دریافت کد مالیاتی برای استفاده از درگاههای پرداخت الکترونیکی یکی از الزامات قانونی برای کسبوکارهای آنلاین در ایران است. این کد، شناسهای منحصر به فرد است که توسط سازمان امور مالیاتی کشور صادر میشود و برای پیگیری و مدیریت امور مالیاتی استفاده میشود. کد مالیاتی به سازمان امور مالیاتی کشور اجازه میدهد تا تراکنشهای مالی را نظارت کند و از تخلفات مالیاتی جلوگیری نماید.
اما چگونه کد مالیاتی دریافت کنیم؟ این سوالی است که بسیاری از کاربران نوین پال از کارشناسان ما پرسیدهاند. به همین منظور ما در این مقاله، مراحل مختلف دریافت کد مالیاتی را به تفصیل بررسی خواهیم کرد و به سوالات متداول در این زمینه پاسخ خواهیم داد.
فهرست مطالب
نحوه دریافت کد مالیاتی برای درگاه پرداخت
درگاه پرداخت الکترونیکی یکی از ابزارهای مهم برای کسبوکارهای آنلاین است. این درگاهها امکان انجام تراکنشهای مالی بین مشتریان و فروشندگان را فراهم میکنند. با توجه به الزامات قانونی و نظارتهای مالیاتی، داشتن کد مالیاتی برای استفاده از درگاه پرداخت ضروری است.
قدم اول دریافت کد مالیاتی: آمادهسازی مدارک مورد نیاز
پیش از شروع فرآیند ثبتنام و دریافت کد مالیاتی، لازم است مدارک مورد نیاز را آماده کنید. مدارک مورد نیاز برای انجام این کار عبارتند از:
- کپی کارت ملی و تمامی صفحات شناسنامه صاحب کسب و کار یا نماینده قانونی شرکت
- مجوز فعالیت کسب و کار مانند پروانه کسب یا ثبت شرکت
- اجاره نامه یا سند مالکیت محل کسب و کار (آدرس و مشخصات محل فعالیت)
- ارائه اطلاعات تماس معتبر برای ارتباط با سازمان امور مالیاتی (ایمیل و شماره موبایل)
بعد از داشتن این مدارک میتوانید مراحل اخذ کد مالیاتی را دنبال کنید.
قدوم دوم: ثبتنام در سامانه امور مالیاتی
برای دریافت کد مالیاتی، باید در سامانه امور مالیاتی کشور به آدرس www.tax.gov.ir مراجعه کنید و مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید.
*بهتر است بدانید که ثبتنام در این سایت کاملا رایگان است و شما مجبور به پرداخت هیچ هزینهای نیستید.
- در قدم اول شما باید وارد سایت امور مالیاتی کشور شوید.
- در مرحله بعد شما باید وارد بخش ثبت نام الکترونیک شوید و یک حساب کاربری جدید برای خود ایجاد کنید.
- با کلیک بر روی این گزینه یک صفحه جدید برای شما باز میشود. در این صفحه باید بر روی گزینه “ورود به پیش ثبت نام الکترونیک” کلیک کنید. بعد از کلیک بر روی این گزینه شما باید فرمهای مربوط به اطلاعات شخصی و کسبوکار خود را تکمیل کنید. در هنگام وارد کردن اطلاعات دقت به خرج دهید و چندین بار آنها را بررسی کنید تا تمامی اطلاعات به درستی وارد شده باشند.
- بعد از پر کردن این اطلاعات سایت از شما میخواهد که شماره ملی (یا کد فراگیر) خود را وارد کنید. شماره ملی همان کد ملی اشخاص حقیقی است. با وارد کردن کد ملی، کد امنیتی و نوع کسب و کار میتوانید وارد ثبت نام شوید.
مرحله سوم دریافت کد مالیاتی: پیش ثبت نام کسب و کار
بعد از گذراندن مراحل بالا با موفقیت یک صفحه جدید برای شما باز میشود. در این صفحه اگر قبلا در سازمان امور مالیاتی کشور ثبت نام کرده باشید، لیست تمامی کارهای شما نشان داده میشود. در غیر اینصورت یک صفحه سفید برای شما به نمایش گذاشته میشود. برای انجام ثبت نام در سامانه مالیاتی شما باید بر روی گزینه ” پیش ثبت نام جدید” بزنید.
با کلیک بر روی این گزینه صفحه جدیدی برای شما باز خواهد شد. در سمت چپ تصویر یک سری کادر وجود دارد که شما باید آنها را بر اساس اطلاعات صاحب کسب و کار پر کنید. نحوه پر کردن این کادرها به شرح زیر است:
- در قدم اول شما باید نوع کسب و کار را مشخص کنید. اگر کسب و کار تنها یک مالک دارد باید کسب و کار انفرادی را انتخاب کنید. اما اگر شریک دارید، باید گزینه مشارکتی را انتخاب کرد.
- در کادر بعدی شما باید کد پستی مربوط به کسب و کار را وارد کنید.
- وارد کردن شماره موبایل الزامی است.
- کد امنیتی را با رعایت حروف بزرگ و کوچک وارد کنید.
در نهایت بعد از کامل کردن فرم بر روی گزینه “پیش ثبت نام جدید” کلیک کنید.
در مرحله بعد سازمان امور مالیاتی یک کد چهار رقمی بر روی شماره تلفنی که شما وارد کردهاید، ارسال میکند. کد را درون کادر وارد کنید و ثبت نام را ادامه دهید. در مرحله بعد شما باید اطلاعات خود را بر اساس کارت ملی وارد کنید.
در مرحله بعدی اطلاعات وارد شده توسط شما استعلام میشود. اگر در اطلاعاتی که وارد کردهاید، نقصی وجود داشته باشد. آنها را به رنگ قرمز در پایین خواهید دهید. برای دریافت کد مالیاتی باید تمامی این نقصها را برطرف کنید. به منظور برطرف کردن نقصها کافی است تا روی هر کدام از آنها کلیک کنید و اطلاعات را وارد کنید.
نکته
به عنوان مثال برای برطرف کردن نقص اول شما باید محل کسب و کار خود را روی نقشه وارد کنید. برای اینکه نقص دوم برطرف شود، شما نیاز دارید تا تاریخ شروع فعالیت خود را وارد کنید و به همین منوال نواقص اطلاعاتی را برطرف کنید. بعد از برطرف کردن تمامی نواقص بر روی گزینه تایید نهایی اطلاعات بزنید تا ثبت نام شما به مرحله بعد برود.
مرحله چهارم: دریافت پیامک تایید از طرف سازمان امور مالیاتی
اگر تمامی اطلاعاتی که در بالا وارد کردهاید، درست باشد. سازمان امور مالیاتی برای شما یک پیام ارسال میکند که در آن نام کاربری، رمز عبور و .. نوشته شده است. اکنون که نام کاربری و رمز عبور را دریافت کردهاید، دوباره باید به سایت register.tax.gov.ir بروید و اطلاعاتی که برای شما ارسال شده است را در کادر وارد کنید.
مرحله پنجم دریافت کد مالیاتی: تکمیل پرونده مالیاتی
بعد از اینکه اطلاعات مورد نظر را وارد کردید، در ستون سمت چپ به رنگ قرمز یک سری اطلاعات مشخص شده است که شما باید آنها را وارد کنید. با کلیک بر روی هر گزینه میتوانید این موارد را اصلاح کنید.
بعد از اصلاح این موارد بر روی گزینه “ابلاغ الکترونیک” بزنید.
با کلیک بر روی این گزینه صفحه جدیدی برای شما باز خواهد شد. مواردی که در این صفحه نوشته شده است را به دقت مطالعه کنید و بعد از موافقت مربعهای کنار آنها را بزنید. در نهایت بر روی گزینه ” تایید اطلاعات و درخواست” بزنید.
اکنون باید دوباره به صفحه اصلی سامانه امور مالیاتی بروید. اگر تمامی مراحل ذکر شده در بالا را به درستی رفته باشید، اکنون در ست چپ تصویر عبارت هیچ نقصی در پرونده شما وجود ندارد، برای شما ظاهر خواهد شد. اکنون گزینه “تایید نهایی” برای شما ایجاد شده است، بر روی آن کلیک کنید.
با کلیک بر روی این گزینه یک بار دیگر تمامی اطلاعات شما به نمایش گذاشته میشود. اطلاعات نوشته شده را چک کنید و درصورتیکه هیچ گونه نقص و مشکلی در آنها وجود نداشت، بر روی گزینه “تایید اطلاعات” بزنید. اکنون ثبت نام امور مالیاتی شما به پایان رسیده است و باید منتظر تایید اطلاعات پرونده توسط سازمان امور مالیاتی باشید. نتیجه ثبت نام توسط این سازمان برای شما ارسال خواهد شد.
مرحله ششم: ثبت نام در درگاه پرداخت
پس از دریافت کد مالیاتی برای درگاه پرداخت، باید برای استفاده از درگاه پرداخت ثبت نام کنید. این مرحله شامل مراحل زیر است:
- درگاه پرداخت مورد نظر خود را انتخاب کنید. در ایران درگاههای پرداخت بسیار زیادی وجود دارد که نوین پال یکی از بهترین آنها است. کارمزد تراکنش در درگاه نوین پال نسبت به دیگر درگاههای پرداخت موجود در کشور کمتر است و امکانات پیشرفتهای مانند سوئیچینگ هوشمند، پایداری بیشتر، استرداد وجه و .. آن را از دیگر درگاههای پرداخت متمایز میکند.
- وارد سایت درگاه پرداخت شوید و فرمهای مربوط به ثبتنام را تکمیل کنید
- مدارک مورد نیاز شامل کد مالیاتی، مجوز کسبوکار و اطلاعات بانکی را به درگاه پرداخت ارائه دهید.
- پس از بررسی مدارک، درگاه پرداخت شما تایید و فعالسازی خواهد شد.
سخن پایانی
در این مقاله بهطور کامل در خصوص نحوه دریافت کد مالیاتی برای درگاه پرداخت صحبت کردیم. برای دریافت کد مالیاتی برای درگاه پرداخت باید از طریق سامانه امور مالیاتی کشور اقدام نمایید و پس از بارگذاری مدارک، برای دریافت کد منتظر بمانید. پس از دریافت کد میتوانید برای انتخاب درگاه پرداخت مناسب اقدام کنید. انتخاب درگاه تاثیر بسیار زیادی در روند کسب و کار و میزان سود شما دارد.