آشنایی با گجت (Gadget) کاربردهای آن در در زندگی

امین شیرافکن 8 دقیقه زمان برای مطالعه
گجت

امروزه به واسطه پیشرفت‌های تکنولوژی و همچنین ورود محصولات جدیدی به بازار، اصطلاحات زیادی در این بین به گوشمان می‌خورد که یکی از آن‌ها گجت (Gadget) است. شاید برای شما این سوال پیش بیاید که منظور از گجت چیست و چه کاربردهایی دارد؟ چنانچه مایلید با صفر تا صد Gadget و کاربردهای آن در در زندگی بیشتر آشنا شوید، در ادامه این مقاله از بلاگ نوین پال با ما همراه باشید.

در واقع گجت، یک ابزار سخت‌افزاری و نوین است که با توجه به تکنولوژی بروزش، اغلب گران قیمت و تقریباً در ایران ناشناخته مانده است. بهره‌مندی از Gadget موجب راحتی و لذت‌ بخش‌تر شدن زندگی می‌شود. به طور کلی شاید بتوان هدف از خلق Gadget را ایجاد رفاه بیشتر در زندگی آدمی خلاصه کرد. در کل این ابزارهای مذکور از انواع مختلفی برخوردار است که متناسب با هر رشته‌ای تولید شوند. لیکن همین تنوع باعث شده تا دسته‌بندی آن‌ها کار چندان راحتی نباشد. از سوی دیگر، برخی مواقع شاید یک وسیله تحت عنوان Gadget تولید گردد، اما به‌ خاطر فراگیری در استفاده از دسته گجت‌ها خارج گردد. در حقیقت یکی از نشانه‌های چنین ابزاری، کوچک بودن سایزشان است که همین امرموجب شده‌ تا با عنوان ابزارک هم شناخته شوند. در ادامه به بررسی گجت (Gadget) و کاربردهای آن در زندگی می‌پردازیم.

همچنین مطالعه نمایید: تاثیر هوش مصنوعی در حوزه پرداخت آنلاین

گجت (Gadget) چیست؟

گجت (Gadget) چیست؟

گجت از آن دست واژه‌های پرکاربرد امروزی است که در زمینه‌های متنوعی نظیر ابزارها و دستگاه‌های کوچک (ابزارک)، رایانه و نرم‌افزار بسیار مورد استفاده قرار می‌کیرد. به طور کلی گجت‌ها دستگاه‌هایی محسوب می‌شوند که به واسطه تکنولوژی‌های روز جهان، ایده‌هایی خاصی را دنبال می‌کنند. همان طور که در مطالب بالا عنوان شد، Gadget به دلیل طراحی جذاب و نوینی که دارد در تعدادی کم و قیمت‌هایی نسبتاً بالا، ابتدا در نمایشگاه‌ها و سپس در امکانی محدود، عرضه می‌شوند. به عنوان مثال در گذشته اصطلاح گجت (Gadget) را برای دستگاه‌های الکترونیکی نظیر تلفن هوشمند، لپ تاپ یا دستگاه پخش mp3 و دیگر موارد مشابه استفاده می‌شد. ولی امروزه به خاطر گستردگی استفاده از Gadget، دیگر چنین اصطلاحی برای دستگاه‌های الکترونیکی به کار برده نمی‌شود.

تاریخچه ریشه کلمه گجت (Gadget)

در حقیقت منشا اصطلاح گجت (Gadget) هنوز هم در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. برخی از کارشناسان حوزه جامعه شناسی بر این عقیده‌اند که ریشه استفاده از کلمه Gadget به قرن هجدهم برای صنعت شیشه‌سازی برمی‌گردد. همچنن بنا بر ادعاهایی دیگر Gadget به قرن نوزدهم در انگلستان به عنوان نام یک مکان یا اصطلاحی در ارتش نیروی دریایی استفاده می‌شده است.

علاوه بر موارد مذکور، داستان معروف دیگر درباره پیدایش کلمه Gadget به شرکتی تحت عنوان  Gauthier & Cie می‌رسد که در سال 1886 میلادی در ساخت تندیس آزادی (Statue of Liberty) کشور آمریکا مشارکت داشت که با ساختن نسخه‌ای کوچکی از آن، نامش را گجت (Gadget) گذاشت. ولی در واقع این روایت نیز چندان قابل اطمینان نیست. لازم به ذکر است در زبان فارسی هم برخی مواقع از معادل ابزارک به عنوان جایگزین گجت استفاده می‌شود.

امروزه به واسطه استفاده گسترده از گجت، دیگر این اصطلاح کاربرد ندارد. همان طور که در مطالب بالا هم عنوان شد مثلاً، موقعی که تلفن‌های همراه برای نخستین‌بار معرفی شدند، گجت محسوب می‌شدند. ولی کم‌کم با مبدل شدن آن‌ها به یک وسیله همگانی، دیگر برای ان‌ها از این عنوان استفاده نمی‌کنند. در کل به گجت‌هایی که از قسمت‌‌های متحرک برخوردار است، گیزمو (Gizmo) اطلاق می‌شود.

همچنین مطالعه نمایید: فناوری بلاک چین چیست و چگونه کار می کند؟

تفاوت گجت و گیزمو

حال که به طور کامل با ماهیت Gadget آشنا شده‌اید، جهت درک بهتر مطلب به تفاوت گجت و گیزمو می‌پردازیم. همان طور که عنوان نمودیم، در کشورمان به گجت‌هایی که قسمت متحرک دارند گیزمو (gizmo) می‌گویند. هنگامی که می‌خواهیم واژه‌ گجت را بشناسیم و کاربردهای آن را درک کنیم به واژه‌ گیزمو  هم برمی‌خوریم که مشابه به Gadget است.

در واقع می‌توان اذعان کرد که کاربردهای گجت‌ با گیزمو بسیار به هم شباهیت دارند، ولی تفاوت اصلی میان آن‌ها که باعث شده 2 در قسمت‌های محرک Gizmo خلاصه می‌شود. همچنین با پیشرفت تکنولوژی ربات‌های محرک انسان‌نما که اخیراً ساخته می‌شوند در دسته مهم‌ترین گیزموها هم به شمار می‌روند.

انواع گجت‌ها

به طور کلی اصطلاح Gadget به هر وسیله مکانیکی، الکترونیکی، هوشمند و دیگر موارد مشابه مرتبط است که از یک نوآوری و خلاقیت برخوردار باشد. به موجب این امر تقسیم‌بندی گجت در چند دسته معین و مشخص، اصلاً کار چندان راحتی نیست. در واقع بهترین روش جهت تقسیم‌بندی گجت‌ها بر اساس کارکرد و نقش آن‌ها در زندگی ماست. به موجب این امر کاربرهای انواع گجت با هم تفاوت های زیادی دارند. در ادامه به معرفی و بررسی رایج‎ترین انواع گجت‌های هوشمند می‌پردازیم.

  • گجت هوشمند پوشیدنی

در حقیقت گجت‌های پوشیدنی از جذاب‌ترین و محبوب‌ترین انواع گجت هوشمند به شمار می‌روند. با توجه به آنکه این دسته به‌ صورت روزانه در استایل و پوشش اشخاص استفاده می‌شوند، خط تولید آن‌ها ببسیار فعال و متنوع است. به طور کلی در طول هر ماه گجت جدیدی از این دسته روانۀ بازار می‌شود و حیلی زود مخاطبان را به خود معطوف می‌نمایند. از جمله بارزترین گجت‌های هوشمند پوشیدنی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. عینک هوشمند (Smart Glasses)
  2. میکروفون یقه‌ای
  3. انواع ساعت‌ هوشمند (Smart Watch)
  4. ایربادهای هوشمند یا هدفون هوشمند که به نام شنودنی (Hearables) هم شناخته می‌شوند.
  5. دستگاه‌های پوشیدنی ورزشی
  6. هدفون و هندزفری بلوتوثی یا بی‌سیم
  • گجت‌ ورزش و تناسب اندام

بدون شک شما نیز از این نوع ابزارک‌ها استفاده نموده یا آن‌ها را دیده‌اید. در واقع از جذاب‌ترین آن‌ها می‌توان به مچ‌بند هوشمند یا همان ردیاب سلامتی (Fitness Tracker) اشاره کرد که جهت کنترل فعالیت، میزان کالری سوزانده‌شده، مسافت طی‌شده، ضربان قلب و سایر موارد مشابه مورد استفاده قرار می‌گیرد. گجت‌های ورزش و تناسب اندام، حتی توانایی محاسبۀ میزان خواب شخص را هم دارند. علاوه‌ بر موارد مذکور، این نوع از گجت‌ها می‌توانند به واسطه ایجاد ارتعاش روی مچ دست، شخص را در ساعت مقرر از خواب بیدار نمایند.

  • گجت‌های پزشکی

گجت‌های پزشکی

در واقع خرید گجت‌های هوشمند پزشکی، عموماً توسط اشخاصی صورت می‌یذیرد که این ابزار برای آن‌ها بسیار حائز اهمیت است، چراکه اغلب برای رفع یا کنترل یک بیماری کاربرد دارند. گجت‌های پزشکی را می‌توان از انواع کاربردی برشمرد که ضرورت آن‌ها از دیگر گجت‌ها بسیار بیشتر است. به طور کلی ابزارهای مختلفی را می‌توان در این دسته از گجت‌ها جای داد. از رایج‌ترین گجت‌های پزشکی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. دستگاه سلامت تنفس
  2. دستگاه کنترل کلسترول یا فشارخون
  3. باتری قلب
  4. دماسنج هوشمند بدن
  5. انواع دستگاه‌هایی که به آنالیز ترکیبات بدن می‌پردازند.
  • گجت‌های بازی

گجت‌های گیمینگ اغلب بین افراد در رده سن‌های مختلف از کودکان تا بزرگسالان رایج است که از تنوع بالایی هم برخوردار هستند. در اصل این ابزار در دسته بازی و سرگرمی جای می‌گیرند که یکی از رایج‌ترین گجت در دنیا محسوب می‌شوند. تنوع گجت‌های بازی بسیار بلاست و همه روزه گجت‎هایی جدید در این گروه به بازار عرضه می‌شوند. در باید چنین اذعان کرد، هر ابزاری که موجب سهولت در روند بازی شود و به‌ خاطر نوآوری باعث هیجان بیش‌تر در شخص گردد، در دسته گجت‌های بازی قرار می‌گیرد.

  • گجت‌های کامپیوتری، موبایلی و سرگرمی

از جذاب‌ترین توع گجت‌ها برای عموم افراد، می‌توان به گجت سرگرمی اشاره کرد. در واقع این گروه از ابزارک‌ها قادرند تا علاوه‌ بر جنبه سرگرمی، برای برخی دیگر از نیازهای اشخاص هم کاربرد داشته باشند. در حقیقت به همین خاطر است که در دسته بازی و سرگرمی جای نمی‌گیرند. به طور کلی رایج‌ترین انواع گجت‌های کامپیوتری، موبایلی و سرگرمی عبارتند از:

  1. انواع آیفون
  2. هدست‌های بلوتوثی
  3. جی‌پی‌اس
  4. آی‌پد
  5. تبلت

علاوه بر موارد مذکور از دیگر انواع رایج گجت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گجت‌های سبک زندگی
  • گجت‌های خانگی
  • گجت‌های دوربین و عکاسی
  • گجت‌های سلامتی

همچنین مطالعه نمایید: استریم توییچ یا یوتیوب؛ کدام پولسازتر است؟

کاربرد گجت در زندگی ما

در حال حاضر گجت‌ها کاربردهای مهمی در زندگی ما دارند که در ادامه مقاله به بارزترین آن‌ها می‌پردازیم.

کاربرد گجت در زندگی ما

  • افرایش کارایی زندگی

در واقع پیش از اختراع تلفن و ایمیل، چندین روز زمان نیاز بود تا پیام یا نامه‌ای به مقصد برسد. نرم‌افزاری که برای کاربرد در اینترنت یا مخابرات مورد استفاده قرار می‌گیرد چیزی در دسته گجت‌های فنی قرار دارد. این ابزارها در اصل باعث می‌شوند تا کارها را سریع‌تر، راحت‌‌تر و با کیفیت‌ بیشتری به راحتی صورت دهیم و بدین ترتیب بهره‌وری ما در انجام امور مذکور افزایش می‌یابد. به طور کلی وجود گجت‌ها در زندگی روزمره انسان، جهان را به مکانی بهتر تبدیل کرده است.

  • استفاده از گجت برای کسب درآمد

به طور کلی در گذشته، آغاز یک کسب و کار امری بسیار دشوار بود و شخص برای آن باید سرمایه بالایی داشت و در این بین هم دسترسی به اطلاعات تجاری محدود بود. هم اکنون به واسطه انواع گجت‌ها شروع یک تجارت آنلاین در خانه به امری بسیار ساده مبدل شده است. برای این تنها باید با راه‌اندازی یک وب‌سایت و اتصال آن به یک درگاه پرداخت اینترنتی شروع به فروش انواع کالاها یا ارائه خدمات نماییم.

  • بهبود کیفیت ارتباط از راه دور

امروزه به واسطه ظهور وب‌کم و دیگر لوازم جانبی ویدیویی، دوری از خانواده یا دوستان دیگر چندان هم دشوار نیست. در حقیقت این ابزارها به ما کمک می‌نمایند تا با وجود ماسفت دور از عزیزان خود چهره آن‌ها را به صورت زندهدر بالاترین کیفیت ببینیم و با آن‌ها گفتگو نماییم. این کارکرد ارتباطی در گجت‌ها حالا مسافت‌های دور را بسیار نزدیک کرده و دسترسی آدمی در هر نقطه‌ای از جهان به هم را خیلی آسان‌تر کرده است.

  • تفریح و سرگرمی با گجت‌ها

در حقیقت گوشی همراه، آی پادها، انواع سیستم‌های پخش موسیقی، بازی‌های ویدئویی و دیگر ابزارها کیفیت زندگی را برای ما بسیار لذت بخش کرده‌اند. این ابزارها چنان قدرتی دارند که روی احساسات و عواطفمان می‌توانند تاثیراتی مثبت بگذارند. گجت‌ها در واقع ابزارهایی محسوب می‌شوند که دیگر با آن‌ها احساس تنهایی نخواهیم کرد. این ابزارها به قدری سرگرم کننده هستند که هم اکنون حذف آن‌ها از زندگی امروزی ما شاید امری غیرممکن به نظر رسد. با توجه به موارد مذکور، گجت‌ها نه تنها زندگی ما را آسان‌تر کرده‌اند، بلکه عاملی در صرفه‌جویی در پول و زمان هم هستند.

همچنین مطالعه نمایید: فین تک چیست؟ و چه کاربردی در امور مالی و پرداختی دارد؟

گجت نرم افزاری چیست؟

به طور خلاصه گجت نرم‌افزاری به تمامس اپلیکیش‌هایی که در کامپیوتر یا گوشی همراه نصب می‌شوند و می‌‌توان تنها با کلیک از آن‌ها استفاده کرد، اطلاق می‌شود. در حقیقت هر نرم‌افزاری در کامپیوتر با گوشی همراه نصب می‌شود در دسته‌بندی گجت نرم‌افزاری جای می‌گیرد. برای مثال Gadget کامپیوتر ما از نوع دسکتاپ است که این اجازه را می‌دهد تا با اضافه کردن انواع ویجت‌ها دسکتاپ‌مان را نسبت به سلیقه خود شخصی‌سازی نماییم.

گجت سخت افزاری چیست؟

گجت سخت افزاری در واقع نوع مرسوم‌تری از این ابزارها محسوب می‌شود که بیشتر به گوشمان خورده است. در واقع این نوع از گجت‌ها محصولات و دستگاه‌هایی که از تکنولوژی و اینترنت استفاده می‌کنند، را شامل می‌شوند و کاربردهایی که دارند در زندگی روزمره ما کمکی شایان می‌نمایند.

به طور کلی گجت‌های سخت‌افزاری در ابعاد و انداز‌های بسیار متنوعی ساخته می‌شوند که هر کدام از آن‌ها هم از مدل‌هایب مختلف برخوردار است که کاربردهایشان با هم متفاوت است.

همچنین مطالعه نمایید: آشنایی با API های پرداخت یار‌ی

کلام آخر

امروزه با توجه به پیشرفت عرصه تکنولوژی زندگی ما دستخوش تحولاتی بزرگ شده است که در کیفیت زندگی روزمره نقش بسزایی دارند. در حال حاضر کم‌کم گجت‌ها به بخشی جداناپذیر از زندگی آدمی مبدل شده‌اند، که همه روزه در حال پیشرفت و توسعه هستند. ما هم اکنون شاهد ظهور گجت‌هایی هستیم که در تمام امور کیفیت زندگی نقشی بسیار موثر دارند. در این مقاله از بلاگ نوین پال ابتدا به ماهیت گجت (Gadget) پرداختیم. در ادامه کاربردها و انواع این گجت‌ها را در زندگی روزمره را مورد بررسی قرار دادیم.

امیدواریم مقاله آشنایی با گجت (Gadget) کاربردهای آن در در زندگی برای شما مخاطبان محترم نوین‌پال مفید بوده باشد. لطفاً پس از مطالعه کامل این مقاله نظرات و تجارب شخصی در زمینه نقش گجت‌ها در کیفیت زندگی خودتان را با ما در نوین پال به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید