بهترین روش های تبلیغات در فضای مجازی کدامند؟

امین شیرافکن 9 دقیقه زمان برای مطالعه
تبلیغات در فضای مجازی

امروزه یکی از موثرترین و مدرن‌ترین روش‌های بازاریابی بهره‌مندی از تبلیغات در فضای مجازی است. در حال حاضر عموم افراد، اغلب اوقات فراغت‌شان در فضای مجازی سپری می‌کنند. به همین خاطر تبلیغات اینترنتی نقشی موثر در دستیابی به موفقیت کسب و کارها دارد.

حال شاید این سوال ذهن شما را به خود مشغول نماید که بهترین روش‌های تبلیغات در فضای مجازی کدامند؟ به طور کلی تبلیغ در فضای مجازی به روش‌های متنوعی تقسیم می‌شوند. در واقع این تنوع می‌تواند ما را موقع انتخاب روش تبلیغات اینترنتی کمی سردرگم کند. تبلیغات در فضای مجازی در اصل یکی از زیر شاخه‌های دیجیتال مارکتینگ محسوب می‌شود و برای انتخاب روش آن بهره‌مندی از مشاوره یک دیجیتال مارکتر نقشی موثر در موفقیت دارد.

در کل توسعه تبلیغات در فضای مجازی عاملی مهم در افزایش روش‌های تبلیغاتی شده است. هم اکنون استفاده از هر روش تبلیغاتی اینترنتی در پیش برد اهداف بازاریابی آنلاین کارآمد هستند. در بلاگ نوین پال قصد داریم تا بهرتین تبلیغات اینترنتی را معرفی و بررسی نماییم.

تبلیغات در فضای مجازی چیست؟

در پاسخ به پرسش مذکور باید اذعان نماییم که تبلیغات در فضای مجازی یا همان تبلیغات اینترنتی (Online Advertising) به مجموعه‌ای از ابزارها با هدف رساندن پیام‌های تبلیغاتی به عموم مردم جهان به واسطه بستر اینترنت است. به زبانی ساده‌تر، این نوع از روش‌های تبلیغاتی با بهره‌مندی از فضای اینترنت ایجاد می‌شوند.

به صورت کلی تبلیغات در حوزه مجازی می‌تواند به واسطه یک مرورگر وب، موتور جستجو، رسانه‌های اجتماعی، تلفن‌های هوشمند یا ایمیل برای عموم مردم قابل رویت باشد.

تاریخچه تبلیغات در فضای مجازی

در ابتدای ظهور اینترنت، تبلیغات در این فضای عمومی ممنوع اعلام شده بود. تنها دو شرکت آرپانت ARPANET و NSF Net که شبکه اینترنت را راه‌اندازی نمودند از سیاستی بهره بردند تا موارد تجاری یا تبلیغاتی را ممنوع نمایند. به تدریج ممنوعیت مذکور طی بازه زمانی کوتاه لغو گردید. برای مثال در سال 1991 میلادی، بنیاد ملی علوم (NSF) با گذشت زمان از ممنوعیت تجاری خود منصرف شد.

در سال 1994 میلادی برای نخستین‌بار تبلیغات اینترنتی (Online Advertising) به شکل بنر در سایت مجله ماهانه تمام رنگی آمریکایی وایرد (WIRED) صورت پذیرفت. کم‌کم تبلیغات در فضای مجازی، طی مدت زمانی کوتاه مورد توجه عموم افراد در حوزه بازاریابی قرار گرفت. سال بعد تبلیغات اینترنتی به شکلی هدفمندتر انجام شد که متناسب با محتوای وب‌سایت و همچنین علایق مخاطبان برای  آن‌ها نمایش داده می‌شد.

سال 1996 میلادی، نخستین ابزارهای اندازه‌گیری برای کیفیت کمپین‌های تبلیغات اینترنتی رونمایی گردید و  اکثریت بازاریابان به واسطه آن برای اولین‌بار توانستند تا تبلیغات در فضای مجازی را دنبال نمایند و آن‌ها را ارزیابی کنند.

اهمیت تبلیغات در فضای مجازی

تبلیغات در فضای مجازی با دسترسی گسترده به مخاطب هدف، امکان سنجش دقیق نتایج، هزینه بهینه و تنوع بالای قالب‌ها، به ابزاری قدرتمند برای کسب‌وکارها تبدیل شده است. این روش به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا برند خود را تقویت کنند، فروش را افزایش دهند و با مشتریان ارتباط موثر برقرار کنند.

معرفی انواع روش های تبلیغاتی

انواع روش‌های تبلیغات در فضای مجازی

در واقع بستر اینترنت فرصت‌های زیادی را جهت برقرارسازی ارتباط با مشتریان بالقوه فراهم می‌آورد، که در ادامه مهم‌ترین انواع  برای کسب و کارها را معرفی و مورد بررسی قرار می‌دهیم.

تبلیغات موتورهای جستجو

تبلیغات موتورهای جستجو یا همان بازاریابی SEM مخفف عبارت Search Engine Marketing، هدف این است که طی مدت زمانی بسیار کوتاه، آگاهی از نام تجاری ما افزایش بیابد. در اصل همه آنچه که ما نیاز داریم از یک آگهی همراه با عنوان و توضیحات و کلمات کلیدی را شامل می‌شود.

در این نوع تبلیغات در فضای مجازی، از کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کارمان برای نمایش تبلیغات استفاده می‌شود. این بدان معناست که تبلیغات موقع جستجوی کلمات کلیدی منتخب نمایش داده می‌شود. معمولاً هزینه بازاریابی موتورهای جستجو به صورت هزینه به ازای کلیک (CPC) محاسبه می‌گردد. گوگل ادز (Google Ads) در واقع یکی از محبوب‌ترین ابزارهای تبلیغات در حوزه بازاریابی موتورهای جستجو به شمار می‌رود. امروزه ما شاهد رقابت بالایی در تبلیغات گوگل هستیم و به همین خاطر هزینه کلیک تبلیغات در گوگل برای برخی وب‌سایت‌ها یا فروشگاه‌های آنلاین بسیار بالاست.

تبلیغ بینگ پلتفرم تبلیغاتی شرکت مایکروسافت (Microsoft) محسوب می‌شود که به ما برای تبلیغ در موتور جستجوی بینگ کمکی شایان می‌نماید. به طور کلی بازاریابی موتور جستجو از بهترین روش های تبلیغات در فضای مجازی به حساب می‌آید.

اهمیت تبلیغات در فضای مجازی

تبلیغات همسان

زمانی که در مورد تبلیغات نیتیو (Native) صحبت در میان باشد، سریعاً تبلیغات غیرمتداول اینترنتی در ذهن‌مان نقش می‌بندد. به عبارتی دیگر، در تبلیغات همسان از فرمت‌های بنر یا تبلیغات متنی دیگر استفاده نمی‌شود و در آن تلاش می‌شود تا اعتماد کاربران را به واسطه ارائه روش‌هایی جهت حل مشکلات آن‌ها جلب نمایند. در کل ابزارهای مختلفی در تبلیغات همسان وجود دارد که ما می‌توانیم از آن‌ها استفاده کنیم، ولی ایجاد وبلاگ در حقیقت ساده‌ترین روش ممکن است.

در این نوع از تبلیغات، محتوای آگهی با توجه به ساختار شبیه به محیط نشر آن تولید می‌شود که در نگاه نخست تبلیغ‌ به نظر نمی‌آید. عموم مردم به طور معمول یاد گرفته‌اند تا تبلیغات را نبینند و از کنارشان هم بی‌توجه گذر نمایند. اما تبلیغات Native با نادیده‌گرفته‌شدن که کور بنری (Banner Blindness) شهرت دارد، مقابله می‌نماید و به همین‌ جهت اثربخشی و بازدهی بالایی دارد.

به طور کلی در وبلاگ‌مان می‌توانیم به موضوعاتی مرتبط با حوزه فعالیت‌ خود بپردازیم، ولی تنها به محتوای تبلیغی با هدف تشویق به خرید و سفارش نباید بسنده کنیم. در اصل نکات مفید و جالب در جذب کاربران برای بازدید از وبلاگ ما نقش موثری خواهد داشت. همچنین به واسطه بهره مندی از موارد چون سئو (SEO)، ایمیل مارکتینگ (Email Marketing) و پرورش لید (Lead nurturing) ما می‌توانیم محتوای مناسب را در هر کدام از مراحل ﻗﯿﻒ ﻓﺮوش (Sales funnel) برای مشتریان بالقوه ارائه دهیم.

در کل همسان یکی از بهترین روش‌های تبلیغات در فضای مجازی به حساب می‌آید و به این خاطر کارایی بالایی دارد که به طور ناخواسته نمایش داده نمی‌شوند، بلکه برای اشخاصی که آن را رویت می‌نمایند هم ارزشمند است.

ایمیل مارکتینگ

در واقع ایمیل مارکتینگ نوعی بازاریابی به واسطه ایمیل است که یکی از قدیمی‌ترین و تطبیق‌پذیرترین روش‌های تبلیغات در فضای مجازی به شمار می‌رود. دلیل اصلی هم اینجاست که عموم بازاریابان ایمیل همواره به دنبال نوآوری هستند، درست مانند ایجاد خبرنامه ایمیلی (AMP Email) که راه‌اندازی شد و طرفداران زیادی پیدا کرد.

از سرویس‌های رایج ایمیل مارکتینگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • میل چیمپ
  • میلرلایت
  • کانستنت کانتک
  • آوبر
  • کانورت کیت
  • کمپین مانیتور
  • اکتیو کمپین
  • Get Response

تبلیغات در شبکه های اجتماعی

تبلیغات در شبکه‌ اجتماعی

روش تبلیغات در شبکه‌ های اجتماعی (Social Network) شامل تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی مانند تبلیغات در لینکدین، فیسبوک، توییتر، اینستاگرام، پینترست، یوتیوب و دیگر موارد مشابه است. در واقع شرکت‌ها اخبار و تبلیغات‌شان را از به واسطه شبکه‌های اجتماعی از طریق دو موردزیر، متناسب با مخاطبان هدف خود تهیه می‌نمایند:

  • بازدید ارگانیک
  • بازدید به واسطه پرداخت هزینه‌ در تبلیغات آنلاین

برای آشنایی بیشتر با نقش شبکه‌های اجتماعی در تبلیغات، می‌توانید به مقالات زیر مراجعه نمایید:

تبلیغات ریتارگتینگ

به صورت کلی احتمال مبدل شدن بازدیدکنندگان به مشتریان در کاربرهایی که پیش‌تر از سایت‌مان بازدید داشته‌اند یا حتی چند مرحله از قیف فروش را سپری نموده‌اند، به مراتب بسیار آسان‌تر از کاربرانی است که هیچ گونه اطلاع قبلی از تجارت آنلاین ما ندارند. ریتارگتینگ (Retargeting) در حقیقت نوعی متد تبلیغاتی محسوب می‌شود که در آن تبلیغات ما برای اشخاصی نمایش داده می‌شود که پیش‌تر از فروشگاه آنلاین ما بازدید داشته‌اند.

ریتارگتینگ (Retargeting) نه تنها برای فروش بهترین گزینه انتخابی است، بلکه جهت برندینگ نیز تاثیر بسطایی دارد. زیرا بارها برند، محصول یا خدمات ما را برای کاربرانی خاص نمایش می‌دهد. در واقع چارچوب تبلیغاتی گوگل ادز (Google Ads) قابلیت استفاده از ریمارکتینگ را به راحتی در اختیارمان قرار می‌دهد. جهت تبلیغات ریمارکتینگ در گوگل ما هیچ هزینه جانبی پرداخت نخواهیم کرد و تنها همان مبلغ را در ازای هر کلیک (CPC) را پرداخت می‌نماییم.

تبلیغات ویدیویی

در واقع تبلیغات ویدیویی یا ویدئو مارکتینگ به شیوه‌های متنوعی صورت می‌پذیرد. به طور کلی در حالت عادی، محتوا در وب‌سایت‌ها، رسانه‌های اجتماعی و تلگرام منتشر داده می‌شود؛ ولی می‌توان آن را به‌ طور همسان، در میان بازی‌های موبایلی یا همان تبلیغات ویدئویی جایزه‌ای (Rewarded Video Ad) در ابتدا، میانه یا انتهای محتوای ویدیوی اصلی (In-stream) نیز پخش نمود.

چنانچ تبلیغات ویدیویی از سناریوی درست و جذابی برخوردار باشد، می‌تواند مخاطبان را بیش از دیگر روش‌ها تحت تأثیر قرار بدهد و در افزایش آگاهی از برند کمکی شایان نماید.

تبلیغات درون‌ اپلیکیشنی

طی سال‌های اخیر تعداد کاربران گوشی‌های هوشمند رشدی چشمگیر داشته است. علاوه بر این تعداد اپلیکیشن‌های سیستم عامل‌هایی چون iOS و Android هم بسیار افزایش یافت. به موجب این امر مدیران اپلیکیشن‌ها با هدف درآمدزایی اقدام به درج آگهی در اپلیکیشن‌های خود نمودند.

برای مثال گوگل ادز (Google Ads) به عنوان یکی از بزرگترین پلتفرم‌های تبلیغات اپلیکیشنی به ما کمک می‌نماید تا تبلیغات‌مان را در هزاران اپلیکیشن نمایش دهیم. در اصل تبلیغات اپلیکیشنی (In-App Advertising) یکی از موثرترین روش‌ها جهت افزایش نصب اپلیکیشن به شمار می‌رود.

در این مدل، تبلیغات تجارت در درون اپلیکیشن‌ و بازی‌ موبایل به نمایش گذاشته می‌شوند. تبلیغات درون‌برنامه‌ای اغلب جهت معرفی اپلیکیشن‌های دیگر به منظور جذب کاربران جدید و افزایش آگاهی از برند مورد استفاده قرار می‌گیرند. حال این آگهی می‌تواند در قالب ویدیو، بنر یا محتوای بازی‌ باشد که در افزایش اینگیجمنت نقش مهمی دارد.

رپورتاژ آگهی

در واقع رپورتاژ آگهی به محتوایی اطلاق می‌گردد که یک خبرنگار یا متخصص حوزه صنعت کاری ما درباره بیزینس، محصول یا خدمات‌مان نوشته می‌شود. محتوای مذکور در حقیقت یک تحلیل بی طرف است که اغلب در مورد مزایای یک کانسپت برای مخاطبان ارائه می‌گردد. به طور کلی رپورتاژ آگهی باید در سایتی دیگر نشر داده شود. عموم دیجیتال مارکترها سایت‌های خبری پرمخاطب و یا مجله‌های آنلاین حوزه صنعت را پیشنهاد می‌نمایند که ما باید هزینه ایجاد این رپورتاژ و نشر آن در سایت مدنظرمان پرداخت نماییم.

در کل رپورتاژها، روش تبلیغاتی بسیار هوشمندانه‌ای به حساب می‌آیند. ما مطالبی را به منظور معرفی برندمان در سایت‌هایی که با کارمان هم‌خوانی و پربازدید هستند نشر می‌دهیم. به واسطه این کار ترافیک سایت‌مان را افزایش می‌یابد و بدین طریق مخاطبان بیشتری را از طریق سایت میزبان به سمت تجارت آنلاین خود هدایت می‌نماییم.

تبلیغات نصب اپلیکیشن

تبلیغات نصب اپلیکیشن

ما می‌توانیم در روش بلیغات نصب اپلیکیشن (Cost per Install‌) برای کاربران دیگر سایت‌ها تبلیغات‌مان را به صورت پوش نوتیفیکیشن ارسال نماییم. در اصل پوش نوتیفیکیشن پیامی مشابه به اس ام اس است که در اپلیکیشن، مرورگر وب یا سیستم‌عامل ارسال می‌گردد و کاربران را به عملی ترغیب می‌نماید و یا از فرآیندی آگاهی می‌دهد.

اینفلوئنسر مارکتینگ

در حال حاضر اینفلوئنسر مارکتینگ از روش‌های تبلیغاتی نوین و پیشرفته‌ای محسوب می‌بشود که طی چند وقت اخیر در کشور ماطرفداران خاص خود را پیدا کرده است. بنا بر ادعای آژانس دیجیتال مارکتینگ Web FX، هر 1 دلاری که شرکت‌ها در روش تبلیغاتی اینفلوئنسر مارکتینگ هزینه می‌شود، از 6.5 دلار آورده مالی برای آن‌ها برخوردار است.

تفاوتی ندارد که ما صاحب برندی مشهور باشیم یا به تازگی استارت‌آپ خودمان را راه‌اندازی کرده‌ایم؛ در واقع تبلیغات اینفلوئنسر مارکتینگ این امکان را ایجاد می‌نماید تا آگاهی برندمان را افزایش بیابد، اعتماد مشتریان بیشتر شود که در نهایت فروش بالاتری را تجربه خواهیم کرد.

از مزایای بارز تبلیغات به واسطه اینفلوئنسرهای مختلف جهت پروموت کردن برندها اینجاست که می‌توان از پتانسیل بالای مخاطبان آن‌ها برای فروش محصول یا خدمات اشاره نمود. از سویی دیگر مخاطبان اینفلوئنسرها از لحاظ روانی نوعی حس وفاداری و اعتماد نسبت به کسی که آن‌ها را دنبال می‌نمایند، دارند. همین نکته موجب اثرگذاری بهتر انتشار محتوا تبلیغاتی برندمان در رسانه‌های این اشخاص می‌شود.

چگونه در فضای مجازی تبلیغ کنیم؟

تبلیغ در فضای مجازی روشی موثر برای معرفی محصولات یا خدمات به مخاطبان گسترده است. برای شروع:

  • مخاطب خود را بشناسید: با شناخت دقیق مخاطب، پیام تبلیغاتی خود را متناسب با آن‌ها طراحی کنید.
  • پلتفرم مناسب را انتخاب کنید: شبکه‌های اجتماعی، گوگل ادز، اینستاگرم و … از جمله پلتفرم‌های پرطرفدار برای تبلیغات هستند.
  • محتوای جذاب تولید کنید: تصاویر، ویدیوها و متن‌های جذاب توجه مخاطب را جلب می‌کنند.
  • از ابزارهای تحلیل استفاده کنید: برای سنجش عملکرد تبلیغات و بهبود آن‌ها از ابزارهای تحلیل استفاده کنید.
  • بودجه خود را مدیریت کنید: تبلیغات آنلاین هزینه‌های متفاوتی دارد، بودجه خود را متناسب با اهداف‌تان تعیین کنید.

نکات مهم در خصوص تبلیغات در فضای مجازی

از جمله نکات مهم در خصوص تبلیغات در فصای مجازی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

شناخت مخاطب، انتخاب پلتفرم مناسب، تولید محتوای جذاب، استفاده از ابزارهای تحلیل، تعیین بودجه مناسب، توجه به تنوع قالب‌ها، ایجاد تعامل با مخاطب

کلام آخر

به صورت کلی امروزه در دنیای دیجیتال، تصویر، کلمه یا ویدیو داستان خود را عموم افراد می‌رساند. از کمپانی‌های بزرگ تا کسب‌وکارهای کوچک و محلی، جملگی تلاش می‌کنند تا از امکانات ابزارهای دیجیتال در راستای جذب مخاطبان و همچنین ایجاد تعامل مستقیم و معنی‌دار با آن‌ها بهره‌مند شوند. در این مقاله از نوین پال ما به معرفی و بررسی نکات و اهمیت تبلیغات در فضای مجازی پرداخیم.

نوین پال

سوالات متداول

کدام روش برای تبلیغات در فضای مجازی مناسب است؟

انتخاب بهترین روش تبلیغات در فضای مجازی بستگی به بودجه، مخاطب هدف و نوع کسب‌وکار شما دارد. برای انتخاب مناسب، بهتر است با یک متخصص بازاریابی دیجیتال مشورت کنید.

تاثیر تبلیغات در فضای مجازی برای کسب و کار شما چیست؟

تبلیغات در فضای مجازی می تواند به افزایش آگاهی از برند، جذب مشتریان جدید، افزایش فروش و برقراری ارتباط بهتر با مشتریان برای کسب و کار شما کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید