با مزایا و معایب سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال آشنا شوید!

نوین پال 5 دقیقه زمان برای مطالعه
مزایای سرمایه گذاری در ارز دیجیتال

اولین ارز دیجیتال به نام بیت کوین، توسط شخص یا گروهی به نام ساتوشی ناکاماتو در سال 2008 به بازار عرضه شد. ابتدا کسی آن را جدی نمی‌گرفت و اکثر افراد به چشم یک شوخی به آن نگاه می‌کردند؛ اما با گذشت زمان، اوضاع تغییر کرد!

امروزه بازار ارزهای دیجیتال به یکی از محبوب‌ترین بازارهای مالی برای معامله و سرمایه‌گذاری تبدیل شده است و هر روزه افراد بیشتری به سرمایه‌گذاری در این بازار روی می‌آورند.

سرمایه‌گذاری در هر بازاری مثل طلا، دلار، بورس و ارز دیجیتال مزایا و معایب خودش را دارد و اگر آن‌ها را بهتر بشناسید، می‌توانید انتخاب بهتری نسبت به بازار‌های مناسبِ سرمایه‌گذاری داشته باشید. در این مقاله به بررسی مزایا و معایب سرمایه‌گذاری در بازار ارز دیجیتال می‌پردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

مزایای سرمایه‌گذاری در بازار ارز دیجیتال

سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال یا رمز ارزها، مزایای مختلفی دارد. البته مزایای این بازار برای سرمایه‌گذاری، دلیل بر این نیست که شما بدون هیچ دانش و آگاهی در این این بازار سرمایه‌گذاری کنید؛ بلکه این مزایا، می‌توانند شما را نسبت به انتخاب کردن یا انتخاب نکردن ارز دیجیتال برای سرمایه‌گذاری راهنمایی کنند. در این بخش به بررسی مزایای سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال می‌پردازیم.

بازدهی بالا در زمان کم

همانطور که می‌دانید، بازار ارز دیجیتال، یک بازارِ مالی نسبتا نوظهور است و مانند بازار بورس آمریکا، قدمت زیادی ندارد. به همین دلیل، حجم پولی که در این بازار رد و بدل می‌شود، از مقدار پایینی برخوردار است و این موضوع سبب می‌شود تا نوسانات بازار ارزهای دیجیتال شدید باشند.

دامنه نوسان ارزهای دیجیتال نامحدود هستند و به همین دلیل، شما می‌توانید برخی از ارزهای دیجیتال را مشاهده کنید که در یک روز، صد درصد رشد می‌کنند و ممکن است با سرمایه‌گذاری روی این ارزهای دیجیتال، در زمان کمی از سود زیادی بهره ببرید.

۲۴ ساعته و سیال بودن

اگر شما در بازار سهام سرمایه‌گذاری و پول خود را در شرکت‌های استارتاپی قرار دهید، ممکن است تا زمانی که آن شرکت به نتیجه برسد، پول شما قفل باشد و سودی به شما تعلق نگیرد. 

همچنین در هنگام سرمایه‌گذاری در یک بازار سهام، شما فقط در زمان مشخصی می‌توانید سهم خود را بفروشید و آن بازار در روزهای تعطیل و خارج از ساعت کاری بسته می‌شود‌.

در مقابل، بازار ارز دیجیتال ۲۴ ساعته است و شما می‌توانید در هر زمانی از شبانه‌روز که بخواهید، ارز دیجیتال بخرید و یا ارز دیجیتال خود را به فروش برسانید. همچنین امکان بلوکه شدن پول شما در بازار ارزهای دیجیتال وجود ندارد و شما می‌توانید پس از خریداری هر ارز دیجیتالی و هر زمان که اراده کنید، آن را به فروش برسانید.

دلاری بودنِ قیمت‌ها

این مزیت مختص به افرادی است که در ایران زندگی می‌کنند و پول رسمی آن‌ها به دلار نیست. باید گفت قیمت تمامی ارزهای دیجیتال به دلار است و با توجه به اینکه قیمت دلار در کشور ما همیشه رو به افزایش است، سرمایه‌گذاری در بازار ارز دیجیتال می‌تواند شما را از تورم امن نگه دارد.

غیر متمرکز بودن

در بازار ارزهای دیجیتال، هیچ مکانیزمی برای دسترسی به هویت افرادی که سرمایه‌های رمز ارزی دارند، طراحی نشده است و اگر شما در یک کیف پول ارز دیجیتال دارایی خود را نگهداری کنید، هویت شما به دلیل وجود فناوری بلاکچین مخفی باقی می‌ماند. به عبارت دیگر، شما برای استفاده از یک کیف پول ارز دیجیتال برای نگهداری سرمایه خود، هیچ نیازی به ارائه اطلاعات هویتی خود ندارید و به راحتی می‌توانید با چند کلیک، کیف پول ارز دیجیتال خود را بسازید.

امنیت بالا

وقتی شما سهام یک شرکت را خریداری می‌کنید، پول شما در کارگزاری‌ نگهداری می‌شود که آن سهام را به شما فروخته است؛ اما هنگام نگهداری از ارز دیجیتال، شما می‌توانید از یک کیف پول سخت‌افزاری استفاده کنید و امنیت سرمایه خودتان را بالا ببرید. کیف پول سخت‌افزاری یک دستگاه فیزیکی است که به کامپیوتر شما وصل می‌شود و می‌توانید با استفاده از آن، ارزهای دیجیتال خود را نگهداری کنید و وابسته به هیچ موسسه‌ای نباشید.

 معایب سرمایه گذاری در ارز دیجیتال

معایب سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال

سرمایه‌گذاری در هر بازاری دارای معایبی نیز هست و شما نمی‌توانید یک بازار برای سرمایه‌گذاری پیدا کنید که کاملا بی عیب و نقص باشد. این موضوع درباره بازار ارزهای دیجیتال نیز صدق می‌کند و سرمایه‌گذاری در این بازار معایبی را نیز به همراه دارد. در این بخش به برخی از مهم‌ترین معایب سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال می‌پردازیم.

ریسک بسیار بالا

همانطور که بازار ارز دیجیتال دارای نوسانات شدید است و می‌تواند برای شما سود بالایی در زمانی کوتاه به همراه داشته باشد، می‌تواند باعث از دست رفتنِ بخش زیادی از سرمایه شما نیز شود. گاهی اوقات مشاهده شده است که یک ارز دیجیتال در یک روز 50 تا 70 درصد ریزش را تجربه کرده؛ این یعنی شما با خرید این ارز دیجیتال می‌توانستید در یک روز، بیش از نیمی از سرمایه خود را از دست بدهید.

البته توجه داشته باشید که این اتفاق تنها برای ارزهای دیجیتال نامعتبر و ضعیف اتفاق نمی‌افتد؛ بلکه به طور کلی، حجم پول موجود در بازار ارزهای دیجیتال کم است و گاهی اوقات این اتفاق برای ارزهای دیجیتال بزرگی مانند بیت‌کوین و اتریوم نیز می‌افتد.

ثبات کم ارزهای دیجیتال به عنوان دارایی‌های بلندمدت

همانطور که در بخش‌های قبلی ذکر شد، وایت‌پیپر اولین ارز دیجیتال به نام بیت‌کوین، در سال 2008 به بازار عرضه شده است و این بازار تنها 15 سال سن دارد. به دلیل نوپاییِ بازار ارزهای دیجیتال، با گذشت زمان بسیاری از ارزهای دیجیتال از بازار حذف یا با تغییرات زیادی مواجه شدند.

درست است که کسانی که چند سال قبل در این بازار سرمایه‌گذاری کرده‌اند، از سود زیادی بهره‌مند شدند؛ اما هیچ تضمینی برای ماندگاری ارزهای دیجیتال در سال‌های آینده وجود ندارد و این بازار هنوز نتواسته تا مانند بازار سهام‌های بین‌المللی، اعتبار خود را به تمام مردم اثبات کند.

سخن آخر

در این مقاله با بررسی مزایا و معایب سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال همراه شما بودیم. توجه داشته باشید که سرمایه‌گذاری در هر بازاری، یک امر تخصصی است و شما نباید به هیچ عنوان بدون دانش خاصی، به هیچ بازاری وارد شده و در آن سرمایه‌گذاری کنید؛ بلکه شما برای سرمایه‌گذاری در بازار ارز دیجیتال یا هر بازار دیگری، باید به مهارت‌هایی مانند تحلیل تکنیکال، تحلیل بنیادی و اقتصاد کلان مسلط باشید و هر روز نکته جدیدی راجع به آن‌ها یاد یگیرید.   

دیدگاهتان را بنویسید