استوری تلینگ چیست و چه کاربردهایی در اینستاگرام دارد؟

امین شیرافکن 10 دقیقه زمان برای مطالعه
استوری تلینگ چیست و چه کاربردهایی در اینستاگرام دارد؟

چنانچه قصد دارید در فروش، بازاریابی، کسب‌وکار یا هر اموری که با انسان در ارتباط است، عملکردی موفق داشته باشید، هرگز نباید قدرت استوری تلینگ (Storytelling) یا همان داستان‌سرایی را نادیده بگیرد. در مقاله پیش‌رو از بلاگ نوین پال به این موضوع می‌پردازیم که استوری تلینگ چیست و چه کاربردهایی در اینستاگرام دارد؟

داستان سرایی یا همان استوری‌تلینگ در واقع یک روش، فرآیند یا متد به شمار نمی‌رود و بیشتر به عنوان یک هنر شناخته می‌شود. در حقیقت داستان سرایی درست نظیر هنر، به خلاقیت، بینایی، مهارت و تمرین زیادی نیاز دارد. با این اوصاف استوری تلینگ شاید امری سختی به نظر رسد؟ در جواب باید اذعان نماییم که بله همین‌طور است و باید در آن تمرین زیادی داشت. به طور کلی داستان‌سرایی یکی از مولفه‌های بارز در موفقیت کمپین‌های تبلیغاتی و برندسازی در اینستاگرام محسوب می‌شود که موجب وفاداری مخاطبان ما، خواهد شد. اگر مایلید تا درباره استوری تلینگ و تاثیر آن در اینستاگرام بیشتر آشنا شوید، ئر ادامه مقاله با ما همراه باشید.

همچتین مطالعه نمایید: فروش آنلاین از طریق سایت یا اینستاگرام، کدام بهتر است؟

استوری تلینگ (Storytelling) چیست؟

استوری تلینگ (Storytelling) چیست؟

به طور کلی برای داستان‌سرایی، قصه‌گویی یا روایت‌گری تعاریف متعددی وجود دارد. در واقع داستان سرایی یا همان استوری‌تلینگ (Storytelling) واژه‌ای مرکب است از دو بخش Story در معنای داستان و Telling به معنای بازگو کردن است. اما در معنای ساده استوری تلینگ برای بازاریابی بدان معناست که به واسطه تعریف یک داستان، با مخاطبان ارتباط بگیریم و بدین طریق کسب‌وکارمان را رشد دهیم تا فروش بیشتری را تجربه کنیم. داستان سرایی یک هنر تعاملی با بهره‌مندی از کلمات و اقداماتی مشخص جهت نمایش المان‌ها و جلوه‌های داستان و روایت به منظور تخیل مخاطبان است. اما چنانچه بخواهیم کمی از تعاریف هنری، فلسفی یا پیچیده فاصله بگیریم، معنای داستان سرایی در همین دو کلمه مذکور نهفته می‌شود. ولی در تعریف کلی باید چنین اذعان نماییم که ما به واسطه استفاده از داستان تلاش داریم تا ضمن تعامل با مخاطبان، آن‌ها را درگیر نموده و کاری کنیم که ارتباطی بیشتر داشته باشیم.

با توجه به توضیحات مذکور، حال می‌خواهیم بدانیم که مهارت استوری تلینگ (Storytelling) در شبکه‌های اجتماعی و خصوصاً، پلتفرم اینستاگرام چگونه کار می‎‌کند؟

نقش استوری تلینگ در شبکه‌های اجتماعی

امروزه ارتباط با اشخاص دیگر یکی از بهترین اشکال تعامل به شمار می‌رود و در همین راستا داستان‌سرایی خوب، کلید اصلی آن است. اما داستان سرایی در واقع محرک تعامل است و به همین جهت بسیار قدرت دارد. استوری‌تلینگ یا همان داستان‌سرایی تاثیر روانی فوق‌العاده‌ای در مخاطب دارد که آن را به ابزار قدرتمند در بازاریابی مبدل می‌نماید. به طور کلی نقش استوری تلینگ در شبکه‌های اجتماعی شامل موارد زیر است:

  • احساس (Feeling)

زمانی که ما داستانی را می‌شنویم و در حقیقت یک ارتباط شخصی را احساس می‌نماییم، این واقعه طبق برخی از حقایق جالب عصب شناسی رخ می‌دهد. موقع شنیدن داستان، قسمت‌های بیشتری از مغز ما فعال و درگیر می‌گردد. به موجب این امر استوری‌تلینگ (Storytelling) عامل توسعه ارتباطات شخصی و همچنین وابستگی‌های عاطفی عمیقی را بهتر از واقعیات فراهم می‌نماید.

  • عمل (Action)

به طور کلی ارتباط و احساساتی که داستان‌ها برمی‌انگیزند، تنها جنبه سرگرمی ندارد، بلکه آن‌ها می‌توانند رفتار ما را هم به صورت قابل توجهی تحت تأثیر خودشان قرار دهند. بر اساس مجموعه‌ای از آزمایشات توسط پل زک (Paul Zak)، از بنیان‌گذاران اقتصاد عصبی (Neuroeconimcs)، این واقعیت به اثبات رسید. اشخاصی که ویدئویی درباره یک پسر بیمار تماشا می‌نمودند سطوح بالاتری از اکسی‌توسین (Oxytocin) در مغز آن‌ها ترشح می‌شد که عامل تمایل بیشتری به اهدای پول و کمک به یک غریبه را داشته باشند.

  • ارزش (Value)

در واقع داستان ها احساسات و همدردی مخاطبان را در شبکه‌های اجتماعی برمی‌انگیزند و باعث می‌شوند تا آن‌ها عملی را صورت دهند. علاوه بر این، داستان‌ها تاثیر قابل ‌چشمگیری بر درک مخاطب از ارزش چیزی می‌گذارد. امروزه برندها به واسطه داستان‌های ساختگی، ارزش‌های درونی بیشتری به محصولات خود اضافه نموده‌اند.

  • خاطره (Diary)

در کل قصه‌گویی در عموم فرهنگ‌ها بسیار جا افتاده که در ذهن همه حک می‌شود و با حافظه ارتباط دارد. همین امر باعث می‌شود که مواردی را با وضوح بیشتری به خاطر بسپاریم و برای مدت‌های طولانی آن‌ها را به یاد بیاوریم. در واقع این نکته به عنوان روش داستان برای به خاطرسپاری شناخته می‌شود.

در ادامه این مقاله به کاربرد استوری تلینگ در اینستاگرام برای جذب و وفاداری مخاطبانتان می‌پردازیم. ذکر این نکته ضرورت دارد که چنانچه اینستاگرام شاپ دارید، باید توجه داشته باشید که برخورداری از یک درگاه پرداخت اینترنی نوین پال، می‌تواند عامل مهم در افزایش فروش و امور مالی شما باشد.

همچتین مطالعه نمایید: آشنایی با سرویس‌های نوین پال و تفاوت آن با سایر پرداخت یاری‌ها

نحوه داستان پردازی در اینستاگرام

به طور کلی استوری‌ تلینگ (Storytelling) همواره بخشی جدایی‌ناپذیر و بسیار مهم از دیجیتال مارکتینگ (Internet Marketing) محسوب می‌شود و همین موضوع، دلیلی محکم در نقش داستان پردازی برای موفقیت در پلفرم اینستاگرام است.

کاربردهای داستان پردازی در اینستاگرام

حالا که با ماهیت کلی استوری‌‌تلینگ پی برده‌اید، قصد داریم در این بخش از مقاله شما را با نحوه استفاده از داستان پردازی در اینستاگرام (Instagram) برای ارتباط با مخاطبان آشنا نماییم.

در واقع زمانی که صفحات محصول از نوعی داستان در روند تولید محصول برخوردار باشند، احتمال بیشتری وجود خواهد داست که مخاطب به مشتری مبدل شود. چنانچه می‌خواهید تا از یک استراتژی مطلوب در اینستاگرام برای استوری تلینگ برخوردار باشید، آشنایی با سه ​​عنصر کلیدی در این راستا بسیار حائز اهمیت است که در ادامه به معرفی و بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

1. شناخت ارزش‌های خودمان

در حقیقت مهارت یک داستان پردازی عالی با درک درست از تاریخچه و ارزش‌های برندمان آغاز می‌گردد. به طور کلی توضیح تاریخچه توسعه برند ما خیلی راحت می‌تواند با مخاطب‌مان ارتباط برقرار نماید، به آن‌ها بینشی دهد که از چه ارزش‌هایی برخورداریم. به عنوان مثال هم اکنون اکثر سایت‌ها جهت تعامل و شناخت مخاطبان از کسب و کار بخشی تحت عنوان درباره ما وجود دارد. مثلاً در بخش درباره نوین پال شما می‌توانید با تاریخچه محتصری از این پرداخت یار و عوامل اجرایی آن آشنا شوید. برای این کار در اینستاگرام هم باید به ماموریت و چشم‌انداز شرکت خودمان مراجعه نماییم تا دریابیم که از چه زاویه‌ای با داستان‌هایی که می‌گوییم به استراتژی بازاریابی‌مان نزدیک شویم. درباره اینستاگرام، باید بتوانیم نه تنها تمام نکات مذکور را بنویسیم، بلکه آن‌ها را نیز به یک محتوای بصری مبدل نماییم.

برای درک بهتر مطلب باید اذعان کرد که شرکت زیبایی ریحانا (Riiha) یک فنتی بیوتی (Fenty Beauty) است. بازاریابی شرکت مذکور که بر مبنای طیفی وسیع از سایه‌های آرایشی ایجاد شد، همواره بر تنوع تأکید دارد و برخلاف دیگر برندهای رایج آرایشی، در همان آغاز لانچ شدن، 40 طیف مختلف سایه را به بازار عرضه کرد.

در واقع راهنمای سبک رسانه‌های اجتماعی برای این کار بسیار ضرورت دارد. کلیه محتوای‌مان باید طبق ارزش‌های کسب‌وکارمان هدایت گردد و در اصل یک راهنمای سبک خاص رسانه‌های اجتماعی، به ما نقطه‌ای مرجع به سادگی قابل دسترسی به آن ارزش‌ها ارائه می‌دهد که به روشی جهت اداره حساب کاربرمان مبدل می‌شود.

به طور کلی راهنمای سبک رسانه‌های اجتماعی ما شامل موارد مهم زیر است:

  • روش بهینه‌‌سازی پروفایل
  • لحن برند موقع نوشتن متن یا پاسخ به نظرات
  • قالب‌بندی هر پست
  • هشتگ‌های برند ما
  • دستورالعمل‌های بصری جهت جذابیت حساب ما نظیر نکاتی چون رنگ‌، فونت‌، جای لوگو و دیگر مواری مشابه

2. هماهنگی میان تصویر و متن

باید بدانید که عموم مردم کپشن‌ها را در پلتفرم اینستاگرام می‌خوانند. به همین خاطر، بخصوصاً در مبحث ایجاد برندینگ، نباید از نوشتن متن بیشتر ابایی داشته باشیم، مگر آنکه استراتژی ما به صورتی خاص خلاف آن را طلب نماید. در حقیقت از راهنمای سبک شبکه‌های اجتماعی خودمان باید جهت کمک در این باره بهره‌مند شویم، چراکه این نکته در واقع همان چیزی است که به  موفقیت بازاریابی ما تاثیر می‌گذارد.

نخستین گام در این مبحث این است که عکس‌ها را طوری ویرایش نماییم که با شخصیت برندمان کاملاً مطابقت داشته باشند. در حقیقت لازم نیست که از رنگ‌های شدید و غلیظ در انتخاب عکس اشتفاده نماییم، ولی باید توجه داشته باشیم که میان آنچه برای مفهوم عکس در نظر گرفته‌ایم و روش ویرایش آن ارتباطی وجود داشته باشد. به عنوان مثال، برندی که برای کودکان خردسال در سایت پاپایو طراحی شده، عکس‌های خود را طوری ویرایش می‌کند که برای آن‌ها شاد و تامل برانگیز باشد.

به طور کلی برای ویرایش عکس‌ها و تغییر رنگ‌ها، می‌توانیم از فیلترهای متعددی که در پلتفرم اینستاگرام ارائه شده، استفاده نماییم یا از اپلیکیشن‌های ویرایش عکس بهره‌مند شویم. در همین راستا از برنامه‌هایی مهم می‌توان به Instasize اشاره کرد که از یک جعبه ابزار خلاقانه با فیلترهای مدرن و متنوع برخوردار است. ما می‌توانیم از میان آن‌ها طرح‌های مدنظرمان را انتخاب کنیم. همچنین دیگر ابزارهای حاشیه‌ای جذاب و گزینه‌های فونت که در برجسته نمودن تصاویر ما کمک می‌کنند و در جذب مخاطب اینستاگرام نقش بسزایی دارند.

اما جدا از مباحث بالا مرحله بعدی در واقع نوشتن کپش است. برای نمونه می‌توان به صفحه اینستاگرام نشنال جئوگرافیک (National Geographic) اشاره نمود. در واقع تیم نشنال جئوگرافیک از درج زیرنویس‌های طولانی هرگز اجتناب نمی‌کند، چراکه بخشی از هویت برندشان مجله‌ای بوده که داستان‌هایی از سرتاسر جهان را به نمایش عمومی می‌گذارد. آن‌ها به واسطه اشتراک‌گذاری حقایق مربوط به هر عکسی که پست می‌نمایند، آن را به قالبی مناسب برای اینستاگرام مبدل نموده‌اند که به مکان و عکاس، اعتبار می‌بخشد. با تمام این اوصاف در زمان بررسی اینستاگرام نشنال جئوگرافیک احساسی مشابه ورق زدن یکی از نشریات چاپیبه ما دست می‌دهد و تجربه برندشان را در رسانه‌ها ثابت نگه داشته می‌شود.

همچتین مطالعه نمایید: راهنمای نوشتن کپشن تبلیغاتی در اینستاگرام

3. استفاده از داده‌ها برای بهبود مستمر

استفاده از داده‌ها برای بهبود مستمر

در واقع تنها نباید به این نکته اکتفا کرد که انتقال پیام برندتان را فقط بر اساس نظر تیم‌مان صورت دهیم. باید ویژگی‌های مخاطبان خود را هم در اولویت قرار دهیم، جایی که داده‌ها و ابزارهای تجزیه و تحلیل ما وارد عمل می‌شوند.

ما باید همواره تحقیقات، تجزیه و تحلیل های موجود در حساب اینستاگرام خودمان را مورد بررسی قرار دهیم. توجه به اینکه چه شخصیت‌هایی بیشتر با محتواهای ما ارتباط برقرار می‌کنند و چه کسی و در جه زمانی محتوای ما را می‌بیند، بسیار حائز اهمیت است. همچنین مواردی نظبر سن و موقعیت مکانی و دیگر اطلاع مهم درباره مخاطبان به ما کمک می‌نمایند تا خود و روش برقراری ارتباط با فالوورها را به واسطه نظر دادن یا فرستادن پیام در دایرکت مشخص نماییم.

علاوه بر موارد مذکور، باید از ابزارهای پلتفرم اینستاگرام هم بهره‌مند شویم تا بررسی نماییم که کدام پست بیشتر پخش می‌شود. در واقع این به ما بستگی خواهد داشت که ترجیح دهیم گزارش‌های هفتگی یا ماهانه ایجاد نماییم. اما در حقیقت بررسی منظم محتوایی که کار می‌کنیم برای ما این امکان را فراهم می‌سازد تا استراتژی شبکه‌های اجتماعی خود را به صورت مداوم بهبود بخشیم.

همچتین مطالعه نمایید: روش های کاربردی در افزایش کامنت اینستاگرام

مزایای استوری تلینگ در پلتفرم اینستاگرام

حال که با ماهیت استوری تلینگ و نحوه استفاده از داستان‌پردازی در پلتفرم اینستاگرام آشنایی پیدا کردید، در ادامه مقاله مزایای آن در این شبکه اجتماعی را بررسی می‌نماییم. به طور کلی از مزایای بارز استوری‌تلینگ (Storytelling) در اینستاگرام می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. ایجاد حس اعتماد میان ما و مخاطبان در اینستاگرام
  2. برقراری تعاملی ملوب و راحت‌تر میان برند ما با مخاطبان
  3. ایجاد جذابیت به کمک استوری تلینگ و همچنین افزایش تعامل در پیج

به طور که هر سه نکته بالا می‌توانند به درستی عواملی شوند تا کارآیی پیج و دیده شدن کسب‌وکار ما در شبکه اجتماعی اینستاگرام بالاتر رود.

نکات مهم در موفقیت داستان‌ پردازی

شاید این سوال برای شما پیش بیاید که چگونه می‌توانیم یک استوری تلینگ موفق در اینستاگرام داشته باشیم و براساس آن محتوا یا کمپین ایجاد کنیم؟ به طور کلی ما برای موفقیت در داستان پردازی همواره باید موارد زیر را در نظر داشته باشیم که عبارتند از:

  • تمام حواس‌مان به مخاطبان معطوف شود و تلاش نماییم که ضمن جلب توجه، با آن‌ها رابطه عاطفی داشته باشیم و همواره به سوالات‌شان پاسخ دهیم.
  • همیشه ساختار اصولی داستان را حفظ نماییم و خیلی به موقع فراز و فرود داشته باشیم. همچنین یکپارچه و منسجم بنویسیم و هرگز علیق را فراموش نکنیم.
  • ما برای موفقیت در استوری تلینگ باید کاری کنیم تا مخاطب کاملاً با داستان ما همذات‌پنداری نماید، شخصیت‌ها و موقعیت‌ها یا پیام بیزنسی آن را به راحتی درک کند.
  • همواره به دنبال این باشیم که مخاطب دائماً منتظر ادامه داستان ما باشد و نتواند به راحتی از آن چشم‌پوشی کند.

همچتین مطالعه نمایید: آشنایی با اینستاگرام مارکتینگ و تاثیر آن بر افزایش فروش آنلاین

برترین نمونه‌های موفق داستان‌ پردازی

برترین نمونه‌های موفق داستان‌ پردازی

در ادامه مقاله استوری‌ تلینگ (Storytelling) شرکت‌های مختلفی را با هم بررسی می‌نماییم و کاربردهای داستان‌گویی در بازاریابی آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

  • شرکت گوپرو (GoPro)

کمپانی آمریکایی گوپرو (GoPro) تولید‌کننده انواع دوربین‌های حرفه‌ای و معمولی، که توانست در بخش استوری تلینگ، بسیار خوب عمل نماید. در واقع این شرکت تنها در کانال یوتیوب خود از 4 میلیون دنبال‌کننده در سال 2023 میلادی برخوردار بود.  محتوا‌های داستانی شرکت گوپر به بررسی تجربه و داستان کاربران و افراد مشهور می‌پردازد.

  • شرکت موث فوود (Mouth food)

موث فوود در وافع نام برندی است که در آن جعبه‌های شکلات و خوراکی‌های این چنینی به مشتریان ارائه می‌نماید. ولی یکی از راز‌های موفقیت برند Mouth food، به استوری تلینگ آن مربوط است. به عنوان مثال در یکی از پست‌های جذاب آن داستان سیبی وجود دارد که از یک مزرعه در حومه شهر به کارخانه می‌رود و به محصولی تبدیل می‌شود تا به دست مخاطب برسد.

  • شرکت اربی‌ان‌بی (Airbnb)

کمپانی اربی‌ان‌بی (Airbnb) که خدمات گردشگری را به مسافران سرتاسر جهان ارائه می‌نماید، از مخاطبان خود خواسته تا تجربیات خود را از سفر به یک منطقه به اشتراک گذارند. این شرکت سپس آن‌ها را به یک مجله تبدیل کرد و از این طریق داستان پردازی خود را پیگیری می‌نماید. پس همان‌طور که مشخص است این بار در روند استوری تلینگ، می‌توان از تجارب مخاطبان هم بهره‌مند شد.

همچتین مطالعه نمایید: نقش اینفلوئنسر مارکتینگ در بازاریابی

کلام آخر

به طور کلی همه ما در شبکه‌ اجتماعی اینستاگرام (Instagram) به دنبال این هستنم که مخاطبان بیشتری را به سوی خود جذب نماییم و در نهایت تاثیر زیادی روی آن‌ها با هدف مارکتینگ بگذاریم. در واقع داستان‌ سرایی، قصه گویی یا همان استوری تلینگ (Story Telling) از بهترین شیوه‌ها برای تولید محتوا و جذب مخاطبان است. در این مقاله از بلاگ نوین پال ابتدا به معرفی ماهیت استوری تلینگ پرداختیم. در ادامه نقش داستان‌ پردازی در شبکه‌های اجتماعی را مورد بررسی قرار دادیم. همچنین در طلب پیش‌رو سعی نمودیم تا شما مخاطبان را با نحوه صحیح داستان پردازی در اینستاگرام آشنا نماییم.

امیدواریم مقاله استوری تلینگ چیست و چه کاربردهایی در اینستاگرام دارد؟ برای شما مخاطبان محترم مفید بوده باشد. لطفاً پس از مطالعه کامل این مقاله نظرات و تجارب شخصی خود در زمینه استفاده از استوری‌ تلینگ (Storytelling) برای صفحه اینستاگرام‌تان را با ما در نوین پال به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید