نحوه استعلام سوابق مالیاتی با کدملی

امین شیرافکن 9 دقیقه زمان برای مطالعه
tax-debt-inquiry

بدهی مالیاتی در معنای مبلغی است که جهت مالیات باید پرداخت بشود که هنوز انجام نشده است. چنانچه شما تجربه بدهی مالیاتی دارید، ابتدا باید استعلام بدهی مالیاتی خودتان را انجام دهید. سپس به واسطه استفاده یکی از روش‌های پرداخت بدهی مذکور را تسویه نمایید. در این مقاله از بلاگ نوین پال به نحوه استعلام سوابق مالیاتی با کدملی می‌پردازیم.

هم اکنون استعلام بدهی مالیاتی به‌ صورت آنلاین و بدون هیچ نیازی به مراجعه حضوری صورت می‌پذیرد. شاید برای شما این سوال پیش آید که چگونه می‌توان با کد ملی، استعلام سوابق مالیاتی را گرفت؟ برای رسیدن به پاسخ این پرسش و آشنایی با روش‌های استعلام بدهی مالیاتی، مشاهده بدهی مالیاتی اشخاص حقیقی و روش پرداخت آن تا انتهای مقاله پیش‌رو با ما همراه باشید.

همچنین مطالعه نمایید: آشنایی با فرار مالیاتی و مجازات آن

مالیات چیست؟

پیش از پرداختن به موضوع اصلی مقاله، برای آن دسته از مخاطبانی که به ماهیت مالیات چندان آشنایی ندارند، توضیحاتی اجمالی ارائه می‌دهیم.

مالیات (TAX) به نوعی هزینه اجتماعی اطلاق می‌شود که گروه‌های مختلف اشخاص و موسسات یک جامعه با هدف بهره‌برداری از امکانات و منابع کشور موظف به پرداخت آن هستند. در حقیقت پرداخت مالیات شرکت‌ها و دیگر انواع مالیات، به این منظور صورت می‌پذیرد که توانایی جایگزینی امکانات و منابع فراهم شود.

مالیات در واقع انتقال بخشی از درآمد‌های جامعه به دولت و یا بخشی از سود فعالیت‌های اقتصادی است که به دولت اختصاص می‌یابد؛ چراکه ابزار و امکانات رسیدن به درآمد و سود‌ها را دولت فراهم می‌سازد. در تمام نقاط جهان، مالیات از مهم‌ترین فاکتورهای اقتصادی به شمار می‌رود که قانون مشخصی برای آن وضع کرده‌اند. ماده 51 قانون اساسی کشور به بحث مالیات اشاره دارد.

بدهی مالیاتی چیست؟

بدهی مالیاتی چیست؟

به طور کلی عدم پرداخت مالیات از سوی اشخاص حقوقی یا حقیقی موجب ایجاد بدهی مالیاتی (Tax Debt) می‌شود. بدون شک یکی از مسائل مهمی که می‌تواند دغدغه جدی برای مدیران شرکت‌ها یا کسب‌وکارها به شمار آید، همان بدهی مالیاتی است. نکته قابل توجه اینجاست که بر اثر بدهی مالیاتی حتی شاید خروج شخص از کشور هم جلوگیری به عمل آید.

نحوه استعلام بدهی مالیاتی

امروزه به واسطه گسترش حوزه الکترونیک و اینترنت، روش‌های مختلفی جهت مشاهده سوابق مالیاتی و استعلام بدهی مالیاتی یپش روی افراد وجود دارد. در واقع با راه‌اندازی سامانه الکترونیکی استعلام سوابق مالیاتی، اشخاص حقیقی یا حقوقی و همچنین نهادهای مختلف قادرند تا از طریق چهار روش مختلف به استعلام سوابق مالیاتی خود دسترسی داشته باشند که عبارتند از:

  1. رویت سوابق و بدهی مالیاتی اشخاص حقیقی به واسطه کد ملی: در روش مذکور، افراد حقیقی می‌توانند با ورود کد ملی خود، سوابق و بدهی مالیاتی خود را به راحتی مشاهده نمایند.
  2. استعلام بدهی و سوابق مالیاتی با شناسه ملی: با چنین روشی، افراد می‌توانند به واسطه وارد نمودن شناسه ملی، به استعلام بدهی و سوابق مالیاتی خود دسترسی یابند.
  3. سامانه آسان ثبت جهت استعلام بدهی مالیاتی اشخاص حقیقی: این سامانه با هدف استعلام سوابق مالیاتی اشخاص حقیقی طراحی شد و افراد می‌توانند از طریق سامانه آسان ثبت به اطلاعات مالیاتی خود دسترسی داشته باشند.
  4. استعلام سوابق مالیاتی اصناف و اشخاص حقیقی مغازه دار به واسطه نرم‌افزار مالیات پروانه کسب هم امکان‌پذیر است.

همچنین مطالعه نمایید: آشنایی با صورتحساب الکترونیکی مالیاتی و کاربردهای آن

استعلام سوابق مالیاتی با کد ملی

در حقیقت رویت سوابق مالیاتی با کد ملی برای ما این امکان را فراهم می‌سازد تا به سوابق و بدهی‌های مالیاتی‌مان دسترسی پیدا کنیم. جهت انجام این کار، طی نمودن مراحل زیر را الزامی است:

  • مراجعه به سایت my.tax.gov.ir
  • در بخش ثبت‌نام، اطلاعات خودمان را وارد می‌نماییم تا ثبت‌نام در سامانه تکمیل شود.
  • پس از ثبت‌نام، کد ملی و رمز عبورمان را وارد می‌کنیم.
  • سپس کد امنیتی تصویری را در بخش مدنظر وارد می‌کنیم.
  • بعد از انجام مراحل مذکور، وارد پنل کاربری خودمان می‌شویم.
  • در پنل کاربری خود، می‌توانیم موارد و عناوین مختلفی را به راحتی مشاهده نماییم. در واقع مواردی مثل استعلام بدهی مالیاتی با کد ملی، ابلاغیه‌های الکترونیکی، اظهارنامه‌ها، مشاهده سوابق مالیاتی و مشاهده فیش‌های پرداخت‌شده مالیاتی در دسترس هست
  • به واسطه کلیک روی گزینه مدنظر، می‌توانیم به سادگی اطلاعات مالیاتی خود را مطالعه و مشاهده نماییم.

شایان ذکر است که استعلام بدهی مالیاتی با شناسه ملی هم به همین شکل صورت می‌پذیرد. جهت این منظور، تنها کافیست کد ملی را در قسمت مربوطه و شماره تماس را در بخشی دیگر وارد کنیم تا به پنل کاربری دسترسی یابیم. ما در پنل کاربری خود، می‌توانیم سوابق و بدهی‌های مالیاتی را به سادگی مشاهده و استعلام نمایید و همچنین از خدمات مالیاتی بهره‌برداری نماییم.

استعلام سوابق مالیاتی اشخاص حقوقی

به طور کلی استعلام بدهی مالیاتی برای شرکت‌ها و اشخاص حقوقی بسیار حائز اهمیت است که می‌تواند بروز مشکلات و جریمه‌های مالیاتی در آینده جلوگیری نماید. جهت مشاهده سوابق مالیاتی اشخاص حقوقی، طی کردن مراحل زیر الزامی است:

  • مراجعه به وب‌سایت به نشانی https://www.tax.gov.ir
  • ثبت‌نام و ورود به حساب کاربری
  • ورورد اطلاعات شرکت
  • استعلام بدهی مالیاتی
  • پرداخت بدهی مالیاتی
  • ثبت اسناد و رسیدهای مالیاتی

بهره‌مندی از خدمات الکترونیکی مالیاتی به شرکت‌ها کمک می‌نماید تا از دقت و به‌ موقعیت در پرداخت مالیاتی به ساادگی اطمینان حاصل نمایند تا از بروز مشکلات مالیاتی جلوگیری کنند. شایان ذکر است که رویت سوابق مالیاتی و پرداخت مالیات شرکت‌های سهامی خاص هم به همین طریق صورت می‌پذیرد.

همچنین مطالعه نمایید: آشنایی با مالیات کارتخوان و روش پرداخت آن

استعلام سوابق مالیاتی اشخاص حقیقی

استعلام سوابق مالیاتی اشخاص حقیقی

در واقع اشخاص حقیقی جهت استعلام بدهی مالیاتی و رویت سوابق مالیاتی دیگر اشخاص حقیقی به واسطه در دست داشتن کد ملی می‌توانند به سامانه امور مالیاتی کشور مراجعه کنند. به طور کلی مالیات‌ها از انواع مختلفی نظیر مالیات درآمد، مالیات مشاغل، مالیات ملک و دیگر موارد مشابه برخوردار هستند که شاید به افراد تعلق گیرد.

برخی اوقات، افراد شاید مالیات‌های خودشان را فراموش نمایند یا به دلایلی دیگر اقدامی به پرداخت آن‌ها نکنند که این امر موجب بروز بدهی مالیاتی خواهد شد. با هدف جلوگیری از این مشکل، باید به‌ صورت دوره‌ای و به واسطه استفاده از درگاه خدمات الکترونیکی وضعیت مالیاتی خود را رصد نماییم تا در صورت داشتن بدهی، آن را به‌موقع پرداخت کنیم.

در کل داشتن بدهی مالیاتی (Tax Debt) می‌تواند عواقبی متنوع و سنگینی منجمله ممنوعیت خروج از کشور را به دنبال داشته باشد. به موجب این امر، با هدف حفظ وضعیت مالی و پیشگیری از مشکلات احتمالی، باید به طور مرتب استعلام و پرداخت بدهی مالیاتی خودمان را صورت دهیم.

آشنایی با قوانین مالیاتی برای اشخاص حقیقی

حال که به طور اجمالی با ماهیت مالیات و نحوه استعلام مالیایی آشنا شده‌اید، در ادامه مقاله به بررسی قوانین مالیاتی برای اشخاص حقیقی می‌پردازیم. در کل قوانین مالیاتی می‌توانند بر اشخاص حقیقی هم تأثیر بگذارند که با توجه به شرایط و درآمد شخص، تفاوت دارد. در موارد زیر به برخی از قوانین مالیاتی که بر اشخاص حقیقی تأثیرگذار هستند را معرفی و بررسی می‌نماییم:

  • مالیات بر درآمد

در حقیقت این قانون مالیاتی بر درآمد اشخاص حقیقی تأثیرگذار است. برای مثال، حقوق کارمندان یا سود حاصله از فروش کالاها و خدمات بخش خصوصی یا دولتی تحت شعاع این قانون مشمول مالیاتقرار می‌گیرند.

  • مالیات املاک

اشخاصی که املاک و مستغلات دارند، موظفند تا مالیاتی تحت عنوان مالیات ملک را به دولت پرداخت نمایند. در واقع  این مالیات طبق ارزش ملک محاسبه می‌گردد. همچنین جهت پرداخت این مالیات اشخاص باید وارد سایت سازمان بودجه و برنامه‌ریزی‌ شوند و پس از احراز هویت، مالیات خود را پرداخت نمایند.

  • مالیات مغازه

در اصل اصناف و صاحبان مغازه‌ها مثل اغذیه‌فروشی‌ها یا سوپرمارکت‌ها، مشمول پرداخت مالیات مغازه خواهند بود. مبلغ مذکور بر اساس درآمد حاصله از مغازه و متغیر خواهد بود. لازم به ذکر است که چنانچه این مالیات پرداخت نگردد، شاید منجر به پمپ شدن مغازه هم ختم شود.

  • مالیات خریداری سکه با کد ملی

اشخاصی که سکه‌هایی را از بانک مرکزی خریداری می‌کنند هم مشمول مالیات سکه خواهند شد. در واقع این مالیات طبق درآمد حاصله از سکه‌ها محاسبه می‌گردد. البته سکه‌هایی که بانک مرکزی عرضه می‌نماید با هدف مهار تورم و حباب سکه بوده که به همین خاطر قیمت پایین‌تری نسبت به سکه‌های بازار آزاد دارد. مالیات سکه جزء مالیات درآمد قرار می‌گیرد که از نرخ مشخصی برخوردار است. جهت پرداخت این نوع مالیات دیگر نیازی به ارائه اظهارنامه مالیاتی نخواهد بود.

  • مالیات خودرو

در واقع صاحبان خودروهای وارداتی و لوکس هر ساله موظفند تا مالیات خودرو خودشان را به دولت پرداخت نمایند. شایان ذکر است که این مالیات طبق ارزش خودرو محاسبه می‌شود. در اصل مقدار این مالیات برای خودروهای داخلی معادل 1 درصد ارزش خودرو و برای خودروهای خارجی هم معادل با 2 درصد ارزش خودرو محاسبه می‌گردد.

همچنین مطالعه نمایید: آشنایی با شناسه یکتا حافظه مالیاتی و کاربرد آن

روش‌های پرداخت بدهی مالیاتی

ما پس از مشاهده سوابق مالیاتی باید روش‌های پرداخت آن هم آشنایی داشته باشیم. جهت پرداخت بدهی مالیاتی‌مان، می‌توانیم از روش‌های مختلفی استفاده نماییم.

روش‌های پرداخت بدهی مالیاتی

در ادامه مقاله، بهمعرفی و بررسی روش‌های معمول پرداخت بدهی مالیاتی می‌پردازیم که عبارتند از:

  • پرداخت مالیات به‌ طور آنلاین از طریق سامانه مربوطه

این روش شامل مراحلی است که طی کردن آن‌ها الزامی خواهد بود.

  1. می‌توانیم به سایت رسمی سازمان امور مالیاتی کشور مراجعه کنیم.
  2. وارد حساب کاربری شویم و بدهی مالیاتی را پس از مشاهده و پرداخت کنیم.
  3. به طور معمول برای پرداخت، باید از درگاه‌های امنیتی این سایت استفاده کنیم و اطلاعات کارت بانکی یا شماره شبا را وارد نماییم.
  • پرداخت قبوض مالیاتی با خودپرداز

  1. در حال حاضر بسیاری از بانک‌ها امکان پرداخت قبوض مالیاتی را به واسطه خودپردازهای خود فراهم می‌نمایند.
  2. برای پرداخت قبوض مالیاتی با خودپرداز، باید نزدیک‌ترین دستگاه بانک برویم، سپس قبوض مالیاتی را انتخاب و مبلغ بدهی را پرداخت کنیم.
  • پرداخت معوقات و امور مالیاتی به صورت حضوری در شعب بانک‌ها

  1. ما می‌توانیم به شعب بانکی که با آن همکاری داریم مراجعه نماییم و به‌ صورت حضوری بدهی مالیاتی خود را پرداخت کنیم.
  2. در روش مذکور، به کمک کارشناسان بانک می‌توانیم از مشاوره‌های مدنظر درباره پرداخت مالیات بهره‌مند شویم.
  • پرداخت بدهی مالیاتی به صورت حضوری در سازمان امور مالیاتی کشور

  1. در این روش پرداخت بدهی مالیاتی، ما می‌توانیم به دفتر یا سازمان امور مالیاتی کشور مراجعه نماییم.
  2. معمولاً از این روش اغلب جهت پرداخت مبالغی بالا یا موارد خاصی که نیاز به مشورت با مأمورین مالیاتی دارند، استفاده می‌شود.
  • پرداخت قبض مالیات به‌ صورت آنلاین با بارکد

ما می‌توانیم از طریق بانک‌های اینترنتی یا برنامه‌های بانکی موبایلی، به واسطه بهره‌مندی از بارکد موجود در قبوض مالیاتی، به‌ صورت آنلاین بدهی مالیاتی خودمان را پرداخت کنیم.

همچنین مطالعه نمایید: آشنایی با اینتاکد مالیاتی نحوه فعال کردن آن

چه زمانی استعلام سوابق مالیاتی بگیریم؟

به طور کلی جهت اطلاع از سوابق مالیاتی بهتر است به طور سالانه جهت استعلام از وضعیت مالیاتی خودمان اقدام نماییم. همان‌طور که به این نکته واقفید، پرداخت به موقع مالیات می‌تواند ما را در جمع مشمولان معافیت قرار دهد. ولی باید به نکته مهم توجه داشته باشیم که در عین حال اشخاصی که از پرداخت مالیات خودداری می نمایند، مشمول جریمه های سنگینی مانند مصادره اموال و یا ممنوع الخروج شدن خواهند شد.

همچنین مطالعه نمایید: معافیت مالیاتی و مالیات استارت آپ ها

تبعات عدم پرداخت بدهی مالیاتی

به طور کلی پرداخت مالیات بر اساس اصول تعیین شده زیر نظر اداره مالیات و در زمان مقرر باید صورت پذیرد. در واقع عمل اشخاص حقیقی یا حقوقی مشمول مالیات که نسبت به پرداخت مالیات متعلقه هیچ اقدامی نکنند، فرار مالیاتی محسوب می‌شود که برای آن­‌ها جرایمی در نظر گرفته شده است. از جمله این جرایم مربوط به عدم پرداخت بدهی مالیاتی می­‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • محاسبه مالیات به شیوه علی الرأس
  • جریمه و حبس
  • محرومیت از معافیت و بخشودگی
  • ممنوع الخروج شدن
  • ابطال اسناد انتقال صوری
  • مجازات اداری

کلام آخر

در ایام گذشته مودیان جهت آگاهی از میزان بدهی خود مجبور به مراجعه حضوری به اداره مالیاتی بودند. ولی امروزه به واسطه پیشرفت‌های تکنولوژی و گسترش زیر ساخت‌های موردنیاز منجمله سامانه مالیاتی، ما می­‌توانیم نسبت به استعلام مالیات با کدملی به راحتی اقدام نماییم و در صورت داشتن بدهی مالیاتی نسبت به پرداخت آن اقدام نماییم. در این مقاله از نوین پال درباره روش‌های مختلف مشاهده سوابق مالیاتی صحبت شد و اطلاعاتی مفید و جامعی هم در مورد استعلام سوابق مالیاتی و بدهی مالیاتی ارائه گردید. در زمان مشاهده سوابق مالیاتی و پرداخت بدهی، باید با دقت اطلاعات مرتبط با پرداخت و شماره قبض را مورد بررسی قرار دهیم تا اشتباهی در پرداخت مالیات ایجاد نشود.

امیدواریم مقاله نحوه استعلام سوابق مالیاتی با کدملی برای شما مخاطبان محترم مفید بوده باشد. لطفاً پس از مطالعه کامل این مقاله نظرات و تجارب شخصی خود در زمینه استعلام سوابق مالیاتی را با ما در بلاگ نوین پال به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید