ویزا کارت چیست و نحوه گرفتن آن در ایران

امین شیرافکن 9 دقیقه زمان برای مطالعه
ویزا کارت

چنانچه تجربه خرید از سایت‌های فروشگاهی یا خدماتی را داشته باشید، می‌دانید که پس از انتخاب کالا یا خدمات مدنظرتان، در نهایت به مرحله پرداخت می‌رسید. در واقع این مرحله برای تمامی سایت‌ها وجود دارد. در وب‌سایت‌های داخل ایران روش پرداخت با استفاده از کارت‌های بانکی نظیر ملت، تجارت، پاسارگارد و دیگر موارد صورت می‌پذیرد. اما پرداخت ارزی به واسطه روش‌هایی مانند پی پال (PayPal)، مستر کارت (Mastercardویزا کارت (Visa Card) و سایر موارد مشابه انجام می‌شود.

ویزا کارت در واقع یک کارت پرداخت بین‌المللی به شمار می‌رود که شرکت خدمات مالی چندملیتی آمریکایی فعلی در سانفرانسیسکو کالیفرنیا، آن را صارد می‌نماید. در حقیقت ویزا کارت برای ما این امکان را فراهم می‌سازد که به سادگی وجه نقد را به واسطه کارت‌های اعتباری، نقدی و پیش‌پرداخت در سراسر جهان انتقال دهیم. با ویزاکارت می‌توانیم در تمامی کشورها پرداخت‌های مدنظرمان را صورت دهیم، وجه نقد برداشت نماییم و همچنین با انتقال وجه در سایت‌های اینترنتی سراسر جهان خرید کنیم. در واقع Visa Card برای ما امکان دسترسی به تسهیلات مالی در سراسر جهان را میسر می‌سازد و به کاربران خود امکانات ویژه‌ای چون تخفیف‌ها و پیشنهادات هم ارائه می‌دهد. چنانچه مایلید بدانید که ویزا کارت چیست و نحوه گرفتن آن در ایران چگونه است؟ تا انتهای این مقاله از بلاگ نوین پال با ما همراه باشید.

همچنین مطالعه نمایید: آشنایی با اینتاکد مالیاتی نحوه فعال کردن آن

معرفی انواع کارت‌های اعتباری بین الملل

به طور کلی پرداخت‌هایی که در سراسر جهان صورت می‌پذیرد به واسطه کارت‌های اعتباری ارزی بین‌المللی است. در واقع این نوع از کارت‌ها ‏مزایای بسیار زیادی دارند. از بارزترین ویژگی‌های کارت‌ها مذکور این است که ما با برخورداری از یک کارت بین‌المللی می‌توانیم در اکثر نقاط جهان به جز چند کشور تحریم شده از خدمات آن بهره‌مند شویم. خرید آنلاین، ‏پرداخت فروشگاه از دستگاه پوز (P.O.S)، برداشت از خود پرداز (‏ATM‏)، انتقال پول از مهمترین ویژگی‌های این ‏کارت‌ها محسوب می‌شوند.

هم اکنون کارت‌های بانکی که در اکثر نقاط جهان استفاده می‌شوند و از دسته بندی‌های مختلف و متنوعی برخوردار هستند، که در ادامه به معرفی و بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

1. کارت اعتباری (Credit Card)

کارت اعتباری در واقع نوعی کارت است که به حساب بانکی متصل بوده و دارنده آن می‌تواند حتی بالاتر از موجودی، خرید خود را صورت دهد. بانک صادر ‏کننده طبق معیارهای مختلفی، سقف استفاده از اعتبار را مشخص می‌نماید. در حقیقت فیش حقوقی، درآمد ‏فرد، صورت حساب مالی یا مالیاتی و مواردی از این قبیل در معیارهای اعتبار بانکی ملاک است. به خاطر استفاده از اعتبار کارت، جهت صدور آن قوانین سختگیرانه‌ای وجود دارد. برای مثال یک بانک تنها به افرادی که شهروند آن کشور هستند، کردیت کارت را ارائه می‌نماید. ‏باید توجه داشت که آنچه در ایران به نام کردیت کارت شناخته می‌شود با این مفهوم تفاوت دارد. در کشورمان به کلیه ‏کارت‌های ارزی معمولاً اصلاح کردیت کارت یا کارت اعتباری اطلاق می‌شود.‏

2. کارت نقدی (‏Debit Card‏)‏

این مدل کارت هم توسط یک حساب بانکی پشتیبانی می‌شود و دارنده آن می‌تواند تنها از موجودی کارت استفاده نماید. این بدان معناست که باید موجودی کارت ما در حدی باشد تا بتوانیم یک خرید با آن مبلغ را انجام دهیم. این کارت‌ها پس از اتمام موجودی، دوباره قابل شارژ هستند. در اصل کارت‌هایی که بانک‌‏های ایران ارائه می‌نمایند در دسته این نوع از کارت‌ها قرار می‌گیرند.

3. کارت پیش پرداخت (‏Prepaid Card‏)‏

کارت‌های پیش پرداخت در واقع به حساب بانکی متصل نبوده و موجودی آن هم بر اساس اعتبار بانک صادر کننده در داخل کارت قرار ‏می‌گیرد. از مشهورترین نوع این کارت‌ها در ایران می‌توان به کارت هدیه (‏Gift Card‏) اشاره کرد که تقریباً تمامی بانک‌های کشورمان آن را ارائه می‌نمایند. مثلاً یک کارت هدیه با مبلغی مشخص که توسط یک بانک ارائه می‌گردد، به هیچ حساب بانکی ‏متصل نیست و ما می‌توانیم با آن فقط خرید آنلاین یا خرید فروشگاهی را انجام دهیم. این نوع کارت‌ها می‌توانند در ‏حالت‌های یکبار شارژ یا قابل شارژ مجدد ارائه گردند. ‏جهت جابجایی وجه از حسابی به حساب دیگر یا انجام کارت به کارت، در اصل باید کارت به حساب بانکی متصل ‏باشد. به موجب این امر کارت‌های کردیت کارت و دبیت کارت از امکان انتقال وجه برخوردار هستند، ولی کارت‌ پیش پرداخت، چنین ‏قابلیتی را ندارد. ‏

4. کارت مجازی (Virtual Card)

در حقیقت این نوع از کارت‌ها ماهیت فیزیکی ندارند. اما از تمامی مشخصات مورد نیاز نظیر مانند Card number،CVV2 و تاریخ انقضا جهت انجام خریدهای آنلاین برخوردار هستند. کارت مجازی هم اکنون در کشور ایران هم به فروش می‌رود که می‌توان از طریق آن‌ها عموم پرداخت‌های آنلاین را به راحتی انجام داد.

ویزا کارت (Visa Card) چیست؟

ویزا کارت (Visa Card) چیست؟

ویزا کارت (VISA Card) کارت پرداخت بین‌المللی محسوب می‌شود که توسط شرکت خدمات مالی چند ملیتی آمریکایی در فوستر سیتی، کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا صادر می‌شود. در واقع به واسطه بهره‌مندی از ویزا کارت می‌توانیم به راحتی وجه نقد را از طریق کارت‌های اعتباری، نقدی و پیش پرداخت در سراسر جهان انتقال دهیم.

در یک تعریف کلی ویزاکارت (Visa)، به مجموعه‌ کارت‌های اعتباری (Credit Cards)، نقدی (Debit Cards) و پیش پرداخت (Prepaid Cards) اطلاق می‌گردد که طیف وسیعی از خدمات‌شان را به کاربران خود ارائه می‌نماید. با بهره‌مندی از ویزاکارت می‌توانیم در کلیه کشورها غیز موارد تحریمی مراحل پرداخت را راحت انجام دهیم و به دیگر کشور‌ها ارسال یا دریافت وجه نماییم و از سایت‌های اینترنتی مشهوری نظیر آمازون (Amazon) خرید کنیم. در واقع ارائه تسهیلات مالی در تمام نقاط جهان بر عهده شرکت ویزا است.

همچنین مطالعه نمایید: مزایای درگاه پرداخت اینترنتی برای کسب‌وکارها

انواع ویزا کارت از نظر دسته‌بندی

به طور کلی ویزاکارت (Visa Card) از لحاظ دسته‌بندی به دو بخش تقسیم می‌شوند که در ادامه به معرفی و برسی آن‌ها می‌پردازیم.

1. کارت‌ قابل شارژ (Reloadable Prepaid Card)

در حقیقت این نوع از کارت‌ها را می‌توان دوباره شارژ کرد و از آن‌ها چندین بار دیگر استفاده نمود. عموماً کارت‌ قابل شارژ (Reloadable Prepaid Card) درست مانند یک کیف پول دیجیتال قابل شارژ عمل می‌نماید و جهت مدیریت مالی شخصی یا خرید‌ آنلاین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

2. کارت‌ غیرقابل شارژ (Gift Card)

این کارت‌ها به طور معمول مبلغی ثابت دارند و دیگر نمی‌توان آن‌ها را شارژ نمود. در واقع پس از استفاده از موجودی ابتدایی، دیگر نمی‌توانیم از آن‌ها استفاده کنیم. چنین کارت‌هایی را می‌توان به‌عنوان کارت‌های هدیه به اشخاص مدنظرمان هدیه دهیم.

انواع ویزا کارت از نظر نوع صدور

ویزاکارت از لحاظ نوع صدور هم به دو دسته مجازی و فیزیکی تقسیم می‌شود که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

  • ویزا کارت مجازی (Virtual Visa Card)

در واقع منظور از ویزا کارت مجازی (Virtual Visa Card)، بدان معناست که کارت فیزیکی برای ما صادر نمی‌گردد و کلیه اطلاعاتی که از ویزا کارت‌مان دریافت می‌نماییم به شکل آنلاین صورت می‌پذیرد. به موجب این امر شماره 16 رقمی کارت، تاریخ انقضا و رمز CCV۲ به طور آنلاین در اختیارمان قرار می‌گیرد. از چنین ویزاکارتی می‌توانیم برای خرید کالا، خدمات یا پرداخت‌ اینترنتی آنلاین در فروشگاه‌ها و اپلیکیشن‌ها استفاده نماییم.

  • ویزا کارت فیزیکی

ویزاکارت فیزیکی در واقع همان کارت اعتباری محسوب می‌شود که به حساب بانکی ما متصل است. از طریق این ویزا کارت علاوه‌ بر پرداخت، خرید و تراکنش‌های بانکی، قابلیت استفاده از دستگاه‌های خودپرداز یا خریدهای حضوری هم وجود دارد.

مزایای ویزا کارت (Visa Card)

مزایای ویزا کارت (Visa Card)

به طور کلی استفاده از ویزا کارت (Visa Card) مزایای فراوانی به همراه دارد که به ما امکاناتی متنوع را ارائه می‌دهد. در ادامه مقاله به بررسی بارزترین مزایای استفاده از ویزاکارت می‌پردازیم:

  • استفاده از ویزاکارت در کشورهای مختلف: در واقع از بارزترین مزایای ویزا کارت اینجاست که می‌توانیم به راحتی در اکثر کشورهای جهان از آن استفاده نماییم. به موجب این امر می‌توانیم که در سفرهای خارجی و خریدهای آنلاین از آن بهره‌برداری کنیم.
  • خریدهای حضوری: به واسطه استفاده از ویزاکارت می‌توانیم به دستگاه‌های کارتخوان در فروشگاه‌های حضوری مختلف مراجعه نماییم و خریدهای خود را به صورت حضوری انجام دهیم.
  • برداشت وجه نقد با ویزاکارت: اکثر کشورها از دستگاه‌های خودپرداز جهت برداشت وجه نقد از ویزاکارت‌ها برخوردار هستند. به موجب این امر، ما می‌توانیم به راحتی از کارت‌مان، پول نقد برداشت نماییم.
  • خرید از انواع سایت‌های خارجی: ما به واسطه ویزاکارت می‌توانیم از سایت‌ها و فروشگاه‌های آنلاین خارجی خرید را به راحتی صورت دهیم و از مزایای بازار جهانی بهره‌مند شویم.
  • انتقال وجه در سطح بین‌الملل: با بهره‌مند از ویزاکارت می‌توانیم خیلی راحت و به روشی ایمن و بسیار سریع، وجه را به حساب‌های بانکی در کشورهای دیگر انتقال دهیم.
  • پرداخت هزینه‌ آزمون‌های بین‌المللی: ما می‌توانیم هزینه‌های آزمون‌های بین‌المللی نظیر آیلتس (IELTS)، تافل (TOEFL)، جی‌آرئی (GRE) و دیگر موارد مشابه را با ویزاکارت پرداخت نماییم.
  • پرداخت هزینه‌ سفارتخانه: با ویزاکارت می‌توان هزینه‌های مربوط به تعیین وقت یا مراجعه به سفارت‌ها و کنسولگری‌های کشورهای مختلف را به راحتی پرداخت کرد.
  • قرض‌ رایگان وجه: ویزاکارت قابلیت قرض‌گرفتن پول از برخی بانک‌ها را به‌ طور موقت برای ما فراهم می‌سازد.
  • پرداخت اقساط با ویزاکارت: ما می‌توانیم خریدهای خود را با این کارت به‌ صورت اقساط پرداخت نماییم و بدین ترتیب، مدیریت بهتری را در بودجه خودداشته باشیم.
  • حفاظت از خرید: در ویزاکارت اغلب امکان بازگشت وجه و همچنین محفاظت از خریدهای ما فراهم می‌شود. در صورتی که با کالای خریداری‌ ما مشکلی داشته باشد، می‌توانیم از این امکان استفاده نماییم.
  • استفاده از تخفیف‌ها و آفرهای ویژه: بعضی از این ویزاکارت‌ها، تخفیف‌ها و آفرهای ویژه‌ای را به کاربران خودشان ارائه می‌دهند.

همچنین مطالعه نمایید: معرفی ولث‌‌تک (WealthTech) و کاربردهای آن

تفاوت ویزا کارت با مستر کارت

تفاوت ویزا کارت با مستر کارت

به طور کلی ویزاکارت و مسترکارت از تفاوت‌های محسوس و زیادی برخوردار نیستند.  با تمام این اوصاف ویزاکارت و مسترکارت رقابت بالایی با یکدیگر دارند و در سراسر جهان به رسمیت شناخته می شوند. با توجه به گستردگی این دو کارت، بسیاری از فروشگاه‌های آنلاین که مسترکارت (Mastercard) را می‌پذیرند، ویزاکارت را هم قبول می‌کنند و احتمال این که یک فروشگاه یکی از آن‌ها را نپذیرد، بسیار کم است. از تفاوت‌های بارز بین ویزا کارت و مسترکارت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شرکت صادرکننده

ویزا کارت (Visa Card) و مسترکارت (Mastercard) دو شرکت مجزا از هم هستند که کارت‌های پرداخت مخصوص خود را صادر می‌نمایند. در واقع ویزا توسط شرکت Visa Inc و مسترکارت هم از شرکت Mastercard صادر می‌گردد.

  • پوشش جغرافیایی

شرکت‌های ویزا و مسترکارت از شبکه‌های جهانی هستند و کارت‌های آن‌ها به‌ صورت گسترده در سراسر جهان قابلیت استفاده دارد. با تمام این اوصاف، شاید در برخی مکان‌ها یا برخی بانک‌ها یکی از این کارت‌ها پذیرفته نشود.

  • سیاست‌های بانکی

به طور کلی برخی بانک‌ها شاید ترجیح دهند که یکی از این دو کارت را برای مشتریان خود صادر نمایند و از آن کارت بهره‌برداری کنند. همین امر با توجه به هر بانک متغیر خواهد بود و شاید در دسترسی به یکی از این دو کارت در بانک‌های مختلف، تفاوت‌هایی هم وجود داشته باشد.

  • برندهای همکاری‌کننده

شرکت‌های ویزا و مسترکارت با بانک‌ها و مؤسسات مالی مختلف در سراسر جهان همکاری دارند. البته این همکاری‌ها شاید به‌ طور اختصاصی با یکی از این دو شرکت صورت پذیرد و کارت‌های اختصاصی ویزا یا مسترکارت برای مشتریان این بانک‌ها عرضه گردد.

  • برنامه‌ها و تخفیف‌ها

هر دو شرکت ویزا و مسترکارت، برنامه‌ها و تخفیف‌های ویژه‌ای برای دارندگان کارت‌های خود ارائه می‌نمایند. در واقع این تخفیف‌ها و برنامه‌ها شاید بسته به نوع کارت و بانک صادرکننده متغیر باشند.

در کل ویزا کارت و مسترکارت هر دو کارت‌های پرداخت بین‌المللی هستند که قابلیت استفاده در سراسر جهان را دارند. تفاوت‌های این کارت‌ها معمولاً در سیاست‌های بانکی، اولویت‌ها و برنامه‌های ویژه‌ای که ارائه می‌دهند، قابل رویت است.

نحوه گرفتن ویزا کارت در ایران

چنانچه قصد دریافت ویزا کارت دارید، باید اذعان نماییم که متاسفانه در کشور ایران به خاطر تحریم‌های فعلی، شرایط دریافت آن کمی دشوار است. ولی مجموعه‌ها و شرکت‌هایی نیز وجود دارند که برای ارائه ویزاکارت و مسترکارت اقدام می‌نمایند و ما می‌توانیم به ازای پرداخت مبلغ مشخصی، آن‌ها را دریافت نماییم. البته باید به این نکته توجه داشته باشم که از مجموعه معتبری این کارت‌ها را تهیه کنیم و حتماً پیش از اقدام به دریافت کارت و پرداخت هزینه، درباره شرکت ارائه دهنده به خوبی تحقیق نماییم.

در ایران شرکت‌هایی به‌ طور غیرمستقیم با استفاده از امکاناتی که در خارج از کشور دارند اقدام به اخذ ویزا کارت برای مشتریان خود نموده و آن را به ایران ارسال می‌نمایند. در حقیقت ویزا کارت‌های فیزیکی که به دست کاربران ایرانی می‌رسد بیشتر در کشور عراق یا ترکیه صادر انتقال می‌یابند. البته این‌ نوع ویزا کارت‌ها هیچ‌ تفاوتی با مابقی ویزا کارت‌های سرتاسر جهان ندارند و کاملاً به صورت قانونی صادر می‌گردند.

همچنین مطالعه نمایید: همه چیز درباره کد پذیرنده و کد پایانه دستگاه کارتخوان و IPG

کلام آخر

ویزا کارت (Visa Card) در بیشتر از 190 کشور در جهان فعال و در دسترس است. از این کارت جهت خرید آنلاین، برداشت نقدی، انتقال بین بانکی و همچنین سپرده‌گذاری پس‌انداز استفاده می‌شود. در این مقاله از بلاگ نوین پال به ماهیت ویزاکارت و کاربردهای آن پرداختیم. در ادامه تفاوت این کارت با مسترکارت را مورد بررسی قرار دادیم.

امیدواریم مقاله ویزا کارت چیست و نحوه گرفتن آن در ایران برای شما مخاطبان محترم مفید بوده باشد. لطفاً پس از مطالعه کامل این مقاله نظرات و تجارب شخصی خود در زمینه استفاده از ویزاکارت را با ما در نوین پال به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید