اتصال فروشگاه به درگاه پرداخت رمزارزی

امین شیرافکن 7 دقیقه زمان برای مطالعه
پرداخت رمزارزی

امروزه به‌واسطه گسترش روابط معاملاتی آنلاین طی سال‌های اخیر، استفاده از درگاه پرداخت رمزارزی بسیار توسعه‌ یافته است. در این مقاله از نوین‌پال به نحوه اتصال فروشگاه به درگاه پرداخت رمزارزی می‌پردازیم.

هم‌اکنون درگاه‌های پرداخت جدیدی به وب‌سایت‌ها و فروشگاه‌های آنلاین اضافه شده‌اند که به آن‌ها درگاه‌های پرداخت ارز دیجیتال اطلاق می‌شود. این نوع از درگاه‌ها را باید در اهداف اولیه ارزهای دیجیتال نظیر بیت کوین (BTC) جستجو نمود که به‌منظور جایگزینی ارز فیات و انواع پول‌ کاغذی ایجاد شدند. باتوجه ماهیت غیرمتمرکز ارز دیجیتال وابستگی مردم به نهادهای دولت‌ مرکزی کم و طرح نوینی از معاملات پدیدار شده است. امروزه اکثر کسب‌وکارها رمزارزها را موردتایید قرار داده‌ و استفاده از درگاه پرداخت ارز دیجیتال را روش نوینی می‌شناسند. در ادامه شما مخاطبان محترم را با ماهیت پرداخت رمزارزی بیشتر آشنا می‌نماییم.

فهرست مطالب:

درگاه پرداخت رمزارزی چیست؟

با گسترش حوزه اینترنت و کسب‌وکار آنلاین، شاید برای شما پیش‌آمده که به درگاه پرداخت آنلاین وارد شده و خریدی را صورت دهید. به‌همین دلیل می‌توان اذعان نمود که عبارت درگاه پرداخت برای همه ما واژه‌ای آشناست. ولی شاید از خودتان بپرسید که درگاه پرداخت ارز دیجیتال چیست؟

"درگاهامروزه عموم کسب‌وکارها چنانچه بخواهند جهت تسهیل روند فروش‌شان و ارتقا تجربه کاربری مشتریان، این روش پرداختی را ارائه نمایند، می‌توانند از درگاه رمزارز بهره‌مند شوند. در این روش زمانی که مشتریان از اپلیکیشن، وب‌سایت یا به‌طور حضوری از فروشگاه خدمات یا کالایی را خریداری نمایند، می‌توانند از طریق درگاه‌ پرداخت ارز دیجیتال، پرداخت‌شان را صورت دهند.

برای انجام این فرایند یک پنجره تراکنش پیش‌روی مشتریان باز می‌شود و در آن به‌طور خودکار، نرخ تبدیل رمزارزی که آن‌ها مایلند تا پرداخت‌شان انجام دهند نسبت به ارز فیات محاسبه شده و وجوه مدنظر به حساب صاحبان کسب‌وکار واریز می‌شود.

همچنین مطالعه نمایید: روش های دریافت درگاه پرداخت

نحوه کار درگاه پرداخت رمزارز

سوالی که شاید ذهنمان را به خود مشغول کند، این است که نحوه کار درگاه پرداخت ارز دیجیتال چگونه است؟ به‌طور کلی نحوه عملکرد درگاه پرداخت رمزارزی شامل موارد زیر است:

  • ابتدا مشتری کالا یا خدمات مدنظرش را از وب‌سات یا فروشگاه آنلاین انتخاب می‌نماید. سپس به‌واسطه انتخاب درگاه پرداخت رمزارز وارد صفحه پرداخت می‌شود.
  • در مرحله بعد مشتری در صفحه تراکنش تبدیل نرخ رمزارز مدنظرش در مقابل ارز فیات درخواست شده فروشنده، در انتظار می‌ماند.
  • سپس به‌واسطه انجام پرداخت، این درگاه به‌طور آنی رمزارز را به ارز فیات مدنظر تبدیل می‌نماید و درنهایت مبلغ به حساب صاحب کسب‌وکار واریز می‌گردد.

شایان ذکر است که در زمان انتخاب درگاه‌ پرداخت رمزارزی از سوی کسب‌وکارها باید آن‌ها بررسی‌های ضروری را درباره نحوه ذخیره‌سازی رمزارز و پرداخت‌ فیات به‌وسطه این درگاه‌ها انجام دهند. همچنین صاحبان کسب‌وکارها باید میزان کارمزد، تعداد ارزهای مورد پشتیبانی و سابقه حملات سایبری را در نظر داشته باشند.

ویژگی های رایج درگاه پرداخت رمزارزی چیست؟

"ویژگی

به‌طور کلی درگاه‌ پرداخت ارز‌ دیجیتال مزایای منحصربه‌فرد زیادی دارند که در ادامه به بررسی بارزترین آن‌ها می‌پردازیم:

  • تسویه سریع

پلتفرم‌های پرداخت ارز دیجیتال تسویه فوری تراکنش‌ها، تبدیل رمزارزهای دریافتی به ارزهای فیات و انتقال‌شان به حساب بانکی صاحبان کسب‌وکار را بسیار تسهیل می‌نمایند. به‌موجب این امر کسب‌وکارها دیگر هیچ نیازی به نگهداری یا کنترل دارایی‌های دیجیتال‌شان ندارند.

  • یکپارچه‌سازی

اکثر درگاه‌های پرداخت رمزارزی، APIهای برنامه‌نویسی کاربردی و افزونه‌هایی را جهت کمک به کسب‌وکارها ارائه می‌دهند تا گزینه‌‌های پرداخت رمزنگاری را در وب‌سایت‌‌ و برنامه‌ خودشان ادغام نمایند.

  • تطبیق مقررات

درگاه‌های پرداخت ارز دیجیتال، به‌طور معمول از معیارهای انطباق داخلی جهت رعایت مقررات ضد پولشویی (AML) و احراز هویت مشتری (KYC) برخوردار هستند. درواقع این امر به کسب‌وکارها کمک می‌نماید تا با الزامات قانونی حوزه قضایی‌شان مطابقت داشته باشند.

  • ارائه گزارش و تجزیه‌و‌تحلیل

اکثر درگاه‌های پرداخت رمزارز، گزارش‌دهی و امکانات تجزیه‌وتحلیل دقیق را به کسب و کارها ارائه می‌‌نمایند و به آن‌ها جهت ردیابی تراکنش‌ها، فروش و دیگر داده‌ها دسترسی می‌‌دهند.

  • امنیت بالا

درگاه‌ پرداخت کریپتو از امنیتی بسیار بالا، جهت محافظت از تراکنش‌ها و اطلاعات مشتریان برخوردار است. درواقع آن‌ها از رمزگذاری، گواهینامه‌های لایه سوکت‌های امن (SSL) و دیگر پروتکل‌های امنیتی جهت اطمینان از ایمنی وجوه و داده‌های حساس بهره می‌برند. همچنین، از کسب‌وکارها در مقابل انواع کلاهبرداری‌ها محافظت می‌نمایند.

همچنین مطالعه نمایید: بهترین درگاه پرداخت واسط چیست؟

مزایا و معایب استفاده از درگاه پرداخت رمزارز

"مزایا

امروزه بهره‌مندی از درگاه‌های پرداخت رمزارز به‌خاطر تسریع تسویه با کمترین کارمزد و هم‌چنین هزینه مقرون‌به‌صرفه شبکه و خدمات بسیار موردتوجه کسب‌وکارهای اینترنتی قرارگرفته است. از دلایل اصلی به‌صرفه بودن استفاده از درگاه‌ پرداخت رمزارز که نقش اساسی در این روش پرداخت دارد، می‌توان به حذف واسطه‌ها جهت دریافت کمیسیون‌ اشاره کرد.

درواقع شفافیت و عدم امکان کلاهبرداری در کسب‌وکارهای مختلف، یکی از دلایل افزایش درخواست درگاه‌های پرداخت رمزارز است. درکنار مزایای مذکور، باید معایب درگاه‌های پرداخت رمزارز هم در نظر گرفت که آشنایی با آن‌ها خالی از لطف نیست.

از معایب بارز این روش پرداخت، مشکلات مربوطه به پردازنده‌های پرداخت است که درنهایت باعث ایجاد تاخیر در ثبت تراکنش‌ها و پرداخت می‌شود. در چنین حالتی کاربران باید صبوری نمایند تا مشکل برطرف شود و چنانچه کالا و خدمات مدنظرشان قیمت نوسانی داشته باشد، این امر به ضرر آن‌ها تمام خواهد بود.

شایان ذکر است که چنانچه درگاه پرداخت رمزارز مدنظر هک شود، در این صورت ارائه‌دهندگان خدمات ارزهای خودشان  را از دست می‌دهند.

یکی دیگر از معایب پرداخت با درگاه‌ کریپتوکارنسی، کارمزدهای تعیینی از طرف این نوع درگاه‌ها است. شاید این درگاه‌ با حذف بانک تا میزان قابل توجهی هزینه‌های تحمیلی خریدار کاهش دهد؛ ولی نمی‌توان منکر این حقیقت شد که آن‌ها هم نقش واسطه را دارند و به‌همین خاطر در قیاس با پرداخت‌های مستقیم صورت گرفته در شبکه بلاک چینی کمی گران‌تر تمام می‌شوند.

برترین درگاه‌ های پرداخت رمزارز

"برترین

به‌طور کلی جهت شرکت‌ها و درگاه برای صرافی رمزارز، انتخاب‌های زیادی وجود دارند. در ادامه مقاله به معرفی بهترین درگاه‌ پرداخت ارز دیجیتال برای کساب‌وکارهای مختلف می‌پردازیم.

1. آلفا‌کوینز (ALFAcoins)

این درگاه پرداخت رمزارز به شرکت‌های تجاری قانونی خدمات مختلفی را ارائه می‌نماید. آلفا‌کوینز (ALFAcoins)، اعلان پرداخت فوری (IPN)، دکمه پرداخت و افزونه‌های وردپرس، پذیرش پرداخت‌های رمزارز برای محصولات و خدماتش را برای شرکت‌ها بسیار راحت می‌نماید. شایان ذکر است که این درگاه پرداخت برای کشورهای ایران و کره شمالی در دسترس قرار ندارد. رمزارزهایی مثل دش، ریپل، بیت‌کوین کش، اتریوم، لایت‌کوین و مواردی دیگر در این درگاه قابل رویت هستند. هم‌‎چنین، ارز‌های فیات محلی مانند دلار آمریکا (USD) و یورو (EUR) جهت برداشت پشتیبانی می‌شوند.

2. بیت‌پی (BitPay)

از قدیمی‌ترین درگاه‌های پرداخت رمزارز،  می‌توان به بیت‌پی (BitPay) اشاره کرد که فعالیتش را در سال 2011 آغاز کرد. این درگاه پرداخت ارز دیجیتال از ظرفیت‌های چندین کاربر با ویژگی‌های پشتیبانی چند زبانه برخوردار است. خدمات بیت‌پی، یک پلتفرم احراز هویت دو مرحله‌ای روی یک API، افزونه تجارت الکترونیک منبع‌باز، کارت‌های نقدی BitPay و سایر پلتفرم‌های بسیار تعاملی را شامل می‌شود. جهت پرداخت‌های خرده فروشی، این درگاه یک سیستم صورت‌حساب کد QR را ارائه می‌نماید. بیت‌پی (BitPay) جهت هر تراکنش از 1% کارمزد شروع می‌شود.

همچنین مطالعه نمایید: آشنایی با API های پرداخت یار‌ی

3. کوین بیس (Coinbase)

کوین بیس را باید یکی از بزرگ‌ترین درگاه‌های پرداخت رمزارز در کشور آمریکا برشمرد که سابقه‌ای درخشانی در حوزه درگاه برای صرافی رمزارز دارد و به‌واسطه ورود به حوزه درگاه‌های پرداخت، دامنه ارائه خدماتش را بسیار توسعه داده است. درگاه پرداخت کوین بیس (Coinbase) به‌خاطر تبعیت از قوانین، در نظر داشتن کارمزد حداقلی و سطح امنیتی بسیار بالا یکی از معتبرترین و قابل اعتمادترین درگاه‌های پرداخت ارمزارز محسوب می‌شود.

4. کوین گیت (Coingate)

درواقع محبوبیت بسیار زیاد درگاه پرداخت کوین گیت (Coingate) به‌خاطر برخورداری از رابط کاربری بسیار ساده و کاربرپسند  است. در کل مزایای استفاده از این درگاه پرداخت رمزارز تنها به رابط کاربری جذابش خلاصه نمی‌شود و کوین گیت قابلیت پشتیبانی از حدوداً 40 نوع رمزارز را دارد و به‌همین دلیل افرادی زیادی طرفدارش هستند.

5. بلاکونومیکس (Blockonomics)

این درگاه پرداخت رمزارزی یک گزینه عالی برای مشاغلی به‌شمار می‌رود که دنبال درگاه‌های پرداخت کریپتو بدون مجوز هستند. بلاکونومیکس (Blockonomics) تنها با API ساده جهت ادغام خود، از بیش از ده‌ها هزاران سایت تجارت الکترونیک در تمام نقاط دنیا پشتیبانی می‌نماید. این درگاه پرداخت درواقع یک سرویس بدون مجوز است، به‌همین دلیل از احراز هویت شخص ثالث بهره نمی‌برد. کسب‌وکار‌ها قادرند تا از دکمه‌های پرداخت، پیوند‌ها یا کد QR جهت ارائه یک درگاه پرداخت دیجیتال به مشتریان استفاده نمایند.

کسب‌وکارهای موفق با درگاه پرداخت رمزارز

با توجه به اینکه پذیرش پرداخت رمزارز هنوز در کشور ایران جا نیفتاده، امّا در حال‌حاضر بسیاری از فروشگاه‌ها یا کسب‌وکارهای مشهور در جهان، امکان پرداخت با بیت کوین را برای مشتریان خودشان فراهم نموده‌اند. ازجمله کسب‌وکارهای موفق با پرداخت ارز دیجیتال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برند آوراستوک (Overstock)
  • پلتفرم توییچ (Twitch)
  • پلتفرم گیفت (Gyft)
  • آژانس مسافرتی CheapAir

چه کسانی می‌توانند از پرداخت رمزارزی استفاده نمایند؟

"چه

به‌طور کلی، عموم افراد و نهادها قادرند تا از درگاه‌های پرداخت رمزارزی بهره‌مند شوند. تمام کسب‌وکارها، تجارت‌‌های آنلاین، سازمان‌‌ها و هر فردی که تمایل به انجام تراکنش‌های مالی با رمزارزها را دارد، می‌توانند از این خدمات استفاده نمایند. برخی از نمونه‌های استفاده از درگاه پرداخت رمزارز عبارتند از:

  • کسب‌وکار تجارت الکترونیک
  • فریلنسرها
  • نهادهای غیردولتی

البته درگاه پرداخت ارز دیجیتال در ایران به‌دلیل قوانین کشوری، برای فروشگاه آنلاین یا کسب‌وکارهای اینترنتی هنوز قانونی نشده است. چنانچه به‌دنبال یک درگاه پرداخت برای کسب‌وکار اینترنتی خود هستید، نوین پال پرداخت یار رسمی بانک مرکزی به‌شمار می‌رود و تمامی نیازهای پرداختی شما را به‌راحتی برطرف می‌نماید.

نوین پال با ارائه درگاه پرداخت و کلیه سرویس‌های مورد نیازتان در سریع‌ترین زمان ممکن با بهترین کیفیت و پشتیبانی حرفه‌ای آماده ارائه خدمات به شما است. جهت آشنایی با تعرفه، قیمت درگاه پرداخت و کارمزد خدمات نوین پال، به لینک مدنظر مراجعه نمایید.

همچنین مطالعه نمایید: راه اندازی سریع فروشگاه ساز با درگاه

کلام آخر

امروزه با ورود درگاه‌ رمزارز به حوزه روش‌های پرداختی، ارز دیجیتال در قیاس با گذشته به هدف خود یعنی جایگزینی ارزهای فیات و سنتی، بسیار نزدیک شده است. همان‌طور که در مطالب بالا عنوان شد، درگاه‌های پرداخت رمزارز انواع مختلفی دارند که هر یک به‌منظور فروش خاصی عرضه شده‌اند. در این مقاله از نوین پال به اتصال فروشگاه به درگاه پرداخت رمزارزی و مزایای آن پرداختیم.

امیدواریم مقاله اتصال فروشگاه به درگاه پرداخت رمزارزی برای شما مخاطبان محترم نوین‌پال مفید بوده باشد. لطفاً پس از مطالعه کامل این مقاله نظرات و تجارب شخصی خود را در زمینه پرداخت ارز دیجیتال با ما در وب‌سایت نوین پال به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید