آشنایی با پلتفرم لندتک و مزایایی آن

امین شیرافکن 10 دقیقه زمان برای مطالعه
پلتفرم لندتک

پلتفرم لندتک (LendTech) یک فناوری دیجیتال و هوشمند به شمار می‌رود که به واسطه راه‌اندازی بستری آنلاین باعث تسهیل ارتباط میان سرمایه‌دار با بانک و موسسات مالی با متقاضیان دریافت وام می‌شود. در این مقاله قصد آشنایی با پلتفرم لندتک و مزایایی آن را برای شما مخاطبان محترم بلاگ نوین پال داریم.

در حال حاضر ما در جنبه‌های مختلف زندگی‌مان با فناوری فین تک (Fintech) سروکار داریم. به موجب این امر آشنایی با مفاهیم و فناوری‌های نوینی که اغلب مواقع با آن‌ها مواجه هستیم، یک امر ضروری محسوب می‌شود. در همین راستا از فناوری‌های جدید در حوزه‌ فین‌تک‌ها می‌توان به لندتک اشاره کرد. پلتفرم لندتک (LendTech) یکی از زیرشاخه‌های از فناوری فین‌تک به‌ حساب می‌آید. در واقع لندتک یا همان وام دهی مبتنی بر فناوری، انقلابی در صنعت مالی ایجاد نمود. فناوری مذکور از هوش مصنوعی (Artificial Intelligence) و دیگر فناوری‌های نوین جهت ارائه وام به اشخاص و عموم کسب‌وکارها به طور سریع‌تر، راحت‌تر و همچنین مقرون‌به‌صرفه‌تر استفاده می‌نماید. برای آشنایی بیشتر با پلتفرم لندتک و کاربردهای آن با ما در ادامه مقاله پیش‌رو همراه باشید.

همچنین مطالعه نمایید: تاثیر هوش مصنوعی در حوزه پرداخت آنلاین

آشنایی با اصطلاح لندتک (LendTech)

در واقع اصطلاح لندتک (LendTech) از دو واژه‌ (lend) در معنای قرض دادن و (tech) به معنای تکنولوژی ایجاد شده است. اصطلاح مذکور در حقیقت به یک فناوری نوین در زمینه وام‌دهی اشاره دارد. امروزه اکثر بانک‌ها جهت اعطای وام به متقاضیان‌شان از فناوری لندتک بهره می‌برند. فناوری مذکور در تسریع و  سهولت روند دریافت و اعطای وام در ساز‌کارهای بانکی نقش بسزایی دارد و به همین جهت اغلب بانک‌های جهان از آن کرده‌اند. اما شاید برای شما این سوال پیش بیاید که سازکار و عملکرد لندتک (LendTech) چگونه است؟ برای دستیابی به پاسخ پرسش مذکور در ادامه با ما همراه شوید.

لندتک چیست؟

لندتک چیست؟

پلتفرم لندتک (Lendtech) یا همان وام دهی مبتنی بر فناوری، در واقع صنعت نوین و یکی زیرمجموعه‌های از فناوری فین تک (FinTech) به شمار می‌رود که از آن جهت تسهیل در فرایند وام‌دهی استفاده می‌شود. معمولاً لندتک‌ها از پلتفرم‌های آنلاین در جمع‌آوری سرمایه از سرمایه‌گذاران خرد تا متوسط بهره می‌برند و سپس سرمایه مذکور را جهت ارائه وام به اشخاص و کسب‌وکارها ارائه می‌نمایند.

همچنین مطالعه نمایید: آشنایی با API های پرداخت یار‌ی

تاریخچه لندتک (Lendtech)

حال که به طور اجمالی با ماهیت لندتک آشنا شده‌اید، در این بخش از مقاله به بررسی تاریخچه این پلتفرم می‌پردازیم. به طور کلی لندتک (Lendtech) در اوایل دهه 2000 پس از ظهور پلتفرم‌های آنلاینی نظیر Prosper و لندینگ کلاب (Lending Club) پدیدار شد. در واقع این پلتفرم‌ها برای اشخاص و مشاغل این امکان را فراهم می‌کردند تا وام بگیرند یا بدهند. فرایند مذکور بدون مراجعه به بانک‌ها یا دیگر نهادهای مالی سنتی صورت می‌پذیرفت.

آشنایی با انواع لندتک

به طور کلی لندتک‌ها را می‌توان به پنج دسته اصلی تقسیم نمود که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

1. وام دهندگان همتا به همتا (P2P)

لندتک‌ همنا به همتا در واقع برای افراد امکانی را فراهم می‌سازد تا مستقیماً به هم وام دهند. در چنین مدلی از لندتک، سرمایه‌گذاران قادرند تا وجه خود را به طور آنلاین به اشخاص یا دیگر کسب‌وکارها وام دهند. همچنین متقاضیان وام هم می‌توانند درخواست‌شان را در پلتفرم P2P به ثبت رسانند و توجه سرمایه‌گذاران را جهت سرمایه‌گذاری در وام خود معطوف نمایند.

2. وام‌ دهندگان ثالث

این نوع از لندتک‌ها در واقع به عنوان واسطه‌ای میان سرمایه‌گذاران و متقاضیان وام عملکرد دارند. در وام دهندگلت ثالث، سرمایه‌گذاران وجه مئنظرشان را به لندتک می‌دهند و این پلتفرم پول را به متقاضیان تحت عنوان وام ارائه می‌نماید. لندتک هم در طرف مقابل از متقاضیان وام سود دریافت می‌نماید و آن را به سرمایه‌گذاران می‌پردازد.

3. لندتک خرده‌فروشی

در حقیقت لندتک خرده‌فروشی برای اشخاص این امکان را فراهم می‌سازد تا وام‌های خرد را برای خرید کالاهای مصرفی مثل لوازم خانگی یا خودرو به راحتی دریافت نمایند.

4. لندتک تجاری

این نوع لندتک برای کسب‌وکارها امکان دریافت وام‌های تجاری را جهت سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارشان فراهم می‌سازد.

5. لندتک تأمین مالی خرد

در واقع این نوع از لندتک‌ها به اشخاص امکان می‌دهند تا وام‌های خرد را جهت تأمین مالی پروژه‌های شخصی نظیر سفر یا تحصیل به راحتی دریافت نمایند.

همچنین مطالعه نمایید: معرفی ولث‌‌تک (WealthTech) و کاربردهای آن

کاربرد پلتفرم لندتک

به طور کلی استارت‌آپ‌ها (Startups) و کسب و کارهای کوچک و نوپا یا حتی اشخاص حقیقی در روند کاریشان جهت تامین سرمایه به دریافت وام های خرد از موسسات مالی یا بانک ها نیازمند هستند. در حقیقت انجام مراحل اداری دریافت وام به طور معمول پروسه‌ای بسیار زمان‌بر و پیچیده است که مشکلات و موانع زیادی را در سر راه بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط قرار می‌دهد. به موجب این امر لندتک (LendTech) به خاطر بروز چنین مشکلاتی به وجود آمد و موانع را برای متقاضیان وام از بین برد، که در تسریع روند اعطای تسهیلات نقش بسزایی دارد.

کاربرد پلتفرم لندتک

همان‌طور که در مطالب بالا اشاره شد، به واسطه بهره‌مندی از فناوری لندتک (LendTech) اغلب طرفین وام به صورت مستقیم بههم متصل می‌شوند. در واقع این بدان معناست که واسطه‌گری بانک‌ها و موسسات مالی بزرگ دیگر از بین می‌رود. البته در مواردی نیز طرف وام دهنده بانک‌ها یا موسسات مالی بزرگ هستند که بازهم فرایند اعطای تسهیلات نسبت به فرایند عادی وام‌دهی بسیار ساده‌تر و سریع‌تر صورت می‌پذیرد.

در حقیقت پلتفرم LendTech فرایند وام دهی شخص به شخص هم شناحته می‌شود. به طور تقریبی لندتک چیزی شبیه به صندوق‌های سرمایه گذاری خانگی و کوچک است که در آن دیگر از انجام مراحل پیچیده و پرهزینه‌ی اداری و بانکی خبری نیست.

مزایای لندتک چیست؟

در فرایند وام‌دهی LendTech کلیه مراحل احراز هویت یا همان اصالت‌سنجی (Authentication) و همچنین بررسی شرایط متقاضیان وام به طور آنلاین و از طریق پرتال اینترنتی سرویس دهنده صورت می‌پذیرد. به موجب این امر اشخاص حقیقی یا حقوقی متقاضی وام جهت ثبت درخواست و ارسال مدارک موردنیازشان به هیچ گونه مراجعه حضوری دیگر نیازی ندارند و کلیه مراحل تا موقع دریافت وام را به صورت آنلاین و با پرتال انجام می‌شود.

در ادامه مقاله به طور جامع مزایای فناوری لندتک را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

  • حذف واسطه‌های بزرگ و بانک‌ها

البته همان‌طور که در مطالب بالا عنوان شد، در لندتک نیز، برخی مواقع اعطای وام به متقاضیان تسهیلات با بانک‌ها یا موسسات مالی و اعتباری بزرگ و رسمی صورت می‌پذیرد. ولی نکته اینجاست که در اکثر موارد، لندتک (LENDTECH) تحت نوان واسطی میان وام‌دهندگان و سرمایه‌داران خرد با کسب و کارهای کوچک و نوپا عملکرد دارد. همان‌طور که می‌دانید در فرایندهای وام دهی شخصی به شخص دیگر مواردی نظیر سخت گیری‌های موسسات بزرگ مالی یا سازوکارهای پیچیده‌ی اداری وجود ندارد. لذا وام‌دهندگان با سرعت و اعتماد بیشتری سرمایه‌ خردشان را در اختیار متقاضیان دریافت وام‌های کوچک قرار می‌دهند.

  • کاهش هزینه‌های جانبی و صرفه‌جویی در وقت

همان‌طور که به این نکته واقفیددریافت وام به شیوه‌ سنتی به واسطه بانک ها یا موسسات مالی با چالش‌های زیادی همراه است. در اصل نیاز به چندین نوبت مراجعه‌ حضوری در بانک یا موسسه مالی جهت دریافت فرم و تکمیل آن، تحویل مدارک و همچنین تهیه‌ ضامن در کنار اتلاف وقت رفت چند ساعته کنار برخی هزینه‌های جانبی است.

برخلاف فرایند سنتی گرفتن وام، در لندتک کلیه مراحل ثبت درخواست و همچنین ارسال مدارک به واسطه اینترنت صورت می‌پذیرد. بنابراین متقاضیان به سادگی در محل کار یا سکونت‌شان بدون کوچکترین اتلاف وقت، می‌توانند درخواست خود را به ثبت رسانند و تصاویر مدارک مربوطه را روی سامانه‌ی مدنظر بارگذاری کنند. به موجب این امر پروسه زمان‌بر و هزینه‌‌های جانبی سنتی که شاید تا چندین ساعت وقت متقاضیان را می‌گرفت در فناوری لندتک فقط در عرض چند دقیقه صورت می‌پذیرد.

  • کاهش نرخ سود وام

در واقع با حذف واسطه‌های بزرگ مالی و اعتباری یا بانک‌ها، بدون شک کارمزد آن‌ها نیز از بین می‌رود که این امر در کاهش نرخ بهره متقاضی وام نقش چشمگیری دارد. پیش‌تر در روش دریافت سنتی وام، بانک‌ها تحت عنوان یک واسط، نقدینگی را از سرمایه‌گذار دریافت و در اختیار متقاضیان وام قرار می‌دداند که هزینه‌های سنگین بانک و نهادهای مالی به واسطه دریافت بهره‌ بیشتر از وام‌گیرنده تامین می‌گردد.

در لندتک (LENDTECH) این واسطه‌‌های پرهزینه حذف می‌شوند و تنها کارمزدی جزئی برای پلتفرم مذکور درنظر گرفته خواهد شد که در قیاس با کارمزد بانک‌ها و موساسات مالی بزرگ برای وام‌گیرنده درصد بسیاری ناچیزی به شمار می‌رود.

  • عدم برخورداری از محدودیت جغرافیایی

در روش سنتی دریافت وام، متقاضیان تنها در بانک‌ها یا موسساتی قادرند درخواست وام‌شان  را ثبت نمایند که امکان مراجعه‌ حضوری را وجود داشته باشد. اما در پلتفرم لندتک چنین محدودیتی طبق محل سکونت متقاضیان وضع نشده و هر فردی که صلاحیت دریافت وام را دارددر هر نقطه‌ای از کشور می‌تواند درخواست خود را درون سامانه ثبت نموده و مدارک موردنیاز را ارسال کند.

علاوه بر موارد مذکور از بزرگترین مزیت شیوه وام دهی لندتک می‌توان به امکان برخورداری متقاضیان مناطق محروم از شرایط وام‌های فوری و با بهره‌ی پایین اشاره کرد.

همچنین مطالعه نمایید: استعلام اطلاعات بانکی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

نحوه عملکرد پلتفرم لندتک

نحوه عملکرد پلتفرم لندتک

همان‌طور که در مطالب بالا اشاره شد، پلتفرم لندتک دخالت انسانی به کمترین حد ممکن می‌رسد و موارد مهم فرایند اعطای وام نظیر بررسی درخواست متقاضی، احراز هویت و سنجش شرایط وام‌گیرنده به واسطه هوش مصنوعی (AI) صورت می‌پذیرد. در واقع همین ویژگی مذکور در بالا بردن سرعت اجرای فرایند نقشی بسیار مهم دارد و نیاز به اتلاف زمان جهت بررسی مدارک و شرایط وام‌دهنده توسط نیروی انسانی به کمترین حد خود می‌رسد.

علاوه بر این در پلتفرم لندتک (Lendtech) فرد متقاضی درخواست و مشخصات هویتی یا مالی خود را در برنامه‌ آنلاین ثبت می‌کند و انتظار می‌کشتد تا سنجش شرایط به واطه سامانه مذکور به شکل خودکار انجام و نتیجه به شکل پیام به وی اعلام گردد.

معایب پلتفرم لندتک

امروزه فین‌تک (Fintech) توانسته به واسطه ارائه پلتفرم لندتک که شخصی‌سازی‌شده قرض‌دهی، روال طولانی و پیچیده درخواست وام از شعب بانک‌ها سا موسسات مالی را تا حد چشمگیری راحت‌تر نماید. ولی در کنار مزایای این پلتفرم‌ که در مطالب بالا به آن‌ها اشاره شد، می‌توان یک‌سری معایب احتمالی را هم برای آن متصور شویم که در این قسمت از مقاله موارد مذکور را بررسی می‌نماییم.

به طور کلی مسئله امنیت و حریم خصوصی کاربران در پلتفرم‌ لندتک مطرح است. این احتمالوجود دارد که سوالات حریم خصوصی برای ارزیابی برنامه‌های اعتباری مستعد خطا باشد و حریم خصوصی وام‌گیرنده را مخاطره بیاندازند. متقاضیان در هنگام انجام مراحل درخواست وام و تسهیلات اطلاعاتی مثل داده‌های شخصی شغلی، تحصیلی و دیگر موارد مشابه را در اختیار پلتفرم قرار می‌دهند که در صورت نقض امنیت این برنامه، کاربران با مشکلات جدی مواجه می‌شوند!

همچنین مطالعه نمایید: رگ تک چیست و چه نقشی در فین تک دارد؟

پلتفرم لندتک مناسب چه کسب‌وکارهایی است؟

به طور معمول اکثر شرکت‌ها و کسب‌و‌کارهای نوپا در مقیاس‌های کوچک از جمله مخاطبین پلتفرم لندتک محسوب می‌شوند. به موجب این امر مصرف‌کنندگان مختلف جهت ثبت درخواست وام از پلتفرم لندتک استفاده می‌نمایند.

برای مثال به عنوان می‌توان به آمازون، بزرگ‌ترین فروشگاه آنلاین در جهان اشاره کرد که به واسطه حمایت از بسیاری مشاغل کوچک و متوسط درآمده و بودجه معینی را به آن‌ها اختصاص می‌دهد. فروشگاه آمازون جهت مدیریت انواع وام‌ها اطلاعی دقیق از تاریخچه فروش هر شغل و وضعیت‌شان که دارد و از فناوری لندتک (Lendtech) بهره‌‌مند شده است.

مشهورترین شرکت‌های لندتک جهان

مشهورترین شرکت‌های لندتک جهان

در این بخش از مقاله به معرفی بررسی مشهورترین شرکت‌های لندتک در جهان می‌پردازیم.

1. سالت لندینگ (Salt Lending)

متقاضیان شرکت سالت لندینگ (Salt Lending) قادرند جهت اخذ وام از ارزهای دیجیتال بهره‌مند شوند. در حقیقت متقاضیان به واسطه عقد قراردادی که معمولاً 36 ماهه است و وام‌هایی را در قالب رمز ارز نظیر بیت کوین (Bitcoin) و اتریوم (Ethereum) دریافت می‌نمایند. شرکت سالت لندینگ از قراردادهای هوشمند مبتنی بر بلاک چین (Blockchain) جهت امنیت انتقال رمز ارزها بهره می‌برد.

2. اوپ لونز (Opp Loans)

این شرکت به واسطه شخصی‌سازی وام‌ها ابزارهایی را جهت کمک به مشتریان خود ارائه می‌نماید. از جمله این موارد می‌توان به وام تعمیر خودرو، پرداخت اجاره یا صورت‌حساب پزشکی اشاره کرد. پلتفرم اوپ لونز (Opp Loans) برترین وام را با توجه به شرایط شخص به او پیشنهاد می‌نماید. علاوه بر این به واسطه برگزاری دوره‌هایی رایگان، به افزایش سواد مالی کاربران خود کمکی شایان می‌نماید تا با ابزار و مفاهیم مختلف فین‌تک‌ها آشنایی بیابند.

3. باند استریت (Bond Street)

شرکت باند استریت (Bond Street) با کمک الگوریتم‌های داده‌محور، فرایند اعطای وام به استارت‌اپ‌ها را پیش می‌برد. به موجب این امر کسب‌وکارهایی که دنبال تاسیس مکانی جدید یا افزایش ظرفیت شرکت‌شان هستند، در تعریف بازپرداخت وام اخذ شده دست‌‌شان باز است.

همچنین مطالعه نمایید: اتصال فروشگاه به درگاه پرداخت رمزارزی

لندتک در کشور ایران

شاید فناوری لندتک (Lendtech) هنوز در کشورمان نوپا است و به اندازه کشورهای پیشرفته هنوز جایش را در حوزه‌ مالی و وام‌دهی باز نکرده، ولی با تمام این اوصاف طی سال‌های اخیر چندین موسسه اقدام به راه‌اندازی فناوری مذکور در داخل ایران نموده‌اند. این موسسات در حال اعطای وام‌های خرد سرمایه‌گذاران به متقاضیان در سراسر کشور هستند. از جمله شرکت‌های فعال لندتک در ایران می توان به موارد زیر اشاره کرد:

همچنین مطالعه نمایید: آشنایی با سرویس‌های نوین پال و تفاوت آن با سایر پرداخت یاری‌ها

کلام آخر

در حال حاضر لندتک (Lendtech) کلید تحول صنعت مالی و ورود به یک جهان تازه به واسطه سیستم وام‌دهی به شمار می‌رود. در واقع این پلتفرم وام‌دهی دیجیتال و هوشمند بانک‌ها را به عنوان عامل وام‌دهنده کنار زده تا اشخاص حقیقی یا شرکت‌های خصوصی کوچک سرمایه لازم جهت وام‌دهی خرد را تامین نمایند. به طور کلی سرعت بالاتر اعطای تسهیلات، عدم وجود محدودیت جغرافیایی، نرخ بهره‌ی پایین‌تر وام نسبت به بانک‌ها یا موسسات مالی، ارائه‌ خدمات منعطف‌تر و اعتبارسنجی مطمئن‌تر به واسطه هوش مصنوعی از مزایای بارز پلتفرم لندتک محسوب می‌شود.

امیدواریم مقاله آشنایی با پلتفرم لندتک و مزایایی آن برای شما مخاطبان محترم نوین‌پال مفید بوده باشد. لطفاً پس از مطالعه کامل این مقاله نظرات و تجارب شخصی خود را در زمینه پلتفرم لندتک با ما در بلاگ نوین پال به اشتراک گذارید.

دیدگاهتان را بنویسید