روش های افزایش امنیت اینستاگرام برای جلوگیری از هک شدن

امین شیرافکن 10 دقیقه زمان برای مطالعه
امنیت اینستاگرام

پلتفرم اینستاگرام طی سال‌های اخیر به یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی جهت اشتراک گذاری عکس‌ها و ویدیوها و همچنین فضایی برای کسب‌وکارها مبدل شده است. در این مقاله از بلاگ نوین پال به بررسی روش های افزایش امنیت اینستاگرام برای جلوگیری از هک شدن می‌پردازیم.

امروزه حمله هکرها به پیج‌های اینستاگرام از دغدغه‌های اکثر کاربران است که در این فضا فعالیت دارند. لذا عموم افراد به دنبال روش‌هایی جهت افزایش امنیت اینستاگرام هستند. به طور کلی ارتقا امنیت و جلوگیری از جمله هکرها برای پیج خصوصی تا یک پیج با تعداد فالوورهای بالا، بسیار اهمیت دارد. چراکه لو رفتن و دستیابی افراد سودجود به اطلاعات شخصی یک پیج در اینستاگرام، برای عموم کاربران خوشایند نیست. در ادامه قصد داریم تا راهکارهایی نوین جهت ارتقا امنیت پیج اینستاگرام را خدمت شما مخاطبان محترم معرفی نماییم.

همچنین مطالعه نمایید: ترفندهای افزایش فروش در اینستاگرام

منظور از امنیت اینستاگرام چیست؟

منظور از امنیت اینستاگرام چیست؟

به طور کلی امروزه امنیت پیج اینستاگرام برای کاربران خصوصاً صاحبان کسب‌وکارهای آنلاین اهمیت بالایی دارد؛ لذا این پلتفرم، برای رضایت عموم کاربرانش، خدماتی مخصوص را جهت حفظ و افزایش امنیت، فراهم ساخته است. از مهم‌ترین خدمات اینستاگرام، جهت افزایش امنیت حساب‌های کاربری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کنترل کلیه ورود و خروج‌های غیرمجاز به حساب کاربری
  • روش تایید دو مرحله‌ای (Tow Factor Authentication)
  • استفاده از رمز ورود قدرتمند و غیر قابل تشخیص
  • متصل نمودن اکانت کاربری به یک ایمیل معتبر برای بازگشت پیج
  • مرحله تست نفوذ در برابر حملات هکرها

در ادامه مقاله به معرفی و بررسی راهکارهای افزایش امنیت اینستاگرام جهت جلوگیری از هک شدن می‌پردازیم.

همچنین مطالعه نمایید: فروش آنلاین از طریق سایت یا اینستاگرام، کدام بهتر است؟

10 روش افزایش امنیت اینستاگرام در جلوگیری از هک

به طور کلی جهت بالا بردن امنیت اینستاگرام نیازی نیست که حتماً به واسطه برون سپاری امنیت پیج خود به دیگر افراد، مجبور به پرداخت هزینه‌هایی بالا شویم. تنها کافی است که دانش‌مان را در این حوزه ارتقا دهیم تا دیگر مجبور نباشیم جهت حفظ امنیت اینستاگرام به اشخاصی متخصص این حوزه که امنیت را مسئله‌ای فنی و غیر آموزشی معرفی می‌نمایند، اعتماد کنیم. چراکه همین اشخاص هم با حداقل تخصص و انجام نکاتی در شبکه‌های اجتماعی برای افزایش امنیت، هزینه‌های بالایی را به ما تحمیل می‌نمایند. در ادامه مقاله 10 راهکار که اینستاگرام جهت بررسی و بهبود امنیت حساب کاربری به عموم کاربران توصیه می‌کند را خدمت شما مخطابان محترم معرفی می‌نماییم.

1. اضافه نمودن ایمیل در پیج اینستاگرام

از نخستین قداماتی که باید پس از نصب و ساخت اکانت در اینستاگرام صورت دهیم، می‌توان به اضافه کردن یک ایمیل اشاره کرد. شاید از خود بپرسد که دلیل این کار چیست؟ چنانچه اینستاگرام متوجه ورود اشخاص غیرمجاز به اکانت‌مان شود، ایمیلی برای ما ارسال می‌نماید. از طرفی دیگر در هنگام فراموش کردن رمز عبور، ایمیل تغییر رمز برایمان ارسال می‌گردد.

چنانچه اکانت‌مان هک شود، بدون داشتن ایمیل بازگردانی حساب کاربری ما تقریباً امری غیرممکن خواهد بود، مگر اینکه بقیه اطلاعات را درست وارد نماییم.

اضافه نمودن ایمیل در پیج اینستاگرام

2. ثبت شماره همراه در اکانت

مرحله بعدی که باید پس از ساخت حساب کاربری صورت دهیم، اضافه نمودن شماره همراه برای اکانت است. این بدان معنانیست که شخصی از طریق شماره همراه ما را بیابد یا شماره‌مان برای فالوورها به نمایش گذاشته شود! به طور کلی با ثبت شماره در اینستاگرام، هر موقعی که ایمیل، نام کاربری یا رمز عبورمان را فراموش نماییم، یک پیامک برایمان ارسال می‌گردد تا به راحتب وارد اکانتتان می‌شویم.

3. تنظیم نمودن رمز عبور قوی و غیرقابل هک

آیا از امنیت رمز عبورتان در اینستاگرام اطمینان دارید؟ چنانچه از رمز عبور معمولی و قابل‌پیش‌بینی نظیر تاریخ تولد یا شماره همراه و حروف خالی استفاده نموده‌اید، همین‌ حالا باید رمز عبور خود را تغییر دهید. در واقع یافتن پسوردهای معمولی برای هکرها درست مثل آب خوردن است.

نکاتی مهمی که یک پسورد باید داشته باشد، شمال موارد زیر است:

  • استفاده ار حداقل 12 کارکتر
  • یک حرف بزرگ انگلیسی
  • حروف کوچک انگلیسی
  • عدد
  • انواع نمادهای مختلف

به عنوان مثال ($%Pc7rKoll58#6m) برای یک رمز عبور اینستاگرام گزینه انتخابی بسیار مناسبی محسوب می‌شود. در واقع ترکیبی از حروف کوچک و بزرگ همراه با اعداد و نمادها در این رمز عبور استفاده شده است. باید توجه داشته باشیم که هر چند وقت یک‌بار نیز رمز عبورمان را تغییر دهیم.

4. ایجاد احراز هویت دو مرحله‌ای در اینستاگرام

تایید دو مرحله‌ای یا همان احراز هویت دو مرحله‌ای (two factor authentication) از بهترین گزینه‌های ارتقای امنیت اینستاگرام محسوب می‌شود. در واقع به واسطه امکان احراز هویت دو مرحله‌ای، چنانچه رمز عبور نیز لو برود، باز هم هکرها نمی‌توانند وارد اکانت ما شوند. زیرا جهت ورود به پیج اینستاگرام باید رمزی دیگر که در لحظه برای ما ساخته می‌شود را هم وارد نمایند.

به طور کلی تنظیمات فعال سازی تأیید دو مرحله‌ای اینستاگرام شامل موارد زیر است:

  • در ابتدا از منوی بالای صفحه باید گزینه Setting and Privacy را انتخاب نماییم.
  • روی گزینه Accounts Center کلیک می‌نماییم.
  • وارد بخش Password And Security می‌شویم.
  • گزینه two-factor authentication را انتخاب می‌نماییم.
  • پس از انجام مراحل بالا روی اکانت مدنظرمان می‌زنیم.
  • حال باید یکی از این گزینه‌ها را جهت تأیید دو مرحله‌ای انتخاب نماییم که شامل 4 گزینه است.

گزینه‌های احراز هویت دو مرحله‌ای (two factor authentication) عبارتند از:

  1. Authentication app: جهت فعال سازی گزینه مذکور باید نرم‌افزار امنیتی تایید دو مرحله Duo Mobile را نصب نماییم. پس از اتصال اینستاگرام به این اپلیکیشن، هر بار که بخواهیم وارد اکانت خودمان شویم باید کد نمایش داده شده در Duo Mobile نیز وارد نماییم.
  2. Text message: به واسطه فعال سازی ارسال پیامک، پس از هر ورود به حساب کاربری، پیامکی حاوی رمز عبور برایمان ارسال می‌گردد.
  3. WhatsApp: با انتخاب شماره تلفن همراهی که در آن اکانت واتس‌اپ (WhatsApp) داریم، می‌توانیم جهت ورود به اینستاگرام پیام رمز عبور را در این برنامه دریافت نماییم.
  4. Additional methods: یک روش دیگر هم به کدهای بک آپ اینستاگرام مربوط می‌شود که باید در جایی یادداشت نماییم. در حقیقت 5 کد 8 رقمی در این بخش موجود است که با هر ورود به اکانت‌مان، باید یک کد جدید را وارد نماییم. لازم به ذکر است که کدهای تکراری دیگر قابل استفاده نیستند.

5. اتصال پیج اینستاگرام به فیسبوک

اتصال پیج اینستاگرام به فیسبوک

چنانچه حساب کاربری فیسبوک داریم، بهتر است که آن را به اکانت اینستاگرام خود متصل نماییم. در صورتی که هر دو اکانت ما به یکدیگر متصل باشند، حتی موقع هک شدن یا فراموشی رمز عبور نیز می‌توانیم به‌ راحتی اکانت خودمان را پس بگیریم.

در واقع روش اتصال اینستاگرام به فیسبوک شامل موارد زیر می‌شود:

  1. ابتدا وارد صفحه پروفایل خودمان شویم و گزینه Edit Profile را انتخاب می‌نماییم.
  2. در بخش Public Business/Profile Information باید گزینه Page را انتخاب کنیدم.
  3. پیج فیسبوک خودمان را که می‌خواهیم به اینستاگرام متصل گردد را انتخاب می‌کنیم.

6. پرایوت اکانت اینستاگرام

در واقع از روش‌های افزایش حریم شخصی پیج اینستاگرام، می‌توان به خصوصی کردن حساب کاربری (Private Account) اشاره کرد. به واسطه انجام این کار دیگر تنها به افرادی که اجازه داده‌ایم، می‌توانند محتوای صفحه شخصی ما را مشاهده نمایند. البته انجام این کار برای موارد بیزینسی در اینستاگرام یا فروشگاه‌های آنلاین توصیه نمی‌شود.

در کل جهت پرایوت نمودن حساب اینستاگرام طی کردن این مراحل زیر الزامی است:

  1. از منوی بالای صفحه باید گزینه Setting and Privacy را انتخاب نماییم.
  2. سپس گزینه Account privacy را انتخاب می‌کنیم.
  3.  در مرحله آخر هم تیک گزینه Private account را باید بزنیم.

پرایوت اکانت اینستاگرام

7. بررسی نمودن بخش Login Activity

جالب است بدانید که در بخش Login Activity دستگاه‌هایی که در اکانت ما لاگین هستند، وجود دارند. در بخش Login Activity موقعیت مکانی، نام دستگاه، تاریخ و ساعت آخرین ورود دستگاه‌ها قابل مشاهده است. چنانچه هر کدام از این دستگاه‌ها که ناشناس باشند به راحتی می‌توانیم آن‌ها را از حساب کاربری خودمان بیرون نماییم.

جهت مشاهده دستگاه‌های لاگین شده حساب کاربری طی کردن مراحل زیر الزامی است:

  1. از منوی بالای صفحه باید گزینه Setting and Privacy را انتخاب نماییم.
  2. سپس گزینه Accounts Center را انتخاب می‌کنیم.
  3. پس از دو مرحله بالا، روی گزینه Password And Security می‌زنیم.
  4. سپس باید گزینه Where you are logged in را انتخاب نموده و دستگاه‌ها را مشاهده و بررسی نماییم.
  5. در نهایت روی دستگاه‌های ناشناس کلیک می‌نماییم و به واسطه انتخاب گزینه Log out آن‌ها را از حساب کاربری خودمان بیرون می‌کنیم.

بررسی نمودن بخش Login Activity

8. بررسی نمودن بخش Account history

چنانچه دستگاه مشکوکی در حساب کاربری خودمان مشاهده نمودیم، حتماً باید بخش Account history اینستاگرام را بررسی کنیم. در این قسمت کلیه تغییرات حساب کاربری ما از ابتدا تا امروز به صورت لیست قابل مشاهده است. بارزترین این تغییرات عبارتند از:

  • پسورد
  • ایمیل
  • شماره موبایل
  • نام و نام کاربری
  • بیو پروفایل کاربری
  • زمان ورود و خروج
  • اکانت‌های بلاک یا هاید شده
  • پست‌های لایک شده یا کامنت‌های ما
  • محتوای آرشیو یا حذف شده
  • زمان سپری شده ما در اینستاگرام به تفکیک روزها

جهت مشاهده اطلاعات مذکور، طی کردن مراحل زیر الزامی است:

  1. روی منوی بالای صفحه کلیک نموده و گزینه Your activity را انتخاب می‌کنیم.
  2. در بخش Account History تغییرات اصلی حساب کاربری وجود دارند. مابقی گزینه‌ها نیز در بخش تاریخچه اطلاعات دیگر نمایش داده می‌شود.

بررسی نمودن بخش Account history

9. بررسی نمودن بخش Apps and Websites

در بخش Apps and Websites فهرست برنامه‌ها و سایت‌هایی که به حساب کاربری ما دسترسی دارند، قابل رویت است. بعضی از این برنامه‌ها پیام می‌دهند که به اکانت اینستاگرام ما متصل شوند. در صورت تمایل می‌توانیم دسترسی برنامه‌ها و سایت‌ها را از پیج خودمان به راحتی قطع کنیم.

به طور کلی فهرست سایت‌ها و برنامه‌هایی که به حساب کاربری ما دسترسی دارند در سه دسته‌بندی زیر جای می‌گیرد:

  1. فعال (Active)
  2. منقضی شده (Expired)
  3. پاک شده (Removed)

جهت دسترسی به بخش Apps and Websites باید مراحل زیر را طی نماییم:

  • از منوی بالای صفحه گزینه Setting and Privacy را انتخاب نماییم.
  • سپس گزینه Website permissions را انتخاب می‌کنیم.
  • در نهایت هم وارد بخش Apps and Websites می‌شویم.

بررسی نمودن بخش Apps and Websites

10. دانلود پلتفرم Instagram از منابع معتبر

به طور کلی یکی از روش‌های هک شدن پیج Instagram، دانلود این پلتفرم از منابع نامعتبر است. در  واقع برنامه اینستاگرام را تنها از طریق اپ استور یا گوگل پلی باید دانلود کنیم و هرگز سراغ دانلود این برنامه از وب‌سایت‌ها و کانال‌های تلگرامی نرویم.

با توجه به موارد مذکور به واسطه نصب اشتباه برنامه و ورود اطلاعات حساب کاربری، هکرها در لحظه اطلاعات ما را دریافت و اکانتمان را هک می‌نمایند. در ادامه لینک دانلود اینستاگرام از طریق اپ استور و گوگل پلی را درج می‌نماییم.

باید به این نکته توجه داشت که به اپ استور و گوگل پلی اجازه دهیم تا به طور خودکار برنامه اینستاگرام را آپدیت نمایند. معمولاً در اکثر به‌روزرسانی‌ها سطح امنیت اینستاگرام هم افزایش می‌یابد.

همچنین مطالعه نمایید: روش های کاربردی در افزایش کامنت اینستاگرام

عدم استفاده از برنامه‌های آنفالوور برای اینستاگرام

به طور کلی در حال حاضر مجموعه‌ای از اپلیکیشن‌های آنفالوور وجود دارند که وظیفه آنفالو نمودن خودکار فالویینگ‌های ما را برعهده دارند. برنامه‌های مذکور برای این کار باید به حساب اینستاگرام ما وارد شوند؛ به موجب این امر نام کاربری و پسوردمان را در اختیار خواهند داشت. به واسطه نصب برنامه‌های آنفالوور بی‌کیفیت، امنیت اینستاگرام به مخاطره می‌افتد. چنانچه در شرایطی مجبور به نصب چنین اپلیکیشن‌هایی هستید، حتماً باید یک برنامه معتبر و قابل اطمینان را پیدا نمایید.

همچنین مطالعه نمایید: راهنمای نوشتن کپشن تبلیغاتی در اینستاگرام

نکات مهم در حفظ امنیت اینستاگرام

نکات مهم در حفظ امنیت اینستاگرام

علاوه بر موارد ذکر شده در جلوگیری از هک شدن، نکاتی در حفظ امنیت اینستاگرام (Instagram) وجود دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

  • تحت هیچ‌ عنوان روی لینک‌های ناشناس در Instagram کلیک نکنیم. در واقع لینک‌های ناشناس می‌تواند موجب لورفتن اطلاعات شخصی و دسترسی هکرها به پیج اینستاگرامی ما شود.
  • از دیگر روش‌های افزایش امنیت پیج اینستاگرام، می‌توان به غیرفعال نمودن وضعیت آنلاین اشاره کرد. در حقیقت گزینه Activity Status را باید خاموش کنیم تا هیچ شخصی از وضعیت آنلاین ما مطلع نشود.
  • زمانی که افراد دیگر پیج ما را در پست یا استوری تگ می‌نمایند، عموم افراد قادرند با کلیک روی تگ، پیج ما را مشاهده نمایند. در اصل تگ‌ها را باید در حالت Manually قرار دهیم تا تنها فالوورهای خودمام بتوانند پیجتان را مشاهده نمایند.
  • چنانچه فالوورهای مشکوکی در پیج اینستاگرامی خود مشاهده کردیم، باید آن‌ها را حذف یا مسدود (Block) نماییم.
  • جهت حفظ حریم شخصی می‌توانیم استوری‌های خودمان را در close friends قرار دهیم یا فالوورهای مشکوک را Hide کنیم.
  • اگر تمایل نداریم فالوورها استوری پیج ما را برای دیگران ارسال نمایند، باید گزینه Sharing to Messages را غیرفعال کنیم.
  • چنانچه در یک برهه زمانی کامنت‌های توهین‌آمیزی را زیر پست‌های اینستاگرامی مشاهده نمودیم، می‌توانیم از بخش تنظیمات کامنت‌های خودمان را ببندیم.
  • پیش از هر چیزی قوانین اینستاگرام را حتماً باید به درستی مطالعه نماییم. در برخی مواقع خود اینستاگرام به‌ دلیل نقض قوانین پیج ما را دیسیبل یا بلاک می‌نماید.
  • چنانچه از چندین حساب کاربری برخوردار هستیم، باید برای هر کدام پسوردی جداگانه انتخاب کنیم. در واقع تا جای ممکن باید از انتخاب پسورد تکراری خودداری کنماییم.
  • اگر اینستاگرام هشدار امنیتی درباره حفظ حریم شخصی و امنیت پیجتان ارسال نمود، نباید آن را نادیده بگیریم.
  • ایمیل‌های رسمی اینستاگرام را تنها باید از بخش Emails From Instagram مشاهده کنیم. چراکه در این بخش ایمیل‌های ارسالی اینستاگرام طی 14 روز گذشته نمایش داده می‌شود.

همچنین مطالعه نمایید: آشنایی با اینستاگرام مارکتینگ و تاثیر آن بر افزایش فروش آنلاین

درگاه پرداخت نوین پال برای کسب و کارهای آنلاین در ینستاگرام

همان‌طور که به این نکته واقفید، در پلتفرم اینستاگرام برای ایران امکان اتصال مستقیم به درگاه‌های بانکی یا درگاه پرداخت دیگری وجود ندارد. چنانچه شما سایت فروش آنلاین و یک پیج مرتبط با آن در اینستاگرام دارید، از طریق درگاه پرداخت اینترنتی نوین پال در هر ساعتی از شبانه‌‌روز کلیه پروسه امور مالی برای شما مشتریان‌تان به‌ راحتی صورت می‌پذیرد.

جهت آشنایی بیشتر با با سرویس‌های نوین پال و تفاوت آن با سایر پرداخت یاری‌ها لینک درج شده را مطالعه نمایید.

همچنین مطالعه نمایید: ترفندهای افزایش فروش در اینستاگرام

کلام آخر

امروزه پلتفرم اینستاگرام (Instagram) به یکی از پرکاربردترین شبکه‌های اجنماعی مبدل شده که کسب و کارهای زیادی در آن فعالیت دارند. لذا امنیت اینستاگرام برای عموم کاربران در جلوگیری از هک شدن، نکته‌ای حائز اهمیت است. در این مقاله از بلاگ نوین پال به معرفی و بررسی 10 روش افزایش امنیت اینستاگرام در جلوگیری از هک، پرداختیم.

امیدواریم مقاله روش های افزایش امنیت اینستاگرام برای جلوگیری از هک شدن برای شما مخاطبان محترم نوین‌پال مفید بوده باشد. لطفاً پس از مطالعه کامل این مقاله نظرات و تجارب شخصی خود در زمینه ترفندهای افزایش امنیت اینستاگرام را با ما در وب‌سایت نوین پال به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید