سامانه پل یا انتقال وجه لحظه ای و همه چیز در مورد آن

امین شیرافکن 7 دقیقه زمان برای مطالعه
سامانه پل چیست

سامانه پل، در واقع یکی از جدیدترین سامانه‌هایی است که خدماتی نظیر نقل و انتقال مالی را صورت می‌‌دهد. هم اکنون امکان استفاده از این سامانه‌ تنها در 27 بانک برای مقصد وجود دارد،که همه روزه هم محبوبیت بیشتری می‌یابد. در این مقاله از بلاگ نوین پال به آشنایی با سامانه پل و سقف انتقال وجه در آن می‌پردازیم.

سامانه پل مخفف ‌عبارت سامانه پرداخت لحظه‌ای، در سال 1400 توسط بانک مرکزی راه‌اندازی گردید. در کل مشتریان بانک‌ها می‌توانند به واسطه سامانه مذکور، مبالغ تقریباً پایین در تعدادی بالا را به‌ طور آنی انتقال دهند. به صورت کلی با این سامانه پرداخت لحظه‌ای، متقاضیان قادرند تا جهت واریز وجه در مبالغ پایینی تا سقف 15 میلیون تومان، و در دفعات مکرر استفاده نمایند. چنانچه مایلید با صفر تا صد سامانه پل  و کاربردهای آن بیشتر آشنا شوید، در ادامه مقاله پیش‌رو با ما همراه باشید.

سامانه پل چیست؟

در سال 1400 بانک مرکزی کل کشور، سامانه‌های برای انتقال وجهبه صورت لحظه‌ای و بین‌ بانکی به نام سامانه پل راه‌اندازی کرد. انتقال وجه به واسطه این سامانه، نظیر دیگر سامانه‌های پرداخت بین بانکی، شرایط خاص خود را دارد. در سامانه پل انتقال وجه با شماره شبا یا شماره حساب صورت می‌پذیرد و امکان استفاده از شماره کارت در آن وجود ندارد.

در واقع حود این امر از مزایای اصلی این سامانه به شمار می‌رود؛ زیرا بر اساس استاندارد جهانی، ارائه شماره کارت به دیگر افراد، از منظر امنیتی چندان مناسب نیست و در حقیقت ارائه شماره حساب یا شبا از امنیت بیشتری برخوردار است.

علاوه بر موارد مذکور، سامانه پل به‌ صورت 24 ساعته فعال است و عملیات انتقال پول در تمام ساعات شبانه‌ روز به راحتی امکان‌پذیر است. این سامانه در حقیقت، سامانه‌ای الکترونیکی جهت نقل و انتقال وجوه نسبتاً پایین با شماره شبا به شماره شبای دیگر است.

همچنین مطالعه نمایید: سامانه نهاب چیست؟

سقف انتقال وجه در پل

سقف انتقال وجه در سامانه پل

همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره شد، ما با سامانه پل می‌توانیم تا مبلغ سقف 15 میلیون تومان را به راحتی جا به جا نماییم. برای مبالغی بالاتر هم می‌توانیم از دیگر روش‌ها نظیر پایا و ساتنا بهره‌مند شویم. به صورت کلی مبلغ کف در سامانه پل تعیین نشده، لذا کمترین مبالغ را با استفاده از آن می‌توانیم به صورتی امن انتقال دهیم.

همچنین مطالعه نمایید: سامانه پیچک بانک مرکزی چیست؟ و چه تفاوتی با سامانه صیاد دارد؟

نحوه انتقال وجه در سامانه پل

به طور کلی انتقال وجه در سامانه پل به سه روش مختلف قابل صورت می‌پذیرد. در حقیقت این تنوع روش‌های استفاده، از مزایای پل نسبت به دیگر سامانه‌ها است.

حضوری

در روش مذکور، ما به شعبه بانک‌مان مراجعه می‌نماییم و فرم مربوط به واریز سامانه پل را دریافت و تکمیل می‌کنیم. پس از آن مسئول باجه بانک با شماره شبای پرداخت‌کننده و دریافت‌کننده، عملیات انتقال وجه را صورت می‌دهد.

موبایل بانک

در واقع به واسطه نصب اپلیکیشن بانک‌مان روی گوشی هوشمند، می‌توانیم در هر ساعت از شبانه ‌روز پرداخت‌های خودمان را تا سقف 15 میلیون تومان به راحتی انجام دهیم.

اینترنت بانک

در صورتیکه به تلفن همراه خودمان دسترسی نداشته باشیم، یا به هر علتی نمی‌خواهیم اپلیکیشن بانک را روی آن نصب کنیم، می‌توانیم به واسطه سایت بانک یا همان اینترنت بانک، انتقال وجوه را صورت دهیم. در روش مذکور هم، با محدودیت زمانی مواجه نیستیم و در 24 ساعت شبانه روز می‌توانیم این عملیات را به راحتی انجام دهیم.

کارمزد انتقال وجه پل

کارمزد انتقال وجه در سامانه پل چقد است؟

چنانچه مبلغی که می‌خواهیم انتقال دهیم، کمتر از 15 میلیون تومان باشد، می‌توانیم به‌ جای کارت به کارت از طریق سامانه پل، این کار را صورت دهیم. چراکه علاوه بر موضوع امنیت بالا دراین روش، کارمزد این سامانه هم بسیار اندک و چیزی معادل 0.02 مبلغِ منتقل‌ شده است. این بدان معناست کارمزد انتقال وجه در سامانه پل نصف کارمزد روش کارت به کارت است.

البته باید اذعان نماییم که حداقل مبلغ کارمزد در سامانه مذکور هم 500 تومان است. این یعنی حتی اگر مبلغ منتقل ‌شده هم اندک باشد و باز هم کارمزد آن 500 تومان است؛ البته با توجه به اندک بودن کارمزد و همچنین ویژگی 24 ساعته این سامانه، به نظر می‌آید که انتقال وجه در سامانه پل، بهترین انتخاب برای جابجایی مبالغ کمتر از 15 میلیون تومان است.

همچنین مطالعه نمایید: سامانه چکاد چیست؟ و چگونه برای چک استفاده کنیم؟

تفاوت‌ انتقال وجه سامانه پل با کارت به کارت

حال که با ماهیت سامانه پل (پرداخت لحظه‌ای) آشنا شده‌اید، در ادامه مقاله تفاوت های انتقال وجه در آن را با دیگر روش‌های بانکی مورد بررسی قرار می‌دهیم. به صورت کلی تفاوت سامانه پل با کارت‌ به کارت در انتقال وجه شامل موارد زیر است:

  • حداکثر سقف کارت به کارت چیزی معادل 10 میلیون تومان است، ولی در سامانه پل می‌توانیم تا 15 میلیون هم به حساب مقصد واریز نماییم.
  • عدم وجود مشکلات تراکنش ناموفق در این سامانه یکی از مزایای بارز آن است؛ اما در روش کارت به کارت شاید پول منتقل گردد و از حساب‌مان هم کسر شود؛ ولی بنا به دلیل ناموفق بودن، تراکنش مجدد به حساب برگردد.
  • کارمزد انتقال وجه این سامانه بسیار پایین‌تر از روش کارت به کارت است.
  • در روش کارت به کارت ما به شماره کارت طرف مقابل هم نیاز داریم، درصورتی‌ که انتقال وجه پل تنها با استفاده از شماره شبا صورت می‌پذیرد که امنیت بیشتری هم دارد.

تفتوت انتقال وجه در پل و کارت به کارت

تفاوت انتقال وجه سامانه پل با ساتنا و پایا

سیستم بانکی کشور در کل علاوه بر پل (سامانه پرداخت لحظه‌ای)، چند سامانه‌ دیگری عم با ویژگی‌های مختلف در نقل و انتقال وجه دارد؛ که از جمله آن‌ها می‌توان سامانه‌های پایا، ساتنا و سیستم کارت به کارت اشاره کرد. در این بخش از مقاله پیش‌رو، قصد داریم تا تفاوت‌های انتقال وجه سامانه پرداخت لحظه‌ای را با دیگر سامانه‌های پایا و ساتنا مورد بررسی قرار دهیم.

سقف انتقال وجه

همان‌طور که در مطالب بالا اشاره شد، سقف انتقال وجه در پل معادل با 15 میلیون تومان است. سقف وجه برای سیستم کارت به کارت هم تا 10 میلیون تومان است، ولی بانک‌ها تا 15 میلیون تومان هم نظر گرفته‌اند. در سامانه پایا  سقف انتقال 100 میلیون تومان و در سامانه ساتنا، سقف واریز اینترنتی هم 100 میلیون تومان است. الته در صورت مراجعه حضوری، محدودیت مبلغی وجود ندارد.

کارمزد انتقال وجه

همانطور که پیش‌تر عنوان نمودیم، کارمزد انتقال وجه در پل چیزی معادل دو صدم درصد (0.02) است. در سامانه ساتنا کارمزد عملیات انتقال وجه هم همین مقدار اس، اما کارمزد در سامانه پایا به 0.01 می‌رسد. همچنین کارمزد انتقال وجه در سیستم بانکی کارت به کارت، با توجه به مبلغ واریزشده صورت می‌پذیرد و حداقل کارمزد برای واریز تا یک میلیون تومان چیزی معادل با 600 تومان و برای واریز 14 تا 15 میلیون هم حداکثر آن 3960 تومان خواهد بود.

زمان انتقال و دریافت وجه

از دیگر تفاوت‌های سامانه پرداخت لحظه‌ای با سامانه‌های پایا و ساتنا می‌توان به زمان انتقال و دریافت وجه اشاره. البته در این مورد، همان‌طور که عنوان نمودیم این سامانه، درست نظیر سیستم کارت به کارت، در همه روزهای سال و کلیه ساعات شبانه روز فعال است و مبلغ واریز شده، به طور آنی به حساب گیرنده منتقل می‌یابد.

البته به طور طبیعی در روش مراجعه حضوری، این عملیات در ساعات کاری بانک قابل انجام خواهد بود. انتقال وجه در سامانه ساتنا تنها ساعات 8 الی 14:30 از روزهای شنبه تا پنج شنبه و در سامانه پایا هم فقط در روزهای کاری و در چهار بازه زمانی صورت می‌پذیرد که آخرین آن‌ها در واقع ساعت 17.45 دقیقه خواهد بود. در سامانه پایا، چنانچه واریزهایی که پس از اتمام ساعت اداری صورت گرفته باشند، در روز کاری بعد به حساب گیرنده منتقل خواهد یافت، ولی در سامانه ساتنا هم درست مانند پل یا کارت به کارت، مبلغ واریزی به صورت الحظه‌ای به حساب گیرنده انتقال می‌یابد.

همچنین مطالعه نمایید: تفاوت سامانه نیما و سامانه سنا

انتقال وجه در سامانه پل و کارمزد

نحوه پیگیری انتقال وجه در پل

همان‌طور که می‌دانید انتقال وجه در سامانه پل، به طور لحظه‌ای صورت می‌پذیرد. این بدان معناست که به محض واریز، در همان لحظه به حساب مقصد می‌نشیشند. اما برای پیگیری انتقال وجه در این سامانه با توجه به اینکه واریز، به صورت لحظه‌ای انجام می‌گیرد، بر خلاف سیستم کارت به کارت، انتقال دهنده در همان لحظه، از طریق سیستم پیامکی متوجه وضعیت انتقال می‌شود. بنابراین بحث بازگشت مجدد وجه به حساب مبدا و پیگیری آن، کلاً منتفی خواهد بود.

به هر حال، اگر به هر علتی، واریزکننده یا دریافت‌کننده، قصد پیگیری وجه انتقالی را دارند، می‌توانند از یکی روش‌های مراجعه حضوری، اینترنت بانک و موبایل همراه بانک جهت پیگیری انتقال وجه در سامانه پل به راحتی اقدام نمایند.

چه بانک‌هایی سامانه پل را تحت پوشش قرار می‌دهند؟

هم اکنون در هنگام نگارش این مقاله، امکان استفاده از سامانه پرداخت لحظه‌ای تحت عنوان مبدا پرداخت، برای کاربران تنها به 23 بانک فراهم شده که می‌توانند ز طریق یکی از درگاه‌های شعبه، اینترنت یا موبایل بانک‌ دستور پرداخت وجه را به راحتی صادر نکایند. در کل بانک‌هایی سامانه پل را تحت پوشش قرار می‌دهند، عبارتند از:

  • ملی
  • صادرات 
  • پاسارگاد
  • سامان
  • آینده
  • دی
  • کشاورزی
  • مسکن
  • ایران زمین
  • اقتصاد نوین
  • خاورمیانه
  • سرمایه
  • قرض‌الحسنه رسالت
  • گردشگری
  • شهر
  • توسعه تعاون
  • معاملات ریالی
  • صنعت و معدن
  • ایران – ونزوئلا
  • سینا
  • قرض‌الحسنه مهر ایران
  • پارسیان
  • پست بانک

علاوه بر موارد مذکور 27 بانک هم به‌ عنوان بانک مقصد پرداخت‌ها سامانه پل را تحت پوشش قرار می‌دهد که علاوه بر موارد فوق، بانک‌های توسعه صادرات، رفاه کارگران، ملت و سپه را شامل می‌شوند. البته بر اساس بحشنامه بانک مرکزی قرار است تا همه بانک‌های کشور به سامانه پل مجهز شوند تا مشتریان آن‌ها بتوانند به راحتی از سامانه مذکور استفاده نمایند.

همچنین مطالعه نمایید: سامانه شاپرک چیست؟ معرفی درگاه های پرداخت اینترنتی دارای مجوز

کلام آخر

امروزه بانک مرکزی برای رفاه بیشتر مشتریان خود اقدام به راه‌اندازی سامانه‌های متعددی نموده است. در سال 1400 سامانه پل زیر نظر بانک مرکزی کشور راه‌اندازی شد. این سامانه با انتقال وجه لحظه‌ای تا کنون بسیار مورد توجه کاربران بانکی با توجه به مزایایی که دارد قرار گرفته است. در این مقاله از بلاگ نوین پال ابتدا به بررسی ماهیت سامانه پل و کاربردهای آن پرداختیم. در ادامه تفاوت‌های این سامانه را در انتقال وجه با روش‌های دیگری چون کارت به کارت، پایا و ساتنا مورد بررسی قرار دادیم.

امیدواریم آشنایی با سامانه پل و سقف انتقال وجه در آن برای شما مخاطبان محترم مفید بوده باشد. لطفاً پس از مطالعه کامل این مقاله نظرات و تجارب شخصی خود در زمینه استفاده از سامانه پل را با ما در نوین پال به اشتراک بگذارید.

نوین پال

سوالات متداول

انتقال وجه در پل چقدر طول می کشد؟

انتقال وجه در پل به طور معمول در عرض چند ثانیه انجام می‌شود.

سامانه پل چیست؟

سامانه پل یک سامانه پرداخت آنی و بین بانکی است که با استفاده از شماره شبا انجام می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید