طراحی تجربه کاربری یا UX چیست

بنیامین اصغرزاده 5 دقیقه زمان برای مطالعه
طراحی تجربه کاربری چیست

در پاسخ به سوال طراحی تجربه کاربری چیست؟ باید اشاره نمود، که UX یا همان user experience شامل مجموعه ای کامل از احساسات و تجربیات کاربران در استفاده از محصول یا خدمات مختلف می باشد. این تعریف برای اولین بار توسط سازمان استاندارد سازی یا ISO منتشر شد.

مفهوم بازاریابی چیست؟ بازاریابی به عنوان یکی از ارکان اصلی هر کسب ‌و کار می باشد و در کنار تجربه کاربری باید از تکنیک های مختلف آن نیز کمک گرفت. تحت چنین شرایطی می توانید به رشد، توسعه و ثبات کسب و کار خود در دنیای دیجیتال امروزی کمک کنید. این تجربه شامل جنبه های کاربردی، تاثیرگذار و معنادار می باشد. تجربه کاربری مفهمومی پویا و سوپراکتیو است، که بر اساس شرایط و نحوه استفاده کاربران می تواند معنای مختلفی به خود بگیرد.

منظور از طراحی تجربه کاربری چیست؟

طراحی تجربه کاربری یا همان UX Design به فرایندهای گفته می شود، که طراحان با توجه به نیازها، انتقادات و رفتارهای کاربران اقدام به تولید محصول می کنند. به نوعی هدف طراحی و تولید محصولاتی است، که از دیدگاه کاربران جذاب به شمار می آیند. این نوع از طراحی شامل مراحل مختلف و گوناگونی است، که در هر یک از مراحل باید از ابزارهای موجود به درستی استفاده نمود.

تحقیقات در خصوص طراحی تجربه کاربری نیز می تواند رویکرد مثبتی داشته باشد. اطلاعات باید جهت طراحی تجربه کاربری طبقه بندی شوند. همچنین نمونه اولیه طرحی و سپس تست خواهد شد. در صورتی که تعامل بین محصول و مشتری ایده آل باشد؛ تولید انبوه شروع می شود. طراحی تجربه کاربری فرایند سخت و پیچیده ای است؛ زیرا هر فردی از تجربه کافی جهت طراحی وایرفریم های محصول برخوردار نیست.

چند تصویر در کنار هم

تاریخچه تجربه کاربری

اولین مفهوم مربوط به تجربه کاربری در سال ۱۹۹۰ شکل گرفت. دان نورمن به عنوان اولین طراح و متخصص تجربه کاربری از محصول در دنیا شناخته می شود‌. وی پس از سال ها تحقیقات اعلام کرد، که این مفهوم چند بعدی نقش کلیدی در رشد و توسعه بیزنس های مختلف دارد. نورمن با ایجاد چنین بستری باعث ایجاد انقلاب عظیمی در صنعت تولید محصول و ارائه خدمات شد. هم اکنون تجربه کاربری به عنوان یک حوزه مهم شناخته می شود، که بیشتر از هر زمانی مورد توجه قرار گرفته است.

اجزای تجربه کاربری

تجربه کاربری اجزای مختلفی دارد، که هر رعایت اصول مربوط هر یک در طراحی اصول کلی مهم و ضروری می باشد‌. مهم ترین اجزای این بخش شامل موارد زیر هستند:

طراحی تعاملی

طراحی تعاملی یا همان Interaction Design به معنای بسط دادن روش های ارتباط با کاربر می باشد. در این نوع از طراحی به نمایش بصری، اشیاء فیزیکی و فضا توجه می شود.

طراحی رابط کاربری

این بخش با نام user Interface Design شناخته می شود. به نوعی از طریق المان های بصری و گرافیکی زیبایی و جذابیت لازم را می توان برای محصول دیجیتالی به ارمغان آورد.

دسترس پذیری

این بخش تحت عنوان Accessibility معرفی شده است. به نوعی محصول باید برای عموم کاربران قابل دسترسی و تفهیم پذیر باشد.

کاربرد پذیری

این حوزه از طراحی تجربه کاربری usability می باشد، که در خصوص میزان رضایت کاربر از محصول می پردازد.

معماری اطلاعات

معماری اطلاعات یا همان Architecture Information به معنای سازماندهی و چیدمان اطلاعات بر اساس دسترسی کاربران می باشد.

فردی که دارد با لپ تاپ کار می کند؟

مراحل طراحی تجربه کاربری

اولین گام برای طراحی تجربه کاربری در حوزه سوشال مدیا مارکتینگ درک سردردهای مشتریان می باشد. در واقع نیازها و انتظارات از محصول یا خدمات باید از طریق نظرسنجی بررسی شود. دومین مرحله جهت طراحی در این حوزه مصاحبه می باشد. از طریق این شیوه می توان اطلاعات مورد نیاز را جمع آوری کرد. سومین گام استفاده از نظرسنجی های آنلاین می باشد. در این صورت می توان نظرات واقعی کاربران را به صورت دقیق مورد بررسی قرار داد.

در نهایت اطلاعات به دست آمده موجب تعیین استراتژی و شناسایی پرسونا کاربران خواهد شد. در طراحی تجربه کاربری کانسپت اولیه یا نقشه سفر مشتری باید به صورت پله ای تعیین شود.

تفاوت تجربه کاربری و رابط کاربری

برای بهبود تجربه کاربری باید چند نکته مهم توجه کرد. اولین نکته مهم و پررنگ جهت موفقیت ، بررسی تفاوت بین تجربه کاربری و رابط کاربری می باشد.

در ادامه در مورد تفاوت رابط کاربری و تجربه کاربری صحبت می کنیم، با ما همراه باشید. Ux نشان دهنده این است، که یک محصول چقدر برای کاربر جذاب و کاربردی بودا است. تحقیقات در خصوص بازاریابی و شناسایی نیاز کاربر نیز بر همین اساس شکل می گیرد. در صورتی که رابط کاربری یا همان UI به معنای مجموعه ای از آلمان های رفتاری حوا محور کیفیت محصول می باشد.

در UI به واسطه رنگ ها، فونت ها، آیکون، تصاویر و ویدئوهای مختلف برای اثبات محصول کیفیت برای کاربر استفاده می شود. به نوعی جذابیت بصری مورد توجه قرار می گیرد.

فردی که دارد با موبایل کار می کند.

وظایف تجربه کاربری

یکی از مهم ترین وظایف تجربه کاربری یا UX اداراک نیازها و خواسته های مشتریان در دنیای هوشمند امروزی می باشد. از طریق ابزارهای موجود در این بستر می توان به نظرات واقعی کاربران پی برد. از دیگر وظایف تجربه کاربری می توان به رفع چالش های موجود در هر کسب و کاری می باشد.

به نوعی از طریق UX می توان با سبک نگرش مشتری در خصوص محصول و خدمات مختلف آشنا شد. مهم ترین وظیفه این حوزه بهینه سازی در جهت پیشرفت و توسعه کسب و کارهای مختلف می باشد.

اصول تجربه کاربری چیست؟

از مهم ترین اصول تجربه کاربری در قیف فروش و قیف بازاریابی ترسیم سلسله مراتب برای پروژه می باشد. سلسله مراتب بر اساس اطلاعات و داده های بصری تعیین می شود‌. از دیگر اصول مهم در این حوزه می توان به پیروی از قوانین اشاره نمود. همچنین محصول طراحی شده باید توسط عموم مردم قابل دسترسی باشد.

از اصل های بسیار مهم قابلیت استفاده از محصول در شرایط مختلف می باشد‌. وب سایت های شلخته به دلیل عدم رعایت نظم و قوانین با کاهش بازدید مواجه می شوند. برای جذب مخاطبان هدف باید از زبان ساده استفاده کرد‌.

طراح تجربه کاربر چیست؟

فقط تعداد محدودی از افراد از تجربه و مهارت کافی جهت طراحی تجربه کاربری برخوردار هستند. این افراد به تجزیه و تحلیل داده های اطلاعاتی موجود می توانند بهترین استراتژی را در جهت جلب رضایت مخاطبان طراحی کنند. طراح بر هر بیزنس بر اساس موقعیت موجود از سبک خاصی طراحی استفاده می کند، تا مطابق با نیاز پرسونا باشد. طراح باید نسبت به تمامی اصول، قواعد و قوانین موجود در این حوزه آگاه باشد.

کلام آخر

در دنیای دیجیتال امروزی تجربه کاربری از جایگاه ویژه ای برخوردار می باشد. این حوزه به بررسی نگرش، ادراک نیازها و خواسته های کاربران در خصوص یک محصول یا خدمات می پردازد. در این مسیر با اجرای استراتژی های مختلف، رعایت اصول و قواعد موجود می توانید عملکرد بهتری داشته باشید. همچنین مراحل طراحی تجربه کاربری باید یکی پس از دیگری اجرا شوند. طراحی در این حوزه فقط توسط افراد متخصص انجام می شود.

نوین پال

سوالات متداول

تجربه کابری چیست؟

تجربه کاربری به مجموعه‌ای از احساسات و رفتارهای کاربران در هنگام استفاده از یک محصول یا خدمت گفته می‌شود. به عبارت دیگر UX به این سوال که کاربران هنگام استفاده از محصول شما چه حسی دارند و آیا این تجربه برای آن‌ها مفید است یا خیر پاسخ می دهد.

مراحل طراحی تجربه کاربری چیست؟

تحقیق و شناخت کاربران، ایجاد پرسونا، ایجاد نقشه سفر کاربر، ایجاد وایرفریم و نمونه اولیه، تست و ارزیابی، بهبود و تکرار

دیدگاهتان را بنویسید