مهمترین نکات در انتخاب بهترین درگاه پرداخت اینترنتی کدامند؟

امین شیرافکن 10 دقیقه زمان برای مطالعه
بهترین درگاه پرداخت اینترنتی

ویژگی‌های بارز بهترین درگاه پرداخت اینترنتی چیست؟ شاید این سوالی باشد که بسیار از صاحبان کسب و کارهای آنلاین از خودشان بپرسند. در حقیقت فرآیند پرداخت وجه آخرین مرحله خرید مشتریان است که نقش بسزایی در تجربه کاربری آن‌ها دارد.

چنانچه به تازگی یک فروشگاه آنلاین راه‌اندازی نموده‌اید و می‌خواهید محصولات یا خدمات خود را به طور آنلاین ارائه نمایید؛ مهترین نکته در این راستا انتخاب یک درگاه پرداخت اینترنتی است. در حقیقت به واسطه درگاه پرداخت آنلاین، اشخاص تراکنش‌های مالی‌شان را از وب‌سایت ما صورت می‌دهند. در این پروسه پس از خرید، وجه واریز شده به حساب ما انتقال می‌یابد. اگر ترید دارید که برای وب‌سایت یا فروشگاه آنلاین خود از کدام درگاه پرداخت اینترنتی استفاده نمایید؛ برای رسیدن به جواب در ادامه این مقاله از بلاگ نوین پال با ما همراه باشید.

همچنین مطالعه نمایید: نحوه راه اندازی فروشگاه آنلاین چگونه است؟

درگاه پرداخت اینترنتی چیست؟

پیش از پرداختن به موضوع اصلی این مقاله برای آن دسته مخاطبانی که چندان با ماهیت درگاره پرداخت اینترنتی (Internet Payment Gateway) آشنایی ندارند توضیحاتی اجمالی ارائه می‌گردد.

در واقع درگاه پرداخت اینترنتی یا همان IPG مخفف عبارت Internet Payment Gateway به سیستمی اشاره دارد که امکان تراکنش‌های مالی در بستر اینترنت را فراهم می‌نماید. درگاه پرداخت آنلاین یکی از بهترین گزینه‌ها برای دریافت وجه حاصله از درآمد فروش اینترنتی است و تمامی این مبالغ را، از قسمت فروش به حساب متصل بدان انتقال می‌دهد.

سیستم‌های پرداخت الکترونیکی مواردی چون ارسال تراکنش تمام پرداخت‌ها را روی شبکه‌ای گسترده جهت خرید محصول یا خدمات سرویس را شامل می‌شود. برخلاف پروسه فروش آفلاین، در روش پرداخت اینترنتی کلیه عناصر مبادله، در زمانی مشخص تحت یک شبکه واحد با هم در تعامل و تبادل داده‌ها هستند و روشی هماهنگ و بسیار منظم دارند. برای آشنایی با نحوه عملکرد درگاه پرداخت و انواع آن لینک درج شده را مطالعه نمایید.

همچنین مطالعه نمایید: مزایای درگاه پرداخت اینترنتی برای کسب‌وکارها

انواع درگاه پرداخت اینترنتی

چنانچه با ماهیت درگاه پرداخت اینترنتی آشنا هستید، حتماً به این نکته واقفید به به دو دسته واسط و مستقیم تقسیم‌بندی می‌شود. کسب‌وکارهای آنلاین از طریق شرکت‌های PSP مخفف عبارت Payment Service Provider می‌توانند جهت گرفتن درگاه پرداخت مستقیم باید اقدام نمایند.

در حال حاضر تقریباً عموم بانک‌ها درگاه پرداخت آنلاین ارائه می‌نمایند که از تفاوتی چندانی با درگاه پرداخت واسط  به لحاظ عملکرد برخوردار نیستند. به هر حال ما می‌توانیم به طور هم‌زمان چندین درگاه بانکی برای وب‌سایت یا فروشگاه اینترنتی خود داشته باشیم. برای داشتن درگاه پرداخت مستقیم، در حقیقت سایت ما باید از نماد اعتماد الکترونیکی (اینماد) برخوردار باشد و مدارکی نظیر مجوز رسمی کسب وکار، اجاره‌نامه یا سند مالکیت را به بانک مد نظرمان ارائه دهیم. چنانچه میاید تا برای سایت خود نماد اعتماد الکترونیکی بگیرید، مقاله آموزش دریافت اینماد به روش ساده را مطالعه نمایید.

بر اساس آنکه شرایط دریافت درگاه پرداخت مستقیم نسبت به درگاه پرداخت واسط کاری سخت‌تر است، عموم صاحبان تجارت آنلاین ترجیح می‌دهند تا از روش دوم را برای فروشگاه اینترنتی خودشان انتخاب نمایند. برای مقایسه درگاه پرداخت واسط و مستقیم به لینک درج شده مراجعه نمایید.

نکات مهم در انتخاب بهترین درگاه پرداخت اینترنتی

نکات مهم در انتخاب بهترین درگاه پرداخت اینترنتی

ما برای انتخاب درگاه پرداخت اینترنتی (Internet Payment Gateway) پیش از هر اقدام باید نکاتی مهم را در این راستا در نظر داشته باشیم. در واقع انتخاب یک درگاه پرداخت آنلاین مناسب در موفقیت و تعامل بین ما و مشتریان نقش بسزایی دارد. بنابراین چنانچه در وب‌سایت تجربه کاربری در فرآیند خرید حائز اهمیت است، همواره باید انتخاب یک درگاه پرداخت اینترنی خوب برای ما مهم باشد. در ادامه مقاله پیش‌رو فاکتورهای مهم در انتخاب بهترین درگاه پرداخت اینترنتی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

1. میزان امنیت درگاه پرداخت اینترنتی

یکی از بارزترین فاکتورها در انتخاب بهترین درگاه پرداخت آنلاین برای یک وب‌سایت یا فروشگاه آنلاین می‌توان به سطح امنیت اشاره کرد. اگر درگاه پرداختی که ما انتخاب می‌کنیم امنیت بالایی نداشته باشد، مشتریان‌مان بعد از خرید با مشکل مواجه می‌شود و دیگر به خاطر تجربه کاربری بدشان هرگز به سایت‌مان اعتماد نخواهند کرد.

امروزه با توجه به تعداد بالای کلاهبرداری در حوزه آنلاین، در واقع تامین امنیت تراکنش مشتریان بر عهده صاحبان تجارت الکترونیکی است. مطلوب‌ترین روش برای این کار دریافت سرویس درگاه اینترنتی از شرکت‌های معتبر حوزه‌ پرداخت نظیر پرداخت‌یار نوین پال است. در واقع شرکت‌های پرداخت‌یاری از توان بالای امنیتی برخوردار هستند و از زیرساخت‌های لازم را جهت تامین امنیت تراکنش‌ها دارند. به واسطه سیستم‌های امنیتی بالا، تراکنش‌ها توسط درگاه پرداخت به راحتی صورت می‌پذیرند. باید به این نکته مهم توجه داشته باشیم که تامین امنیت تراکنش‌ مشتریان، یکی از مهم‌ترین وظایف ما به عنوان صاحبان تجارت آنلان به‌شمار می‌رود.

2. پشتیبانی از انواع مدل‌های کسب و کار

ما باید مطمئن شویم درگاه پرداختی که انتخاب می‌نماییم از مدل کسب‌و‌کارمان پشتیبانی نماید. با توجه به آنکه درگاه‌های پرداخت و پردازش پرداخت عموماً طبق ماهیت تراکنش‌هایی است که یک کسب‌وکار صورت می‌دهد، ضرورت دارد که نروش مطابقت مدل بیزینس خود را با ساختار کارمزد درگاه یا با ارائه‌دهنده پرداخت مورد قیاس قرار دهیم. به عنوان مثال در سطح جهانی چندین سرویس موجودند که به قراردادها و کارمزدهای راه‌اندازی نیاز دارند. چنانچه حجم تراکنش‌ها یا سفارشات که در هنگام ایجاد سرویس مدنظرمان است برآورده نگردد، شاید ارائه‌دهندگان هم کارمزدی مشخص از مشتری‌شان دریافت نمایند. امروزه به طور معمول ارائه‌دهنده‌ها فهرستی از مشاغلی را که از آن‌ها را پشتیبانی نمی‌کنند، در سایت‌شان دارند.

با توجه به مطالب مذکور ساده‌ترین راه این است که ابتدا به فهرست پیشتبانی از مشاغل را مطالعه نماییم. چنانچه تردیدی برای ما داشته باشد، می‌توانیم از طریق پشتیبانی سولات و ابهات خودمان را مطرح کنیم.

3. میزان سرعت انجام تراکنش

نکته‌ مهم دیگر در روند انتخاب بهترین درگاه پرداخت اینترنتی که باید برای هر کسب‌وکاری در نظر گرفت، میزان سرعت انجام عملیات‌ها به واسطه درگاه پرداخت است. این نکته مهم به ویژه در رضایت‌مندی و تجربه کاربری (UX) مثبت برای مشتریان تجارت آنلان بسیار حائز اهمیت است. در کل سرعت عملکرد انواع درگاه‌های پرداخت با هم تفاوت دارد، بنابراین ما می‌توانیم با تحقیق در این‌ مورد بهترین گزینه‌ ممکن را انتخاب کنیم. در اصل ما باید درگاه پرداخت آنلاینی را انتخاب نماییم که شرکت ارائه‌دهنده‌‌اش، از ظرفیت‌های مورد نیاز جهت تامین سرعت مطلوب کلیه عملیات‌های پرداخت برخوردار باشد. سرعت‌ عمل درگاه پرداخت اینترنتی، در تسریع فرآیند انجام تراکنش نقشی موثر دارد و همین امر موجب می‌شود تا مشتریان موقع انجام تراکنش، تجربه‌ کاربری مطلوب‌تری داشته باشند. اما برخلاف این جریان، به طور یقین عاملی مهم در دفع مشتریان و  عدم رضایت آن‌ها در پروسه خریدشان می‌شود و حتی شاید عاملی در نیمه‌تمام گذاشتن این فرآیند شود.

همچنین مطالعه نمایید: روش‌های بهبود تجربه کاربری وب سایت (UX) چیست؟

4. میزان کارمزد برای هر تراکنش

بدون شک عموم صاحبان کسب و کارهای آنلاین موقع انتخاب درگاه پرداخت اینترتی میزان هزینه‌های کارمزد تراکنش برای‌شان بسیار مهم است. همچنین هزینه‌های نصب و راه‌اندازی درگاه‌ پرداخت آنلاین هم از جمله نکاتی است که صاحبان تجارت‌ها بدان توجه دارند. در واقع منظور از هزینه‌های مذکور به درگاه پرداخت واسط مربوط می‌شود. چراکه این نوع از درگاه‌های پرداخت توسط شرکت‌های پرداخت‌ یار به متقاضیان عرضه می‌شود و برخلاف درگاه پرداخت مستقیم که شرکت‌های PSP به عنوان زیرمجموعه‌ی بانک‌ها آن‌را ارائه می‌نمایند، به ازای خدمات جانبی و امکانات، برای هر تراکنش مبلغی اندک و مشخص را برای کارمزد از حساب فروشنده کسر می‌کنند.

البته قابلیت مذکور در این نوع درگاه‌های اینترنتی هم تعبیه شده و صاحبان حساب کاربری قادرند تا مرجع کسر کارمزد خودشان را مشخص نمایند. به عنوان مثال درگاه پرداخت اینترنتی نوین پال، مبلغ کارمزد اندکی از هر تراکنش،کم می‌کند که با توجه به خدمات ارائه شده‌ آن، مبلغ ناچیزی به شمار می‌رود. البت خدمات و امکانات درگاه واسط در نهایت عاملی مهم رشد و توسعه‌ تجارت آنلاین است که مراحل دریافت، نصب و راه‌اندازی کوتاه و راحتی دارد.

5. سازگاری درگاه پرداخت اینترنتی با سیستم وب‌سایت

سازگاری درگاه پرداخت اینترنتی با سیستم وب‌سایت

همان‌طور‌که به این نکته واقفید، روش‌های متفاوتی در طراحی و راه‌اندازی یک وب‌سایت پیش‌روی صاحبان کسب و کار آنلاین قرار دارد. از کدنویسی جامع وب‌سایت تا بهره‌مندی از سیستم‌های مدیریت محتوا نظیر وردپرس، تمامی می‌توانند طبق نیازهای پروژه، برای طراحی و راه‌اندازی وب‌سایت مورد استفاده قرار گیرند. با تمام این اوصاف باید اذعان نماییم که بهترین درگاه پرداخت واسط اینترنتی باید با نوع طراحی وب‌سایت ما سازگاری کامل داشته باشد.

6. برخورداری از سیستم گزارش دهی

در حال حاضر همه درگاه‌های پرداخت آنلاین، گزینه‌هایی را برای گزارش‌دهی ارائه می‌دهند. گزارشات مذکور تاثیر بالایی در برنامه‌ریزی مالی و فروش کسب‌وکار می‌گذارد. به واسطه بهره‌مندی از آپشن‌های مذکور، صاحبان کسب‌وکارها به‌ سادگی می‌تواند گزارشات جامعی از روش پرداخت تا مقدار آن و همچنین لاگ‌های سیستمی در اختیار داشته باشد. در همین راستا یکی از معیارهای مهم در انتخاب بهترین درگاه پرداخت اینترنتی، درگاهی خواهد بود که که گزارشات کامل‌تری را به ما ارائه نماید.

شما با با ابزارهای پرداخت نوین پال قادرید تا به سادگی امکان پرداخت فوری برای مشتریان خودتان فراهم سازید و به واسطه ارائه گزارش‌های کامل و جامع نقدینگی‌تان را  راحت مدیریت نمایید. برای آشنایی با سرویس‌های نوین پال و تفاوت آن با سایر پرداخت یاری‌ها شما می‌توانید به لینک درج شده مراجعه نمایید.

همچنین مطالعه نمایید: نحوه حل مشکل اتصال به درگاه پرداخت

7. ریسپانسیو بودن

هم اکنون، کاربران از انواع دستگاه‌ها جهت اتصال به اینترنت و خریدهای آنلاین بهره می‌برند. در حقیقت همین نکته باعث شده تا یکی از معیارهای مهم در انتخاب بهترین درگاه‌های پرداخت اینترتی واکنش‌گرا یا همان ریسپانسیو (Responsive) باشد. به‌ عبارت‌ی دیگر، هر شخصی فارغ از آنکه با چه دستگاهی به درگاه پرداخت آنلاین متصل شده باشد، در واقع صفحه پرداخت متناسب با نوع دستگاه برای وی به نمایش درمی‌آید.

8. برخورداری از امکانات و قابلیت‌های جانبی

به طور کلی درگاه پرداخت واسط اینترنتی اغلب از یک پنل مدیریتی برخوردار است که امکانات و قابلیت‌های کاربردی بسیار خوبی را به کاربران خود ارائه می‌نماید. در ادامه به صورت مختصر هر کدام از این قابلیت‌ها را معرفی و مورد بررسی قرار می‌دهیم. بدیهی است که داشتن از این امکانات کاربردی، در انتخاب بهترین درگاه پرداخت اینترنتی نقش بسزایی خواهد داشت.

  • سیستم گزارش‌گیری: همان طور که پیش‌تر عنوان شد این سیستم موجب می‌شود تا ما به عنوان صاحب یک کسب و کار بتوانیم همیشه از تراکنش‌های صورت گرفته، گزارشاتی طبقه‌بندی شده در اختیار داشته باشیم تا بدین طریق به یک آنالیز جامع از فروش استاندارد برسیم.
  • کیف پول امن: کیف پول الکترونیکی امکانات کاربردی دیگری است که موجب خواهد شد تا گردش وجه در کسب و کارهای آنلاین به راحتی و با هماهنگی بیشتری صورت پذیرد. علاوه بر این قابلیت مذکور، از سرعت نقدشوندگی بسیار بالایی هم برخوردار است. برای مثال با کیف پول نوین پال درآمد حاصله از تراکنش‌های ما به طور خودکار و در سیکل‌های تسویه شاپرک به حساب‌مان واریز می‌شوند، اما بسیاری از پذیرندگان مایلند تا از خدمات و مزایای کیف پول بهره‌مند شوند.
  • سوئیچینگ هوشمند: با هدف ارائه خدمات درگاه پرداخت اینترنتی، عموم شرکت‌های پرداخت یاری موظف به عقد قرارداد با شرکت‌های PSP هستند. مثلاً درگاه پرداخت نوین پال با همکاری شرکت‌های PSP برتر کشور و به واسطه الگوریتم هوشمند تراکنش‌های کاربران ما را به پایدارترین PSP در آن واحد متصل می‌نماید. لذا به موجب این امر احتمال قطعی به طور تقریبی از بین می‌رود.
  • سرویس تسهیم: در واقع قابلیت مذکور باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های حسابداری کسب‌وکارها و تسریع روند تسویه‌حساب خواهد شد. سرویس تسهیم بر مبنای یک قرارداد هوشمند (Smart Contract)، سهام اشخاص زیرمجموعه‌ی یک شرکت را از تراکنش‌های صورت گرفته به طور خودکار به حساب هر کدام از آن‌ها واریز می‌کند.
  • سرویس بازگشت وجهدر حقیقت این سرویس امکان بازگشت پول را به حساب خریداران به راحتی فراهم می‌کند که بدان سرویس ریفاند (Refund) هم اطلاق می‌شود. بر اساس شرایط که به طور معمول از پیش توافق شده، شاید استرداد وجه به‌ صورت کامل انجام شود یا تنها بخشی از وجه به خریدار برگردانده شود. جهت آشنایی با ضرورت سرویس استرداد وجه برای تجارت آنلاین به لینک درج شده مراجعه نمایید.
  • احراز هویت برخط پرداخت کنندگان: یکی از بارزترین نگرانی‌های تجارت‌های آنلاین و فروشگاه‌های اینترنی، موضوع احراز هویت دقیق مشتریان‌شان و کاهش مواردی چون فیشینگ و دور زدن احراز هویت (KYC) محسوب می‌شود. در واقع انجام این عملیات توسط صاحبان کسب و کار، تراکنش‌ها با استفاده از کارت دیگران صورت می‌پذیرد. اما سرویس احراز هویت برخط پرداخت‌کنندگان نوین پال این مشکل را به طور کامل برای این نوع از کسب‌وکارها حل نموده است. در واقع پس از احراز هویت مشتری و ارسال کارت بانکی یا کدملی وی در موقع درخواست پرداخت به نوین پال، این سرویس فعال می‌گردد و در صورت تایید مالکیت کارت و انطباق با کدملی پرداخت تایید و در غیر اینصورت ‌لغو ‌خواهد شد.
  • پشتیبانی قوی: تصور نمایید که در زمان کمپینی تبلیغاتی برای فروش محصولات باشید چنانچه در همین حین مشکلی برای درگاه پرداخت به وجود آید، به چالش‌های زیادی مواجه می‌شوید. مشخص است تمام هزینه‌های صورت گرفته به‌یک‌باره نابود خواهد شد و اعتبار برند هم خدشه‌دار می‌شود. در چنین مواقعی، تیم پشتیبانی فنی درگاه پرداخت آنلاین می‌تواند مشکل را به راحتی بر طرف نماید. به موجب این امر، در انتخاببهترین درگاه پرداخت اینترنتی،  پشتیبانی قوی و ممطمئن بسیار حائز اهمیت است.

همچنین مطالعه نمایید: دلیل خطای تراکنش ناموفق در درگاه پرداخت

کلام آخر

امروزه افراد زیادی به دنبال راه اندازی کسب و کار آنلاین هستند، اما در این بین نکات کلیدی وجود دارد که یکی از مهمترین آن‌ها انتخاب بهترین درگاه پرداخت اینترنتی است. در واقع موقع فرآیند خرید ما به عنوان صاحب وب‌سایت یا فروشگاه آنلاین باید از یک درگاره پرداخت اینترنتی (Internet Payment Gateway) مطمئن و مناسب برخودار باشیم، زیرا در تجربه کاربری نقش بسزایی دارد. اما شاید برخی بپرسند که درگاه پرداخت اینترنتی خوب په ویژگی‌هایی دارد؟ در این مقاله از بلاگ نوین پال ما نکات کلیدی در برترین درگاه پرداخت آنلاین را مورد بررسی قرار دادیم.

امیدواریم مقاله مهمترین نکات در انتخاب بهترین درگاه پرداخت اینترنتی کدامند؟ برای شما مخاطبان محترم مفید بوده باشد. لطفاً پس از مطالعه کامل این مقاله نظرات و تجارب شخصی خود درباره معیارهای انتخاب در درگاه پرداخت اینترنتی را با ما در نوین پال به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید