استعلام شرکت‌؛ روشی نوین جهت بررسی شرکای تجاری

امین شیرافکن 6 دقیقه زمان برای مطالعه
استعلام شرکت‌

به طور کلی استعلام شرکت‌ با هدف ارزیابی و راستی‌آزمایی (Fact-checking) فعالیت قانونی شخص حقوقی در بخش دولتی یا خصوصی صورت می‌پذیرد. در بلاگ نوین پال به بررسی استعلام شرکت‌؛ روشی نوین جهت بررسی شرکای تجاری می‌پردازیم.

امروزه اکثر شرکت‌هایی که به فعالیت اقتصادی مشغولند یا خدمات بانکی و مالی ارائه می‌دهند، بر اساس چارچوب‌هایی مشخص و با هدف کاهش ریسک‌های پرخطر، به شناسایی کاربران خود اقدام می‌نمایند. در واقع ضرورت شناسایی هنگامی جدی‌تر خواهد شد که شرکت مدنظر خدمات یا سرویس‌های مربوطه را به طور آنلاین به کاربران یا مشتریان خود ارائه می‌نماید. برای آشنایی با صفر تا صد ضرورت سرویس استعلام شرکت‌‌ها تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

فهرست مطالب:

همچنین مطالعه نمایید: API بانکداری باز چیست و چگونه کار می‌کند؟

احراز هویت شخص حقوقی (KYB) چیست؟

احراز هویت شخص حقوقی (KYB) چیست؟

احراز هویت شخص حقوقی یا همان KYB مخفف عبارت Know Your Business به معنای کسب و کار خود را بشناسید، در واقع راهکاری است که هویت شرکت‌ها و موسسات طرف معامله را از جوانب قوانین مبارزه با جرایم مالی و پولشویی تایید می‌نماید. فرآیند تایید تحت عنوان KYB شهرت دارد و شرکت‌ها موظفند تا خود را با قوانین و استانداردهای AML/CFT تطابق دهند و تمامی استانداردهای مبارزه با جرایم مالی را رعایت نمایند.

شایان ذکر است که فرآیند KYB باید فرصتی را برای شرکت‌ها و موسسات فراهم نماید تا بتوانند نهادهایی را که با آن‌ها تعامل دارند را مورد بررسی قرار دهند. این پروسه به شرکت‌ها و موسسات کمک می‌نماید تا اعتبار مالکان را تشخیص بدهند.

با توجه به مطالب مذکور، احراز هویت شخص حقوقی (KYB) بر مبحث مالکیت سودمند نهایی متمرکز است تا تعیین نماید که کدام دسته از شرکت‌های تجاری در مشاغل مشکوک، فعالیت‌های مالی دارند و از این طریق سود می‌برند. به طور کلی KYB کلیه فرآیندهایی را شامل می‌شود که انجام آن‌‎ها از ریسک‌های مالی و اعتباری ناخواسته جلوگیری به عمل می‌آورد و در کاهش جرائم مالی نقش بسزایی دارد. در واقع این امر برای افزایش امنیت و ایمنی در شراکت بسیار حائز اهمیت است.

ضرورت شناسایی کسب و کار

در واقع ضرورت شناخت ماهیت کسب‌وکار را مواردی مانند شناسایی طرف تجاری، صحت‌سنجی داده‌هایی نظیر اطلاعات مالی، وضعیت بازبینی و بررسی مواردی چون وضعیت ورشکستگی و آخرین تغییرات را شامل می‌شود.

نحوه شناخت شریک تجاری

جهت شناخت کسب و کارها طی کردن دو مرحله ضرورت دارد که عبارتند از:

  1. بررسی وجود شرکت به عنوان نهادی حقوقی و فعالیت‌های آن که باید در چارچوب قانون باشد. در این مرحله اطلاعاتی مثل شماره ثبت، آدرس پستی و جزئیاتی درباره ساختار مالکیت و صورت‌های مالی بررسی می‌شود. در واقع شرکت‌ها به واسطه بررسی اطلاعات مالی و هویتی شرکت طرف قراردادشان می‌توانند مطمئن شوند که شرکت مدنظر وجود دارد و فعالیت‌هایی آن در چارچوب قانون و به صورت مشروع صورت می‌پذیرد. همچنین در این فرایند نباید تنها به بررسی اطلاعات شرکت اکتفا کرد. در واقع نکته‌ای که در بررسی وضعیت شرکت‌ها اهمیت دارد، تایید اطلاعات هویتی افراد سازمانی است.
  2. در مرحله بعد، پس از تایید اطلاعات اولیه شرکت مدنظر، بررسی اطلاعات دست‌اندرکاران آن نظیر اعضای هیئت مدیره، سهامداران، بازرسان، ذی‌نفعان و هر شخصی که از مسئولیت حقوقی برخوردار است، اهمیت دارد. باید این استعلام گرفته شود تا مطمئن شویم که افراد مشغول به کار در آنجا، وجود خارجی داشته باشند. در واقع مرحله دوم اطلاعات هویتی افراد شاغل در شرکت را به استعلام‌گیرنده نشان می‌دهد.

همچنین مطالعه نمایید: منظور از شناسه واریز چیست؟

چه کسب و کارهایی به استعلام شرکت‌ نیاز دارند؟

چه کسب و کارهایی به استعلام شرکت‌ نیاز دارند؟

امروزه بانک‌ها، موسسات مالی و اعتباری در چارچوبی قانونی، مستحکم و خاص موظف به تکمیل فرایندهای شناسایی و تایید شرکت یا سازمان برای همکاری هستند. در واقع شرکت‌های فین تک (Fintech) و رمزارزها هم باید شرکای خود را با هدف کاهش ریسک‌های اعتباری ناخواسته، شناسایی نمایند.

لازم به ذکر است که بهره‌مندی از فرایند KYB تنها محدود به آن‌ها نیست و هر کسب‌وکاری که به دنبال افزایش اعتماد و ایمنی مالی جهت همکاری با شراکای خود است یا از تقلب احتمالی جلوگیری نماید، ملزم به استفاده از KYB خواهد بود. به طور کلی شرکت‌های بیمه، پلتفرم‌های ارائه‌دهنده وام‌ و صندوق‌های بازنشستگی از دیگر استفاده‌کنندگان مکانیزم‌های KYB محسوب می‌شوند.

از دیگر کاربردهای فرایند KYB تطابق اطلاعات شرکت با مواردی است که در اسناد فیزیکی قید شده‌اند. برای مثال در صورت‌های مالی شاید داده‌های زیادی جهت عقد قرارداد نیاز باشد که دسترسی به همه آن‌ها به طور یکجا امکان‌پذیر نیست. لذا شرکت‌ها به واسطه استعلام اطلاعات مدنظرشان و دریافت آن‌ها، می‌توانند قراردادی بدون نقص تدوین نمایند.

نحوه استعلام شرکت‌

به منظور استعلام شرکت تنها کافیست تا نام شرکت، شماره ثبت یا شماره شناسه ملی را سامانه روزنامه رسمی قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران وارد و آن را جست و جو نماییم. از تاریخ دهه هشتاد شمسی تا کنون، اطلاعات ثبت و تغییرات صدها هزار شرکت، موسسات و تعاونی ثبت شده، فعال یا منحل شده کشور در سامانه مذکور در دسترس عموم افراد قرار دارند.

بهره‌مندی استعلام شرکت به واسطه روزنامه رسمی، به صورت رایگان است و به هزینه‌ای هم نیاز ندارد. شما می‌توانید برای استعلام شرکت به لینک روزنامه رسمی قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران، بدون فیلترشکن مراجعه نمایید.

روش استعلام شناسه ملی در سامانه جامع پایگاه اطلاعات

جهت استعلام شناسه ملی اشخاص حقوقی ابتدا باید وارد سایت سامانه شناسه ملی اشخاص حقوقی کشور شویم.

روش استعلام شناسه ملی در سامانه جامع پایگاه اطلاعات

پس از ورود به سامانه می‌توانیم به واسطه طی کرد مراحل زیر استعلام شناسه ملی شخص حقوقی را صورت دهیم:

  1. شماره ملی، نام شخصیت، شماره ثبت شخصیت و در ادامه کد امنیتی را در کادرهای مربوط به هر کدام را وارد می‌نماییم و در انتها بر روی گزینه جستجو کلیک می‌کنیم.
  2. در صورت ورود درست اطلاعات و صحت شخص حقوقی با شناسه ملی، می‌توانیم اطلاعاتی نظیر شناسه ملی، شماره ثبت یا مجوز، نام شخصیت حقوقی، نوع شخصیت، سازمان ثبت کننده و وضعیت وی را مشاهده نماییم.

روش استعلام کد اقتصادی با سامانه مالیات بر ارزش افزوده

جهت انجام اموری نظیر استعلام مالیات بر ارزش افزوده به کد اقتصادی نیازمندیم. از سویی چنانچه قصد سرمایه‌گذاری و یا همکاری با یک شرکت را داریم باید اطمینان حاصل نماییم که شرکت مدنظرمان قانونی باشد. جهت انجام امور مذکور استعلام کد اقتصادی بهترین گزینه انتخابی محسوب می‌شود. در واقع ما می‌توانیم به واسطه مراجعه به سامانه استعلام کد اقتصادی این کار را صورت دهیم. برای این منظور باید به سامانه مالیات ارزش افزوده (EVAT) مراجعه نماییم.

پس از ورود به سامانه جهت استعلام کد اقتصادی تنها کافیست تا شماره ملی یا کد ملی مدیر عامل شرکت یا شخص حقوقی را وارد و روی گزینه جستجو کلیک نماییم.

چنانچه شماره ملی مدنظرمان کد اقتصادی داشته باشد اطلاعاتی نظیر شماره اقتصادی مربوط به همراه نام شرکت، نام و نام خانوادگی مدیر عامل همراه با نشانی آن شرکت قابل مشاهده است. در صورت عدم اعتبار کد اقتصادی یا اینکه شماره ملی از کد اقتصادی برخوردار نباشد با پیام داده‌ای دریافت نشد مواجه می‌شویم.

همچنین مطالعه نمایید: تاثیر هوش مصنوعی در حوزه پرداخت آنلاین

تفاوت KYB و KYC چیست؟

تفاوت KYB و KYC چیست؟

در واقع فرایند KYB به احراز هویت کسب‌وکار و بررسی خطر ریسک فعالیت‌های تجاری اشاره دارد. درحالی که فرایند احراز هویت مشتری یا همان KYC مخفف عبارت Know your customer با هدف جلوگیری از فعالیت‌های مجرمانه صورت می‌پذیرد. به طور کلی هر دو این فریند طبق قوانین ضدپولشویی (AML) دولت اعمال شده‌اند.

بر اساس اینکه احراز هویت KYC که روی مشتریان و KYB بر اشخاص حقوقی تمرکز دارند، مراحل و نحوه این دو فرایند جهت رعایت الزامات قوانین AML با هم تفاوت دارند.

قوانین ضدپولشویی یا AML چیست؟

AML یا قوانین ضدپولشویی به مجموعه اموری اطلاق می‌شود که شرکت‌های خدمات مالی به واسطه آن‌ها از وقوع جرایم پولشویی جلوگیری می‌نمایند. در واقع قوانین مذکور از سال 1970 میلادی مطابق با قانون رازداری بانکی تصویب و اجباری شده است. در کل قوانین AML، روی فعالیت‌هایی ریز اعمال می‌گردند:

  • انواع کلاهبرداری در بازار
  • تخریب بودجه عمومی
  • فرارهای مالیاتی
  • تجارت کالاهای غیرقانونی
  • هر نوع تلاش جهت پوشش فعالیت‌های غیرقانونی

همچنین مطالعه نمایید: مراحل ساخت درگاه پرداخت بانک پاسارگاد

کلام آخر

همان‌طور که در ابتدای مقاله عنوان شد، استعلام شرکت با هدف بررسی و راستی‌آزمایی فعالیت‌های قانونی شخص حقوقی در بخش دولتی یا خصوصی انجام می‌شود. در واقع جهت اینکه بدانیم شرکت یا موسسه مدنظر ما، ثبت شده و فعالیت قانونی دارد، به استعلام شرکت نیاز است. در حقیقت استعلام شرکت هم اکنون به صورت اینترنتی و به واسطه سامانه‌های دولتی انجام می‌شود. لذا جهت استعلام شرکت نیاز به مراجعه حضوری پلیس به علاوه 10 یا دفاتر پیشخوان دولتی نیست. در این مقاله از بلاگ نوین پال به نحوه استعلام شرکت‌ و مزایای آن پرداختیم.

امیدواریم مقاله استعلام شرکت‌؛ روشی نوین جهت بررسی شرکای تجاری برای شما مخاطبان محترم مفید بوده باشد. لطفاً پس از مطالعه کامل این مقاله نظرات و تجارب شخصی خود را در زمینه استفاده از استعلام شرکت‌ برای کسب‌وکارتان را با ما در نوین پال به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید