مقایسه درگاه پرداخت واسط و مستقیم

نوین پال 4 دقیقه زمان برای مطالعه
مقایسه درگاه پرداخت واسط و مستقیم

اگر اهل خرید اینترنتی باشید، حتما با درگاه‌های پرداخت آشنا هستید؛ اگر هم صاحب کسب‌وکار اینترنتی باشید یا بخواهید یک فروشگاه آنلاین بسازید، حتما به درگاه‌های پرداخت نیاز پیدا می‌کنید. اما مطلبی که شاید بسیاری از افراد ندانند یا تا به حال به آن توجه نکرده باشند، ویژگی‌های درگاه پرداخت واسط و تفاوت آن با درگاه پرداخت مستقیم است. در این مقاله از بلاگ نوین پال، تمام ویژگی‌های درگاه پرداخت واسط را به شما معرفی می‌کنیم.

درگاه‌های پراخت برای چه به وجود آمده‌اند؟

رونق‌گرفتن خریدوفروش اینترنتی و افزایش حجم معاملات باعث شده است تا روش‌های قدیمی پرداخت دیگر پاسخگو نباشند؛ تصور کنید یک فروشگاه آنلاین بخواهد هزینه‌ محصولاتش را از طریق انتقال کارت به کارت انجام دهد. دیر منتقل‌شدن پول به حساب فروشنده، پیگیری سخت وجه واریزشده و تعداد بسیار زیاد عملیات کارت به کارت در روز، هم سیستم بانکی و هم حساب‌وکتاب فروشنده را مختل می‌کرد.

یکی از روش‌های پرداخت اینترنتی، استفاده از درگاه‌های پرداختی است که مشکلات روش‌های قدیمی را رفع کرده‌اند. فروشنگان می‌توانند به کمک درگاه‌های پرداخت، عملیات انتقال وجه را به‌راحتی پیگیری کنند. با این روش، انجام عملیات پرداخت هم برای مشتریان آسان شد.

انواع درگاه های پرداخت

درگاه‌های پرداخت را به دو دسته تقسیم می‌شوند:

درگاه پرداخت مستقیم

دسته اول، درگاه‌های پرداخت بانکی یا مستقیم هستند. کسب‌وکارها از طریق PSP (Payment Service Provider) می‌توانند نسبت‌به دریافت درگاه پرداخت مستقیم اقدام کنند. اما معمولاً گرفتن درگاه پرداخت مستقیم مراحل بسیار طولانی و سختی دارد و معمولا، شرکت‌های کوچک و میان‌رده امکان دریافت آن‌ها را ندارند. به‌ همین دلیل، اکثر کسب‌وکارهای اینترنتی ترجیح می‌دهند دور این درگاه‌ها را خط بکشند و سراغ گزینه دوم بروند.

درگاه پرداخت واسط

گزینه دوم برای مشاغل فروشگاه‌های اینترنتی، استفاده از درگاه‌ پرداخت واسط یا غیر بانکی است؛ این دسته از درگاه‌ها مثل نوین پال، با PSPها مثل «به پرداخت ملت»، قرارداد می‌بندند و واسطه‌ای بین فروشگاه آنلاین و درگاه‌های بانکی می‌شوند. به این ترتیب، فروشگاه‌ها دیگر مجبور به گذراندن مراحل سخت دریافت درگاه پرداخت بانکی نیستند.

تفاوت‌های درگاه پرداخت مستقیم و واسط در چیست؟

زمانی که صحبت از مقایسه درگاه پرداخت واسط و مستقیم می‌شود، نظرها متفاوت است و هرکس بسته به نقطه نظر خود، یکی از این دو درگاه را ترجیح می‌دهد. مقایسه ویژگی‌ها و نقاط قوت و ضعف هر کدام از این دو، می‌تواند به انتخاب بهترین درگاه پرداخت با توجه به نیاز هر کسب‌وکار کمک کند. در جدول زیر به مقایسه درگاه پرداخت مستقیم و واسط می‌پردازیم:

ویژگیدرگاه مستقیمدرگاه واسط
نیاز به افتتاح حساب در بانکداردندارد
نیاز به مجوز کسب‌وکارداردندارد
نیاز به نماد الکترونیکداردندارد
نیاز به احراز هویتدارددارد
نیاز به ارائه کد مالیاتیدارددارد (بعضی از درگاه‌های واسط خودشان ارائه می‌دهند)
زمان دریافت درگاه پس‌از ثبت نام3 تا 7 روز کاریحدود 2 ساعت کاری
پشتیبانی 24 ساعتهندارددارد
اطلاع رسانی تراکنش و تسویهندارددارد
مدت زمان پاسخگویی به پیگیری تراکنش24 ساعتدر کمترین زمان
امنیت درگاه پرداختطبق استاندارد شاپرکطبق استاندارد شاپرک
ویژگی قرارداد هوشمندنداردطبق توافق دارد
مسیر دهی هوشمندندارددارد
صدور فاکتور آنلاینندارددارد
کیف پولندارد (برخی از شرکت‌ها دارند)بعضی از شرکت‌ها دارند
کارمزدصفرحداقل 1 درصد (طبق توافق)
تسویه اتوماتیکدارددارد
تسویه آنیندارددارد
نمایش نام در صفحات پرداختداردندارد (درگاه شخصی دارد)
نمایش برند در پیامک رمز پویاداردندارد (درگاه شخصی دارد)
نیاز به دانش پیاده سازیداردندارد
گزارش گیریندارددارد
ساخت فرم دلخواهندارددارد
اپلیکیشن موبایلیندارددارد

دیگر مزایای استفاده از درگاه واسط نسبت به درگاه مستقیم چیست؟

بیشتر مزیت‌های استفاده از درگاه پرداخت واسط را می‌توانید در جدول بالا مشاهده کنید. اما چند مورد دیگر از مزایا که نیاز به کمی توضیح دارند را در این بخش به شما معرفی می‌کنیم:

  1. قابلیت اتصال چند درگاه پرداخت به‌طور همزمان: برای کسب‌وکارهای بزرگ که تعداد تراکنش‌های روزانه‌شان بسیار زیاد است، باید چند درگاه پرداخت متصل کرد تا مشتریان بتوانند عملیات انتقال وجه را بدون معطلی و اشکال انجام دهند.
  2. قابلیت شخصی‌سازی درگاه پرداخت برای متقاضی: مشتریانی که تمایل داشته باشند، می‌توانند درخواست درگاه شخصی‌سازی‌شده بدهند. این درگاه‌ها قابلیت‌های مثل نشا‌دادن نام شخص و برند را دارند.
  3. ارائه افزونه و پلاگین برای بهینه‌کردن وضعیت اتصال سایت به درگاه پرداخت.
  4. ویژگی تسهیم: بسیاری از شرکت‌ها توسط چند شریک اداره می‌شوند یا تعداد ذی نفعانشان بیشتر از یک نفر است. درگاه‌های پرداخت واسط به شما این امکان را می‌دهند تا با مشخص‌کردن سهم شرکا، مبلغ حاصل از انجام تراکنش‌ها و درآمد را بین خود و شرکا تسهیم کنید.

ویژگی‌های درگاه پرداخت نوین پال

درگاه پرداخت واسط نوین پال، درکنار ویژگی‌های رایج درگاه‌های غیر بانکی، ویژگی‌های دیگری را ارائه می‌دهد که در این بخش با آن‌ها آشنا می‌شویم:

1.سیستم سوییچینگ هوشمند

تمام شرکت‌های پرداخت غیر بانکی، برای ارائه خدماتشان باید با درگاه‌های پرداخت بانکی قرارداد داشته باشند. شرکت نوین پال با بهترین درگاه‌های پرداخت مستقیم قرارداد دارد و کاربران را به پایدارترین ارائه‌دهنده خدمات (PSP) انتقال می‌دهد و احتمال قطعی را به صفر می‌رساند.

2.سرویس بازگشت وجه

بازگرداندن وجه به حساب مشتریان به صورت دستی، چه در تعداد کم و چه در تعداد زیاد، کاری وقت‌گیر و غیر منطقی است؛ کافی است تصور کنید مجبور به بازگرداندن پول هزار نفر هستید!

سرویس بازگشت وجه درگاه پرداخت واسط نوین پال به شما این امکان را می‌دهد تا به‌آسانی و با یک دستور، تراکنش پرداختی مشتریان را به‌سرعت به حسابشان بازگردانید.

سخن آخر

اکثر فروشگاه‌های اینترنتی، سایت‌های ارائه‌دهنده خدمات مختلف، صفحه‌های فروش کالا و خدمات در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام و پیام‌رسان‌ها مثل تلگرام، می‌توانند از درگاه‌ پرداخت واسط استفاده کنند.

با استفاده از درگاه‌ پرداخت نوین پال سرعت انتقال پول به حسابتان بیشتر می‌شود و به سیستم مالی سایتتان نظم داده می‌شود. درگاه‌ پرداخت واسط نوین پال همچنین امکانات زیادی را در اختیارتان قرار می‌دهد که به کمک آن‌ می‌توانید حساب‌هایتان را مدیریت کنید و کارهایتان را با سرعت بیشتری انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید