راهنمای نوشتن کپشن تبلیغاتی در اینستاگرام

امین شیرافکن 10 دقیقه زمان برای مطالعه
کپشن تبلغاتی در اینستاگرام

امروزه اینستاگرام (Instagram)، با ایجاد بستری ساده و قابل دسترس، از برترین پلتفرم‌های آنلاین جهت فروش محصول و انواع خدمات مختلف به شمار می‌رود. هم اکنون بسیاری از فروشگاه‌های آنلاین در این پلفرم اجتماعی به فعالیت مشغول هستند و رشد آن‌ها، در گرو به بهره‌مندی از انواع روش‌های مختلف جهت جذب مخاطبان است. نقش کپشن تبلغاتی در اینستاگرام به صورت اصولی و جذاب، از بهترین روش‌های ممکن در جذب مخاطبان برای یک پیج است. در بلاگ نوین پال به راهنمای نوشتن کپشن تبلیغاتی در اینستاگرام می‌پردازیم.

ما به عنوان صاحب یک کسب‌وکار آنلاین نمی‌توانیم نقش اینستاگرام در بازاریابی را نادیده بگیریم. در سال 2019، پلتفرم اینستاگرام رشد بسیار بالایی داشت که بر اساس گزارشات کارشناسان حوزه مارکتینگ، چیزی در حدود یک میلیارد کاربر فعال ماهانه دارد و این رقم همچنان در حال افزایش است. ذکر این نکته ضرورت دارد که به واسطه افزایش فروش در این پلتفرم کاربران به درگاه پرداخت امن، پایدار و هوشمند نیاز دارند. ما چنانچه عکس‌ها یا ویدیوهای بی نظیری را در فیدهای اینستاگرام یا آی‌جی‌تی‌وی (IGTV) برای سب‌وکارمان ارسال نماییم، ولی به محتوای متنی (کپشن اینستاگرام) توجهی نداشته باشیم، بدون شک فرصت کلیدی در جذب مخاطبان را از دست می‌دهیم. برای آشنایی با تکنیک‌های اصولی در کپشن نویسی تبلغاتی اینستاگرام در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

فهرست مطالب:

همچنین مطالعه نمایید: محاسبه مالیات کسب و کارهای اینترنتی در سال ۱۴۰۲

کپشن چیست؟

شاید جواب این سوال در نگاه نخست برای اکثر مخاطبان بسیار ساده به نظر آید. در حقیقت عموم تعاریف کپشن (CAPTION) در اینستاگرام مصداق دارد و کاربران بیشتر از اصطلاح مذکور در پست‌های این پلتفرم استفاده می‌نمایند. اما به طور کلی در اکثر شبکه‌های اجتماعی کپشن جایگاه ویژه‌ای دارد.

همان‌طور که در مطالب بالا عنوان شد، برخی مواقع عکس‌ یا ویدیو نمی‌تواند به تنهایی در شبکه‌ اجتماعی اینستاگرام هدف مدنظر ما را برای مخاطب بازگو نماید و در واقع کپشن همان متنی محسوب می‌شود که زیر عکس یا ویدیو انتشار می‌دهیم تا از طریق آن بتوانیم اهداف بازاریابی خودمان برای مخاطبان پیاده‌سازی نماییم. ولی این متن چند خطی برخی مواقع ما را با چالشی بزرگ روبرو می‌کند که ممکن است ساعت‌ها جهت نوشتن کپشن درست زمان صرف نماییم تا بتوانیم مخاطبان را با آن درگیر کنیم. به CAPTION در زبان فارسی، نگاره نیز اطلاق می‌شود که استفاده از عبارت کپشن بسیار مرسوم‌تر است.

کپشن تبلیغاتی چیست؟

کپشن تبلیغاتی چیست؟

ماهیت پلتفرم اینستاگرام در مبحث محتوا بیشتر روی عکس‌ و ویدیو است که کاربران انتشار می‌دهند. با تمام این اوصاف، مقوله مذکور تنها به محتوایی مخاطبان قرار است از ما ببینند، محدود نمی‌‌شود. در بخش توضیحات یا همان کپشن (Caption)، می‌توانیم به واسطه نوشتن، اطلاعاتی بیشتر را به مخاطبان پست خودمان انتقال دهیم. در واقع نوشتن کپشن تبلیغاتی، از اصولی خاص برخوردار است که نمی‌توان بدون عدم برنامه‌ریزی آن را نوشت. به طور کلی کپشن‌ که جهت تبلیغ نوشته می‌شود، اطلاعات و جملاتی است که مخاطبان را برای خریداری یک محصول یا دنبال نمودن یک صفحه ترغیب می‌نماید.

ماهیت کپشن‌های تبلیغاتی، به طور معمول باید مختصر، صریح و صادقانه نوشته شود تا در تاثیرگذاری مخاطبان عملکرد مطوب‌تری داشته باشد. کپشن‌ تبلیغاتی با نوشته‌های معمولی لحنی متفاوت دارد. اما ادبیات کپشن تبلیغاتی برای ماهیت هر کسب‌وکاری تفاوت دارد. از بارزترین اهداف نوشتار تبلیغاتی، می‌توان به فروش بیشتر محصول یا خدمات مدنظر اشاره کرد. به موجب این امر جذب مخاطبان بیشتر را در کپشن‌ تبلیغاتی هدف اصلی است.

همچنین مطالعه نمایید: استراتژی ویدیو مارکتینگ و اهمیت آن در کسب و کار

دلیل اهمیت کپشن تبلغاتی در اینستاگرام

کاربران پلتفرم اینستاگرام در طول روز تعداد کثیری محتوای تبلیغاتی را می‌بینند و از بیشتر آن‌ها سریع رد می‌شوند. همین نکته کار را برای ما سخت‌تر می‌کند. در بازار رقابت محتوا، باید بتوانیم توجه مخاطبان را به نوشته خود معطوف نماییم و موجب مکث آن‌ها شویم و در بازه زمانی کوتاهی، برای خرید محصول اقدام نمایند.

 همان‌طور که در مطالب بالا اشاره شد جلب توجه مخاطبان  در فضای اینستاگرام تنها به تصویر و کاور ویدیویی زیبا محدود نمی‌شود. در واقع عنوان و متنی که در توضیحات تکمیلی درج می‌نماییم، نقش بسزایی را در جذب مخاطبان و تبدیل آن‌ها به مشتریان وفادار ایفا می‌کند. بر همین اساس مهارت در نوشتن کپشن تبلیغاتی در اینستاگرام تاثیر بالایی در موفقیت یک بازاریابی دارد.

مزایای کپشن تبلغاتی در اینستاگرام

به طور کلی کپشن تبلغاتی در اینستاگرام با توجه به تعداد بالای رقبا در این پلتفرم مزایای زیادی دارد که بارزترین آن‌ها عبارتند از:

  • افزایش ترافیک وب‌سایت
  • بالا بردن تعداد فالوورهای اینستاگرام
  • ارتقا فروش محصول از طریق پلتفرم اینستاگرام

در واقع یک تصویر با جذابیت بصری بالا در فضای اینستاگرام موجب توقف کاربران روی پست ما می‌شود، اما نوشتن کپشن اصولی در حوزه بازاریابی و فروش، نکته‌ای بسیار مهم و حائز اهمیت است.

ویژگی‌های یک کپشن تبلغاتی در اینستاگرام

در واقع یک کپشن تاثیرگذار باعث تعامل بهتر با مخاطبان می‌شود، که در الگوریتم پلتفرم اینستاگرام اهمیت بسیار بالایی دارد. نوشتار یک کپشن کپشن تبلغاتی در اینستاگرام به صورتی درست و اصولی، در واقع بازگو کننده داستان و ماهیت برند ما خواهد بود، که به دنبال کنندگان بیشتر ختم می‌شود و در نهایت برای اهداف بازاریابی مهم است. در کل کپشن اینستاگرام در ارتقای موفقیت یک کسب‌وکار در این شبکه اجتماعی تاثیر زیادی دارد.

ویژگی‌های یک کپشن تبلغاتی در اینستاگرام

بر اساس آخرین به‌روزرسانی‌های الگوریتم اینستاگرام، چنانچه تعامل ما مورد پسند این پلتفرم باشد پست‌های صفحه‌مان بازدید بیشتری خواهد داشت. در واقع معیار مذکور به نظرات بالای کاربران درباره یک پست و تعامل با آن‌ها بستگی دارد. به طور کلی برخورداری از تعداد بالای فالوور تضمینی در موفقیت دیده شدن پست‌های ما ندارد.

اخیراً، پلتفرم اینستاگرام روش عملکرد الگوریتم خود چنین عنوان کرد که: آنچه ابتدا در فید ما قابل رویت است، بر اساس پست‌ها و اکانت‌هایی که بیشتر با آن‌ها تعامل داریم و عوامل مؤثر دیگری نظیر به‌موقع بودن پست‌ها، تعداد دفعات بازدید مشخص می‌گردد.

جهت شروع، آنچه در بالای صفحه کاربران اینستاگرام نمایش داده می‌شود، طبق فعالیت خود آن‌ها است. پس برای یک موفقیت کسب‌وکار، باید مخاطبان را به تعامل بیشتر با پست خودمان از طریق کپشن ترغیب نماییم.

همچنین مطالعه نمایید: آشنایی با اینستاگرام مارکتینگ و تاثیر آن بر افزایش فروش آنلاین

ترفند نوشتن کپشن تبلیغاتی جذاب در اینستاگرام

همان‌طور که در مطالب بالا عنوان شد، نوشتن یک کپشن تبلغاتی در اینستاگرام به میزان یک عکس یا ویدیوی جذاب نقش بسزایی در جذب مخاطب دارد. در ادامه به ترفندهای ایجاد یک کپشن تبلغاتی جذاب و تاثیرگذار در پلتفرم اینستاگرام می‌پردازیم.

  • مخاطب شناسی

ما با هر هدفی که محتوایی در شبکه‌ اجتماعی اینستاگرام تولید می‌نماییم، شناخت مخاطب را باید در اولویت قرار دهیم. پس لازم است تا بر اساس شناختمان از مخاطبان کپشن نویسی نماییم، چراکه این نکته در برقراری تعامل با آن‌ها نقش بسیار زیادی دارد.

  • اولین جمله کپشن تبلغاتی در اینستاگرام

در پلتفرم اجتماعی اینستاگرام کپشن ما به سه تا چهار خط کوتاه محدود می‌شود، بنابراین توجه به جزئیات ضروری بسیار حائز اهمیت است. در واقع تنها اولین جمله در فید برای کاربران قابل رویت است، پس باید مطمئن شویم که جمله ما قانع‌کننده باشد. علاوه بر نکته مذکور همیشه دعوت به اقدام را نباید آخر کپشن قرار دهیم. توجه به این نکته ضرورت دارد که با جمله ابتدایی کپشن تبلغاتی در اینستاگرام خود مانند بازاریابی در دیگر رسانه‌ها رفتار نماییم تا بدین طریق مخاطبان را به قلاب بیندازیم.

  • ترغیب پرسش سوال در کپشن از سوی مخاطبان

به طور کلی هر پست در اینستاگرام باید با اهدافی همراه باشد تا از طریق آن دعوت به عملی از سوی مخاطبان صورت پذیرد. در واقع ما مایلیم تا مخاطبان ما چه کارهایی را انجام دهند:

  1. بازدید از وب‌سایت ما
  2. خرید محصولی خاص
  3. اشتکراک گذاری پست
  4. خریدهای تبلیغاتی
  5. طرح مسابقه همراه با جایزه
  6. گرفتن عکس یا استفاده از یک هشتگ مشخص

باید به این نکته مهم توجه داشته باشید که تشویق مشارکت با هدف ایجاد حس تعامل انجام می‌شود. در واقع این رویکرد، روشی جهت همراهی با الگوریتم اینستاگرام بوده که در آن تعامل به عنوان معیاری مهم در پست به شمار می‌رود. تشویق تعامل در اینکه پست ما در فیدهای دیگر کاربران تحت عنوان اکانت توصیه شده، ظاهر گردد بسیار مهم است.

  • ایجاد ارزش در کپشن تبلغاتی اینستاگرام

نکات و ترفندها یا هر اطلاعاتی که در راستای امر آموزش یا اطلاع‌رسانی جهت افزایش ارزش افزوده پست اینستاگرام همواره در اولویت قرار دارد. در واقع افزودن ارزش به کپشن تبلیغاتی اینستاگرام به کاربران کمک می‌نماید تا احتمال اشتراک گذاری یا نشانک گذاری پست بیشتر شود.

  • عدم کپشن نویسی به شکل ربات

عدم کپشن نویسی به شکل ربات

برای کپشن تبلغاتی در اینستاگرام اصالت از نکته دیگری مهم‌تر است. به طور کلی محتوا یا کپشن، باید خود واقعی‌مان باشید و به همان شکل که صحبت می‌کنیم، بنویسیم. همچنین می‌توانیم در آن استراتژیک یا هدفی خاص را بگنجانیم. برقراری ارتباط صمیمی و دوستانه با کاربران نقشی پررنگ در ایجاد تعامل با آن‌ها دارد.

  • تهیه پیش‌نویس از کپشن

شاید برای شما هم این مسئله پیش آمده باشد که بهترین کپشن درست همان زمانی به ذهن‌تان می‌رسد که دیگر آن را انتشار داده‌اید. برای ایجاد یک کپشن تبلغاتی در اینستاگرام ابتدا باید چند جمله برای آن به حالت پیش‌نویس داشته باشیم و از اطرافیان جهت انتخاب نهایی کمک بگیریم. در واقع عجله در ایجاد کپشن، در احتمال عدم جذابیت آن نقش بسزایی خواهد داشت.

  • داستان سرایی در کپشن اینستاگرام

به طور کلی همواره باید از خنثی بودن در نوشتن کپشن اجتناب نماییم و شخصیت یا چاشنی را به زیرنویس‌های خودمان اضافه نماییم. باید سعی نماییم در دو تا سه کلمه، عبارت، یا حکایت حسی در کپشن درج نماییم که تصویری را در ذهن مخاطبان ترسیم نماید. نوشتن کپشن در اینستاگرام باید مخاطب را با صفحه ما و اقدام از طرف او همراه سازد.

  • استفاده از ایموجی‌ها در کپشن تبلغیاتی

استفاده از ایموجی‌ها در کپشن تبلغاتی

شکلک‌ (ایموجی) را روی متن درج نمایید تا حس بهتری برای مخاطبان ایجاد شود و با این کار کپشن‌های خود را متحرک نمایید. ایموجی‌ مربوطه که در آخر جملات یا پاراگراف‌ جای می‌گیرد که می‌توانند به‌ عنوان صفحه کتاب عملکرد نمایند تا از منظر زیبایی‌شناسی، بخش‌های طولانی متن را از یکدیگر جدا نمایند.

ایموجی‌ها روشی عالی جهت دعوت خوانندگان برای انجام اقدامی خاص نظیر کلیک نمودن روی پیوند در بیو می‌شوند. ولی چنانچه از ایموجی‌ استفاده نماییم، باید مطمئن شویم که با لحن برند ما همسو باشد. همچنین نباید در استفاده از مجموعه‌ای از ایموجی‌ها، خصوصاً در همان عنوان یا اول کپشن زیاده‌روی نماییم.

  • توجه به طول کپشن تبلغیاتی در اینستاگرام

درست مانند اکثر استراتژی‌های مارکتینگ، در نوشتن کپشن پلتفرم اینستاگرام کیفیت و کمیت در اولویت قرار دارد. در واقع کپشن اینستاگرام از متن کوتاه و سریع یا طولانی و عمیق را شامل می‌شود. کارشناسان حوزه اینستاگرام مارکتینگ معتقدند که اگر پست کاربران از ارزش افزوده یا جذابیت برخوردار باشد، مخاطبان بدون توجه به طول آن، متن را مطالعه می‌نمایند. با تمام این اوصاف، چنانچه شما مایلید کپش کوتاه بنویسید، این امر در جذب مخاطب مشکلی ایجاد نمی‌کند.

  • بهره‌مندی از هشتگ در کپشن اینستاگرام

همان‌طور که می‌دانید هشتگ در اینستاگرام روشی کلیدی جهت جستجوپذیر نمودن پست‌های ما محسوب می‌شوند، بنابراین باید به درستی از آن‌ها استفاده شود. هشتگ درست مانند کلمات کلیدی عمل می‌نماید و از قابلیت ردیابی و جستجو برخوردار است. امروزه اکثر برندهای معروف از هشتگ‌های خاص خودشان، در انتهای یک عنوان استفاده می‌نمایند.

  • از کپشن‌های عالی در اینستاگرام ایده بگیرید

نکته‌ اصلی در کپشن تبلغیاتی اینستاگرام، نوشتن متن ساده و هوشمندانه است که در نگاه نخست امری سخت به نظر می‌رسد. ما می‌توانیم کلمات کلیدی خودمان را در پلتفرم اینستاگرام جستجو نماییم. برای این کار تنها کافیست برای هر یک از کلمات، بهترین پست‌ها را که در صفحه‌ جستجو مشاهده کنیم و متن‌های آن‌ها را با دقت بخوانیم. در واقع مطالعه این کپشن‌ها کمکی شایان می‌نماید تا با استاندارد‌های محلی متناسب با جامعه‌ هدف‌مان آشنا شویم و طبق ترجیحات مخاطبان کپشن‌ بنویسیم. در حقیقت حفظ نمودن لحنی که برای برند خود تعیین نموده‌ایم به ما کمک می‌کند تا از کپی‌ و نوشتن متن‌های نامربوط پرهیز نماییم.

همچنین مطالعه نمایید: فروش آنلاین از طریق سایت یا اینستاگرام، کدام بهتر است؟

درگاه پرداخت برای کسب‌وکار آنلاین

همان‌طور که به این نکته واقفید پلتفرم اینستاگرام به‌ واسطه امکان ایجاد تگ محصول قابلیت برخورداری از فروشگاه در پلتفرم خود فراهم نموده، ولی متاسفانه ایران در لیست کشورهایی است که از مجوز ساخت در فروشگاه اینستاگرام برخوردار نیست. در واقع روش دریافت وجه از مشتری در ایران کمی با مشکل مواجه شده و به‌ صورت عمومی برای این کار، باید اطلاعات حساب یا شماره کارت ارسال شود تا با یکی از این رو‌ش‌ها هزینه مدنظر انتقال یابد. اما روش مذکور کاری زمان‌بر بوده و با گسترش سیستم مالی کشور و ارائه خدمات پرداخت، عموم کسب‌وکارها می‌توانند درگاه پرداخت داشته باشند. چنانچه تجارت آنلاین دارید با استفاده از لینک درگاه پرداخت نوین پال می‌توانید فرآیند فروش محصول در اینستاگرام و تلگرام را به‌ راحتی بهبود ببخشید و فروش‌تان را چندین برابر نمایید.

نوین پال یکی از چند شرکت دارای مجوز رسمی پرداخت یاری شاپرک و بانک مرکزی در کشور ایران است که از سال 1398  با هدف ارائه هرچه بهتر خدمات پرداخت و امکاناتی جدید و نوین جهت تسهیل فرآیند پرداخت بین مشتریان و کسب‌وکارهای آنلاین، به فعالیت می‌پردازد.

همچنین مطالعه نمایید: ترفندهای افزایش فروش در اینستاگرام

کلام آخر

امروزه پلتفرم اینستاگرام، از بهترین بسترهای آنلاین جهت فروش محصول و خدمات محسوب می‌شود. از طریق اینستاگرام، فروشندگان و خریداران با هم در تعامل هستند تا بتوانند کسب‌وکاری مطلوب‌تر را تجربه نمایند. کپشن تبلغاتی در اینستاگرام، به عنوان یکی از ابزارهای مهم جهت رشد صفحات کسب‌وکارها و جذب مخاطبان است. در این مقاله از نوین پال، به نقش کپشن پرداختیم. سپس اصول نوشتن کپشن صحیح و اصولی جهت تبلیغ را بررسی نمودیم.

امیدواریم مقاله راهنمای نوشتن کپشن تبلیغاتی در اینستاگرام مورد توجه شما مخاطبان محترم قرار گرفته باشد. لطفاً پس از مطالعه کامل این مقاله نظرات و تجارب شخصی خود را در زمینه پیگیری تراکنش اشتباه از طریق کد پذیرنده و کد پایانه با ما در نوین پال به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید