تکنیک های کاربردی تولید محتوا در اینستاگرام

اکرم شفیعی 5 دقیقه زمان برای مطالعه
تکنیک های کاربردی تولید محتوا در اینستاگرام

نه تبلیغ‌های پرخرج در طولانی مدت روی فروش‌تان تاثیرگذار هستند، نه تخفیف‌های هیجان‌زده. آن‌چه در نهایت پایه‌ریز ارتباط عمیق مشتریان با برندتان می‌شود، محتوایی است که فکرشده، هدفمند و دقیق طراحی شده باشد. بهترین تکنیک‌های افزایش فروش در اینستاگرام همه حول محور محتوا هستند!

اینستاگرام بیشتر از ۲ میلیارد کاربر فعال دارد و یک زمین بازی خوب برای بازاریابی و افزایش فروش است؛ اما آن‌هایی در این زمین بازی دیده می‌شوند و می‌فروشند، که بلد هستند چگونه محتوا تولید کنند. در این مطلب می‌خواهم ۱۰ مورد از تکنیک های کاربردی تولید محتوا در اینستاگرام را معرفی کنیم که به افزایش فروش‌تان کمک می‌کند.

معرفی ۱۰ تکنیک کاربردی تولید محتوا در اینستاگرام

10 مورد از تکنیک های کاربردی تولید محتوا در اینستاگرام به شرح زیر هستند:

مخاطب خود را بشناسید

قبل از هر اقدامی باید بدانید با چه کسی صحبت می‌کنید. فقط دانستن اینکه مخاطب شما زن است یا مرد کافی نیست. باید بدانید چند سال دارد، در کجا زندگی می‌کند، شغلش چیست، چه دغدغه‌هایی دارد، چه محتوایی برایش جذاب است و چرا به برند‌تان نیاز دارد. پاسخ اصولی به این سوال‌ها اولین اصل در تکنیک های کاربردی تولید محتوا در اینستاگرام است.

وقتی این موارد را به‌دقت تحلیل کردید، می‌توانید یک پرسونای مخاطب واقعی بسازید و بر اساس آن محتواهایی تولید کنید که واقعا اثرگذار باشند.

هدف‌گذاری کنید

آیا فقط می‌خواهید پست منتشر کنید یا دنبال نتیجه هستید؟ هدف شما از تولید محتوا باید مشخص باشد. می‌خواهید فروش را افزایش بدهید؟ فالوئر جذب کنید؟ ترافیک سایت را بالا ببرید؟ وقتی هدف شفاف باشد، لحن محتوا، نوع فرمت و حتی زمان انتشار آن‌هم به درستی تعیین می‌شود. پس دومین مورد از تکنیک های کاربردی تولید محتوا در اینستاگرام، هدف‌گذاری درست است.

تصویر موبایل و گلدان

الگوریتم اینستاگرام را درک کنید

الگوریتم اینستاگرام مثل یک داور هوشمند است. پست‌هایی را بیشتر نمایش می‌دهد که تعامل بالاتری داشته باشند. یعنی اگر پستی بیشتر لایک، ذخیره، کامنت یا اشتراک‌گذاری گرفته باشد، الگوریتم آن را به افراد بیشتری نمایش می‌دهد. این بخش از تکنیک های کاربردی تولید محتوا در اینستاگرام کمی تخصصی‌تر است و نیاز به دانش فنی و تجربه دارد! برای مثال باید بدانید چه زمانی پست منتشر کنید (مثلاً سه‌شنبه‌ها یا پنج‌شنبه بین ساعت ۲ تا ۳ بعدازظهر)، و چگونه تعامل ایجاد کنید.

یک تقویم محتوایی ایجاد کنید

پشت هر پیج موفق، یک برنامه‌ریزی دقیق وجود دارد. با استفاده از تقویم محتوایی می‌توانید از سردرگمی بیرون بیایید و همیشه بدانید که قرار است چه محتوایی، در چه تاریخی، با چه هدفی منتشر شود. پس می‌توانیم پایه تمامی تکنیک های کاربردی تولید محتوا در اینستاگرام را یک تقویم محتوایی خوب بدانیم.

تقویم محتوایی مانند «جعبه ابزار مدیریت محتوا» است و با تعیین دقیقِ سه عنصر کلیدی (موضوع محتوا، تاریخ انتشار و هدف هر پست) از سردرگمی خارج‌تان می‌کند. برای مثال اگر قرار است در تاریخ ۱۵ شهریور یک «اینستا پست» آموزشی درباره «تکنیک‌های عکاسی با موبایل» منتشر کنید، باید از یک ماه قبل در تقویم مشخص شود که این محتوا:

  • چه هشتگ‌هایی خواهد داشت؟ (مثال: #عکاسی_حرفهای، #تکنیک_موبایل)
  • چه کال تو اکشنی (Call To Action) در انتهای آن درج میشود؟ (مثال: «برای دریافت PDF رایگان، استوری ما را هایلایت کنید»)
  • چگونه با اهداف ماهانه پیج همسو است؟ (مثال: افزایش فالوورهای علاقهمند به عکاسی)

پروفایل‌تان را به هیچ عنوان دست کم نگیرید

وقتی یک کاربر وارد پیج شما می‌شود، چند ثانیه وقت دارید تا اعتماد او را جلب کنید. بیوی شما باید کوتاه، کاربردی و قانع‌کننده باشد. لینک در بیو باید مستقیم‌ترین مسیر را به وب‌سایت یا فروشگاه شما باز کند. همچنین با طراحی هایلایت‌های مرتب و مرتبط، می‌توانید محتوای کلیدی را همیشه در دسترس کاربر قرار بدهید.

تصویر موبایل و اینستاگرام

محتوای بصری باکیفیت تولید کنید

در اینستاگرام ظاهر محتوا بسیار مهم است. اگر کیفیت تصویر پایین باشد یا طراحی گرافیکی نامناسبی داشته باشد، کاربر به‌سرعت از آن عبور می‌کند. پس زمان بگذارید، زیرا مورد 6 این لیست را می‌توانیم یکی از مهم‌ترین تکنیک های کاربردی تولید محتوا در اینستاگرام بدانیم.

از فرمت‌های متنوع استفاده کنید

کاربران به محتوای تکراری واکنش نشان نمی‌دهند. باید از همه‌ی قابلیت‌های اینستاگرام استفاده کنید. استوری‌ها برای ارتباط سریع و تعاملی فوق‌العاده‌اند، ریلس‌ها قدرت وایرال شدن دارند، پست‌های کاروسل برای آموزش‌های مرحله‌ای عالی هستند و لایوها فرصتی برای تعامل عمیق با مشتریان.

به شکل فعال با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید

پاسخ دادن به کامنت‌ها، دایرکت‌ها، واکنش به استوری‌ها و حتی پرسیدن سوال در قالب استوری یا پست، باعث ایجاد حس نزدیکی و اعتماد می‌شود. مردم بیشتر به برندهایی علاقه‌مند می‌شوند که «با آن‌ها حرف می‌زنند، نه فقط به آن‌ها حرف می‌زنند».

پست‌های موفق را تقویت کنید

اگر پستی دارید که نرخ تعامل بالایی گرفته است، این یعنی آن پست با مخاطبان ارتباط برقرار کرده است. پس فرصت را از دست ندهید؛ آن پست را با بودجه تبلیغاتی (هرچند کم) ارتقا بدهید تا به افراد بیشتری نمایش داده شود. این کار در طولانی‌مدت نرخ بازگشت سرمایه بالایی ایجاد می‌کند.

تصویر از صفحه اینستاگرام

محتوا را تحلیل کنید، حدس نزنید

اگر ندانید چه محتوایی خوب عمل کرده و چه محتوایی نه، نمی‌توانید تصمیمات درستی بگیرید. پس آخرین موردی که می‌خواهیم از تکنیک های کاربردی تولید محتوا در اینستاگرام بررسی کنیم، تحلیل درست محتواها است. باید نرخ تعامل، رشد فالوئر، میزان کلیک روی لینک‌ها و حتی تاثیر محتوا بر فروش را بررسی کنید. می‌توانید از Google Analytics یا Insights اینستاگرام برای تحلیل این داده‌ها استفاده کنید.

کال تو اکشن نوین پال

سخن پایانی

تولید محتوا در اینستاگرام فقط طراحی یک پست یا نوشتن یک کپشن نیست. یک فرآیند عمیق است که باید بر اساس شناخت مخاطب، هدف‌گذاری درست، درک الگوریتم و تحلیل مداوم انجام شود. تکنیک‌هایی که در این مطلب بررسی کردیم، به شما کمک می‌کنند تا با اعتماد به‌نفس بیشتر محتواهایی تولید کنید که واقعاً اثر بگذارند.

نوین پال

سوالات متداول

چرا تکنیک‌های کاربردی تولید محتوا در اینستاگرام کلید موفقیت شما هستند؟

اینستاگرام حول محور محتوا می‌چرخد. الگوریتم این رسانه به محتوای باکیفیت خیلی بها می‌دهد، مخاطبان محتوای ارزشمند را دنبال می‌کنند و برندها با استفاده از محتوای هدفمند، فروش را بالا می‌برند. با یادگیری و به‌کارگیری تکنیک‌های تولید محتوا، شما می‌توانید به اهداف مختلفی دست پیدا کنید. اهدافی مثل: معرفی برند به شکل درست، ماندگاری در ذهن مخاطب، داشتن فالوئرهای وفادار و افزایش فروش. برندهایی که فقط پست می‌گذارند شاید دیده شوند. اما برندهایی که هوشمندانه محتوا تولید می‌کنند، دیده می‌شوند، محبوب می‌شوند و می‌فروشند.

دیدگاهتان را بنویسید