اشتباهات رایج در کسب و کار آنلاین کدامند؟ امروزه موفقیت در تجارت اینترنتی با توجه به گستردگی در عرصه رقابت به امری چالش برانگیز مبدل شده است. در این راستا برای دستیابی به بازار هدف باید نکاتی را رعایت نماییم تا بیزینس آنلاین ما با مشکلی مواجه نشود. در این مقاله از بلاگ نوین پال قصد داریم تا اشتباهات رایج در کسب و کار آنلاین که نباید مرتکب شویم! را مورد بررسی قرار دهیم.
به طور کلی برخی از اشتباهات در تجارت آنلاین میان عموم صاحبان این کسب و کارها مشترک هستند. ما به واسطه شناخت از این اشتباهات مذکور میتوانیم گامی جلوتر در بیزینس خود داشته باشیم و از این تجارب درسی بزرگ جهت دستیابی به موفقیت بگیریم.
برای مثال اشتباهات سئو (Search engine optimization) در وبسایتهای تجارت الکترونیک تاثیراتی مخرب روی آنها میگذارد. در کل باید اذعان نماییم که توسعه وبسایت مفهومی بسیار پیچیده است که اکثر خرده فروشان و صاحابان تجارت آنلاین در تلاش جهت کشف آن هستند. چنانچه قصد دارید تا راه اندازی فروشگاه اینترنتی شما با مشکلی مواجه نشود و با این اشتباهات آشنا شوید، تا انتهای مقاله پیشرو با ما همراه باشید.
فهرست مطالب
تجارت آنلاین چیست؟
پیش از پرداختن به موضوع اصلی این مطلب، برای آن دسته از مخاطبانی که چندان با تجارت الکترونیک چندان اشنایی ندارند، توضیحاتی اجمالی ارائه میدهیم.
امروزه با توجه به گسترش روزافزون شبکههای آنلاین و همچنین جهانیشدن اقتصاد تحولی بزرگ درحوزه تجارت به وجود آمد. بیزینس آنلاین یا همان کسب و کار اینترنتی، روشی نوین در تجارت است که همه فعالیتهای تجاری از عرضه خدمات، فروش کالا، معرفی محصولات، پرداخت وجه و دیگر موارد مشابه در آن را شامل میشود که در بسیتر اینترنت صورت میپذیرند.
آشنایی با اشتباهات رایج در کسب و کار آنلاین
در این بخش از مقاله قصد داریم تا رایجترین اشتباهات در حوزه تجارت آنلاین را یا شما مخاطبان محترم مورد بررسی قرار دهیم. همانطور که پیشتر در ابتدای مطالب بالا اذعان شد، شناخت از این نوع اشتباهات و عدم مرتکب شدن آنها نقش زیادی در موفقیت یک کسب و کار آنلاین دارد.
عدم برخورداری از ایده برای تجارت آنلاین
در حقیقت نخستین اشتباه رایج در حوزه کسب و کارهای اینترنتی عدم برخورداری از ایده در این حوزه است که پس از مدتی صاحبان کسب و کارها را با شکست مواجه میکند. ما باید به محصولات یا خدماتی که قصد ارائه آنها داریم پیش از هر اقدامی فکر کرده باشد. در اصل باید نیازهای بازار و مخاطبان هدف را به درستی مورد بررسی قرار دهیم.
چنانچه به خلاقیت یا کارآفرینی شک داریم یا حتی روی انتخاب محصول تردید داریم، بهتر است اقدامی نداشته باشیم و نیازهای بازار را تجزیه و تحلیل کنیم. برخی مواقع به زمان و فرصت مناسب نیازمند هستیم تا با قدرت و جسارت بیشتری بتوان در عرصه کسب و کار مجازی (Virtual business) فعالیت نماییم. اگر شما قصد راهاندازی یک فروشگاه آنلاین را دارید ولی در انتخاب محصول دودل هستید، پیشنهاد میکنیم تا مقاله 25 محصول پرفروش اینترنتی را با دقت مطالعه نمایید.
انتخاب پلتفرم اشتباه
به طور کلی یکی از اقدامات اولیه در راهاندازی بیزینس آنلاین که باید بدان توجه داشته باشیم، انتخاب پلتفرم مناسب برای تجارت آنلاین است. در واقع وب سایت پایه اصلی تجارت الکترونیک ما را تشکیل میدهد. پلتفرم مذکور عملکرد، دسترسی، جذابیت، طراحی و موفقیت کسب و کارمان را تعیین مینماید.
در حال حاضر عموم وبسایتها به صورت آنلاین بر اساس چارچوب ویزیویگ (WYSIWYG) موجود هستند که برای ما این امکان را فراهم مینمایند تا فضایی کاربردی بدون نیاز به برخورداری از یک خط کد به راحتی ایجاد نماییم. با تمام اوصاف، دیگر مواردی هم در این بین وجود دارند که به برخی از آنها به مهارتهای ابتدایی کدنویسی نیاز دارند.
در کل باید بدانیم که انواع وبسایتها اهدافی مختلف را دنبال مینمایند. برخی از آنها برای وبلاگها مناسبت دارند، در حالی دیگر وبسایتها نیز به استارتاپهای در حال رشد کمکی شایان مینمایند. به طور کلی باید اذعان نماییم که نداشتن وب سایت هم یکی از اشتباهات بزرگ برای کسب و کارهایی محسوب میشود که بازاریابی اینترنتی خودشان را تازه شروع کردهاند.
چنانچه وبسایت نداشته باشیم، در حقیقت با قوانین تجارت اینترنتی همخوانی نداریم وا برای فعالیتی هدفمند نمیتوانیم بدون آن کار زیادی راپیش ببریم. برای درک بهتر موضوع پیشنهاد میکنیم تا به مقاله فروش آنلاین از طریق سایت یا اینستاگرام، کدام بهتر است؟ مراجعه نمایید.
ایجاد یک وب سایت نامناسب
باید به این نکته مهم توجه داشته باشیم که تأثیر اولیه (First Impression) در علم روانشناسی اهمیت بسیار بالایی دارد. همین نکته در حوزه مجازی هم صدق میکند. در حقیقت یک وبسایت خوب نه تنها از نظر ظاهری دلپذیر و جذاب است، بلکه به لحاظ اطلاع رسانی و جامع بودن هم باید تکمیل باشد. نخستین علت ایجاد یک وبسایت، تعامل جهت درج اطلاعات و پیامهای ما برای مخاطبان است. به موجب این امر لازم است تا وبسایتمان پیامهای ضروری را به درستی و به دور از هر گونه پیچیدگی به آگاهی کاربرانش برساند.
علاوه بر موارد مذکور، تصویرسازی قوی و جذاب، محتواهای با کیفیت و سرعت بالا از دیگر نکات مهم برای ارزیابی یک وبسایت خوب در نگاه تخست به شمار میرود. همچنین باید تا جای ممکن از پیچیدگی و جای دادن آیتمهای زیاد خودداری نماییم. رنگآمیزی تند و استفاده از عکسهای حجم بالا، منوهای غیر ضروری و بخشهای تاثیری مخرب در وبسایت دارد. در حقیقت این تاثیرات نخستین در جذابیت برند ما از منظر دید کاربران امری بسیار حائز اهمیت است.
به صورت کلی کاربران بیشترین برداشتشان از یک وبسایت را در همان برخورد اول خواهند داشت. همین نکته از جمله مواردی است که در جذبب کارب اهمیت دارد و کسب و کارهایی که بدان توجه نکردهاند با شکست مواجه شدهاند.
در کل ما به عنوان مدیر وبسایت، باید به این مسائل به طور ویژهای توجه نماییم. ارائه وبسایت خوب در دستیابی بازار هدف ما به سوی موفقیت نقش بسزایی دارد و عدم توجه به آنها نتیجهای معکوس در روند فعالیتهای ما خواهد داشت.
عدم ریسپانسیو (Responsive) بودن وب سایت
بر اساس تحلیل کارشناسان حوزه تجارت آنلاین، چیزی در حدود 50% از بازدیدهای جهانی وبسایتها در سال 2017 میلادی با گوشیهای هوشمند صورت گرفته است. در سال 2019 هم تعداد دارندگان تلفنهای هوشمند به چیزی بیش از 2.5 میلیارد نفر در سراسر جهان رسید. با توجه به این اعداد و ارقام، مشخص میشود که هر تجارتی لازم دارد تا مبحث بازاریابی موبایلی یا همان موبایل مارکتینگ (Mobile Marketing) را جدی بگیرد و وبسایت را برای این کاربران بهینهسازی نماید.
ولی با تمام این اوصاف، اغلب کسبوکارهای کوچک و نوپا به این نکته توجه چندانی ندارند که همین امر تقریباً نیمی از بازدیدهای مهمشان را با چالشی جبرانناپذیر روبرو میکند. در کل مبحث طراحی وب واکنشگرا یا همان ریسپانسیو در موفقیت یک سایت بسیار حائز اهمیت است.
بهرهمندی از تبلیغات بهینه سازی نشده برای انواع دستگاهها
به طور کلی رفتار کاربران گوشی همراه با کاربران دسکتاپی در موضوع جستجو یا وبگردی با هم متفاوت است. در واقع کاربران سیستمهای خانگی و دارندگان تبلتها با هم از شرایطی مشابه برخوردار هستند. کاربران مذکور در اکثر موارد از وبگردی دنبال کسب اطلاعاتی بیشتر بوده و عموماً میزان محتوا برای آنها تفاوت چندانی ندارد. در سویی دیگر، کاربران موبایل اغلب مایلند تا نتایج سریعتری بدست آورند.
با توجه به موارد ذکر شده، میتوان چنین اذعان کرد که ما باید جهت نمایش تبلیغات برای هر دو گروه به شکلی مجزا فکر کنیم. این بدان معناست کهه تبلیغاتمان را به طور مناسبی طبق دستگاههای کاربران بهینهسازی نماییم تا به نتیجهای کامل برسند. بر اساس نتایج حاصله، تبلیغات بهینهسازی شده برای تلفنهای هوشمند بازخوردی بهتر دارند. لذا باید سعی نماییم تا تبلیغات اختصاصی را برای نسخه موبایل در نظر بگیریم.
شباهت به دیگر رقبا
به طور کلی ایده ما باید متمایز از دیگر رقبایمان باشد. چراکه در غیر این صورت، کاربران به خریدشان از آنها ادامه خواهند دارد. دلیل اتفاق مذکور اینجاست که ما چیزی جدیدتر یا اضافهتر از رقبایمان به آنها ارائه نکردهایم. در حقیقت تفاوت داشتن در ایده نقشی پررنگ در موفقیت تجارت آنلاین ما دارد؛ با تمام این اوصاف حال اگر مایلیم تا از ایدههای مشابه در راهاندازی تجارت آنلاین استفاده کنیم، مطلوب است تا حداقل به فکر خلق ارزشیهای نوین و مزایای رقابتی باشیم.
عدم حضور در درسترس بودن
از دیگر اشتباهات رایج در کسب و کار آنلاین، جهت اعتمادسازی و رفع ابهامات و سوالات احتمالی، تعامل همیشگی بین ما با مخاطبان است. چنانچه به این نکته برای کاربران جامه عمل بپوشانیم، در واقع یک گام موثر در پیشرفت کسبوکار آنلاین خود برداشتهایم. ما باید در نظر داشته باشیم که همواره از انواع پلتفرمها و شبکههای اجتماعی با هدف برقراری تعامل با کاربران خود استفاده نماییم.
در راستای این امر کارشناسان حوزه مارکتینگ پیشنهاد میکنند تا یک پشتیبانی آنلاین در کسب و کار اینترنتی وجود داشته باشد تا کاربران بتوانند در کمترین زمان ممکن با ما ارتباط برقرار نمایند. برای آشنایی بیشتر در این مورد مقاله آشنایی با سوشال مدیا مارکتینگ و نقش آن در موفقیت کسب و کارها را مطالعه نمایید.
عدم توجه به دیجیتال مارکتینگ در کسب و کار آنلاین
امروزه در عرصه رقابت، هر محصول جهت ماندگاری به ویژگیهای متمایزی نیازمند است. در واقع این ویژگیها درست همان نکتهای به شمار میرود که موجب میشوند تا مشتری محصول یا خدمات ما را به دیگر رقبا ترجیح دهد. عموم کسبوکارها از این ویژگیها برخوردار هستند، ولی در حوزه تبلیغات و به نقش بازاریابی آنلاین یا همان دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) برای دستیابی به موفقیت توجهی ندارند.
با توجه به نکات ذکر شده، بهتر است همیشه ویژگی متمایز محصول یا خدماتمان را در نظر بگیریم و بر اساس آن اقدام به تدوین استراتژی بازاریابی آنلاین نماییم.
استفاده بی مورد از تمامی شبکههای اجتماعی
در واقع برخی از کسب و کارهای آنلاین در همان ابتدای کار تصمیم میگیرند تا از تمامی شبکههای اجتماعی بهرهمند شوند و به معرفی خود در آنها بپردازند.اما این کسب و کارها به واسطه انجام این کار مجبور به صرف هزینه و زمان زیادی میشوند و نمیتوانند به درستی تمام آنها را مدیریت نمایند. در حالی که هیچ اطمینانی هم وجود ندارد مشتریان ما در تمامی شبکههای مجازی حضور داشته باشند.
با توجه به مطالب مذکور بنابراین بهترین راه حل حضور در شبکههای اجتماعی آن است که در ابتدا مخاطبان هدفمان را شناسایی نماییم و سپس بررسی کنیم که مشتریان بالقوه بیشتر در کدام شبکه اجتماعی حضوری پررنگتر دارند. در آخر میتوانیم یک یا دو شبکه اجتماعی را در راستای فعالیت بازاریابی انتخاب نماییم. به عنوان مثال، چنانچه مخاطبان هدف ما اشخاص شاغل و تجارتهای دیگر هستند، باید سراغ شبکه هایی نظیر لینکدین (LinkedIn Corporation) برویم و اگر جوان باشند، فعالیتمان را در شبکههای اجتماعی پرطرفدار مانند اینتستاگرام (Instagram) و دیگر موارد مشابه تقویت نماییم.
عدم توجه به فرایندهای سئو (SEO)
سئو یا همان SEO مخفف عبارت Search engine optimization در معنای بهینهسازی موتور جستجو به فرآیندی اطلاق میشود که به واسطه آن میتوانیم حضورمان در میان وبسایتها و نتایج داخلی کشور تضمین نماییم. بر اساس نتایج کارشناسان تجارت آنلاین در یک نظرسنجی، چیزی در حدود 90% از اشخاص حداقل هفتهای یک مرتبه درباره یکی از تجارتهای محلی یا داخلی در بستر اینترنت به جستجو مشغولند. در حقیقت این میزان از مشارکت کاربران ثابت میکند که کسبوکار ما در صورت عدم توجه به سئو (SEO) شانسی در جذب کاربران نخواهد داشت.
بدون شک ایجاد کمپین موفقیتآمیز سئوی محلی (Local SEO) به کسب رتبه بهتر ما در نتایج موتورهای جستجو کمکی شایان مینماید. چنانچه بخواهیم در سطح جهانی هم اعتبار کسب نماییم، موظفیم تا تمام فرآیندهای سئوی جهانی (Global SEO) را به درستی انجام دهیم. در واقع یک کمپین موفق سئو به انجام کارهای زیادی نیاز دارد که نمیتوان تمامی آنها را در مبحث این مقاله گنجاند. ولی از مهمترین مباحث سئو میتوان به استفاده از کلمات کلیدی، بهینه سازی متاتگها، ارتقا سرعت بارگزاری صفحات، اضافه نمودن نقشه سایت، ایجاد مشخصات ارتباطی ما در سیستم گوگل مای بیزینس (My Business) و مواردی از این قبیل است.
عدم توجه و تعامل به مشتریان فعلی
از دیگر اشتباهات رایج در کسب و کار آنلاین می توان به عدم توجه به مخاطبان فعلی و تعامل برقرار نکردن با آنها اشاره کرد. به صورت کلی هر کسب و کار آنلاین از مشتریان وفاداری برخوردار است که چندین بار اقدام به خرید داشتهاند. به همین خاطر شانس خرید مجدد آنها بسیار بالاست؛ چراکه چنین مشتریانی از خرید خود رضایت دارند و احتمال اینکه دوباره به وبسایت یا فروشگاه آنلاین ما مراجعه نمایند زیاد است.
در این بین عموم کسب و کارها متاسفانه مشتریان فعلی خودشان را نادیده میگیرند و تمرکزشان را بیشتر روی جذب مخاطبان جدیدتر معطوف مینمایند. ولی احتمال اینکه یک مشتری جدید از ما خرید داشته باشد بسیار کمتر از آن است که مشتریان قدیمی دوباره چیزی را از ما خریداری نمایند.
بنابراین بهترین راه حل این است برای مشتریان قدیمیمان تدبیرهایی را در نظر داشته باشم. به عنوان مثال استفاده از کد تخفیف ویژه برا آنها اختصاص داده و یا خبر عرضه محصولات جدید، در این راستا بسیار موثر است. درآخر هم یکی از روشهای ساده ارسال فرم نظرسنجی برای مشتریان قدیمی خودمان است. در واقع به واسطه چنین کاری به آنها نشان میدهیم که نظرشان در مورد محصولات برای ما مهم است.
عدم برخورداری از درگاه پرداخت اینترنتی نامناسب
در واقع یکی از اشتباهات رایج در کسب و کار آنلاین عدم برخورداری از درگاه پرداخت آنلاین برای کسب و کارهای اینترنتی است. به طور کلی یکی از مهمترین فرایندهای خرید مرحله پراخت وجه توسط مشتری است. چنانچه فردی چندین بار یا حتی یک مرتبه در خلل پرداخت وجه برای یک سایت با مشکل مواجه شود، امکان خرید دوباره وی از سایت ما بسیار کاهش مییابد. لذا استفاده از یک درگاه پرداخت اینترنتی چون نوین پال در تجربه مثبت کاربری و موفقیت در فرآیند خرید نقشی موثر دارد.
کلام آخر
هم اکنون کسب و کارهای زیادی در حوزه اینترنت فعالیت دارند، اما کدام یک از آنها با موفقیت یا شکست مواجه میشوند. در واقع فعالیت در حوزه تجارت از اصول و قواعدی برخوردار است که عدم رعایت آنها کسب و کار را با شکست مواجه مینماید. در این مقاله به بررسی اشتباهات رایج در کسب و کار اینترنتی پرداختیم.
امیدواریم مقاله اشتباهات رایج در کسب و کار آنلاین که نباید مرتکب شویم! برای شما مخاطبان محترم مفید بوده باشد. لطفاً پس از مطالعه کامل این مقاله نظرات و تجارب شخصی خود را در زمینه اشتباه در کسبوکار آنلاین خودتان را با ما در سایت نوین پال به اشتراک بگذارید.
نوین پال
سوالات متداول
رایجترین اشتباهاتی که کسب و کارهای آنلاین با آنها مواجه میشوند، کدامها هستند؟
عدم برخورداری از ایده، انتخاب پلتفرم اشتباه، وبسایت نامناسب، عدم ریسپانسیو بودن، تبلیغات بهینه نشده، شباهت به رقبا، عدم حضور در دسترس، عدم توجه به دیجیتال مارکتینگ، استفاده بی مورد از شبکههای اجتماعی، عدم توجه به سئو، عدم توجه به مشتریان، عدم برخورداری از درگاه پرداخت مناسب.
چگونه میتوان از بروز این اشتباهات رایج در کسب و کار آنلاین جلوگیری کرد؟
برای جلوگیری از این اشتباهات رایج در کسب و کار آنلاین، تحقیق کامل بازار، طراحی وبسایت حرفهای، بازاریابی هدفمند، تعامل با مشتری، بهروزرسانی مداوم و استفاده از ابزارهای تحلیل ضروری است.
دانش آموخته هنر-گرافیک و فیلمنامه نویس هستم، بیش از 12 سال در حوزه تولید محتوا و کپی رایتنیگ با رعایت اصول سئو مشغول به فعالیت هستم. عاشق تغییر هستم و همیشه به دنبال یافتن راهها و استفاده از تکنولوژیهای جدید هستم. علاقمند به نویسندگی و تولید محتوا در زمینه فرهنگ و هنر به خصوص سینما و در اوقات فراغت هم مشغول یادگیری و تحقیق روی هوش مصنوعی و نحوه استفاده بهینه از آن برای تولید محتوا و بررسی تاثیر آن هستم.