آشنایی با نحوه عملکرد درگاه پرداخت و انواع آن

امین شیرافکن 8 دقیقه زمان برای مطالعه
عملکرد درگاه پرداخت

نحوه عملکرد درگاه پرداخت چگونه است؟ در پاسخ بهاین پرسش باید اذعان نماییم که این درگاه در واقع سیستمی است که انواع تبادلات مالی بر حسب انجام تراکنش در بستر اینترنت را میسر می‌سازد. مقاله پیش‌رو از بلاگ نوین پال جهت آشنایی با نحوه عملکرد درگاه پرداخت و انواع آن خدمت شما مخاطبان محترم ارائه می‌شود.

فرقی ندارد که کسب‌وکار کوچک آنلاین یا تجارت اینترنتی بزرگی داشته باشیم، در هر صورت تهیه یک درگاه پرداخت مناسب مهم‌ترین بخش کار ما به شمار می‌رود. به طور کلی عواملی مختلف وجود دارند که یک درگاه پرداخت آنلاین را به بهترین گزینه انتخابی مبدل می‌نماید. اما برای درک بهتر این درگاه‌ها، ابتدا باید با ماهیت درگاه پرداخت اینترنتی و نحوه عملکرد آن آشنا شویم. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی نحوه عملکرد درگاه پرداخت اینترنتی بپردازیم، پس در ادامه همراه ما باشید.

درگاه پرداخت چیست؟

پیش از پرداختن به موضوع اصلی این مقاله برای آن دسته از مخاطبانی که چندان با ماهیت درگاه پرداخت اینترنتی آشنایی ندارند، توضیحاتی اجمالی ارائه می‌نماییم.

درگاه پرداخت اینترنتی یا Internet Payment Gateway به اختصار IPG، درگاه سرویس پرداخت و سیستمی به شمار می‌رود که انواع تبادلات مالی بر حسب انجام تراکنش در بستر اینترنت را به راحتی فراهم می‌نماید. در کل درگاه پرداخت آنلاین بهترین روش جهت دریافت وجه از مشتریان یا دیگر نقل و انتقالات مالی به حساب می‌آید. در واقع هر کدام از درگاه‌های پرداخت اینترنتی به یک حساب بانکی اتصال دارند. برای آشنایی بیشتر با این مبحث مقاله درگاه پرداخت چیست؟ را مطالعه نمایید.

نحوه عملکرد درگاه پرداخت

نحوه عملکرد درگاه پرداخت

به طور کلی عملکرد درگاه پرداخت الکترونیکی عبارت است از ارسال جزییات تراکنش صورت گرفته یا در حال انجام، روی یک شبکه‌ گسترده در بستر اینترنت که شاید هر تراکنش با هدف خاصی صورت پذیرد. برای مثال جهت درگاه پرداخت اینترنتی برای خریداری یک کالای فیزیکی، خدمات سرویس‌دهی، محصولات دیجیتال، دریافت تسهیلات، پرداخت اقساط و موارد مشابه دیگر کاربرد دارد.

به واسطه بهره‌مندی از درگاه پرداخت آنلاین، تمامی عناصر و داده‌های یک مبادله‌ مالی، در زمانی مشخص، برای شبکه‌ای واحد با هم در تعامل لحظه‌ای هستند که از ساختاری هماهنگ و منظم پیروی می‌نمایند. البته این‌ها تنها تعاریفی جزئی از درگاه سرویس پرداخت به شمار می‌روند، چراکه فرآیند پرداخت آنلاین از پیچیدگی‌های بسیاری برخوردار است. چنانچه تمایل دارید که از درگاه پرداخت اینترنتی برای کسب‌وکارتان استفاده نمایید، پیشنهاد می‌کنیم تا مقاله نوین پال چیست را مطالعه نمایید.

همچنین مطالعه نمایید: آشنایی با سرویس‌های نوین پال و تفاوت آن با سایر پرداخت یاری‌ها

فرآیند پرداخت چگونه است؟

به صورت کلی فرآیند پردازش پرداخت‌ها و تراکنش‌های کاربران به موارد مختلفی منجمله تنوع سرویس‌های پرداخت، امنیت پرداخت، ابزارها، افزونه‌ها و سیستم‌هایی برای امنیت، دقت و کارآمد بستگی خواهد داشت.

چنانچه صاحب یک  تجارت آنلاین هستید و محصولات یا خدمات خود را به واسطه استفاده از درگاه پرداخت آنلاین ارائه می‌دهید، بدون شک می‌دانید که پرداخت در واقع مهمترین فاکتور در فرآیند فروش به حساب می‌آید. چراکه این مرحله در نهایت منجر به کسب درآمد خواهد شد. بنابراین هر اختلالی در فرآیند مذکور موجب می‌شود تا مشتری سبد خریدش را نیمه کاره رها نماید. در حقیقت یکی از بارزترین مشکلاتی که عموم کسب‌وکارهای آنلاین با آن سروکار دارند، انتخاب بهترین گزینه برای پرداخت مشتریان است.

به طور کلی هر کسب و کار باید بداند که برای فروش آنلاین محصولات خود و دریافت وجه از مشتری، بهره‌مندی از درگاه پرداخت اینترنتی نظیر نوین پال از مهمترین فاکتورهای فروش در بستر اینترنت و دنیای مجازی محسوب می‌شود. به موجب این امر بهتر است از درگاه پرداخت مطمئن استفاده نماییم تا بیشترین میزان بازدهی در تسهیل فروش و افزایش درآمد را تجربه کنیم.

همچنین مطالعه نمایید: نحوه حل مشکل اتصال به درگاه پرداخت

روش اتصال درگاه پرداخت به فروشگاه

چنانچه بخواهیم در وب‌سایتی که برای فروش محصولات یا خدمات‌مان داریم، از قابلیت درگاه پرداخت آنلاین بهره‌مند شویم تا مشتریان ما به واسطه یک کلیک روی گزینه‌ خرید محصول، به صفحه‌ پرداخت نهایی هدایت گردند، به افزونه  یا همان پلاگین (Plug-in) نیازمند هستیم. ما به‌ سادگی می‌توانیم تمام افزونه‌های موردنیاز وب‌سایت‌مان را نوین پال دریافت نماییم و به کمک راهنمای کامل پیاده‌سازی، این افزونه‌ها را برای فروشگاه خودمان متصل کنیم.

پرداخت یار نوین پال با هدف تسهیل در اتصال به درگاه های پرداخت، متناسب با سیستم و اسکریپت در حال استفاده، پلاگین‌‌هایی را همراه با راهنمای نصب برای شما مخاطبان ارائه داده است. برای دسترسی را حت‌تر به پلاگین‌‌های نوین پال روی لینک درج شده کلیک نمایید.

مزایای درگاه پرداخت آنلاین نوین پال

در طول روز انرژی و زمان زیادی در مدیریت امور مالی و همچنین بررسی جزئیات پرداخت‌ها صرف می‌شود که تازه به خاطر خطای انسانی، شاید این گزارشات، از دقت پایینی هم برخوردار باشند. درگاه پرداخت اینترنتی (Internet Payment Gateway)، به واسطه تجزیه و تحلیل پرداخت‌های موفق از ناموفق، این امکان را فراهم می‌نماید تا از صحت تراکنش‌ها و تطابق هر کدام از آن‌ها طبق مشخصات پرداخت‌کننده اطمینان حاصل نماییم.

مزایای درگاه پرداخت آنلاین

به طور کلی باید اذعان نماییم که درگاه پرداخت اینترنتی نوین پال، به صورتی پیاده‌سازی شده که می‌تواند تمام نیازهای کسب‌و‌کارهای آنلاین را به راحتی پوشش دهد و همچنین امکاناتی دیگر را نیز در اختیارشان قرار دهد. برای مثال با درگاه پرداخت نوین پال ما قادریم تا یک درگاه پرداخت اختصاصی برای کسب‌وکارمان بسازیم و فرم پرداخت را سفارشی‌سازی نماییم.

در واقع تضمین امنیت اطلاعات بانکی اشخاص با امکان رمزگذاری اطلاعات بانکی پرداخت کننده، افزایش سرعت مبادلات خرید یا فروش، گزارش‌گیری از تراکنش صورت گرفته، فاکتور الکترونیکی و ارائه‌ صورتحساب، تضمین صحت اطلاعات هویتی فروشندگان و مشتریان، از دیگر مزایای درگاه پرداخت اینترنتی نوین پال به شمار می‌رود که به منظور  امنیت خاطر کاربران برای آن‌ها اتخاذ شده است.

همچنین مطالعه نمایید: مزایای درگاه پرداخت اینترنتی برای کسب‌وکارها

مزایای کلی داشتن درگاه پرداخت اینترنتی

شاید در نگاه اول انتقال اطلاعات پرداخت با درگاه‌های شخصی از مبداء به مقصد امری آسان به نظر رسد، اما مزایای زیادی به دنبال دارد که توجه به آن‌ها برای فروشندگان ضرورت دارد.  امروزه رشد مشاغل آنلاین به واسطه بهره‌مندی از راه‌حل‌هایی نظیر فین تک (Fintech) از مزایای بارز به استفاده این نوع درگاه‌ها به حساب می‌آید؛ اما دقیقاً این تکنولوژی‌ها چگونه قادرند تا به کسب و کارمان کمک نمایند؟

1. کاهش هزینه‌های جانبی نیروی کار

در روش‌های سنتی پراخت مثل استفاده از چک، حواله و پول نقد، یک نیروی انسانی همیشه نیاز بود تا کارهای امور مالی را صورت دهد و پروسه پرداخت را تسریع نماید؛ اما پرداخت آنلاین، به صورت خودکار است و دیگر احتیاجی به هیچ نیروی کار انسانی جهت تحقق این اهداف ندارد.

2. تسریع در تراکنش

در واقع دومین ویژگی بارز داشتن درگاه شخصی، سرعت تراکنش‌ها در آن است. به طور کلی رفتن به بانک و انتظار در صف‌های طولانی یکی از دغدغه‌های عموم مردم است. حتی مراجعه به دستگاه‌های خودپرداز (ATM) هم امری وقت گیر به شمار می‌رودد. علاوه بر این در صورت عدم دسترسی به بانک‌ها یا دستگاه‌های خودپرداز، اشخاص به مشکل بر خواهند خورد. سرعت پایین امور بانکی هم امروزه با توجه به مشغله‌های گوناگون، طاقت فرسا است.

مشتریان فرذوشگاه آنلاین ما در هر جایی که باشند تنها با دسترسی به اینترنت می‌توانند پرداخت‌های خودشان را از طریق درگاه اینترنتی به راحتی صورت دهند. در کل معاملات آنلاین این امکان را دارند تا سرعت فرآیند خرید را به شکلی چشمگیر ارتقا دهند.

3. دسترسی راحت‌تر مشتریان

طی چند سال اخیر تمامی فروشگاه‌ها به دستگاه کارت‌خوان مجهز شده‌اند که مشکل داشتن پول نقد را برای مشتریان برطرف شد. اما پول نقد و دستگاه‌های پوز تنها برای خریدهای حضوری محدود می‌شود. علاوه بر این مشتریان را به حضور در محل و داشتن وجه نقد یا کارت بانکی همراه خودشان محدود می‌نماید. در حالی درگاه پرداخت آنلاین نوین پال این امکان را فراهم می‌سازد تا ما کسب و کارمان را محدود به موقعیت جغرافیایی مشتریان نکنیم. همچنین این امکان هم وجود دارد تا خریداران در هر لحظه از زمان که اراده نمایند، بتوانند فرآیند خریدشان را صورت دهند.

4. سطح امنیت بسیار بالا

چنانچه قصد دارید برای تجارت آنلاین خود به یک درگاه اختصاصی تهیه کنید، باید از رمزگذاری‌ها جهت ارسال اطلاعات پرداخت به وب‌سایت، با هدف محافظت از اطلاعات مشتریان در برابر مجرمان سایبری استفاده نمایید. در کل اخذ هزینه به صورت آنلاین، برای فروشندگان روشی امن‌تر و قابل اطمینان‌تر از دریافت هزینه محصولات به صورت چک به شمار می‌رود. زیرا فروشندگان می‌توانند بدون مواردی چون چک برگشتی، به طور لحظه‌ای از فروش محصول به پول خود برسند. علاوه بر این، آن‌ها دیگر هیچ نیازی به بررسی صحت پول نقد و چک هم ندارند.

5. ایجاد حس اعتماد در مشتری

در حال حاضر مشتریان اغلب آن دسته از فروشگاه‌های آنلاین را معتبرتر می‌دانند که پرداخت اینترنتی را از طریق سایت یا پلتفرم فروش خود صورت می‌دهند. همین نکته کاربر را تشویق می‌نماید تا به کسب و کار ما اعتماد کنند. علاوه بر این پرداخت صورت‌حساب آنلاین، مصرف‌کننده را در مقبل کلاهبرداری حفظ می‌نماید و در صورت عدم دریافت محصول خریداری‌ شده از وب‌سایت، برگشت پول آن‌ها تضمین خواهد شد.

6. دیده شدن کسب و کار در اینترنت

در کل نکته‌ مهم حفظ برندینگ به کسب و کار ما کمک می‌کند در مشغله‌های زیاد مشتریان، از ذهن آن‌ها پاک نشویم. درگاه پرداخت اختصاصی بدان معناست که لوگو و نام تجاری ما در صفحه‌ای که مشتری پرداخت خود را صورت می‌دهد، به راحتی دیده می‌شود.

از دیگر مزایای داشتن درگاه پرداخت اینترنتی نوین پال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تجزیه و تحلیل بهتر داده‌ها
  • کسب مزیت رقابتی
  • افزایش  چشمگیر فروش

همچنین مطالعه نمایید: مراحل ساخت درگاه پرداخت بانک پاسارگاد

انواع درگاه پرداخت اینترنتی

انواع درگاه پرداخت اینترنتی

حال که با ماهیت درگاه پرداخت اینترنتی (IPG) و نحوه عملکرد آن آشنا شده‌اید، در ادامه مقاله به طور اجمالی انواع درگاه‌های پرداخت انلاین را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

به صورت کلی درگاه‌های پرداخت آلاین به دو دسته‌بندی مستقیم و واسط ارائه می‌شوند. انتخاب بهترین گزینه از میان درگاه پرداخت مستقیم و درگاه پرداخت واسط، باید با توجه به نیاز و خواسته‌ی ما از یک درگاه پرداخت آنلاین صورت پذیرد. بنابراین نوع فعالیت کسب‌وکارها به درگاه پرداخت اینترنتی که انتخاب می‌کنیم ارتباطی مستقیم خواهد داشت. از تفاوت‌های درگاه پرداخت مستقیم و واسط می‌توان به نوع ارائه خدمات، تنوع محصولات و سرویس‌ها، دسترسی‌ها، سرعت دریافت درگاه و مواردی از این قبیل اشاره کرد.

در یک تعریف کلی درگاه پرداخت مستقیم توسط شرکت‌های PSP متصل به بانک‌ها، برای متقاضیان دریافت درگاه پرداخت واگذار می‌گردد. مثلاً درگاه پرداخت تاپ به بانک پارسیان وابسته است. از طرفی دیگر درگاه پرداخت واسط، شرکت‌های موسوم به پرداخت‌یاری به شمار می‌روند که مجوز رسمی فعالیت از بانک مرکزی کشور دارند. برای آشنایی بیشتر در این مبحث مقاله مقایسه درگاه پرداخت واسط و مستقیم را مطالعه نمایید.

همچنین مطالعه نمایید: روش ایجاد درگاه پرداخت آپ

نحوه دریافت درگاه پرداخت نوین پال

در واقع فرآیند دریافت درگاه پرداخت اینترنتی در نوین پال بسیار راحت و سریع است. شما چنانچه متقاضی دریافت درگاه پرداخت اینترنتی نوین پال هستید، جهت دریافت درگاه سرویس آنلاین و فعال‌سازی سریع آن، تنها کافی‌ست برای ثبت‌نام نوین پال اقدام نمایید و از طریق پنل کاربری‌تان دریافت درگاه پرداخت اینترنتی را صورت دهید. سپس با طی کردن مراحلی بسیار کوتاه نظیر احراز هویت، به سادگی می‌توانید از درگاه پرداخت نوین پال برای کسب و کار خود بهره‌مند شوید.

همچنین مطالعه نمایید: روش های دریافت درگاه پرداخت

کلام آخر

هم اکنون با توجه به گستردگی بستر اینترنت در زندگی روزمره، بسیاری از مشاغل ماهیتی آنلاین پیدا کرده‌اند. در حال حاضر فروشگاه‌های آنلاین زیادی در سراسر جهان به فعالیت مشغولند و از کاربران بین‌المللی برخوردارند. اما همان‌طور که در این مطالب هم اشاره شد، مهمترین فاکتور در موفقیت یک فروشگاه آنلاین پیش از هر اقدامی تهیه درگاه پرداخت اینترنتی است. ولی صاحبان کسب و کارها قبل از تهیه این درگاه‌ها باید با نحوه عملکرد درگاه پرداخت و انواع آن آشنایی لازم را داشته باشند.

امیدواریم مقاله آشنایی با نحوه عملکرد درگاه پرداخت و انواع آن مورد توجه شما مخاطبان محترم نوین‌پال قرار گرفته باشد. لطفاً پس از مطالعه کامل این مقاله نظرات و تجارب شخصی خود در زمینه درگاه پرداخت اینترنتی را با ما در نوین پال به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید