آشنایی با صندوق سرمایه گذاری و مزایای آن

امین شیرافکن 9 دقیقه زمان برای مطالعه
آشنایی با صندوق سرمایه گذاری و مزایای آن

صندوق سرمایه گذاری در واقع یکی از جدیدترین و جذاب‌ترین ابزارهای مالی در بازار سرمایه به شمار می‌رود که طی چند سال اخیر گسترش یافته است. مقاله پیش‌رو از بلاگ نوین پال با هدف آشنایی با صندوق سرمایه گذاری و مزایای آن خدمت شما مخاطبان محترم ارائه می‌شود.

به طور کلی صندوق‌ سرمایه‌گذاری یک نهاد مالی است که امکان سرمایه‌گذاری غیرمستقیم اشخاص در بازار سرمایه را به راحتی فراهم می‌سازد. در واقع این صندوق به‌واسطه جمع‌آوری وجوه سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار می‌پردازد و بازده حاصله را میان افراد سرمایه‌گذار تقسیم می‌نماید. چنانچه مایلید با صفر تا صد صندوق سرمایه‌گذاری همراه با مزایا و معایب آن بیشتر آشنا شوید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

همچنین مطالعه نمایید: کراودفاندینگ چیست؟

صندوق سرمایه گذاری چیست؟

صندوق سرمایه‌گذاری (Investment Fund) در حقیقت نقش واسطه مالی را بر عهده دارد. عملکرد صندوق مذکور بدین صورت است که سرمایه اشخاص را جمع‌آوری نموده و به‌ واسطه تیم حرفه‌ای تحلیل با نظر مدیر صندوق اقدام به سرمایه‌گذاری در انواع ابزارهای مالی می‌نماید. به موجب این امر ورود سرمایه و اشخاص غیرحرفه‌ای به بازار سرمایه تسهیل خواهد شد و آن‌ها نیز می‌توانند از فرصت‌های مناسب موجود در بازار سرمایه به راحتی بهره‌مند شوند.

البته باتوجه به اینکه طی سال‌های اخیر، انواع جدیدتری از این صندوق‌ها منجمله صندوق‌ طلا، مسکن و جسورانه وارد بازار سرمایه شده‌اند، امکان سرمایه‌گذاری در ابزارهایی جز سهام هم فراهم شده است. علاوه بر این ورود صندوق‌هایی نظیر صندوق تضمین یا صندوق‌های مختص اوراق دولتی، امکان سرمایه‌گذاری برای اشخاصی که ریسک‌پذیری کمی دارند و دنبال سودی مطمئن هستند را فراهم ساخته است.

در مجموع باید اذعان نماییم که صندوق‌های سرمایه‌گذاری با توجه به امکانات و توانایی‌هایی که دارند، در تلاش هستند تا کیفیت سرمایه‌گذاری در بازار را جذاب‌تر نمایند. صندوق‌های مذکور فرصت‌ و انتخاب‌ بیشتری را همراه با ریسکی کمتر و بازدهی ببیشتر را برای سرمایه‌گذاران به سادگی فراهم ساخته‌اند.

صندوق سرمایه گذاری چیست؟

علاوه بر موارد ذکر شده، صندوق سرمایه‌گذاری بر اساس نیازها و تمایلات مختلف سرمایه‌گذاران، تلاش دارد تا سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه را برای آن‌ها راحت‌تر نماید. امروزه  این ابزارهای مالی از تنوع بالایی برخوردارند و به اشخاص فرصت می‌دهند تا ریسک کم، بهره‌وری بالا و گزینه‌های متنوع سرمایه‌گذاری را تجربه نمایند.

انواع صندوق‌های سرمایه گذاری

حال که با ماهیت صندوق سرمایه‌گذاری (Investment Fund) آشنا شدید، در این بخش از مقاله قصد داریم تا به بررسی انواع این صندوق‌ها بپردازیم. به طور کلی صندوق‌ سرمایه‌گذاری برمبنای دسته‌بندی‌ها از انواع مختلفی برخوردار است. انواع اصلی صندوق سرمایه‌گذاری طبق روش معامله و دسته‌بندی‌های دیگر عبارتند از:

1. صندوق‌های سرمایه‌گذاری بر مبنای شیوه معامله

به طور کلی، انواع صندوق‌های سرمایه‌ گذاری بر اساس نحوه معامله به دو دسته کلی زیر تقسیم‌بندی می‌شوند:

  • صندوق ETF (قابل معامله): این نوع از صندوق‌ها اغلب در بازار سهام نظیر بورس معامله می‌شوند و دست مانند سهام عادی از امکان خریدوفروش در سامانه معاملات آنلاین هم برخوردار هستند. صندوق‌های قابل معامله (Exchange Traded Fund) در اصل امکان دسترسی به تنوع بالایی از دارایی‌ها را برای سرمایه‌گذاران به راحتی فراهم می‌سازد.
  • صندوق سرمایه گذاری مبتنی بر صدور و ابطال:  این نوع از صندوق‌های سرمایه‌گذاری به‌ صورت ثابت صادر می‌گردند و برای خریدوفروش آن‌ها ازامی است که به سایت هر صندوق مراجعه نمود. در واقع صندوق‌های مذکور از تعداد محدودی واحد‌های سهامی برخوردار هستند و بیشتر برای سرمایه‌گذارانی که مستقیماً در صندوق‌های خاص می‌خواهند سرمایه‌گذاری داشته باشند، گزینه انتخابی مناسبی محسوب می‌شود.

2. انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری بر مبنای دارایی‌

در کل انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری طبق دارایی‌ها به 12 دسته اصلی تقسیم‌بندی می‌شوند، که عبارت‌اند از:

  1. صندوق‌های سرمايه‌گذاری با درآمد ثابت
  2. صندوق‌ سرمایه‌گذاری در سهام (Stock Fund)
  3. صندوق‌ سرمایه‌گذاری مختلط
  4. صندوق‌ سرمایه‌گذاری کالایی (Commodity Fund)
  5. صندوق سرمایه گذاری پروژه‌ای
  6. صندوق‌های نیکوکاری
  7. صندوق‌های جسورانه (Venture Capital Fund)
  8. صندوق‌های اختصاصی بازارگردان
  9. صندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان (Construction Fund)
  10. صندوق‌های خصوصی (Private Equity)
  11. صندوق‌های املاک و مستغلات (Real Estate Investment Trust)
  12. صندوق در صندوق‌ها (Fund of funds)

به طور کلی انتخاب نوع صندوق سرمایه‌گذاری باید بر اساس ویژگی‌ها و اهداف شخصی ما صورت پذیرد. در واقع جهت انتخاب مناسب‌ترین صندوق، باید مشورت با مشاوران مالی متخصص یا کارشناسان مالی داشته باشیم. زیرا آن‌ها به ما کمک می‌کنند تا با توجه به وضعیت مالی و اهدافمان تصمیم بهتری را اتخاذ نماییم. در ادامه مقاله 12 دسته اصلی صندوق‌های سرمایه‌گذاری بر مبنای دارایی‌ را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

همچنین مطالعه نمایید: آشنایی با پلتفرم لندتک و مزایایی آن

12 دسته اصلی صندوق‌های سرمایه‌گذاری بر اساس دارایی‌

12 دسته اصلی صندوق‌های سرمایه‌گذاری بر اساس دارایی‌

همان‌طور که در مطالب بالا عنوان شد، صندوق‌های سرمایه‌گذاری بر اساس دارایی‌ به 12 دسته اصلی تقسیم‌بندی می‌شوند که در ادامه مقاله به معرفی و بررسی هر کدام از آن‌ها می‌پردازیم.

1. صندوق‌های سرمايه‌گذاری با درآمد ثابت

در واقع این صندوق‌ها از پرداخت سود روزانه به سرمایه‌گذاران برخوردار هستند و به طور معمول بدون هیچ ریسکی معامله می‌شوند. این صندوق‌ها بیشتر برای افرادی بهترین گزینه انتخابی محسوب می‌شوند که ریسک‌پذیری پایینی دارند و بیشتر دنبال درآمدی ثابت هستند.

2. صندوق‌ سرمایه‌گذاری در سهام (Stock Fund)

این نوع از صندوق‌های سرمایه‌گذاری بیشتر در سهام شرکت‌ها و بازار سهام معامله دارند. باید به این نکته مهم توجه داشته باشیم که عموماً ریسک آن‌هابالاست و بیشتر برای افرادی مناسبت دارد که به دنبال سرمایه‌گذاری در بازارهای سهام هستند.

3. صندوق‌ سرمایه‌گذاری مختلط

به طور کلی صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط متشکل از تعداد متنوعی از دارایی‌ها نظیر سهام، اوراق مشتقه و اوراق بدهی برخوردار هستند. در اصل ریسک و بازدهی آن‌ها متغیر است و برای سرمایه‌گذارانی کهدنبال تنوع در سرمایه‌گذاری هستند، بهترین گزینه انتخابی محسوب می‌شوند.

4. صندوق‌ سرمایه‌گذاری کالایی (Commodity Fund)

صندوق‌ سرمایه‌گذاری کالایی، اغلب در کالاهای فیزیکی یا اوراق بهادار مبتنی بر کالاها سرمایه‌گذاری دارد. به عنوان مثال این صندوق‌ها بیشتر شامل صندوق‌های طلا و نفت هستند.

5. صندوق سرمایه گذاری پروژه‌ای

در اصل صندوق‌های پروژه‌ای با هدف سرمایه‌گذاری در پروژه‌های خاص ایجاد می‌گردند و فواید آن‌ها به طور معمول از اجرای پروژه‌ها تأمین می‌گردد.

6. صندوق‌های نیکوکاری

صندوق نیکوکاری در واقع نوعی، صندوق سرمایه‌ گذاری به شمار می‌رود که نحوه سرمایه‌گذاری و سوددهی آن با دیگر صندوق ها بسیار متفاوت است. صندوق‌های نیکوکاری، نهادهای مالی هستند که سرمایه‌های خرد را جمع آوری و در بازار مالی سرمایه‌گذاری می‌نمایند. سودهای حاصله از سرمایه‌گذاری در امور نیکوکاری که در اساسنامه صندوق آمده، واگذار خواهد شد.

7. صندوق‌های جسورانه (Venture Capital Fund)

صندوق‌های جسورانه یا همان سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها نظیر لین استارتاپ (Lean Startup)، برای سرمایه‌گذاران این امکان را فراهم می‌نمایند تا در سرمایه‌گذاری‌های با پر ریسک بمثل استارتاپ‌ها سرمایه‌گذاری داشته باشند. به طور کلی سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها به خاطر  ریسک‌های بالا و همچنین عدم اطمینان از موفقیت استارتاپ‌ها بیشتر تحت عنوان سرمایه‌گذاری جسورانه شناخته می‌شوند.

8. صندوق‌های اختصاصی بازارگردان

صندوق‌های بازارگردانی بیشتر با هدف خریدوفروش سهام شرکت‌ها به منظور تعادل بازار و همچنین جلوگیری از صف‌نشینی در آن ایجاد می‌شوند.

9. صندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان (Construction Fund)

صندوق سرمایه گذاری زمینه و ساختمان، یک نوع از انواع صندوق‌های سرمایه گذاری محسوب می‌شود که تلاش دارد با سرمایه‌های کمِ سرمایه‌گذاران را پروژه‌های ساختمانی مشارکت دهد. از ساختمان‌های تجاری تا اداری یا مسکونی در برنامه‌های تعریف شده این نوع صندوق وجود دارند.

10. صندوق‌های خصوصی (Private Equity)

در واقع این نوع صندوق‌ها به واسطه شرکت‌های خصوصی مدیریت می‌شوند و جهت سرمایه‌گذاری در شرکت‌های خصوصی و استارتاپ‌ها بهترین گزینه انتخابی هستند.

11. صندوق‌های املاک و مستغلات (Real Estate Investment Trust)

صندوق‌های مذکور در واقع برای سرمایه‌گذاران این امکان را فراهم می‌سازند تا در دارایی‌های مرتبط با املاک و مستغلات سرمایه‌گذاری داشته باشند. مثلاً صندوق سرمایه‌ گذاری زمین و ساختمان از صندوق‌های مسکن و املاک تجاری را شامل می‌شود. این نوع از صندوق‌ها (REITs)، سرمایه‌گذاری در املاک تجاری، مسکونی، اداری و سایر دارایی‌های مرتبط با املاک را به راحتی ایجاد می‌نمایند.

12. صندوق در صندوق‌ها (Fund of funds)

به طور معمول این صندوق‌ها سبد سرمایه‌گذاری خودشان را از دیگر صندوق‌ها تشکیل می‌دهند و عموماً با هدف کاهش هزینه‌های مدیریتی تشکیل می‌شوند.

همچنین مطالعه نمایید: با مزایا و معایب سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال آشنا شوید!

مزایا و معایب صندوق سرمایه گذاری

مزایا و معایب صندوق سرمایه گذاری

به طور کی هر ابزار و روشی در بازار مالی از مزایا و معایبی برخوردار است. در ادامه مقاله قصد داریم تا مزایا و معایب صندوق سرمایه گذاری را مورد بررسی قرار دهیم.

  • مزیت‌های صندوق سرمایه گذاری

در واقع سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها با مزایای زیادی همراه است کهبارزترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  1. دارایی‌های متنوع: معمولاً  صندوق‌های سرمایه‌گذاری از پرتفوی انواع دارایی‌ها منجمله سهام، اوراق مشارکت یا خزانه، املاک، طلا و دیگر ابزارهای مالی را برخوردار هستند. در حقیقت تنوع مذکور برای سرمایه‌گذار این امکان را فراهم می‌سازد تا مقدار سرمایه و ریسک‌شان را بهتر مدیریت داشته باشند.
  2. مدیریت مطلوب دارایی‌ها: صندوق سرمایه‌گذاری زیر نظر تیم‌های مدیریتی حرفه‌ای کنترل می‌شود که از دانش و تجربه لازم در مبحث سرمایه‌گذاری برخوردار هستند. تیم‌های مذکور به واسطه تحلیل‌های دقیق از بازار و همچنین تصمیمات سرمایه‌گذاری بر اساس اطلاعات و تجربیات‌شان، این امور را صورت می‌دهند.
  3. شفافیت در اطلاعات: صندوق‌ سرمایه‌گذاری عموماً به‌ صورت ماهانه اطلاعات مربوط به‌ وضعیت دارایی‌ها و پرتفوی را منتشر می‌نماید. در اصل این انتشار اطلاعات به سرمایه‌گذاران کمک خواهد کرد تا از وضعیت سرمایه‌گذاری‌های خودشان آگاه شوند و تصمیم‌گیری بهتری را اتخاذ نمایند.
  4. بازدهی مطلوب: به طور معمول صندوق‌های سرمایه‌گذاری به واسطه مدیریت حرفه‌ای، توانایی بازدهی بالایی را دارند. در واقع این بازدهی می‌تواند بهتر از سرمایه‌گذاری در دارایی‌های فردی نظیر سهام باشد.
  5. کاهش بسیار بالای ریسک: سرمایه‌گذاری در صندوق‌های مذکور، عموماً از ریسک‌ بسیار کمتری نسبت به سرمایه‌گذاری مستقیم است. چنین کاهش ریسکی در واقع ناشی از تنوع در پرتفوی دارایی‌ها و همچنین مدیریت حرفه‌ای صندوق‌ها سرچشمه می‌گیرد.
  6. نقدشوندگی مطلوب: صندوق سرمایه‌گذاری به واسطه بازارگردان‌های معتبر از نقدشوندگی مناسبی برخوردار است.
  7. امنیت بسیار بالا: در واقع این امنیت ناشی از نظارت مستقیم سازمان بورس است.
  8. عدم ریسک‌‌های سرقت (طلا) و کلاه‌برداری (قراردادهای ملک، خودرو و مسکن)
  9. عدم برخورداری از محدودیت اشخاص و کارگذارها جهت انتخاب چندین صندوق متفاوت

به طور کلی باید اذعان نماییم که سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها به‌ عنوان یک گزینه مناسب برای تنوع و مدیریت بهتر سرمایه از اعتبار بالایی برخوردار است؛ اما باید به نکاتی مانند هزینه‌های مدیریتی، عواید نهایی هم توجه داشته باشیم و مطالعات دقیقی در این راستا صورت دهیم تا از تطابق با اهداف سرمایه‌گذاری‌مان اطمینان حاصل نماییم.

همچنین مطالعه نمایید: درآمد دلاری با دراپ شیپینگ

  • معایب صندوق سرمایه گذاری

صندوق‌ سرمایه‌ گذاری، علاوه بر مزایای عنوان شده در مطالب بالا، از معایبی هم برخوردئار است که آشنایی با آن‌ها برای سرمایه‌گذاری بسیار حائز اهمیت است. از معایب کلی انواع صندوق سرمایه‌گذاری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. هزینه‌ مدیریت و کارمزد: باید به این نکته توجه داشت که هزینه‌های مدیریت و کارمزد، عموماً از سود حاصله سرمایه‌گذاری‌های صندوق کم می‌شود. هزینه‌های مذکور شاید با گذشت زمان تجمیع شوند و تأثیری منفی بر بازده نهایی برای سرمایه‌گذاران را به دنبال داشته باشند.
  2. عدم برخورداری از مدیریت مستقیم دارایی‌ها: در صندوق‌ سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاران کنترلی مستقیم بر دارایی‌هایی خودشان ندارد. تصمیمات مربوطه به مدیریت پرتفوی و انتخاب دارایی‌ها توسط تیم مدیریتی صندوق صورت می‌پذیرد.
  3. عدم برخورداری از انعطاف‌پذیری: سرمایه‌گذاران در این نوع از صندوق‌ها، امکان تغییرات سریع در پرتفوی خودشان را ندارند. در حقیقت این عدم انعطاف‌پذیری شاید در شرایط بازار خاص به ضرر سرمایه‌گذاران هم تمام شود.
  4. داشتن همگرایی با بازار: صندوق سرمایه گذاری شاید در مواجهه با تغییرات کلی بازار، با روند آن همراه شود و توانایی تفکیک در کسب بازدهی بالاتر را از دست دهد.
  5. پایین بودن مدیریت ریسک شخصی: سرمایه‌گذار در این صندوق‌‌ها کنترل کمتری بر ریسک‌های شخصی خود خواهد داشت. این نکته شاید برای اشخاصی که مایلند کنترلی دقیق‌تر بر ریسک‌های مالی‌شان داشته باشند، کمی مشکل‌ساز شود.
  6. هزینه‌های مالی جانبی: غیر از هزینه‌های مدیریت و کارمزد، سرمایه‌گذار شاید با دیگر هزینه‌های مالی مثل مالیات برای سودهای کسب شده از سرمایه‌گذاری در این نوع از صندوق‌ها هم مواجه گردد.

به طور کلی سرمایه‌گذار، باید از مزایا و معایب صندوق‌ سرمایه‌ گذاری مطلع باشد و تصمیماتش را بر مبنای اهداف و شرایط خودش انتخاب نماید. علاوه بر این، مطالعه دقیق‌تر، همراه با مشورت با متخصصان مالی می‌تواند به ما در انتخاب مناسب‌ترین راه سرمایه‌گذاری در این نوع صندوق‌ها کمکی شایان نماید.

همچنین مطالعه نمایید: برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی چه باید کرد؟

کلام آخر

امروزه صندوق‌های سرمایه گذاری در واقع یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری غیر مستقیم در بورس محسوب می‌شوند. در این روش مدیریت دارایی ما به دست افراد حرفه‌ای و متخصص سپرده می‌شود. به طور کلی صندوق‌های سرمایه‌گذاری انواع گوناگون و ویژگی‌های مختلفی برخوردارند و روش سرمایه‌گذاری در آن‌ها با هم فرق دارد. در این مقاله از بلاگ نوین پال به بررسی ماهیت صندوق سرمایه گذاری پرداختیم. در ادامه مزایا، معایت و انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری را مورد بررسی فرار دادیم.

امیدواریم مقاله آشنایی با صندوق سرمایه گذاری و مزایای آن مورد توجه شما مخاطبان محترم نوین‌پال قرار گرفته باشد. لطفاً پس از مطالعه کامل این مقاله نظرات و تجارب شخصی خود را در زمینه استفاده از صندوق سرمایه گذاری را با ما در نوین پال به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید