آشنایی با فروشگاه ساز اپن کارت و ویژگی های آن

امین شیرافکن 11 دقیقه زمان برای مطالعه
اپن کارت

اپن کارت چیست؟ یکی از برترین سیستم‌های ساخت فروشگاه اینترنتی محسوب می‌شود که به صورت متن باز (open source) و رایگان در دسترس عموم افراد قرار دارد.

در حال حاضر با توجه به رونق بازار تجارت‌ آنلاین، کسب‌وکارهای اینترنتی روبه افزایش است. از نکات تاثیرگذار در رشد این نوع از کسب‌وکارها، می‌توان به انتخاب پلتفرم مناسب جهت راه‌اندازی فروشگاه آنلاین اشاره کرد. به موجب این امر انتخاب یک فروشگاه‌ساز که تمامی نیازهایمان را برطرف نماید و تجربه کاربری مطلوبی را برای مشتریان ما رقم زند، بسیار حائز اهمیت است. در این مقاله از بلاگ نوین پال به آشنایی با فروشگاه ساز اپن کارت (Open cart) و ویژگی‌های آن، می‌پردازیم.

فروشگاه ساز چیست؟

پیش از پرداختن به موضوع اصلی این مقاله، برای آن دسته از مخاطبانی که آشنایی چندانی با فروشگاه ساز ندارند، توضیحاتی اجمالی خواهیم داد.

فروشگاه‌ساز (Ecommerce Builder)، در واقع سیستمی است که به واسطه آن می‌توانیم یک مغازه 24 ساعته شبانه‌روزی را در بستر اینترنت برای خودمان ایجاد نماییم. همچنین با فروشگاه‌ساز می‌توانیم کسب‌وکار آنلاین خود را مدیریت کنیم و هر محصول یا خدمات را که می‌خواهیم در آن ارائه دهیم. البته لازم به ذکر است که فروشگاه‌سازها به نوعی سیستم مدیریت محتوا (CMS) هم به شمار می‌روند.

همچنین مطالعه نمایید: راه اندازی سریع فروشگاه ساز با درگاه

انواع فروشگاه سازها

انواع فروشگاه سازها

امروزه فروشگاه‎‌های آنلاین روشی مطمئن، به صرفه و جایگزینی مطمئن برای فروشگاه‌‌های سنتی محسوب می‌شوند. در واقع هزینه راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی خیلی کمتر از فروشگاهی با ماهیت فیزیکی است. به موجب این امر فروشگاه‌های آنلاین انتخاب اول عموم فروشندگان شده‌اند. در ادامه قصد داریم تا به صور مختصر انواع فروشگاه سازها را خدمت شما مخاطبان محترم معرفی نماییم.

  • فروشگاه سازهای متن باز (Open Source)

به طور کلی فروشگاه ساز متن‌باز به آن دسته از فروشگاهی اطلاق می‌گردد که دسترسی به کدهای آن به راحتی صورت می‌پذیرد. در واقع فروشگاه‌ متن‌باز از قابلیت تغییر و توسعه برخوردار است. این ویژگی به برنامه‌نویسان موجوز می‌دهد تا به سادگی تغییرات دلخواهشان را در سایت فروشگاه آنلاین لحاظ نمایند تا ظاهر و ساختار آن را مطابق با سلیقه و ترجیحات خود را صورت دهند.

فروشگاه سازهای متن باز (Open Source) بر روی هاست خریداری و توسط شخص نصب می‌گردند. به موجب این امر تنها با برخورداری از دانش مختصر کدنویسی می‌توان از این فروشگاه سازها استفاده کرد.

انواع فروشگاه سازهای Open Source شامل موارد زیر هستند:

  1. ووکامرس (WooCommerce)
  2. اپن کارت (Opencart)
  3. مجنتو (Magento)
  4. پرستاشاپ (PrestaShop)
  5. ویرچومارت (VirtueMart)
  • فروشگاه سازهای اشتراکی (SAAS)

بر خلاف فروشگاه ساز متن‌باز که امکان دسترسی و ویرایش تمامی کدها در آن‌ها به راحتی میسر است، در سرویس‌های اشتراکی (SAAS) چنین قابلیت وجود ندارد جهت تهیه سیستم‌های اشتراکی باید به واسطه شرکت‌های ارائه‌دهنده این سیستم‌ها به طور اشتراک ماهیانه یا سالانه به خرید طرح مدنظرتان اقدام نمایید.

انواع فروشگاه سازهای SAAS عبارتند از:

  1. شاپیفای (Shopify)
  2. شاپفا
  3. پرتال
  4. وبزی
  5. فروشگاه ساز نوین پال

همچنین مطالعه نمایید: با فروشگاه‌ساز‌ها بیشتر آشنا شویم

فروشگاه ساز اپن کارت چیست؟

فروشگاه ساز اپن کارت چیست؟

اپن کارت (OpenCart) یکی از محبوب‌ترین و پیشرفته‌ترین سیستم‌های مدیریت محتوای الکترونیک (E-commerce CMS) بر پایه معماری MVC محسوب می‌شود. از ویژگی‌های بارز اپن‌کارت می‌توان به رایگانی و متن باز بودن این مدیریت محتوای بومی‌سازی شده، اشاره کرد که در گسترش آن نقش بسزایی دارد.  در واقع چندصد ماژول و پلاگین برای این نرم‌افزار مدیریت محتوا (CMS) هم اکنون نوشته و منتشر شده است.

از دیگر ویژگی‌های بارز اپن کارت ظاهر جذاب و گرافیکی آن است که هر توسعه‌دهنده یا صاحب تجارت آنلاین را ترغیب به استفاده از این سیستم می‌نماید. همچنین، می‌توان اذعان کرد که فروشگاه‌ساز OpenCart در حال حاضر يکی از پرطرفدارترين سيستم‌های مورد استفاده در فروشگاه‌های آنلاين سراسر جهان محسوب می‌شود. به طور کلی انواع درگاه‌های پرداخت، چند زبانه بودن، فروشگاه‌های متنوع، سیستم کد تخفیف و ماژول‌های متنوع از دیگر ویژگی‌های مهم این فروشگاه‌ساز به شمار می‌روند.

باید عبارات رایگان، اپن سرویس و همین‌طور سازگاری با امکانات مختلف و زبان فارسی را هم اضافه کرد. این سیستم برای اولین‌بار در سال 2010 میلادی منتشر شد و وارد بازار سیستم های مدیریت محتوا شد. این سیستم بر پایه PHP برنامه‌ریزی و طراحی شده است و همچنین استانداردهای بسته نرم‌افزاری GNU مخفف General Public License یا همان بنیاد نرم افزار های آزاد را هم شامل می‌شود.

تاریخچه اپن کارت (Opencart)

همان‌طور که اشاره شد اپن کارت (Opencart) این نرم‌افزار مدیریت محتوای آنلاین جهت ایجاد فروشگاه اینترنتی، به صورت رایگان و متن باز (Open Source) است. در سال 1998 میلادی هنگامی خالق این نرم‌افزار کریستوفر جی. مان که آن را با والنات کریک سی‌دی‌رام (CDROM Walnut Creek) به اشتراک گذاشت، آشکار گردید. نخستین انتشار عمومی Opencart در تاریخ در 11 می 1999 میلادی صورت پذیرفت.

با تمام این اوصاف، به خاطر استفاده کم، این برنامه در دهه 2000 میلادی متوقف گردید. بعدها، دانیل کر، توسعه‌دهنده مستقر در بریتانیا، نرم‌افزار اپن کارت را دوباره احیا نمود و آن را به صورت رسمی‌ در تاریخ 10 فوریه 2009 میلادی انتشار داد. در آن زمان، اپن‌کارت به عموم بازرگانان و خرده‌فروشان کمک نمود تا وب‌سایت‌های تجارت الکترونیک خودشن را راه‌اندازی نمایند و فرصت‌های زیادی را تجارت الکترونیک را به راحتی بدست آورند.

طی سال‌های اخیر اپن کارت، OpenCart Cloud را منتشر نمود که نسخه‌ای مبتنی بر ابر از یک راه حل تجارت الکترونیک و فروشگاه‌ساز به شمار می‌رود که در خدمات به وب آمازون (AWS) میزبانی می‌گردد.

خدمات تحت وب آمازون (AWS) چیست؟

بدون شک تا کنون نام کمپانی آمازون (Amazon) به گوشتان خورده است. آیا با خدمات تحت وب آمازون آشنایی دارید؟ در واقع این کمپانی یکی از تامین‌کنندگان پیشگام در حوزه کلود یا خدمات ابری محسوب می‌شود. هم اکنون بیش از 170 سرویس AWS در اختیار توسعه‌دهندگان وب و اپلیکیشن قرار می‌گیرند و آن‌ها در هر مکان به خدمات مذکور دسترسی دارند.

در حال حاضر خدمات تحت وب آمازون، بیش از 190 کشور در جهان مشتری دارد که چیزی در حدود پنج هزار نهاد فناوری و دو هزار سازمان دولتی را در بر گرفته است. هم اکنون شرکت‌های مشهوری نظیر ای‌اس‌پی‌ان (ESPN)، ادوبی (Adobe)، توییتر (Twitter)، نتفلیکس (Netflix)، فیسبوک یا همان متا (Meta)، بی‌بی‌سی (BBC) و دیگر کمپانی‌ها از خدمات تحت وب آمازون بهره‌مند می‌شوند.

همچنین مطالعه نمایید: بهترین سایت سازها در ایران کدامند؟

ویژگی‌های اپن کارت برای فروشگاه‌های آنلاین

ویژگی‌های اپن کارت برای فروشگاه‌های آنلاین

همان‌طور که در مطالب بالا عنوان شد، اپن‌کارت (OpenCart) از ویژگی‌های مختلفی برخوردار است که قابلیت عملیات اضافی و ضروری را یک پلتفرم تجارت الکترونیک را دارد. در ادامه به بررسی ویژگی‌های اپن کارت برای فروشگاه‌های آنلاین می‌پردازیم.

  • دسترسی کاربری راحت

جهت سازماندهی موفقیت‌آمیز یک فروشگاه ساز آنلاین، باید با اشخاصی مختلف که نقش‌های متنوعی را صورت می‌دهند همکاری نماییم. چنانچه پلتفرم تجارت آنلاین اپن کارت را جهت توسعه فروشگاه اینترنتی خود انتخاب کنییم، قادریم تا تنظیم ویرایش‌های فروشگاه را به راحتی صورت دهیم.

در واقع اپن کارت برای ما این امکان را فراهم می‌سازد تا امتیازات پیشرفته کاربران را تنظیم نماییم و دسترسی را برای آن‌ها و گروه‌های کاربری تقسیم کنیم. به زبانی ساده، می‌توانیم کاربران فروشگاه خودمان را طبق نقش آن‌ها جهت کنترل دسترسی به وب سایت تیم متمایز نماییم. به موجب این امر می‌توانیم از هر اتفاق ناگوار تا جای ممکن جلوگیری به عمل آوریم.

  • داشبورد مدیریتی (Management Dashboard)

داشبورد مدیریت فروشگاه آنلاین، بینشی درباره نحوه عملکرد سایت اپن کارت ما، منجمله دسترسی به مشتریان، سفارشات، تجزیه و تحلیل فروش و دیگر موارد را به راحتی ارائه می‌دهد. همچنین، می‌توانیم خیلی راحت از ابزارهای گزارش‌دهی جهت پیگیری و ارتقای استراتژی‌های کسب‌وکارمان بهره‌مند شویم.

  • امکان چند فروشگاهی

به واسطه بهره‌مندی از اپن کارت، می‌توانیم فروشگاه‌های مختلفی را با یک رابط مدیریتی کنترل نماییم. علاوه بر این می‌توانیم محصولات یا خدمات را طوری تنظیم نماییم که در دیگر فروشگاه‌های مختلف هم فهرست شوند. در واقع ما قادریم تا یک تم اختصاصی را برای هر فروشگاه انتخاب نماییم، تنظیمات را بومی‌سازی و همچنین قیمت محصول در هر فروشگاه را به راحتی تعیین کنیم.

  • اختیار معامله (Options)، اتریبیوت (Attribute)

قابلیت ارائه محصولات در گزینه‌های مختلف، نظیر اندازه‌ها، طول، رنگ، ارتفاع، و مواردی دیگر در  اپن کارت به راحتی وارد می‌شوند.

  • پشتیبان‌گیری و بازیابی (Backup and Restore)

در واقع اپن کارت برای ما این امکان را فراهم می‌آورد تا در مواقع اضطراری پشتیبان‌گیری و بازیابی دیتا را راه‌اندازی نماییم. علاوه بر این به واسطه بهره‌مندی از OpenCart می‌توانیم به سادگی محصولات، دسته‌ها و هر موردی را به روز رسانی و ویرایش کنیم.

  • کوپن تخفیف و مواردی مشابه

اپن کارت به اندازه‌ای قدمند است که تاثیر کوپن‌های نظیر تخفیف‌ را بر فروش ما درک نماید تا مشتریان بیشتری را جذب کسب‌وکارمان کند. به همین خاطر این ویژگی مذکور در موفقیت بازاریابی فروشگاه ما نقش بسزایی دارد.

  • ارائه‌دهندگان خدمات پرداخت (Payment Providers)

اپن کارت به طور تقریبی با کلیه ارائه‌دهندگان پرداخت آنلاین بدون هزینه اضافی یا کارمزد تراکنش به راحتی عمل می‌نماید. به موجب این امر، کسب‌وکار ما انعطاف‌پذیری لازم جهت پردازش پرداخت‌ها را بدون کوچکترین هزینه اضافی دریافت می‌نماید.

  • ارائه محصولات متنوع و عدم محدودیت در دسته‌بندی‌

در واقع این ویژگی بارز اپن کارت به کسب‌وکار آنلاین ما مجوز می‌دهد تا محصولات‌مان را به صورت اینترنتی و بدون پرداخت هزینه‌های جانبی جهت افزایش مقدار معین از آن‌ها بفروشیم. علاوه بر این، اپن‌کارت به واسطه اجازه دادن به کسب‌وکارمان جهت گروه‌بندی محصولات و تخصیص آ‌ن‌ها در تعدادی دلخواه، سازماندهی را راحت‌تر می‌نماید.

  • افیلیت (Affiliate)

افیلیت (Affiliate)

در اپن کارت (Opencart) به واسطه سیستم افیلیت (Affiliate) داخلی جهت تبلیغات محصولی خاص و دریافت وجه امکان‌پذیر است. ما می‌توانیم درصدهای مختلف را جهت ارائه گزینه‌های پرداخت متمایز، نظیر پی پال، چک یا حواله بانکی تنظیم نماییم.

  • سئو فرندلی (SEO Friendly)

با بهره‌مندی از فروشگاه‌ساز OpenCart، آگاه می‌شویم که کدام محتوای سئو ضرورت دارد. در واقع برنامه مذکور به ما کمک می‌نماید تا فرآیند توسعه و مدیریت در دسترس‌تر باشد و همچنین مطمئن شویم که سایت ما از بهترین شیوه‌های SEO پیروی می‌نماید. علاوه بر موارد مذکور، این پلتفرم تجارت الکترونیک به صورت پیش فرض پاسخگوی تلفن‌های همراه است که در افزایش استانداردهای سئو (SEO) نقش بسزایی دارد.

  • تجزیه و تحلیل دقیق

به طور کلی اپن کارت به واسطه مجموعه گسترده‌ای از گزارشات و معیارهای خود، تشخیص سلامت کسب‌وکارمان را بسیار آسان می‌نماید. ما می‌توانیم گزارشات را متناسب با نیازهای کسب‌وکار خود سفارشی نماییم. حتی قادریم تا داده‌هایی را که سایت ما جمع‌آوری می‌نماید را فیلتر کنیم تا تنظیمات لازم را صورت دهیم. در واقع همه موارد با یک داشبورد خوب طراحی شده که به سادگی قابل درک بوده و اطلاعات مدنظرمان درباره فروشگاه را به ما ارائه می‌دهد.

  • کنترل موجودی (Inventory control)

اپن کارت راه‌اندازی فروشگاه جدید ما را به تنهایی بسیار آسان می‌نماید. علاوه بر این ویژگی جدید با کمک بیش از 13000 ماژول و تم موجود در بازار برای استفاده بسیار راحت است. تقریباً تمامی خدمات، بخش‌ها و صنایع در پلتفرم Opencart ارائه می‌گردند و برای ما این امکان را فراهم می‌سازند تا از هر ادغام مورد نیاز در رشد کسب‌وکارمان به راحتی بهره‌مند شویم. حتی می‌توانیم رسانه‌های اجتماعی، ای‌بی یا آمازون را در ویترین فروشگاه خود ادغام کنیم تا به فروش مدنظرمان برسیم.

  • استراتژی‌های خاص بازاریابی

اپن کارت از سیستم گزارش‌دهی خود برخوردار است. ما می‌توانیم گزارشات دقیق سفارشات، بازگرداندن، محبوب‌ترین کالاها را به راحتی پیکربندی نماییم. در اپن‌کارت تعداد کثیری از تنظیمات وجود دارد که ارائه مؤثر کالاهای فروشگاه آنلاین نقشی مهم دارد. این مزایا تخفیف‌ها و تبلیغات را جهت محصولات خاص ایجاد می‌نماید و برنامه‌ای وابسته را ارائه می‌دهد که انواع گزینه‌های تحویل را به ثبت رساند.

  • تسریع در فروش

اپن کارت ترکیب چندین زبان را در ویترین فروشگاه ما به راحتی صورت می‌دهد. در واقع ما با سرویس مذکور گزینه‌های شخصی‌سازی عمیقی را داریم که این امکان را فراهم می‌سازد تا نام محصول و ویژگی‌های خدمات را در زبان‌های مختلفی یادداشت نماییم. این ویژگی خاص به ما امکان می‌دهد تا با تلاشی کمتر به یک نیروی بین‌المللی در تجارت الکترونیک مبدل شویم.

  • انواع پلاگین‌ها و افزونه‌ها

به واسطه بهره‌مندی از افزونه‌ها و انواع پلاگین‌های ارائه شده، مشتریان فروشگاه اینترنتی قادرند تا با رویت تاریخچه، وضعیت سفارشات و سبد خرید موقت برای مهمان یا دائمی، چندین آدرس حمل و نقل را در دفترچه آدرس به ثبت می‌رساند.

  • سازگاری با درگاه‌های پرداخت مطمئن

اپن کارت تقریباً با اکثریت درگاه‌های پرداخت فعلی سازگاری دارد. هرچند که PayPal در سایت شهرت بالایی دارد، ما می‌توانیم بسیاری از درگاه‌های پرداخت مشهور نظیر نوین پال را طریق این پلتفرم بپذیریم.

همچنین مطالعه نمایید: آشنایی با سرویس‌های نوین پال و تفاوت آن با سایر پرداخت یاری‌ها

آشنایی با مزایا و معایب اپن کارت

آشنایی با مزایا و معایب اپن کارت

به طور کلی پیش از انتخاب هر پلتفرم تجارت الکترونیک جهت توسعه فروشگاه آنلاین، باید اطلاعاتی جامع از آن را داشته باشیم. در ادامه مقاله به بررسی مزایا و معایب اپن کارت می‌پردازیم.

مزیای اپن کارت (OpenCart)

  1. پیش آماده: همان‌طور که در مطالب بالا اشاره شد، سایت‌های اپن کارت از ویژگی‌های متعددی برخوردار هستند که جهت شروع هر کسب‌وکاری گزینه‌ای مناسب محسوب می‌شوند. در واقع برنامه مذکور برای شرکت‌ها این امکان را فراهم می‌سازد تا فروشگاه اینترنتی اصلی‌شان را سریع ایجاد نمایند و همچنین عملکرد لازم را حفظ کنند.
  2. دانلود رایگان: پلتفرم اپن کارت به واسطه ارائه دانلود رایگان و حذف هزینه جانبی و افزونه‌های پولی، در مقرون به صرفه شدن یک فروشگاه آنلاین نقش بسزایی دارد.
  3. انواع گزینه های افزونه (Abundant Extension Options): جهت گسترش و شخصی‌سازی فروشگاه آنلاین در آینده، اپن کارت افزونه‌های متنوعی را جهت بهبود سایت استاندارد ارائه می‌نماید. در واقع این افزونه‌ها قدرت پلتفرم آنلاین را در بهبود طراحی، عملیات و عملکرد حفظ می‌نمایند.
  4. قابلیت تنظیم: ما طیف گسترده از محصولات را در فروشگاه اپن کارت خود خواهیم داشت. به موجب این امر باید ویژگی‌های محصول نظیر طول، اندازه، رنگ و مواردی دیگر را تعیین نماییم. پلتفرم OpenCart برای ما این امکان را فراهم می‌نماید تا تمام ویژگی‌های محصول را به راختی مشخص کنیم.
  5. قابلیت پشتیبانی فنی اختصاصی: ما می‌توانیم از انجمن آنلاین اپن کارت پشتیبانی فوری دریافت نماییم. در واقع این انجمن از 110000 عضو ثبت‌نام شده برخوردار است که در تبدیل جامعه به مرکز اطلاعاتی غنی مشارکت می‌نمایند. هم اکنون چیزی در حدود 550000 پست موجود است که می‌توانیم در جستجوی پاسخ سوالات خود آن‌ها را بررسی نماییم.
  6. پشتیبانی چند زبانه: در قسمت ویژگی‌های اپن کارت به این نکته اشاره شد.

معایب اپن کارت (OpenCart)

  • محدودیت در عملکرد: غیر از نیازهای بالقوه توسعه‌دهندگان در افزایش عملکرد سایت، باید افزونه‌هایی را اضافه نماییم. با تمام این اوصاف، برخی از برنامه‌های افزودنی شاید برای وب‌سایت اپن کارت مناسب نباشند، یا ترکیب‌های متنوع باعث ایجاد عیبی در سیستم شود. جهت آزمایش برنامه‌های افزودنی شاید آن‌طور که ما می‌خواهیم عملکرد نداشته باشد که به منابع و زمان بیشتری نیازمند است.
  • نیاز به دانش فنی لازم: با توجه به آنکه اپن کارت (OpenCart) پلتفرمی منبع باز بوده، هر شخصی می‌تواند کد منبع را به راحتی دستکاری نماید. یک متخصص توسعه وب‌سایت جهت بهبود موثر عملکرد سایت اپن‌کارت نیاز است. برخی از کسب‌وکارها که فاقد این منبع هستند و برای این موارد مجبور به صرف هزینه اضافی خواهند بود.
  • محدودیت در مقیاس‌پذیری: امکان اطمینان متناقض برنامه‌های افزودنی در مقیاسی بزرگ مانع از رشد سایت اپن کارت ما به یک فروشگاه آنلاین گسترده و پیچیده‌تر خواهد شد.
  • سرعت پایین در عملکرد: زمانی که اپن کارت امکان پشتیبانی بدون عارضه از عملکردهای سطح بالا را ندارد، حتی در موقع گسترش تجارت آنلاین ما، کالیبر سایت با محدودیت مواجه می‌شود.

علاوه بر موارد مذکور از دیگر معایب برای کسب‌وکارها می‌توان به نکاتی چون دشواری سفارشی سازی برای مبتدیان، بارگذاری کند در سایت‌های بزرگ اشاره کرد. شما با استفاده از فروشگاه ساز نوین پال که در دسته سرویس‌های اشتراکی (SAAS) قرار دارد، می‌توانید برای ایجاد فروشگاه آنلاین خود به راحتی اقدام نمایید.

در واقع نوین پال یکی از چند شرکت دارای مجوز رسمی پرداخت یاری شاپرک بانک مرکزی در ایران است که با هدف ارائه هرچه مطلوب‌تر خدمات پرداخت و قابلیت‌های نوین در تسهیل فرآیند پرداخت میان مشتریان و کسب‌وکارهای آنلاین، به فعالیت مشغول است.

همچنین مطالعه نمایید: مزایای ساخت فروشگاه اینترنتی

کلام آخر

امروزه اپن کارت (OpenCart) یکی از بهترین سیستم‌های ساخت فروشگاه اینترنتی محسوب می‌شود که به صورت متن باز و رایگان در دسترس عموم افراد قرار دارد. در این مقاله از بلاگ نوین پال ماهیت فروشگاه ساز و انواع آن پرداختیم. در ادامه ویژگی‌ها، مزایا و معایب اپن کارت را مورد بررسی قرار دادیم.

امیدواریم مقاله آشنایی با فروشگاه ساز اپن کارت و ویژگی های آن برای شما مخاطبان محترم مفید بوده باشد. لطفاً پس از مطالعه کامل این مقاله نظرات و تجارب شخصی خود در استفاده از اپن کارت را با ما در نوین پال به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید