همه چیز درباره سفته الکترونیکی

امین شیرافکن 9 دقیقه زمان برای مطالعه
سفته الکترونیکی

سفته الکترونیکی چیست؟ یک نسخه دیجیتالی از سفته سنتی (تعهدنامه تجاری) محسوب می‌شود که به‌صورت الکترونیکی صورت می‌پذیرد.

سفته الکترونیکی به ازای کاغذ و امضای دستی، از امضای الکترونیکی و فرآیندهای دیجیتالی جهت تأیید و انتقال اطلاعات بهره می‌برد. این سفته کاربردهای بسیاری دارد و از آن می‌توان برای ضمانت دریافت وام، تعهد کاری و موردای از این قبیل استفاده نمود. در این مقاله از بلاگ نوین پال قصد داریم تا همه چیز درباره سفته الکترونیکی و موارد کاردبردی آن را مورد بررسی قرار دهیم.

سفته چیست؟

سَفته یا سُفته (Promissory note) از جمله اسنادی به شمار می‌رود که بانک‌ها در زمان پرداخت وام از وام‌گیرنده دریافت می‌نمایند و در معاملات بازرگانی هم بسیار کاربرد دارد. در واقع بدهکار به واسطه دارائه سفته به طلبکار متعهد می‌گردد که مبلغی معین را در یک بازه زمانی مشحص به او پرداخت نماید.

انواع سفته بر اساس کاربردشان

سفته در امور مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ بنابراین از انواع مختلفی متناسب با کاربردشان تعریف می‌شوند. در حقیقت انواع سفته با ظاهرهای مختلفی وجود ندارد و تمام امور با هر کدام از آن‌ها قابل‌ انجام است. در ادامه به معرفی انواع سفته بر اساس کاربردشان می‌پردازیم.

  • پرداخت کالا در معاملات
  • ضمانت اجرای تعهدات
  • تضمین پرداخت اقساط انواع وام
  • استخدام و حسن انجام کار

با توجه به اینکه امروزه از سفته بیشتر چهت ضمانت استفاده می‌شود، اما این سند تجاری جهت پرداخت وام، تضمین حسن انجام کار، مطالبات دینی و دیگر موارد مشابه هم کاربرد دارد.

همچنین مطالعه نمایید: آشنایی با چک الکترونیکی

سفته الکترونیکی چیست؟

سفته الکترونیکی چیست؟

سفته الکترونیکی یک نوع سند معتبر و قابل تأیید محسوب می‌شود که به‌ صورت الکترونیکی ایجاد می‌گردد و کاربردهای زیادی دارد. این سند، در واقع با هدف تعهد به پرداخت وجه یا انجام مفاد یک قرارداد مورد استفاده قرار می‌گیرد. سفته الکترونیکی از مزایایی متنوعی چون امنیت بالا، سهولت در معاملات اینترنتی و همچنین کاهش هزینه‌ها برخوردار است.

سفته اینترنتی یا همان الکترونیکی می‌تواند به‌ عنوان نوعی ضمانت جهت پرداخت وام یا انجام تعهدات مالی یا قراردادهای مختلفی استفاده شود. برای عنوان مثال، ما می‌توانیم از سفته الکترونیکی جهت دریافت وام بهره‌مند شویم که در واقع این سفته نمایانگر تعهدات‌مان نسبت به بازپرداخت وام است. با توجه به آنکه این سفته به‌ صورت الکترونیکی صادر و مدیریت می‌گردد و همچنین از مزایایی چون مدیریت آسان و کاهش هزینه‌های مرتبط با سفته‌های کاغذی دارد، بسیار مورد توجه کاربران قرار گرفته است.

مزایای سفته اینترنتی

به طوز کلی سفته الکترونیکی از مزایای بسیار زیادی برخوردار است که در ادامه آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

  • امنیت بالا

سفته اینترنتی به واسطه بهره‌مندی از امضای الکترونیکی (Electronic signature) و فرآیندهای ایمنی نوین، امنیتی بسیار بالایی را جهت تعهدات مالی فراهم می‌سازد. در واقع این امضاها تا حد چشمگیری تقلب را کاهش می‌دهد و اطمینان از اصالت سند را حاصل می‌نماید.

  • بررسی سوابق پرداختی صادرکننده

به واسطه استفاده از سفته الکترونیکی، امکان بررسی سابقه پرداختی صادرکننده سند فراهم می‌شود. این نکته به خریداران و اشخاصی که سفته می‌گیرند، کمکس شایان می‌نماید تا اعتماد بالاتری به صادرکننده آن داشته باشند.

  • صرفه‌جویی در زمان

سفته الکترونیکی در حقیقت فرآیند تهیه و تدوین سفته را بسیار راحت‌تر و سریع‌تر می‌نماید. در واقع دیگر نیازی به مراجعه حضوری به بانک‌ها یا سایر مراکز نیست و تدوین یا امضای الکترونیکی سفته به سادگی از طریق اینترنت صورت می‌پذیرد.

  • کمک به حفظ محیط زیست

به واسطه استفاده از سفته اینترنتی، دیگر نیازی به چاپ کاغذ نیست و استفاده از مواد مصرفی بسیار کاهش می‌یابد. در اصل این امر به حفظ محیط زیست کمک می‌نماید و از تخریب درختان و مصرف انرژی بیشتر در مراحل چاپ و توزیع کاغذ جلوگیری می‌کند.

  • تسریع و سهولت در معاملات

با استفاده از سفته آنلاین، معاملات تجاری با سرعتی بیشتر صورت می‌پذیرند. در حقیقت با سفته الکترونیکی دیگر نیازی به مراجعه حضوری به بانک یا دیگر مراکز دیگر نیست.

  • کاهش هزینه‌های جانبی

به طور کلی استفاده از سفته اینترنتی هزینه‌های جانبی نظیر چاپ، ارسال، نگهداری و مدیریت سفته‌های کاغذی را تا حد چشمگیری کاهش می‌دهد. در واقع سفته الکترونیکی نیازی به خرید کاغذ و مواد مصرفی ندارد.

با توجه به مزایای ذکر شده، این نوع سفته‌ها تحت عنوان یک راهکاری نوین و کارآمد در عرصه تعهدات مالی و تجاری امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

همچنین مطالعه نمایید: آشنایی با صورتحساب الکترونیکی مالیاتی و کاربردهای آن

کاربردهای سفته الکترونیک

سفته آنلاین جهت موارد متعددی مورد استفاده قرار می‌گیرد و به‌ عنوان سندی معتبر برای تعهدات مالی و  امور تجاری بسیار کاربرد دارد. در ادامه این مقاله، برخی از کاربردهای اصلی سفته الکترونیک را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

کاربردهای سفته الکترونیک

  • دریافت ضمانت وام

امروزه عموم افراد و کسب‌وکارها از سفته اینترنتی به‌ عنوان ضمانت جهت درخواست وام یا تسهیلات مالی بهره می‌برند. در حقیقت این سند برای اطمینان بانک یا مؤسسه مالی از تعهد بازپرداخت وام ماست.

  • سفته ضمانت حسن انجام کار

هم اکنون در قراردادهای تجاری، سفته اینترنتی به‌ عنوان ابزاری جهت ضمانت انجام به‌ موقع کار با کیفیت استاندارد مورد استفاده قرار می‌گیرد. سفته الکترونیکی در واقع نشان‌دهنده تعهدی صادقانه به‌ عنوان بخشی از توافقات تجاری کاربرد دارد.

  • سفته ضمانت کاری

در اکثر قراردادهای عمرانی و پروژه‌های ساخت‌وساز، سفته الکترونیک به‌ عنوان سندی جهت تضمین اجرای درست و اصلوی پروژه و همچنین پرداخت به موقع پیمانکارها مورد استفاده فرار می‌گیرد.

  • انواع ضمانت‌های تجاری

سفته الکترونیکی در اموری چون ضمانت تعهد تحویل کالاها، تضمین پرداخت برای کالاها یا خدمات و سایر مواردی از این دست، کاربرد دارد.

  • معاملات تجاری آنلاین

در معاملات تجاری آنلاین، سفته ااینترنتی به‌ عنوان سندی مطمئن و امن جهت تضمین تعهدات مالی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در کل سفته الکترونیکی به‌ عنوان پلتفرمی نوین در دنیای تجارت و مالی، برای افراد و شرکت‌ها این امکان را فراهم می‌سازد تا معاملات خودشان را بسیار ساده‌تر، ایمن‌تر و سریع‌تر صورت دهند و از امکانات امنیتی آن اطمینان حاصل نمایند.

مدارک لازم جهت تهیه سفته الکترونیکی

شاید این سوال برای شما پیش بیاید که جهت خریداری سفته الکترونیکی چه مدارکی مورد نیاز است؟ در واقع مدارک لازم برای تهیه و خرید این سفته، همان مدارک شخصی افراد هستند. مدارک و اطلاعات مذکور از کد ملی، شماره موبایل، شماره حساب و مبلغ آن را شامل می‌شود. به واسطه ارائه این مشخصات و همچنین پرداخت هزینه، سفته‌ درخواست شده ما، صادر می‌گردد.

در حال حاضر با الکترونیکی شدن سفته، تنها کافیست تا فایل PDF سفته آنلاین را همراه با کد ملی خود و شناسه معتبر خزانه‌داری کل کشور به شخص گیرنده ارائه نمود. البته باید به این نکته توجه داشته باشیم که اگر زمانی فایل PDF یا حتی شماره شناسه سفته را گم کنیم، باز هم سفته ما از طریق کد ملی‌مان قابل پیگیری خواهد بود.

همچنین مطالعه نمایید: آشنایی با حساب ارزی و انواع آن

نحوه خرید سفته آنلاین

جهت خرید سفته الکترونیکی می‌توانیم از سامانه‌های مختلفی که توسط بانک‌ها فراهم شده بهره‌مند شویم. در ادامه مقاله پیش‌رو، مراحل خریداری سفته آنلاین را به تفصیل مورد بررسی قرار می‌دهیم.

  • ورود به سامانه بانک

ما برای خرید سفته الکترونیکی ابتدا باید به سامانه اینترنتی یکی از بانک‌هایی نظیر آینده، ملی یا قرض‌الحسنه رسالت که خدمات سفته اینترنتی ارائه می‌نماید، وارد شویم.

  • انتخاب درخواست سفته آنلاین

در ادامه ما باید از پنل کاربری‌مان، گزینه درخواست سفته الکترونیکی را جستجو و سپس آن راانتخاب کنیم.

  • تکمیل اطلاعات مورد نیاز

در مرحله بعدب، باید اطلاعات مورد نیاز جهت صدور سفته الکترونیکی را تکمیل نماییم. همان‌طور که پیش‌تر عنوان نمودیم این اطلاعات معمولاً از کد ملی، شماره موبایل، شماره حساب بانکی، اطلاعات گیرنده سفته و مبلغ سفته را شامل می‌شود. البته باید اطمینان حاصل نماییم که اطلاعات را به درستی وارد کرده باشیم.

  • تأیید و پرداخت

در این مرحله پس از تکمیل اطلاعات‌مان، مراحل خرید را تأیید نموده و مبلغ سفته را پرداخت می‌کنیم. به طور معمول از کارت بانکی خودمان می‌توانیم جهت پرداخت این پروسه استفاده نماییم.

  • دریافت سفته آنلاین

پس از طی کردن مرحله پرداخت، سفته آنلاین به‌ صورت فایل PDF یا شکلی دیگر برای ما ارسال می‌گردد. فایل مذکور در واقع حاوی اطلاعات سفته از مشخصات صادرکننده و دریافت‌کننده، مبلغ سفته و امضای الکترونیکی خواهد بود.

همان‌طور که در مطالب بالا عنوان شد از سفته الکترونیکی می‌توانیم به‌ عنوان ضمانت وام، تضمین تعهد تجاری یا معاملات دیگر استفاده نماییم. در کل باید به این نکته توجه داشت که نرخ خرید سفته الکترونیکی به طور معمول با نرخ سفته کاغذی برابر است و هیچ تفاوتی ندارد. ما از طریق سامانه اینترنتی بانک، می‌توانیم خیلی راحت و بدون نیاز به مراجعه حضوری، سفته آنلاین خودمان را تهیه نماییم.

نحوه ضمانت سفته اینترنتی

نحوه ضمانت سفته اینترنتی

به طور کلی برای ضمانت سفته الکترونیکی، فرآیند مشخصی را باید طی شود. در این بخش از مقاله چند مرحله برای انجام ضمانت سفته اینترنتی را معرفی و بررسی می‌نماییم.

  • درخواست ضمانت

در ابتدا باید فرد مدنظر از ما درخواست ضمانت نماید. این درخواست به طور معمول از طریق پیامک یا ایمیل ارسال می‌گردد و ما به‌ عنوان ضامن انتخاب می‌شویم.

  • تایید هویت ضامن

ضامن انتخاب شده موضف است تا هویت خود را تأیید نماید. این پروسه به طور معمول به واسطه ارسال کپی از کارت ملی یا مدارک هویتی دیگر صورت می‌پذیرد.

  • امضای دیجیتال (Digital signature)

در کل ضامن باید امضای دیجیتال خودش را روی سفته آنلاین جهت اعتبار آن انجام دهد. این امضا به‌ عنوان تضمین وی بابت تعهدات مالی عمل می‌نماید.

  • اطلاعات سفته

ما باید اطلاعات مربوط به سفته آنلاین را از شخص درخواست‌کننده دریافت نماییم. این اطلاعات به طور مهمول از شماره یکتا سفته و کد ملی صادرکننده سفته را شامل می‌شود.

  • ثبت ضمانت

به واسطه دریافت اطلاعات سفته و همچنین امضای دیجیتال ضامن، ما می‌توانیم سفته را ضمانت نماییم. معمولاً فرآیند مذکور از طریق پنل کاربری سامانه بانک یا مؤسسه مالی صورت می‌پذیرد.

  • تایید ضمانت

پس از انجام فرآیند ضمانت، به شخص درخواست‌کننده و ما به‌ عنوان ضامن، اطلاع رسانی می‌گردد که ضمانت صورت گرفته است.

به طور کلی باید به این نکته مهم توجه داشته باشیم که احتیاط در انتخاب ضامن و همچنین ارائه اطلاعات مورد نیاز نکته بسیار مهمی است تا فرآیند ضمانت به درستی صورت پذیرد و اعتبار سفته همچنان حفظ شود. علاوه بر این باید بدانید که ضامن می‌تواند یک شخص حقیقی عادی باشد و نیازی به ویژگی‌هایی خاص نظیر کارمند بودن ندارد.

همچنین مطالعه نمایید: آشنایی با صندوق سرمایه گذاری و مزایای آن

کدام بانک‌ها سفته آنلاین می‌دهند؟

شاید خیلی از افراد ندانند که برای گرفتن سفته الکترونیکی به کدام بانک ها مراجعه نمایند. در حال حاضر چهار بانک خدمات سفته الکترونیک را به مشتریان خود ارائه می‌دهند که عبارتند از:

  1. بانک ملی
  2. بانک آینده
  3. بانک قرض‌الحسنه رسالت
  4. بانک مهر ایران

پس چنانچه قصد گرفتن وام از این بانک‌های مذکور را داشته باشیم، می‌توانیم به جای سفته کاغذی، از نوع الکترونیکی آن استفاده نماییم.

نحوه نوشتن سفته آنلاین برای ضمانت کاری

چنانچه قصد داریم برای حسن انجام کار به کارفرمای‌مان سفته ارائه دهیم، باید موارد زیر را به درستی رعایت نماییم:

  • باید بر روی سفته درج نماییم که بابت حسن انجام کار صادر می‌شود.
  • تحت هیچ عنوان بر روی سفته تاریخ نزنیم. چراکه سفته بابت ضمانت است و پس درج تاریخ وصول دیگر معنی ندارد.
  • اگر کارفرما از ما خواست فردی به عنوان ضامن پشت سفته را امضاء نماید، آن فرد باید بنویسد به عنوان ضمانت پشت سفته را امضاء می‌کند.
  • لازم است که در قسمت نام گیرنده وجه به جای نام مدیرعامل، نام شرکت را درج نماییم.
  • اگر بین ما و کارفرما قرارداد مکتوبی موجود است، در متن قرارداد یابد شماره سفته‌ای که به وی ارائه می‌دهیم، درج شود.
  • در متن قرارداد نیز باید اشاره کنیم که سفته بابت حسن انجام کار ارائه شده است.
  • مبلغی که به صورت چاپی روی سفته نوشته شده، در حقیقت نشان دهنده حداکثر وجهی است که می‌توان روی سفته نوشت. پس چنانچه مبلغ کمتری مد نظرمان باشد، در خود سفته و در قرارداد مبلغ را با حروف و عدد می‌نویسیم.
  • لازم است که یک نسخه کپی از سفته و قرارداد تهیه کنیم و از کارفرما بخواهیم تا آن را امضاء نماید.

همچنین مطالعه نمایید: آشنایی با شناسه یکتا حافظه مالیاتی و کاربرد آن

کلام آخر

سفته الکترونیکی، نسخه‌ای دیجیتالی از سفته سنتی یا همان تعهدنامه تجاری به شمار می‌رود که به‌ صورت الکترونیکی ایجاد می‌گردد. در حقیقت این سند به جای کاغذ و امضای دستی، از امضای دیجیتال و فرآیندهای مربوط به آن برای تأیید و انتقال اطلاعات بهره می‌برد. در این مقاله از بلاگ نوین پال به بررسی ماهیت سفته الکترونیکی و کاربردهای آن می‌پردازیم.

امیدواریم مقاله همه چیز درباره سفته الکترونیکی برای شما مخاطبان محترم مفید بوده باشد. لطفاً پس از مطالعه کامل این مقاله نظرات و تجارب شخصی خود در زمینه استفاده از سفته آنلاین را با ما در نوین پال به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید