روش افزایش save پست در اینستاگرام

مرجان هاشمی 6 دقیقه زمان برای مطالعه
روش افزایش save پست در اینستاگرام

اگر پست‌های اینستاگرامتان لایک می‌گیرند ولی کسی آن‌ها را ذخیره نمی‌کند، وقت آن رسیده که رویکردتان را تغییر دهید. ذخیره‌ شدن یک پست یعنی محتوای شما آن‌قدر ارزشمند بوده که مخاطب بخواهد دوباره به آن برگردد؛ این دقیقاً همان چیزی‌ست که الگوریتم اینستاگرام دوست دارد. در این مطلب، به شما نشان می‌دهیم چطور با چند تکنیک کاربردی مثل انواع ویدئو در اینستاگرام که بدون نیاز به تبلیغات، تعداد save‌ پست‌هایتان را بالا ببرید و تعامل واقعی را تجربه کنید.

save پست در اینستاگرام چیست؟

سیو (Save) پست در اینستاگرام یکی از قابلیت‌های تعاملی این پلتفرم است که به کاربران اجازه می‌دهد پست‌هایی را که برایشان جذاب و مفید است ذخیره کنند تا بعداً به راحتی به آن‌ها دسترسی داشته باشند. این ویژگی مانند یک آرشیو شخصی عمل می‌کند و برای الگوریتم اینستاگرام نشانه‌ای از ارزشمند بودن محتوا است؛ زیرا نشان می‌دهد کاربر تمایل دارد دوباره به آن پست بازگردد. هرچه تعداد سیوهای یک پست بیشتر باشد، احتمال نمایش آن در اکسپلور و دیده شدن توسط افراد جدید نیز افزایش می‌یابد.

save پست در اینستاگرام چیست؟

نحوه افزایش سیو پست در اینستاگرام

برای افزایش سیو (Save) پست در اینستاگرام، باید از تکنیک های کاربردی تولید محتوا در اینستاگرام که برای مخاطب ارزش بلندمدت داشته باشد تولید کرد؛ یعنی پستی که کاربر بخواهد در آینده دوباره به آن مراجعه کند. برخلاف لایک که معمولا احساسی و لحظه‌ای است، ذخیره‌کردن پست نشان‌دهنده‌ کاربردی بودن محتواست. در ادامه، چند روش مؤثر برای افزایش سیو پست را معرفی می‌کنیم:

تولید محتوای اینفوگرافیک

محتوای اینفوگرافیک، نوعی محتواست که تمام اطلاعات لازم را خلاصه‌وار از طریق تصویر به مخاطب منتقل می‌کند. به همین دلیل اینفوگرافیک‌ها بیش از سایر محتواها مورد استقبال قرار می‌گیرند و ذخیره می‌شوند. شاید برای شما نیز پیش آمده باشد که مطلب جالب یا به اصطلاح این روزها، حقی را می بینید و علاوه‌بر لایک و ذخیره، آن را برای دوستتان نیز می‌فرستید. همین اشتراک‌گذاری محتوا موجب بهتر شدن وضعیت محتوا و به طور کلی پیج اشخاص می‌شود.

تولید پست‌های اسلایدی

شاید برای شما نیز پیش آمده باشد که می‌خواهید چند مورد عکس، فیلم یا مطلب را به صورت هم‌زمان به اشتراک بگذارید. در چنین شرایطی بهتر است محتوای مورد نظر خود را به صورت اسلایدی اشتراک‌گذاری کنید. در چنین مواقعی مخاطب تمام محتوای تولیدی شما را به صورت یکجا تماشا می‌کند.

همین مسئله برای ترغیب مخاطب به ذخیره سازی پست نیز می‌شود. در نتیجه توصیه می‌کنیم به جای اینکه چندین عکس، فیلم یا مطلب را به صورت تکی در پست‌های جداگانه منتشر کنید، همه را به صورت یک پست اسلایدی اشتراک‌گذاری کنید.

کال تو اکشن نوین پال

تولید محتواهای ویدئویی

بسیاری از افراد هنگامی که در اینستاگرام به عکس یا مطلب جالبی می‌رسند از آن اسکرین‌شات می‌گیرند. اسکرین‌شات گرفتن موجب بالا رفتن آمار پیج‌ها نمی‌شود و به طور کلی به نفع صاحب پیج تمام نمی‌شود. در نتیجه بهتر است جلوی اسکرین‌شات گرفتن مخاطب را بگیرید و سعی کنید او را به ذخیره کردن پست متقاعد کنید. بهترین و مطمئن‌ترین راه برای این کار، تولید محتوای مورد نظر به صورت ویدئو است. اسکرین‌شات گرفتن از ویدئو کاری زمان‌بر و سخت است در نتیجه مخاطب ذخیره کردن پست را به آن ترجیح می‌دهد.

تولید محتواهای جدید و غیر تکراری

تولید محتواهای جدید و غیر تکراری

این روزها بیشتر بلاگرها و افراد فعال در تولید محتوا از همدیگر کپی کرده و محتواهای مانند یکدیگر تولید می‌کنند. این کار باعث می‌شود مخاطب پست‌های هیچ کسی را ذخیره نکند چرا که به هر پیجی سر بزند یکی مانند آن را می‌بیند. در نتیجه بهتر است به جای کپی‌برداری از دیگران خودتان ایده‌پردازی کرده و محتواهای یونیک بسازید. وقتی محتوای تولیدی شما منحصربه‌فرد باشد، توسط اکثر مخاطبان ذخیره شده و بارها در پیج‌های مختلف اشتراک‌گذاری می‌شود.

استفاده از قالب‌های قابل استفاده مجدد (Templates)

اگر قالب‌هایی مثل تقویم برنامه‌ریزی، جدول مدیریت زمان یا فرم بودجه‌بندی طراحی و به صورت پست یا اسلاید منتشر کنید، کاربران به احتمال زیاد آن را برای استفاده‌های بعدی ذخیره می‌کنند. این نوع پست‌ها ارزش ابزاری دارند و حس مفید بودن را منتقل می‌کنند.

افزایش ریچ و ایمپرشن

احتمالا تا‌به‌حال با محتواهای طولانی که چندین صفحه مطلب را پشت‌سرهم نمایش می‌دهند روبه‌رو شده‌اید. برای خواندن مطلب در چنین محتواهایی لازم است با نگه‌داشتن انگشت خود روی صفحه اصطلاحا آن را تپ کنید. تعداد دفعاتی که مخاطب پست را تپ کرده و محتوای آن را می‌بیند با عنوان ریچ شناخته می‌شود. تعداد دفعاتی که هر پست توسط افراد اشتراک‌گذاری شده و در اکسپلور یا قسمت‌های مختلف اینستاگرام دیده می‌شود، با عنوان ایمپرشن شناخته می‌شود. بالا رفتن میزان ریچ و ایمپرشن، یکی از نشانه‌های موفقیت محتواها و افزایش احتمال ذخیره شدن آنها است.

شناخت محتوای مورد علاقه فالوورها

روزهای اولیه تاسیس هر پیجی، افراد ممکن است با فالووهای خود آشنایی نداشته باشند و نتوانند محتوایی متناسب با سلیقه آنها تولید کنند. در نتیجه فالووها نیز با ذخیره نکردن و لایک نکردن محتوا بی‌علاقگی خود را نشان می‌دهند و برعکس آن. پس از گذشت مدتی به تدریج صاحبین پیج‌ها می‌توانند از طریق آمارهای این چنینی محتوای مورد علاقه فالوورها را متوجه شوند. پس از درک این موضوع می‌توانید به صورت هدفمند تولید محتوا کرده و شانس موفقیت خود را بیشتر کنید.

 

استفاده از ترندهای مناسب و فصلی

محتوایی که با ترندها و رویدادهای فصلی هماهنگ باشد (مثل برنامه غذایی ماه رمضان یا ایده‌های هدیه ولنتاین)، باعث می‌شود کاربران آن را برای استفاده در زمان مناسب ذخیره کنند. اگر این نوع پست‌ها را به‌موقع و با طراحی جذاب منتشر کنید، شانس ذخیره‌ شدن‌شان بالاست.

تولید محتوای آموزشی

وقتی فرد موفقی در اطراف خود می‌بینم ناخودآگاه دوست داریم رمز موفقیت او را بدانیم و از جزئیات کارش مطلع شویم. هر اینستاگرام نیز این مسئله وجود دارد و ممکن است افراد متعددی با دیدن موفقیت پیج‌ها دوست داشته باشند در آن زمینه فعالیت کنند. به همین دلیل به دنبال آموزش و خرید دوره‌های آموزشی می‌افتند. توصیه می‌کنیم صاحبین پیج‌ها حداقل یکی دو محتوا مفید درباره زمینه کاری و آموزش بخشی از فعالیت خود را به اشتراک بگذارند. حتی بهتر است دوره‌های آموزشی تهیه کرده و آن را بفروشند. مخاطبان فراوانی رغبت دارند محتواهای آموزشی را ذخیره کنند.

تولید محتوای ادبی

بسیاری از مخاطبان به دیدن پست‌هایی که شامل متون ادبی و عاشقانه هستند علاقه دارند. اگر تصویر پس زمینه نیز آرامش‌بخش و زیبا باشد نیز احتمال ذخیره کردن پست افزایش پیدا می‌کند. به همین دلیل توصیه می‌کنیم هرازگاهی چنین محتواهایی نیز به صورت پست و استوری اشتراک‌گذاری کنید تا خارج از زمینه تخصصی نیز مخاطب جذب کنید.

شناخت محتوای مورد علاقه فالوورها

استفاده از کپشن‌های راهنما یا لیستی

کپشن‌هایی که شامل نکات لیستی یا مراحل گام‌به‌گام هستند، مخاطب را ترغیب به ذخیره‌کردن پست می‌کنند تا در آینده به آن برگردد. به‌طور مثال: «۵ راه برای افزایش تمرکز در محیط کار» یا «چک‌لیست سفر تابستانی». این نوع محتواها مرجع‌گونه‌اند و کاربران ترجیح می‌دهند آن را در پوشه سیو خود نگه دارند.

تولید محتوای همیشه سبز

منظور از محتوای همیشه سبز، محتوایی است که نه تنها در زمان حال بلکه تا چندین سال آینده نیز برای مخاطبان جذاب و دیدنی باشد. چنین محتواهایی همواره مورد استقبال قرار می‌گیرند و کمتر کسی به آنها نه می‌گوید. معرفی جاذبه‌های توریستی یک شهر، معرفی اپلیکیشن‌های کاربردی در سفر یا مواقع خاص و… از جمله محتواهای همیشه سبز هستند.

استفاده از تصاویر جذاب در پس زمینه

اینستاگرام عکس‌های بسیار متنوعی از موضوعات مختلف دارد؛ بنابراین مخاطبان ترجیح می‌دهند پست‌هایی را ذخیره کنند که تصاویر زیبا و آرامش‌بخش دارند. کیفیت تصویر نیز در این مسئله تاثیرگذار است؛ پس بهتر است به دنبال عکس‌های باکیفیت بالا باشید و اگر خودتان عکس را تهیه می‌کنید از دوربین باکیفیت استفاده کنید. اپلیکیشن‌های متعددی برای ایجاد افکت و سایر جزئیات جذاب بر روی عکس‌ها وجود دارند که می‌توانید با استفاده از آنها جذابیت تصویر را بیشتر کنید.

سخن پایانی

اینستاگرام، برنامه‌ای بسیار عالی برای اشتراک‌گذاری دانش، تجربه‌ها، خاطره‌های فردی و سپس کسب درآمد از آنها است. برای رسیدن به این مرحله باید فالووهای متعددی داشته باشید و تعداد ذخیره شدن پست‌هایتان بالا باشد. راه‌های متعددی وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آنها مخاطبان را به ذخیره کردن پست‌ها ترغیب کنید. در این مقاله مهم‌ترین و تاثیرگذارترین این راه حل‌ها را به شما معرفی کردیم.

سوال متداول

چرا سیو پست در اینستاگرام مهم‌تر از لایک محسوب می‌شود؟

چون سیو نشان‌دهنده‌ علاقه و نیاز واقعی کاربر به محتوای شماست. برخلاف لایک که ممکن است صرفاً از روی علاقه لحظه‌ای باشد، سیو کردن یعنی کاربر می‌خواهد دوباره به آن پست مراجعه کند. این رفتار برای الگوریتم اینستاگرام نشانه‌ای از ارزشمند بودن محتواست و باعث بیشتر دیده شدن پست شما می‌شود.

چه نوع پست‌هایی بیشترین سیو را از کاربران دریافت می‌کنند؟

پست‌هایی که کاربردی، آموزشی و قابل استفاده مجدد باشند معمولاً بیشترین میزان ذخیره را دارند. برای مثال چک‌لیست‌ها، ترفندها، آموزش‌ها، نقل‌قول‌های انگیزشی یا محتوای قالب‌محور مانند جدول برنامه‌ریزی روزانه از محبوب‌ترین انواع پست برای سیو هستند.

چطور بفهمم که پستم چند بار سیو شده؟

برای دیدن تعداد سیوهای هر پست باید حساب کاربری شما بیزینسی یا کریتور باشد. کافیست وارد پست شوید، روی گزینه “View Insights” (مشاهده آمار) بزنید. در پنجره بازشده، آیکون بوکمارک شکل تعداد دفعاتی را که پست شما ذخیره شده نشان می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید