افزونه وردپرس چیست و چه کاربردهایی برای سایت دارد؟

امین شیرافکن 11 دقیقه زمان برای مطالعه
افزونه وردپرس چیست و چه کاربردهایی برای سایت دارد؟

به طور کلی پس از نصب وردپرس و قالب، شاید سایت ما امکانات مورد نیاز را هنوز هم نداشته باشد. در ساخت وب‌سایت به واسطه وردپرس جهت افزودن امکانات مورد نیازمان باید افزونه یا پلاگین (Plug-in) نصب نماییم. در بلاگ نوین پال به این موضوع می پردازیم که افزونه وردپرس چیست و چه کاربردهایی برای سایت دارد؟

افزونه یا پلاگین کدهای مکملی محسوب می‌شوند که در تکمیل شدن سایت ما نقش بسزایی دارند، به عنوان مثال جهت اضافه نمودن قابلیت چت آنلاین (Online chat) یا بارگذاری فرم‌های حرفه‌ای، خبرنامه و درگاه‌های بانکی به آن باید افزونه نصب نماییم. در کل افزونه‌ها بخشی مهم از محیط کاری وردپرس به شمار می‌روند که برای ساخت وب‌سایت های‌ بزرگ بسیار حیاتی هستند. چنانچه مالید با صفر تا صد افزونه وردپرس و کاربردهای آن آشنا شوید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

همچنین مطالعه نمایید: مزایای ساخت فروشگاه اینترنتی

وردپرس (WordPress) چیست؟

پیش از پرداختن به موضوع اصلی این مقاله برای آن دسته از مخاطبانی که با ماهیت وردپرس (WordPress) چندان آشنایی ندارند، توضیحاتی مختصر ارائه می‌نماییم. وردپرس در واقع یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) همه‌کاره و چندمنظوره تحت وب محسوب می‌شود، که با زبان پی‌اچ‌پی (PHP) برنامه‌نویسی شده است. این سیستم توسط پایگاه داده مای‌اس‌کیوال (Mysql) هم پشتیبانی مورد قرار می‌گیرد. ما می‌توانیم با بهره‌مندی از آن انواع وب سایت یا وبلاگ، فروشگاه آنلاین، سایت شرکتی یا هر نوع دیگر را به راحتی راه‌اندازی نماییم. برای درک بهتر این مطلب شما می‌توانید مقاله آشنایی با سیستم مدیریت محتوا و ویژگی های آن را مطالعه نمایید.

افزونه وردپرس چیست؟

افزونه وردپرس چیست؟

همان‌طور که در مطالب بالا اشاره شد، افزونه یا همان پلاگین (Plug-in) وردپرس در واقع نوعی نرم‌افزار محسوب می‌شود که به وب‌سایت وردپرس ما اتصال می‌یابد و عملکرد یا قابلیتی جدید را به آن اضافه می‌کند. در واقع پلاگین درست مانند اپلیکیشن‌های گوشی‌های هوشمند است. به همان‌ شکل که برای انجام هر کاری روی گوشی‌مان اپلیکیشنی نصب می‌نماییم، افزونه‌ها هم در وب‌سایت وردپرسی چنین امکان را برای کاربران فراهم می‌سازند.

به زبانی ساده پلاگین‌ها یک سری کد هستند که به عنوان مکمل یک سایت اینترنتی عمل می‌نمایند و موجب کامل‌تر شدن ویژگی‌های آن می‌شوند. پلاگین‌ها یا همان افزونه‌ها به‌ صورت کلی در دو  رایگان و غیر رایگان ارائه می‌شوند که تفاوت‌های بسیار زیادی با هم دارند.

افزونه‌های رایگان در قیاس با نوع پولی آن، از امکانات بسیار کمتری برخوردار هستند. در واقع بیشتر پلاگین‌های رایگان سازگاری چندان مناسبی با سایت‌ها ندارند. ما به واسطه بهره‌مندی از افزونه‌های غیر رایگان می‌توانیم ویژگی‌های منحصر به‌ فرد زیادی را برای سایت‌مان در اختیار داشته باشیم. در کل افزونه‌های وردپرس فایل‌هایی قابل نصبی هستند که روی وردپرس قرار می‌گیرند و امکاناتی جدید به سایت‌مان اضافه می‌نمایند. ما می‌توانیم برای زیباتر نمودن سایت خودمان یا افزودن امکانات پیشرفته به قالب، بدون کوچکترین نیازی به کد نویسی با افزونه‌ها این کار را به راحتی صورت دهیم.

پرداخت یار نوین پال با هدف تسهیل در اتصال به درگاه پرداخت اینترنتی، متناسب با سیستم و اسکریپت در حال استفاده، پلاگین‌‌های موجود در فهرست زیر را به همراه راهنمای نصب آن به کاربران ارائه می‌دهد. در صورت بروز هر گونه مشکل، طرح سوال یا نبودن پلاگین مدنظرتان می توانید با بخش پشتیبانی نوین پال تماس حاصل فرمایید تا در سریعترین زمان ممکن آن را تهیه و برای شما ارسال نمایند.

  1. پلاگین وردپرس contact form 7
  2. پلاگین وردپرس ووکامرس
  3. پلاگین وردپرس فرم پرداخت حمایت مالی
  4. درگاه پرداخت جهت افزونه Easy Digital Download
  5. درگاه پرداخت جهت افزونه گرویتی فرم وردپرس
  6. دانلود در ازای پرداخت وردپرس (Paid Download)
  7. درگاه پرداخت جهت افزونه عضویت ویژه وردپرس Paid Membership Pro
  8. درگاه پرداخت جهت افزونه Restrict Content Pro وردپرس
  9. نمونه کدهای زبان PHP درگاه پرداخت اینترنتی نوین پال
  10. درگاه پرداخت نوین پال برای فروشگاه‌ساز پرستاشاپ
  11. پلاگین درگاه پرداخت مدیریت هاستینگ WHMCS

همچنین مطالعه نمایید: آشنایی با سرویس‌های نوین پال و تفاوت آن با سایر پرداخت یاری‌ها

نحوه عملکرد افزونه در وردپرس

همان‌طور که عنوان شد منظور از افزونه وردپرس در واقع پکیج‌هایی از کدهای فشرده به زبان PHP هستند که عملکرد اصلی وردپرس را بدون نیاز به تغییرات در فایل‌های اصلی بهبود می‌بخشند. در حقیقت این پکیج‌ها شامل تصاویر‌، کدهای CSS و جاوا‌اسکریپت هستند. اما درباره نقش افزونه وردپرس، باید اذعان نماییم پلاگین (Plug-in) درست مانند فیلتر یا قلاب می‌ماند که به واسطه افزونه API به سورس کد وردپرس متصل می‌گردد و مطابق با عملکردش، رفتار پیش‌فرض WordPress را هم تغییر می‌دهد.

سیستم مدیریت محتوای وردپرس (WordPress) به تولیدکنندگان امکان ذخیره اطلاعات در دیتابیس خود را می‌دهد. لذا افزونه‌ها می‌توانند از ویژگی دسته‌بندی محتویات، نواع طبقه‌بندی‌ و فیلدهای سفارشی بهره‌مند شوند که این امکان را برای کاربران فراهم می‌سازد تا علاوه بر پست‌ها و صفحات، محتویاتی متنوع را ذخیره کنند.

علاوه برموارد مذکور هر افزونه وردپرس که در سایت‌مان نصب شده باشد، در دیتابیس وردپرس ما نیز به ثبت می‌رسد. به همین جهت ما می‌توانیم هر زمان که بخواهیم، آن‌ها را به راحتی فعال یا غیر فعال نماییم. همچنین در هر بازدید، وردپرس به دیتابیس اتصال می‌یابد، نرم افزار هسته را در مرحله‌ اول و افزونه‌های فعال ما را در مرحله‌ بعدی بارگذاری می‌نماید. کلیه این کد در سرور ما پردازش و پس از آن نتایج حاصله به سمت مرورگر کاربر ارسال می‌گردد. برای درکت بهتر مطالب شما می‌توانید مقاله آشنایی با API های پرداخت یار‌ی را مطالعه نمایید.

تفاوت‌های قالب با افزونه وردپرس

پیش از آنکه به تفاوت‌های این دو بپردازیم باید بدانیم که قالب وردپرس چیست؟ در جواب به این سوال باید اذعان نماییم که قالب (Theme) یا همان پوسته در واقع اسکلت اصلی یک وب‌سایت را شکل می‌دهد. به طور کلی مجموعه‌ای از استایل‌ها نظیر رنگ‌بندی، جایگاه المان­‌ها، اندازه‌ها و دیگر وارد مشابه که ظاهر سایت ما را شکل می‌دهند، قالب اطلاق می‌شود.

حال می‌خواهیم تفاوت‌های قالب با افزونه وردپرس را مورد بررسی قرار دهیم. در واقع قالب وردپرس امکان مدیریت و نمایش محتواها را در آن فراهم می‌سازد، اما افزونه یا همان پلاگین وردپرس قابلیت مدیریت امکانات مختلف یک وب‌سایت را ایجاد می‌نماید. شایان ذکر است که قالب وردپرس ظاهر وب‌سایت ما را تشکیل می‌دهد؛ در حالی‌ که افزونه وردپرس عملکرد آن را بهبود می‌بخشد.

مزایای استفاده از پلاگین وردپرس

مزایای استفاده از پلاگین وردپرس

همان‌طور که در مطالب بالا اشاره شد، افزونه‌های وردپرس عملکرد و ویژگی‌های وب‌سایت ما را بدون نیاز به کوچکترین دانش کدنویسی ارتقا می‌دهند. در واقع پلاگین وردپرس از مزایای زیادی برخوردار است که نشان می‌دهد چرا وب‌سایت‌های به افزونه نیاز دارند. در ادامه مقاله به بررسی مزایای استفاده از افزونه وردپرس می‌پردازیم.

  • افزایش امنیت وب سایت وردپرس

به همان شکل که رایانه جهت محافظت در‌ برابر حمله‌های ویروس به یک آنتی‌ویروس نیاز دارد، وب‌سایت‌ها هم برای محافظت در مقابل بدافزارها (Malware) به افزونه‌های امنیتی نیازمند است.

  • ارتقا عملکرد وب سایت

شاید برای شما این سوال پیش بیاید که ارتباط عملکرد سایت با پلاگین وردپرس چیست؟ در پاسخ به پرسش مذکور باید چنین اذعان نماییم که افزونه‌های وردپرس به واسطه پاک‌سازی منظم کش (Cash) وردپرس، پایگاه داده و کاهش درخواست‌های وب‌سایت، عملکرد آن را بسیار بهبود می‌بخشند. علاوه بر این، پلاگین‌هایی نظیر افزونه سئ، دیجیتال مارکتینگ و گوگل آنالیتیکس عملکردهای بازاریابی وب‌سایت را حسابی تقویت می‌نمایند. در واقع این افزونه‌های مذکور به واسطه پیشنهادهای مختلف در بهبود استراتژی بازاریابی ما کمکی شایان خواهند نمود.

  • بهبود تجربه کاربری با افزونه وردپرس

به طور کلی از وبلاگ‌ تا یک فروشگاه آنلاین، پلاگین‌ها موجب بهبود تجربه کاربری می‌شوند. به عنوان مثال افزونه فرم تماس نظیر پلاگین وردپرس contact form 7 که نوین پال ارائه می‌دهد، ارتباط ما را با کاربران بسیار راحت‌تر می‌نماید.

همچنین مطالعه نمایید: با فروشگاه‌ساز‌ها بیشتر آشنا شویم

نحوه نصب پلاگین در وردپرس

در واقع روش‌های مختلفی جهت اضافه‌ کردن افزونه‌ها به وب‌سایت‌مان وجود دارند. ساده‌ترین روش این است که به واسطه داشبورد یا همان مخزن افزونه‌های وردپرس، پلاگین مدنظرمان را دانلود، نصب و سپس فعال نماییم. شاید مایلید بدانید که راه‌های دیگر نصب افزونه چیست؟ در پاسخ به این پرسش باید اذعان نماییم که جهت نصب برخی از افزونه‌های پولی که از دیگر وب‌سایت‌ها می‌خرید‌، در ابتدا نیاز است که فایل افزونه را در وب‌سایت یا هاست خودمان آپلود نماییم. در ادامه مقاله روش نصب پلاگین وردپرس نحوه بارگذاری آن را در هاست را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

جهت نصب افزونه به‌ صورت فایل فشرده با هاست، ابتدا باید وارد پوشه wp-content/plugins شویم. بعد از آپلود، افزونه به‌ صورت خودکار در وب‌سایت وردپرسی‌مان نصب می‌گردد. سپس در قسمت پنل مدیریت وب‌سایت، به بخش افزونه‌ها مراجعه می‌نماییم و از فهرست افزونه‌ها پلاگین دلخواه خود را را فعال می‌کنیم. البته باید به این نکته توجه داشته باشیم که که جهت نصب و فعال‌سازی برخی افزونه‌ها احتمالاً به کد لایسنس (License) یا پیکربندی نیاز خواهیم داشت.

نحوه حذف پلاگین در وردپرس

برای حذف پلاگین تنها کافیست تا به بخش افزونه‌ها برویم و از بین فهرست افزونه‌ها، آن را انتخاب نماییم. سپس،باید  روی گزینه غیرفعال‌کردن کلیک کنیم تا افزونه غیر فعال گردد. چنانچه در آینده به افزونه نیازی نداریم، می‌توانیم گزینه حذف را انتخاب کنیم تا پلاگین مدنظرمان برای همیشه از فهرست افزونه‌های فعال وب‌سایت حذف شود.

بهترین افزونه‌های وردپرس

بهترین افزونه‌های وردپرس

عموماً هر پلاگین (Plug-in) یک ویژگی مجزا به سایت ما اضافه می‌نماید. در این بخش از مقاله پیش‌رو، بهترین پلاگین‌های وردپرس، که کاربرد بسیار زیادی را برای وب‌سایت‌ها دارند، معرفی می‌نماییم.  البته ذکر این نکته ضرورت دارد که در واقع نمی‌توان گفت بهترین افزونه وردپرس کدام است،.چراکه ما نیاز برای وب‌سایت خوب به تنها یک افزونه وردپرس نداریم.

  • افزونه لایت اسپید کش (LiteSpeed Cache)

همان‌طور که می‌دانید که سرعت وب‌سایت در میزان جذب و وفاداری کاربران آن نقش بسزایی دارد. به موجب این امر چنانچه یک تجارت آنلاین را مدیریت می‌نمایید؛ باید در ابتدا نسبت به‌سرعت لود شدن آن اهمیت دهید. عموم کاربران به طور معمول وقت زیادی را جهت لود شدن یک سایت نمی‌گذارند و در صورت عدم لود، اقدام به ترک کردن آن می‌کنند. با توجه به این نکته چنانچه بخواهیم یک سایت پربازدید با ترافیک بالا داشته باشیم، برای این امر به یک پلاگین کمکی نیاز داریم.

در واقع یکی از بهترین پلاگین‌های افزایش سرعت سایت افزونه لایت اسپید کش (LiteSpeed Cache) است. این پلاگین با ویژگی‌های منحصربه‌فردی که دارد، در واقع ما را شگفت‌زده می‌نماید. با این افزونه می‌توانیم سرعتی بی‌نظیر را تجربه نماییم و به همین خاطر کاربران بیشتری را به سایت خودمان جذب کنیم.

پلاگین لایت اسپید کش به واسطه کش نمودن اطلاعات وب‌سایت، بهینه‌سازی تصاویر و ویدئوهای آن موجب بالا رفتن سرعت وب‌سایت‌مان می‌شود؛ که همین نکته در افزایش سئو نقش بسزایی دارد. از دلایل محبوبیت افزونه مذکور می‌توان به نصب بسیار راحت و استفاده آسان از آن اشاره کرد. لذا با توجه به موارد ذکر شده چنانچه بخواهیم بدون دردسر سرعت سایت‌مان را فزایش دهیم استفاده از پلاگین لایت اسپید کش ضرورت دارد.

  • افزونه‌ یواست سئو (Yoast SEO)

به طور کلی اهمیت سئو (SEO) در سایت بر کسی پوشیده نیست. ما باید به‌ عنوان یک مدیر سایت مواردی که موجب بالا رفتن امتیاز سئو سایت می‌شوند را به خوبی بشناسیم و تمام تلاشمان را جهت افزایش آن انجام دهیم.

در واقع پیشرفت وب‌سایت ما درگرو برخورداری از سئو بالا در گوگل است. زیرا به واسطه داشتن سئو بالا، گوگل وب‌سایت ما را در دسته اولین اولویت‌های خود جای می‌دهد و به همین خاطر کاربران بیشتری از آن بازدید می‌نمایند. در واقع بهترین و کاربردی‌ترین پلاگین برای سئو یا همان بهینه‌سازی موتور جستجو (Search engine optimization) در وردپرس، افزونه‌ یواست سئو (Yoast SEO) است.

در واقع امکانات بی نظیر پلاگین یواست سئو ما و کاربران‌مان را با دنیایی جدید در وردپرس آشنا می‌نماید. این افزونه جزء یکی از ضروری‌ترین پلاگین‌هایی است که ما باید پس از راه‌اندازی وب‌سایت خود آن را نصب نماییم. وب‌سایت ما پس از نصب این افزونه در اصل ترافیک ورودی چشمگیریرا تجربه می‌کند؛ که همین نکته درنهایت به توسعه و پیشرفت کسب‌وکار ما منتهی می‌شود. بنابراین طبق موارد مذکور می‌توان اذعان کرد که افزونه‌ یاوست سئو برای کاربران خود این امکان را فراهم می‌سازد تا حرفه‌ای بودن را به راحتی تجربه نمایند.

  • افزونه ویژوال کامپوزر (Visual Composer)

همان‌طور که می‌دانید، ظاهر وب‌سایت‌مان در واقع نشانگر هویت کاری ماست. در واقع ظاهر سایت‌مان می‌تواند در وهله‌ اول به کاربران، حرفه‌ای بودن یا نبودن ما را نشان دهد. به همین دلیل ما باید تمام تلاشمان را بکنیم تا وب‌سایت‌مان از ظاهری جذاب و کاربرپسند برخوردار باشد.

از عوامل مهمی که در ظاهر وب‌سایت ما نقش بسزایی دارد، می‌توان به صفحات متنوع و گوناگون آن اشاره کرد. برای اینکه بتوانیم صفحات زیبا و یونیک در سایت خود ایجاد نماییم، باید از یک افزونه کمک بگیریم. یکی از محبوب‌ترین افزونه‌های ایجاد صفحه در وردپرس پلاگین ویژوال کامپوزر (Visual Composer) است. افزونه مذکور برای کاربران خود این امکان را فراهم می‌سازد تا صفحات جذاب با رنگ‌بندی و طرح‌های بسیار متنوعی ایجاد نمایند.

لازم به ذکر است که افزونه Visual Composer از هیچ محدودیتی در تعداد صفحات برخوردار نیست و ما می‌توانیم تا بی‌نهایت صفحه جدید در این افزونه به راحتی بسازیم. البته اینکه ما بتوانیم محتوای جذابی به کاربران ارائه دهیم، باعث می‌شود تا آن‌ها نسبت به ماندن در وب‌سایت ما ترغیب شوند. به موجب این امر باید همواره سعی کنیم با داشتن صفحات متنوع در وب‌سایت خود کاربران بیشتری برای کسب‌وکارمان جذب نماییم.

  • افزونه روولوشن اسلایدر (Revolution Slider)

در واقع افزونه روولوشن اسلایدر (Revolution Slider) یکی از کاربردی‌ترین و بی‌نظیرترین پلاگین‌هایی است که ما می‌توانیم در وردپرس از آن استفاده نماییم. به واسطه بهره‌مندی از پلاگین Revolution Slider این امکان را داریم که اسلایدرهای منحصربه‌فردی را برای وب‌سایت خود ایجاد نماییم و همچنین جذابیت ظاهری آن را دوچندان کنیم.

در این افزونه وردپرس تمامی اشخاص فارغ از اینکه در مبحث کد نویسی مهارت داشنه باشند یا نه، می‌توانند اسلایدرهای متنوعی را بسازند. زیرا ساخت اسلایدر در افزونه مذکور کار بسیار ساده‌ای است و تنها به کشیدن و رها کردن (Drag and drop) قادرند تا هر اسلایدری به دلخواه خودشان را ایجاد نمایند.

ذکر این نکته ضرورت دارد که داشتن اسلایدر در وب‌سایت ما می‌تواند در جذب کاربران بیشتر کمکی شایان نماید. در حقیقت کاربران پس از رویت اسلایدرهای سایت ما تمایل دارند تا زمان بیشتری را در آن سپری کنند. به‌ عبارتی دیگر کاربران از ماندن در سایت ما خسته نخواهند شد. پلاگین روولوشن اسلایدر برای ما این امکان را فراهم می‌نماید تا در اسلایدرهای خود تصاویر و ویدئو قرار دهم و یا اینکه اسلایدرهای گرافیکی بسیار جذابی بسازیم.

همچنین مطالعه نمایید: افزونه فرم ساز گرویتی فرم چیست؟

مهمترین نکات در انتخاب و نصب افزونه‌های وردپرس

مهمترین نکات در انتخاب و نصب افزونه‌های وردپرس

پس از تعیین افزونه‌های ضروری وردپرس، باید بررسی نماییم که کدام‌ یک از آن‌ها مطمئن‌تر و ایمن‌تر هستند. در‌ این بخش از مقاله با شما مخاطبان محترم نوین پال به بررسی مهمترین نکات در انتخاب و نصب افزونه‌های وردپرس می‌پردازیم.

  • بررسی اعتبار افزونه وردپرس

از مهمترین استراتژی‌ها درباره افزونه‌، انتخاب و نصب پلاگین‌های معتبر است. در واقع استفاده از افزونه‌های نال (افزونه‌های غیرمعتبر رایگان) شاید گزینه به‌صرفه‌تری به‌ نظر آید، اما این نوع افزونه‌ها یه روزرسانی نسخه جدید را در‌اختیارمان قرار نمی‌دهند. این امر شاید در استفاده از آن‌ها با دیگر افزونه‌های وردپرس در وب‌سایت‌مان تداخل ایجاد نماید. بنابراین، پیشنهاد می‌شود مه پلاگین را حتماً از وب‌سایت‌های معتبر تهیه نمایید.

  • نصب پلاگین‌های ضروری

پیش از نصب پلاگین‌های مختلف، عملکرد وب‌سایت، قدرت هاست، دامنه و نیاز وب‌سایت را باید در نظر داشته باشیم. معمولاً  وب‌سایت‌هایی با عملکرد ضعیف از‌ لحاظ سئو و بهینه‌سازی آسیب‌پذیر هستند. نکته مهم دیگر اینجاست که در استفاده از افزونه‌ها کاربری همواره باید وب‌سایت را مدنظر قرار دهیم. عموم وب‌سایت‌های وردپرسی به پلاگین امنیتی نیاز دارند و برای دیگر افزونه‌های مهم باید نسخه پولی‌شان را دریافت نماییم؛ زیرا پلاگین‌های رایگان معمولاً برای کارهای جزئی مناسبت دارند.

علاوه بر موارد مذکور از نکات مهم دیگر در انخاب و نصب افزونه وردپرس می‌توان به امتحان پیش از نصب آن و استفاده از پلاگین چند کاره اشاره کرد.

همچنین مطالعه نمایید: راه اندازی سریع فروشگاه ساز با درگاه

کلام آخر

پیش از مطالعه این مقاله در حوزه وردپرس حتماً نام افزونه یا پلاگین (Plug-in) را شنیده‌­اید. امروزه پلاگین یا افزونه در وردپرس عملکرد وب‌سایت‌ها را بدون نیاز به کدنویسی بسیار بهبود بخشیده است. اکر بخواهیم به وب‌سایت فرم اضافه نماییم یا ترافیک ورودی و رفتار کاربران را کنترل کنیم، برای هر عملکردی به افزونه‌های مختلف نیازمند هستیم. باید به این نکته مهم توجه داشت که افزونه‌ها می‌توانند قدرت عملکرد وب‌سایت ما را افزایش دهند، نصب بیش‌از‌حد آن‌ها هم شاید موجب اختلال در سرعت یا کاهش امنیت آن بشود. در این مقاله از بلاگ نوین پال به معرفی ماهیت افزونه وردپرس و کاربردهای آن پرداختیم. در ادامه بهترین پلاگین‌های وردپرس را با هم مورد بررسی قرار دادیم.

امیدواریم مقاله افزونه وردپرس چیست و چه کاربردهایی برای سایت دارد؟ برای شما مخاطبان محترم مفید بوده باشد. لطفاً پس از مطالعه کامل این مقاله نظرات و تجارب شخصی خود در زمینه افزونه وردپرس را با ما در نوین‌پال به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید