی به حساب دیگر با استفاده از اینترنت است. امروزه این روش پرداخت، در همه جای دنیا رواج پیدا کرده است و فقط مختص به کشور ایران نیست.

در فرایند پرداخت اینترنتی، ابتدا فرد اطلاعات کارت بانکی خود را مانند شماره حساب، تاریخ انقضای کارت، رمز دوم و CVV2 وارد می‌کند و سپس، درخواست پرداخت اینترنتی به بانک فرستاده می‌شود. در آخر، بانک اطلاعات مربوطه را به سرور ارسال می‌کند و پس از بررسی اطلاعات توسط سرور، درخواست پرداخت تایید یا رد می‌شود.

برای پرداخت اینترنتی یا الکترونیکی در ایران، به چه چیزهایی نیاز داریم؟

سیستم بانکی در کشورهای مختلف متفاوت است و همین موضوع باعث می‌شود تا اطلاعات مورد نیاز برای پرداخت اینترنتی نیز در کشورها متفاوت باشند. موارد زیر شامل فعالیت‌های مورد نیاز برای استفاده از روش پرداخت اینترنتی در ایران را شامل می‌شوند:

  • باز کردن حساب در بانک
  • اقدام برای دریافت کارت بانکی از بانک
  • فعال کردن رمز پویا یا رمز دوم کارت

لازم به ذکر است که با توجه به افزایش کلاهبرداری‌ها در حوزه پرداخت اینرنتی، لازم است تا برای استفاده از این روش پرداخت در ایران، از رمز پویا استفاده کنید. برای استفاده از رمز پویا پس از فعال‌سازی آن، ابتدا باید اطلاعات کارت بانکی را در درگاه پرداخت اینترنتی وارد کنید و سپس درخواست خود را برای دریافت رمز پویا ثبت نمایید. در آخر رمز پویا با استفاده از پیامک برای شما ارسال می‌شود و به مدت 120 ثانیه فرصت دارید که از آن استفاده کنید.

معمولا اکثر درگاه‌های پرداخت اینترنتی، از شما ایمیل می‌خواهند که ارائه دادن آن کاملا اختیاری است. پیشنهاد می‌شود که حتما یک ایمیل برای پرداخت‌های اینترنتی خود داشته باشید؛ زیرا در هنگامی که امکان نمایش رسیدِ پرداخت توسط درگاه دچار مشکل می‌شود، گزارش کاملی از پرداخت به ایمیل شما ارسال خواهد شد.

انواع سیستم‌های پرداخت اینترنتی یا الکترونیکی

به طور کلی، سیستم‌های پرداخت اینترنتی شامل کارت اعتباری و کیف پول اینترنتی هستند و برای هر کدام از این سیستم‌ها، روش‌های مختلفی برای پرداخت اینترنتی وجود دارد. در این بخش به بررسی هر یک از این سیستم‌ها می‌پردازیم.

پرداخت با کارت اعتباری

وقتی که در موسسات مالی یا بانک‌ها حساب باز می‌کنید، به شما یک کارت اعتباری فیزیکی تعلق می‌گیرد. شما می‌توانید این کارت اعتباری را برای انجام انواع روش‌های پرداخت مانند پرداخت اینترنتی و استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی بانکی، به کار ببرید.

پرداخت با کیف پول اینترنتی

کیف پول اینترنتی یکی از کاربردی‌ترین سیستم‌های پرداخت است که با استفاده از آن می‌توانید در چند دقیقه فعالیت‌هایی مانند خرید شارژ، خرید بسته اینترنتی، کارت به کارت و پرداخت قبض را انجام دهید. کیف پول اینترنتی مشابه با همان کیف پول فیزیکی است و تنها تفاوت آن‌ها این است که در کیف پول الکترونیکی، پول شما در گوشی یا کامپیوتر شما مدیریت می‌شود.

انواع روش‌های پرداخت اینترنتی یا الکترونیکی

پرداخت اینترنتی روش‌های مختلفی دارد و امروزه به دلیل گسترش فضای رقابتی در حوزه پرداخت اینترنتی، فروشگاه‌ها و شرکت‌های مختلف به این حوزه روی آورده‌اند و روش‌های مختلفی را برای پرداخت اینترنتی در اختیار مخاطبان قرار می‌دهند. در این بخش به بررسی انواع روش‌های پرداخت اینترنتی می‌پردازیم.

پرداخت اینترنتی با استفاده از همراه بانک‌ و اپلیکیشن موبایلی

امروزه همراه بانک‌ها و اپلیکیشن‌های موبایلیِ مختلفی برای پرداخت‌های اینترنتی پدید آمده‌اند و طرفداران زیادی را به خود جلب کرده‌اند. برای استفاده از این روش، ابتدا نیاز است تا یک اپلیکیشن همراه بانک یا سایر اپلیکیشن‌های فعال در حوزه پرداخت اینترنتی را روی موبایل خود نصب کنید. سپس می‌توانید با وارد کردن اطلاعات کارت بانکی خود در آن اپلیکیشن، عملیات پرداخت اینترنتی خود را در چند دقیقه انجام دهید. همانطور که در قبل نیز اشاره شد، شما می‌توانید با استفاده از این نوع اپلیکیشن‌ها، عملیات‌های مختلفی مانند خرید شارژ، پرداخت قبض و کارت به کارت انجام دهید.

لازم به ذکر است که شما می‌توانید از برخی از این اپلیکیشن‌ها به عنوان یک کیف پول اینترنتی نیز استفاده کنید؛ یعنی مبلغی را در یک اپلیکیشن قرار دهید و بدون نیاز به کارت بانکی، عملیات پرداخت خود را انجام دهید.

پرداخت الکترونیکی با استفاده از دستگاه خودپرداز

استفاده از دستگاه خودپرداز، یک روش پرداخت الکترونیکی است و لازم است بدانید که دستگاه‌های ATM از اینترنت استفاده می‌کنند. یکی از رایج‌ترین روش‌های انتقال وجه، استفاده از دستگاه خودپرداز بانکی است. در این روش، شخص به صورت حضوری به یک دستگاه خودپرداز مراجعه می‌کند و با وارد کردن اطلاعات کارت بانکی، عملیات انتقال وجه خود را انجام می‌دهد.

پرداخت الکترونیکی با استفاده از کد دستوری USDD

معمولا اکثر بانک‌ها، یک کد دستوری در اختیار مخاطبان قرار می‌دهند تا بتوانند با شماره‌گیری این کد، عملیات پرداخت و انتقال وجه خود را در زمان کوتاهی انجام دهند. برای استفاده از این روش، نیاز است تا از صحت کد دستوری اطمینان حاصل کنید و حتما آن کد را با کدی که در سایت رسمی بانک مورد نظر شما قرار دارد، مطابقت دهید.

پرداخت با استفاده از درگاه پرداخت اینترنتی

امروزه اکثر افراد با درگاه‌های پرداخت اینترنتی سر و کار دارند و بیشترین میزان استفاده از این روش، در فروشگاه‌های اینترنتی است. وقتی به یک فروشگاه اینترنتی وارد می‌شوید و سبد خرید خود را تکمیل می‌کنید، آن فروشگاه شما را به یک صفحه درگاه پرداخت متصل می‌کند و شما نیازمندید تا با وارد کردن اطلاعات کارت بانکی خود، بهای محصول یا خدمت مورد نظر خود را پرداخت کنید. به این روش پرداخت، روش استفاده از درگاه پرداخت اینترنتی گفته می‌شود.

لازم است برای استفاده از یک درگاه پرداخت اینترنتی، به روش‌های تشخیص درگاه پرداخت جعلی مسلط باشیم و بتوانیم درگاه‌های پرداخت اینترنتی معتبر را شناسایی کنیم. این کار باعث می‌شود تا در معرض کلاهبرداری‌های مختلف قرار نگیریم و سرمایه ما در امان باشد.

سخن آخر

در این مطلب با مفهوم پرداخت اینترنتی و روش‌های آن آشنا شدید. لازم به ذکر است که روش‌های پرداخت اینترنتی و الکترونیکی، روز به روز در حال پیشرفت هستند و روش‌های پرداخت سنتی جای خود را به آن‌ها می‌دهند؛ لذا بهتر است برای عملکرد بهینه مالی، انواع روش‌های پرداخت اینترنتی را بشناسیم و اطلاعات خوبی در این زمینه داشته باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید