روش‌های بهبود تجربه کاربری وب سایت (UX) چیست؟

امین شیرافکن 10 دقیقه زمان برای مطالعه
روش‌های بهبود تجربه کاربری وب سایت (UX) چیست؟

روش‌های بهبود تجربه کاربری وب سایت کدامکند؟ شاید این سوالی باشد که ذهن بسیاری از صاحبان تجارت آنلاین و فروشگاه اینترنتی را به خود مشغول نماید. در کل بهبود تجربه کاربری در طراحی وب سایت به عنوان یکی از فاکتورهای کلیدی جهت موفقیت در حوزه آنلاین به شمار می‌رود.

بهبود تجربه کاربری وب سایت (User Experience) برای مدیران کسب و کار آنلاین و کاربران آن‌ها نکته‌ای بسیار حائز اهمیت است. به طور کلی سایت‌های سازمانی به خاطر ماهیت و کاربردی که دارند، درصورت توجه به تجربه کاربری (UX) با رشد تعامل و افزایش بهره‌وری بالایی مواجه می‌شوند. در حال حاضر مبحث تجربه کاربری به یکی از پرطرفدارترین حوزه‌ها مبدل شده است. در این مقاله از بلاگ نوین پال قصد داریم تا به این موضوع بپردازیم که تجربه کاربری وب سایت چیست و چه مزایایی برای یک وب سایت دارد؟

همچنین مطالعه نمایید: بهترین سایت سازها در ایران کدامند؟

تجربه کاربری (UX) چیست؟

تجربه کاربری یا یا همان User Experience طبق تعریف سازمان جهانی استاندارد ایزو (ISO) عبارت است از:

رفتارها، نگرش‌ها و احساسات کاربر در مورد استفاده از یک محصول، سامانه یا سرویسی خاص به شمار می‌رود. این بدان معناست که در تعامل انسان و رایانه، جنبه‌های کاربردی و تجارب ارزشمند و معنادار برای کاربران وجود دارد که به طور عاطفی بر آن‌ها اثر می‌گذارد و احساسات‌شان را تغییر می‌دهد.

به طور کلی تجربه کاربری (UX) از مواردی جنبه‌های کاربردی، ارزشمند، اثرگذار، معنادار و عاطفی تعامل انسان و سیستم را شامل می‌شود. به عبارتی دیگر تجربه کاربری از این حمایت دارد که چقدر یک محصول برای کاربران کاربردی، قابل استفاده و از جذاب برخوردار است.

سه عامل اصلی در تجربه کاربری

حال که با مفهوم تجربه کاربری (User Experience) آشنایی پیدا کرده‌اید، در این بخش از مقاله به معرفی و بررسی سه عامل اصلی آن می‌پردازیم.

  1. سامانه: در واقع منظور از سامانه همان ویژگی‌های فنی، ظاهری و عملکردی یک محصول، سیستم یا خدمات است.
  2. کاربر: به مواردی چون اهداف، نیازها، اولویت‌ها، توانایی‌ها، انتظارات و شخصیت یک فرد اشاره دارد.
  3. زمینه استفاده: عمواملی چون محیط فیزیکی، اجتماعی و فرهنگی به شمار می‌روند که کاربر در آن با سامانه تعامل بر قرار می‌نماید.

در کل تجربه کاربری (UX) به عنوان مفهومی پویا و سوبژکتیو شناخته می‌شود که بر اساس تغییرات شرایط استفاده و نیازهای کاربران متغیر خواهد بود. به صورت کلی تجربه کاربری یکی از مهمترین فاکتورها در موفقیت یا شکست محصولی دیجیتالی یک یک تجارت آنلاین است که باید با دقت و به شکل حرفه‌ای پیاده‌سازی شود. همچنین تجربه کاربری ارتباط نزدیکی با سئوی یک وب سایت دارد که می‌تواند رتبه و بازدید آن را بسیار بهبود بخشد.

همچنین مطالعه نمایید: دیجیتال مارکتینگ چیست و چه تاثیری در رشد کسب و کار دارد؟

تاریخچه تجربه کاربری (UX)

تاریخچه تجربه کاربری (UX)

تجربه کاربری (UX) در حوزه فناوری اطلاعات و طراحی، تقریباً مفهومی جدید تلقی می‌شود که اواسط دهه 1990 میلادی توسط دون نورمن (Don Norman)، پژوهش‌گر، مدرس دانشگاه و دانشمند علوم شناختی ابداع شد. نورمن در واقع نخستین کسی بود که اصطلاح طراح تجربه کاربری را انتخاب نمود و مفهوم UX را تحت عنوان رویکردی جامع و چند بعدی جهت طراحی محصولات دیجیتال تعریف کرد. وی بر این اعتقاد بود که تجربه کاربری از تمام جنبه‌های تعامل کاربران با یک محصولات، منجمله ظاهر، عملکرد، احساسات و ارزش آن‌ها را شامل می‌شود.

شایان ذکر است که پیش از نورمن، بسیاری از متخصصان و پژوهش‌گران در موضوعات مختلفی چون ارگونومی، روانشناسی، طراحی صنعتی و تعامل انسان و رایانه هم به موضوع تجربه کاربری پرداخته بودند و مفاهیم و روش‌های در ارتباط با آن را مطرح کرده‌اند. به عنوان مثال، در دهه 1970 که عصر رایانه‌ شخصی به حساب می‌آید و روانشناسان و مهندسان با یکدیگر بر تجربه کاربری تمرکز داشتند. در واقع همین تحولات موجب آن شد که تجربه کاربری تحت عنوان حوزه‌ای مهم و مستقل در طراحی محصولات دیجیتال هم شناخته شود و روش‌ها و اصول آن نیز پیشرفت و توسعه یافت.

تفاوت تجربه کاربری (UX) با رابط کاربری (UI)

برای درک بهتر موضوع این مقاله، قصد داریم تا به تفاوت تجربه کاربری (User Experience) با رابط کاربری (USER INTERFACE) بپردازیم. به طور کلی درباره طراحی محصولات دیجیتال، UX و UI دو مفهوم مرتبط اما متفاوت با هم هستند. تجربه کاربری یا همان UX در واقع مخفف User Experience است که به مجموعه‌ای از احساسات، ادراکات و رفتارهای کاربران موقع استفاده از یک محصول یا وب سایت اطلاق می‌گردد.

در حقیقت تجربه کاربری وب سایت نشان می‌دهد که یک فروشگاه اینترنتی برای کاربران چقدر کاربردی و جذابیت دارد. User Experience بر عملکرد و هدف وب‌سایت متمرکز است که اجزایی نظیر تحقیقات بازار و شناسایی نیازهای کاربران را شامل می‌شود و بیشتر تلاش دارد تا احساس ما درباره استفاده از سایت خوشایند نماید.

رابط کاربری یا همان UI مخفف User Interface است که به مجموعه‌ای از المان‌های دیداری یک محصول یا سایت گفته می‌شود. در واقع رابط کابری حول کیفیت تعامل کاربران با محصولات می‌چرخد که از اجزای طراحی هنری بیشتری برخوردار است و به ظاهر و احساس تجربه آن‌ها مربوط است. User Interface به صورت خاص با دستگاه‌های دیجیتال و وب سایت‌ها و توانایی کاربران در استفاده از آن‌ها سروکار داشته و معطوف به ظواهر محصول و زیبایی وب سایت می‌شود.

به عنوان مثال، در طراحی یک فروشگاه آنلاین، تجربه کاربری وب سایت می‌تواند مواردی مثل نحوه ساختاردهی منو، چیدمان صفحات، روند خرید محصولات و امکان جستجو را شمامل شود. اما رابط کاربری (UI) به مواردی نظیر رنگ بندی، تایپوگرافی، انتخاب فونت، طراحی دکمه‌ها و آیکون‌ها، استفاده از تصاویر و ویدیوها تمرکز دارد.

نکات مهم در بهبود تجربه کاربری وب سایت

همان‌طور که در مطالب بالا عنوان شد، بهبود تجربه کاربری وب سایت برای موفقیت هر محصول یا فروشگاه آنلاین بسیار حیاتی است. فعالیت و تجارت آنلاین در بستر اینترنت درست مانند یک ویترین تمیز و مرتب در فروشگاه است. در ادامه مقاله پیش‌رو به بررسی نکات کلیدی و مهم جهت بهبود تجربه کاربری وب سایت می‌پردازیم.

1. ساده‌سازی چیدمان سایت

به طور کلی در چیدمان وب سایت، سادگی در معنای خلاصی از اجزای غیر ضروری در طراحی آن به حساب می‌آید. ما باید به این نکته مهم توجه داشته باشیم که قصد داریم تا توسط بازدید کننده‌ای که به سایت‌مان می‌آید، اقدامی خاص صورت پذیرد. کاربران برای آنچه دنبالش هستند محتوا را اسکن می‌کنند. شایان ذکر است که اگر آن‌ها مجبور شوند را سختی را جهت یافتن محصول مدنظرشان بپیمایند، وب‌سایت را ترک می‌کنند.

در واقع طراحی یک وب‌سایت مینیمال از جمله فاکتورهایی است که توجه کاربران زیادی را به خود معطوف می‌نماید. سادگی همراه با یک طرح‌بندی شکیل، استفاده از یک یا دو رنگ اصلی و فضای سفید زیاد، به صورت متوسط یک یا دو فونت و فونت دیگری در طراحی لوگو از نکات مهم در تجربه کاربری وب سایت محسوب می‌شود. همچنین گرافیک  وب‌سایت ما غیر از مبحث جذابیت بصری باید هدفی خاص را هم داشته باشد.

2. استفاده از فضای سفید در طراحی سایت

به صورت کلی از سریعترین و ساده‌ترین روش‌ها در ارتقا تجربه کاربری وب‌سایت می‌توان به استفاده زیاد از فضای سفید اشاره کرد. حتی میزان کمی از فضای سفید به طرح ما این اجازه را می‌دهد تا تنفس داشته باشد و ظاهری مطلوب‌تر نزد کاربران پیدا کند. در واقع رنگ زمینه طرح همیشه نباید سفید باشد. تنها استفاده از یک رنگ خنثی و فاصله بین المان‌‌های مختلف طرح بسیار اهمیت دارد. در کل فضای سفید سادگی و ظرافت را به صفحات وب سایت ما خواهد داد.

3. بررسی جستجوی کاربران در سایت

بررسی جستجوی کاربران در سایت

ما به عنوان یک صاحب تجارت آنلاین باید پیش‌‌بینی کنیم که کاربرمان مرحله به مرحله چه کارهایی را انجام می‌دهند تا بتوانیم فرآیند منسجمی را طراحی نماییم. برای مثال جریان در یک وب سایت نقطه ورود، عموماً در صفحه اصلی یا یک وبلاگ، کاربران سفرشان را آغاز می‌کنند.

در اصل ما باید فکر کنیم که نقطه ورود به کجا منتهی خواهد شد. مثلاً، شاید به یک وبلاگ دیگری برود تا سایر موضوعات را مطالعه نماید. همچنین، این امکان وجود دارد که کاربر به صفحاتی دیگر از خدمات یا محصول مراجعه نمایند تا نیازهای خود را برآورده سازند. در کل شناخت رفتار فرد در وب سایت یکی از نکات کلیدی در تجربه کاربری وب سایت به شمار می‌رود.

4. سرعت لود شدن صفحه سایت

در حقیقت برای برای سئو سایت (Search engine optimization) سرعت لودینگ وب سایت یکی از مهمترین نکات در موفقیت آن است. چنانچه لود شدن بیش از 3 ثانیهزمان بببرد، بدون شک ما 53 درصد کاربرانی که به وب‌سایت‌مان سر می‌زنند را از دست می‌دهیم. ما باید همواره اطمینان حاصل نماییم که کاربران وب‌سایت می‌توانند با سرعتی مطلوب و به راحتی اهداف اصلی خود را تحقق دهند، بدون آنکه با کندی لود شدن مواجه شوند.

5. تمرکز بر تولید محتوای با کیفیت

یکی دیگر از فاکتورهای مهم در تجربه کاربری وب سایت، تولید محتوای با کیفیت و یونیک است. به طور کلی درک و تجربیات کاربران تحت تاثیر متن خوب و تصاویر جذاب قرار می‌گیرد. باید به این نکته مهم توجه داشته باشیم که کاربران هرگز با محتوای نامربوط همراه با تصاویر بی کیفیت ارتباط برقرار نمی‌‌کنند. در واقع تولید محتوای با کیفیت در جذب مخاطب و تجربه کاربری وب سایت نقش بسزایی دارد.

6. مخاطبان سایت را اذیت نکنیم

تا این بخش از مقاله تمام نکات مهم در بهبود تجربه کاربری وب سایت را مورد بررسی قرار دادیم. با تمام این اوصاف ما در طراحی سایت همواره باید خودمان را جای مخاطب قرار دهیم و تا جای مممکن سعی نماییم که آن‌هادر وب‌سایت‌مان اذیت و خسته نشوند.

در واقع مخاطبان وب‌سایت در معرض پاپ آپ (Pop Up)، پخش خودکار و بمباران اطلاعاتی قرار می‌گیرند تا جایی که از بازدید سایت‌های این شکلی اجتناب می‌ورزند. در زمان طراحی سایت، باید تا جای ممکن از شلوغی، متن‌ زیاد، موسیقی پس‌زمینه و ویدیوهایی که به صورت خودکار پخش می‌شوند، دوری نماییم. چراکه این عوامل به جای جذب بازدیدکنندگان موجب اذیت آن‌ها می‌شود.

7. طراحی ریسپانسیو (Responsive)

از بارزترین نکات مهم در بهبود تجربه کاربری وب سایت می‌توان به توجه به ریسپانسیو (Responsive) در زمان طراحی سایت اشاره کرد. در اصل بیش از نیمی ترافیکسایتبه واسطه گوشی‌های هوشمند حاصل می‌شود. بنابراین، چنانچه وب‌سایت ما برای تلفن همراه بهینه‌سازی نشده باشد، کاربران پزیادی را از دست خواهیم داد. به موجب این امر، اگر طراحی سایت‌مان را برای بهترین تجربه تلفن همراه بهینه کنیم، ترافیک بلایی را تجربه خواهیم کرد.

علاوه بر مشتریان سایت ما، گروه دیگری را هم باید مورد توجه قرار دهیم. موتورهای جستجو وب‌سایتهای دسکتاپ و موبایل را بررسی می‌‌کنند که هر دوی مورد در index کردن وب‌سایت ما بسیار حائز اهمیت است. در واقع این بدان معناست که از منظر سئو (SEO)، یک وب سایت موبایل فرندلی (Mobile-Friendly) می‌تواند به ما در عملکرد بهتر کمک نماید.

8. طراحی CTA مناسب

طراحی CTA مناسب

مخاطبان به واسطه دنبال نموددن نشانه‌های تصویری که آن‌ها را میان بخش‌های مهم محتوای سایت جابجا می‌نماید، جریان کاربری وب‌سایت را تجربه می‌‌کنند. اصطلاح CTA مخفف Call to Action از کلمات فعال و دکمه‌های بولد در راستای کمک به کاربران در پیمایش وب‌سایت ما و تشویق به مرحله بعدی استفاده می‌نماید.

در زمان طراحی CTA، همیشه باید به تاثیر رنگ بر روانشناسی کاربر توجه داشته باشیم. استفاده از رنگ‌های مختلف که به عنوان روانشناسی رنگ هم شناخته می‌شود، احساسات و نتایج متفاوتی را از مخاطبان وب‌سایت ایجاد می‌کند.

9. استفاده از بالت (Bullet) در طراحی سایت

بهبود تجربه کاربری وب سایت، جمع‌آوری اطلاعات را بسیار راحت می‌کند. بالت‌ها در واقع به افراد کمک می‌کنند تا مزایا، روش‌ها و ویژگی‌های اصلی ما را سریعتر بیابند. در حقیقت ارائه ویژگی‌‌های خود به صورت بالت‌ (bullet) عاملی در جذابیت و به خاطر سپردن آن‌ها می‌شود.

ما قادریم تا حلقه‌های ساده را دور زنیم و بالت‌‌های خلاقانه خودمان را ایجاد کنیم. باید سعی نماییم تا با بهره‌مندی از آیکون‌‌هایی که متن را نشان می‌‌دهند، ارزش و شناسایی تصویر را به تجربه کاربری بیافزاییم. در حقیقت کاربران از این تنوع قدردانی خواهند کرد و ما با تقویت پیام خود به واسطه یک راهنمای تصویری منفعت می‌‌بریم.

10. جعبه جستجو راحت راحت در سایت

زمانی که مشتریان بالقوه در وب‌سایت ما به دنبال محصولی هستند که یافتن آن بسیار سخت است، شاید از آن با ناامیدی و عصبانیت خارج شوند. در واقع آن‌ها فرصتی برای تماس با ما جهت یافتن محصول ندارند وبدون شک مستقیماً به سایت رقیب‌مان مراجعه می‌کنند. به طور کلی عدم رسیدن نتیجه کاربران ما به معنی تجربه کاربری نامناسب با وب‌سایت‌مان است.

11. انتخاب درگاه پرداخت اینترنتی مناسب برای سایت

به صورت کلی یکی از کلیدی‌ترین نکات در بهبود تجربه کاربری وب سایت، انتخاب یک درگاه پرداخت اینترنتی مناسب نظیر نوین پال است. یکی از فاکتورهای مهم در تجربه کاربری وب سایت و افزایش فروش انتخاب درگاه پرداخت مناسب برای یک تجارت آنلاین یا فروشکاه اینترنتی است. پرداخت یار نوین پال یکی از شرکت‌های دارای مجوز رسمی پرداخت یاری شاپرک و بانک مرکزی در ایران محسوب می‌شود که از سال 1398 فاعلیت خود را آغاز نمود. نوین پال با هدف ارائه هرچه بهتر خدمات پرداخت و امکاناتی نوین در جهت تسهیل فرآیند پرداخت میان مشتریان و کسب‌وکارهای آنلاین فعالیت دارد.

برای آشنایی با سرویس‌های نوین پال و تفاوت آن با سایر پرداخت یاری‌ها لینک درج شده را مطالعه نمایید.

همچنین مطالعه نمایید: آشنایی با نحوه عملکرد درگاه پرداخت و انواع آن

کلام آخر

امروزه بهبود تجربه کاربری وب‌سایت (UX) برای موفقیت یک کسب و کار آنلاین بسیار حائز اهمیت است. در واقع توجه به تجربه کاربری در زمان طراحی سایت ، کلید موفقیت تجارت آنلاین ما خواهد بود؛ زیرا بازدیدکنندگان، مهم‌ترین دارایی صاحبان مشاغل آنلاین به شمار می‌روند. در این مقاله از بلاگ نوین پال به بررسی تجربه کاربری وب سایت و مزایای آن پرداختیم. در ادامه روش‌های بهبود User Experience را مورد بررسی قرار دادیم.

امیدواریم مقاله روش‌های بهبود تجربه کاربری وب سایت (UX) چیست؟ مورد توجه شما مخاطبان محترم نوین‌پال قرار گرفته باشد. لطفاً پس از مطالعه کامل این مقاله نظرات و تجارب شخصی خود در زمینه استفاده از UX در کسب و کارتان را با ما در نوین پال به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید