آشنایی با کلاسه پرونده مالیاتی و نحوه گرفتن آن

امین شیرافکن 9 دقیقه زمان برای مطالعه
آشنایی با کلاسه پرونده مالیاتی و نحوه گرفتن آن

کلاسه پرونده مالیاتی چیست؟ شماره‌ای است که بعد از تشکیل پرونده مالیاتی به آن، اختصاص می‌یابد. نحوه دریافت این کلاسه، به واسطه انجام مراحل پیش ثبت‌نام و همچنین ثبت‌نام در سامانه عملیات الکترونیک سازمان مالیات انجام می‌شود و روش استعلام آن هم با ورود به سامانه مذکور، بخش چاپ خلاصه اطلاعات ثبت‌نام، امکان‌پذیر است.

به طور کلی طبق قانون صاحبان کسب‌وکارها موظفند تا در برهه‌ای نسبت به ارائه اظهارنامه مالیاتی و ثبت کلاسه پرونده اقدام نمایند. در واقع پرونده مالیاتی به ارزیابی وضعیت گذشته و فعلی تجارت آن‌ها کمکی شایان می‌نماید. جهت ارسال شماره رهگیری پرونده مالیاتی باید به واسطه سامانه عملیات الکترونیکی سازمان مالیاتی اقدام نمایید. در این مقاله از بلاگ نوین پال به آشنایی با کلاسه پرونده مالیاتی و نحوه گرفتن آن می‌پردازیم.

همچنین مطالعه نمایید: نحوه استعلام سوابق مالیاتی با کدملی

پرونده مالیاتی چیست؟

در واقع پرونده مالیاتی به پرونده‌ای اطلاق می‌گردد که بعد از انجام مراحل پیش ثبت‌نام و ثبت‌نام مالیاتی مودیان در سامانه عملیات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور، برای آن‌ها تشکیل می‌شود.

کلاسه پرونده مالیاتی چیست؟

کلاسه پرونده مالیاتی، درست مانند یک شناسه یا شماره‌ای مشخص برای هر شرکت یا کسب‌وکار در سیستم مالیاتی کشور ایجاد می‌گردد. شماره مذکور به‌ طور منحصربه‌فرد برای کسب‌وکارمان اختصاص داده می‌شود که جهت تعیین و پیگیری مالیات‌های ما مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه براین، کلاسه پرونده مالیلتی به سازمان مالیات، اطلاعاتی درباره ما و کسب‌وکارمان ارائه می‌دهد که برای فرآیندهای مالیاتی مختلف کاربرد دارد.

کلاسه پرونده مالیاتی ما در حقیقت مشخصه‌ای است که شناسایی کسب‌وکارمان در سامانه مالیاتی کشور را به راحتی فراهم می‌سازد. این کد ابزاری اساسی برای فرآیندهای مالیاتی است و جهت تسهیل ارتباط و تبادل اطلاعات مالیاتی میان ما و سازمان مالیات است. معمولاً، ما باید این کد را در اظهارنامه مالیاتی و دیگر ارتباطات مالیاتی با سازمان مالیات استفاده نماییم.

به طور کلی کلاسه پرونده مالیاتی یک منبع مهم برای سازمان مالیات به شمار می‌رود تا به واسطه آن بتواند کسب‌وکارها و اشخاص را با یکدیگر تمتمایز نماید و اطلاعات مالیاتی را به دقتی بسیار بالا مورد بررسی قرار دهد.

علاوه بر موارد مذکور، اطلاعات مالیاتی ما با کلاسه پرونده مالیاتی به‌ روزرسانی می‌شود. این بدان معناست که هر زمان تغییراتی در وضعیت مالیاتی کسب‌وکارمان رخ می‌دهد، ما موظفیم تا این تغییرات را به سازمان مالیات اطلاع دهیم و اطلاعات مالیاتی خود را به روزرسانی نماییم. همچنین، کد مذکور برای ما این امکان را فراهم می‌نماید تا درخواست‌ها و پیگیری‌های مالیاتی‌مان را به راحتی ارسال کنیم. در واقع این امر شاید مواردی درخواست‌های مالیاتی خاص مانند درخواست جهت معافیت مالیاتی یا پس‌پرداخت مالیات را شامل شود. در چنین صورتی ما می‌توانیم از کلاسه پرونده مالیاتی خودمان برای ارسال درخواست‌ها و دریافت پاسخ‌های مرتبط مورد استفاده قرار دهیم.

همچنین مطالعه نمایید: آشنایی با صورتحساب الکترونیکی مالیاتی و کاربردهای آن

دلایل بارز برای ایجاد کلاسه پرونده مالیاتی

دلایل بارز برای ایجاد کلاسه پرونده مالیاتی

همان‌طور که اشاره شد جهت تشکیل پرونده مالیاتی، طی کردن مراحل ثبت کلاسه پرونده الزامی است. ولی شاید برای شما این سؤال پیش آید که این پرونده چه سودی برای صاحبان کسب‌وکارها دارد یا به عبارتی ساده‌تر، چه ضرورتی جهت تشکیل این پرونده وجود دارد؟ در ادامه مقاله پیش‌رو دلایل بارز ایجاد تشکیل کلاسه پرونده مالیاتی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

  • دریافت کد اقتصادی

در واقع دریافت کد اقتصادی و همچنین اقدام برای تشکیل پرونده مالیاتی در هر کسب‌وکاری بسیار حائز اهمیت است. کد مذکور به‌ عنوان هویت کسب‌وکارمان عمل می‌نماید و امکانات متعددی را برای ما فراهم می‌سازد. به‌ طوکلی، دریافت کد اقتصادی می‌تواند در ترقی تجارت‌مان نقش بسزایی داشته باشد و امکان مشارکت در فعالیت‌های اقتصادی رسمی و مالیاتی را برای ما هموار می‌سازد. به موجب این امر، توصیه می‌شود تا هر کسب‌وکار، با هدف بهره‌برداری از این مزایا، هرچه سریع‌تر اقدام به دریافت کد اقتصادی و تشکیل پرونده مالیاتی نماید.

  • ثبت اظهارنامه مالیاتی

ثبت اظهارنامه مالیاتی از دیگر وظایف و الزامات ضروری برای اشخاص حقیقی یا حقوقی است که به کسب درآمد مشغولند. در واقع این فرآیند مهم با هدف تعیین مالیات طبق درآمد و معاملات مالیاتی صورت می‌پذیرد. در ادامه مقاله، نکاتی مهم در مورد ثبت اظهارنامه مالیاتی در ایران را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

  1. زمان تسلیم اظهارنامه مالیاتی: به طور کلی مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی در ایران به طور معمول تا پایان سال مالی است. اشخاص حقیقی یا حقوقی باید تا این تاریخ اظهارنامه مالیاتی‌شان را ثبت و تسلیم نمایند.
  2. کسب کلاسه پرونده مالیاتی: جهت شروع فرآیند ثبت اظهارنامه مالیاتی، ما باید در ابتدا کلاسه پرونده مالیاتی خودمان را از سازمان مالیات دریافت کنیم. کلاسه در حقیقت هومیت‌مان را در سامانه مالیات ثبت می‌نماید و به ما شناسه مالیاتی می‌دهد.
  3. گردآوری اطلاعات مالی: در حقیقت پیش از تسلیم اظهارنامه مالیاتی، ما باید کلیه اسناد و اطلاعات مالی خودمان را آماده نماییم. اطلاعات مذکور می‌تواند مواردی چون گزارش مالی، سوابق درآمد و هزینه‌ها، اسناد مرتبط با معاملات مالیاتی و دیگر اطلاعات مالیاتی را شامل شود.
  4. ثبت اظهارنامه مالیاتی: بعد از تهیه اطلاعات مالی، ما باید اظهارنامه مالیاتی خودمان را در سامانه مالیات به ثبت رسانیم. در اصل این اظهارنامه مواردی چون اطلاعاتی درباره درآمد، هزینه‌ها، معافیت‌ها و دیگر جزئیات مالیاتی ما را شامل می‌شود.
  5. پرداخت مالیات: طبق اطلاعات و مبالغ مالی در اظهارنامه مالیاتی، محاسبه مبلغ مالیاتی که باید پرداخت نماییم را صورت می‌دهیم. باید این مالیات را به موقع مشخص واریز نماییم.
  6. تایید و پیگیری: بعد از ثبت اظهارنامه مالیاتی، شاید سازمان مالیات نیاز به تایید و بررسی اطلاعات ما داشته باشد. در واقع باید پرونده مالیاتی خود را پیگیری نماییم و به درخواست‌ها پاسخ دهیم و همچنین اطلاعات اضافه مورد نیاز را ارائه نماییم.
  7. پیگیری مالیاتی: بعد از تسلیم اظهارنامه مالیاتی، پرونده مالیاتی ما تحت نظر سازمان مالیات قرار خواهد گرفت. چنانچه هر نوع ایراد یا تخلفی در اظهارنامه مالیاتی‌مان رویت شود، سازمان مالیات با ما تماس خواهد گرفت تا اصلاحات لازم را صورت دهیم.

همچنین مطالعه نمایید: آشنایی با شناسه یکتا حافظه مالیاتی و کاربرد آن

نحوه دریافت کلاسه پرونده مالیاتی

حال که تا این بخش از مقاله با ماهیت کلاسه پرونده مالیاتی و اهمیت آن آشنا شدیم، بهتر است با نحوه دریافت آن را مورد بررسی قرار دهیم. جهت دریافت این شماره همان‌طور که در ابتدای مطالب عنوان نمودیم باید از طریق سامانه عملیات الکترونیکی امور مالیاتی اقدام نماییم. به صورت کلی مراحل دریافت کلاسه پرونده مالیاتی عبارتند از:

1. ورود به سامانه مالیاتی کشور

نخستین قدم در گرفتن کلاسه پرونده ورود سامانه مالیاتی کشور به آدرس اینترنتی tax.gov.ir است.

2. ثبت‌نام و ورود

در صفحه اصلی سایت سازمان مالیاتی کشور، به بخش ثبت‌نام و ورود می‌رویم و اطلاعات مورد نیاز را وارد می‌کنیم. در واقع این اطلاعات از مواردی چون نوع مؤدی مالیاتی (حقیقی یا حقوقی)، شماره ملی و شناسه مالیاتی ما را شامل می‌شود. علاوه بر این باید عبارت امنیتی کادر مربوطه را هم وارد کنیم.

3. پیش‌ ثبت‌نام

پس از ورود به سامانه امور مالیاتی، روی پیش ثبت نام جدید کلیک می‌کنیم تا اطلاعات ما جهت دریافت کد اقتصادی و کلاسه پرونده مالیاتی به ثبت رسد.

4. تکمیل کردن اطلاعات

در این بخش، اطلاعات مختلفی از ما درخواست می‌گردد. به طور کلی این اطلاعات از مواردی چون اطلاعات شخصی و آدرس محل اقامت ما را شامل می‌شود. در حقیقت اطلاعاتی که به رنگ قرمز مشخص شده‌اند، نیاز به تکمیلی دقیق‌تر دارند.

5. درخواست کد رهگیری

بعد از تکمیل اطلاعات مدنظر سامانه، یک کد رهگیری مالیاتی به ما اعلام می‌گردد. در واقع این کد را باید به دقت ثبت کنیم، چراکه برای پیگیری مراحل بعدی به آن نیاز خواهیم داشت.

6. مراجعه به دفتر مالیاتی

در مرحله آخر، ما باید با کلیه مدارک مورد نیاز و کد رهگیری به دفتر مالیاتی شهرمان مراجعه نموده و درخواست دریافت کلاسه پرونده مالیاتی خود را ارائه دهیم. پس از مرحله مذکور، ما می‌توانی کلاسه پرونده مالیاتی خودمان را دریافت نماییم.

باید به این نکته توجه داشته باشیم که تمامی اطلاعات و مدارک لازم را بادقت و به‌ صورت کامل تکمیل کنین تا در فرآیند درخواست کلاسه پرونده مالیاتی با مشکل مواجه نشویم.

همچنین مطالعه نمایید: آشنایی با اینتاکد مالیاتی نحوه فعال کردن آن

مدارک مورد  نیاز برای دریافت کلاسه پرونده مالیاتی

مدارک مورد  نیاز برای دریافت کلاسه پرونده مالیاتی

به طور کلی جهت دریافت کلاسه مالیاتی، مدارک مورد نیاز برای اشخاص حقیقی و اشخاصی حقوقی با هم تفاوت دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

  • مدارک لازم اشخاص حقیقی جهت دریافت کلاسه پرونده مالیاتی

در واقع مدارک مورد نیاز جهت دریافت کلاسه پرونده مالیاتی برای اشخاص حقیقی شامل موارد زیر می‌شود:

  1. کپی کارت بازرگانی: چنانچه ما تاجر هستیم و از کارت بازرگانی برخورداریم، باید کپی این کارت را ارائه دهیم.
  2. کپی دو طرف کارت ملی
  3. کپی وکالت‌نامه قائم‌مقام قانونی: چنانچه وکیل یا نماینده قانونی داریم، باید کپی وکالت‌نامه معتبر ارائه دهیم.
  4. کپی از آخرین قبض محل فعالیت: در واقه این کپی شامل آخرین قبض پرداخت عوارض یا مالیات محل فعالیت‌مان است.
  5. کپی از سند جواز کسب: چنانچه جواز کسب داریم، لازم است تا کپی از آن را به همراه دیگر مدارک ارائه نماییم.
  6. کپی گواهی ثبت‌نام اداره امور مالیاتی: اگر پیش‌تر در اداره امور مالیاتی ثبت‌نام نموده‌ایم، باید کپی گواهی ثبت‌نام را ارائه دهیم.
  7. عکس‌ 3×4: حداقل 3 عدد عکس با سایز 3×4 سانتی‌متر را باید از خودمان تهیه نماییم.
  8. اصل شناسنامه: ارائه اصل شناسنامه‌مان را به همراه کپی آن
  9. اجاره‌نامه یا سند مالکیت محل فعالیت تجاری: چنانچه مکان فعالیت تجاری را اجاره داده‌ایم، اجاره‌نامه را ارائه دهیم. در صورت مالکیت، کپی از سند مالکیت را ارائه نماییم.
  10. فیش بانکی: باید کپی یا اصل فیش بانکی مربوط به پرداخت عوارض مالیاتی را ارائه دنماییم.
  11. اطلاعات هویتی: کلیه اطلاعات هویتی خودمان منجمله نام، نام‌خانوادگی، شماره تماس و آدرس معتبر را باید ارائه دهیم.
  12. انجام پیش‌ثبت‌نام مالی: در مرحله آخر، نباید فراموش کنیم که پیش‌ثبت‌نام مالی را انجام داده و کد رهگیری مالیاتی را دریافت نماییم.

به واسطه ارائه تمامی مدارک ذکر شده و انجام مراحل مدنظر، ما می‌توانیم به راحتی کلاسه پرونده مالیاتی خودمان را دریافت نماییم و به فرآیند مالیاتی خود ادامه دهیم.

همچنین مطالعه نمایید: آشنایی با مالیات کارتخوان و روش پرداخت آن

  • مدارک لازم اشخاص حقوقی جهت دریافت کلاسه پرونده مالیاتی

در حقیقت مدارک مورد نیاز جهت دریافت کلاسه پرونده مالیاتی برای اشخاص حقوقی شامل موارد زیر است:

  1. اسناد و مدارک شرکت: تمامی اسناد و مدارک مربوط به شرکت ما نظیر اساسنامه، شرکت‌نامه، تقاضانامه، مهر شرکت و اظهارنامه باید به‌ صورت اصل یا کپی ارائه گردند.
  2. ارائه فیش‌ آب، گاز، برق و تلفن: در واقع ارائه کلیه فیش‌های پرداختی برای خدمات آب، گاز، برق و تلفن محل شرکت یا سازمان ضروری است.
  3. کپی یا اصل مدارک شناسایی اعضای شرکت: کلیه پرسنل شرکت باید کپی یا اصل مدارک شناسایی خودشان را ارائه نمایند.
  4. دفترچه مشخصات شناسایی اعضای شرکت: در اصل دفترچه‌ای که شامل مشخصات شناسایی اعضای شرکتاست، باید تکمیل گردد.
  5. ارائه تأییدیه کد پستی
  6. اجاره‌نامه یا سند مالکیت: چنانچه محل فعالیت شرکت، به صورت اجاره‌ای است، باید اجاره‌نامه را ارائه دهیم. در صورت مالکیت هم کپی از سند مالکیت محل شرکت مورد نیاز خواهد بود.
  7. وکالت‌نامه: چنانچه نیاز به وکالت‌نامه برای نماینده‌ها یا مشاوران شرکت، ارائه این آن‌ها ضرورت دارد.
  8. فیش واریزی سرمایه ابتدایی شرکت: چنانچه شرکت تازه تأسیس است و سرمایه اولیه واریز نموده، باید فیش واریزی مبلغ سرمایه ابتدایی ارائه شود.
  9. گواهی امضای اشخاص حقوقی: ارائه گواهی امضای اعضای شرکت در دفترخانه رسمی مورد نیاز است.

همچنین مطالعه نمایید: محاسبه مالیات کسب و کارهای اینترنتی در سال ۱۴۰۲

استعلام کلاسه پرونده مالیاتی به چگونه است؟

همان‌طور که در مطالب بالا اشاره شد، استعلام کلاسه پرونده مالیاتی به واسطه ورود به سامانه عملیات الکترونیک سازمان مالیات کشور بخش چاپ خلاصه اطلاعات ثبت نام امکان‌پذیر خواهد بود.

همچنین مطالعه نمایید: آشنایی با فرار مالیاتی و مجازات آن

کلام آخر

در واقع کلاسه پرونده مالیاتی، شماره‌ای محسوب می‌شود که بعد از تشکیل پرونده مالیاتی، به آن اختصاص می‌یابد. نحوه دریافت آم،به واسطه انجام مراحل پیش ثبت‌نام و همچنین ثبت‌نام در سامانه عملیات الکترونیک سازمان مالیات کشور، صورت می‌پذیرد و استعلام این کلاسه هم از طریق ورود به سامانه مزبور، بخش چاپ خلاصه اطلاعات ثبت‌نام، میسر است. در این مقاله از بلاگ نوین پال ما در ابتدا به ماهیت کلاسه پرونده مالیاتی و کاربردهای آن در امور مالیاتی پرداختیم. سپس نحوه گرفتن این کلاسه را با شما مخاطبان محترم مورد بررسی قرار دادیم.

امیدواریم مقاله آشنایی با کلاسه پرونده مالیاتی و نحوه گرفتن آن مورد توجه شما مخاطبان محترم قرار گرفته باشد. لطفاً پس از مطالعه کامل این مقاله نظرات خود را درباره کلاسه پرونده مالیاتی با ما در نوین‌ پال به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید