درگاه پرداخت چیست؟

نوین پال 9 دقیقه زمان برای مطالعه

تراکنش آنلاین به روشی سریع و راحت برای تسویه حساب کاربران تبدیل شده است. به دلیل دسترسی به اینترنت در سطح جهان، تقریباً همه می‌توانند به راحتی در سراسر جهان به خرید و فروش کالا و خدمات آنلاین بپردازند. البته این کار دارای چالش‌ها و موانعی نیز هست؛ تراکنش آنلاین ممکن است به سختی تأیید شود و یا حتی امکان تقلب نیز در آن وجود دارند. به همین دلیل صاحبان کسب و کارهای آنلاین باید رویکردی پیشگیرانه برای کاهش تقلب در فروشگاه‌ خود اتخاذ کنند. یکی از راه‌های جلوگیری از این اتفاقات، استفاده از درگاه پرداخت اینترنتی است.

درنتیجه، اگر یک کسب و کار آنلاین دارید، یکی از مواردی که باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید، یک درگاه پرداخت است. بسیاری از افراد در مورد اینکه ماهیت این فناوری دقیقاً چیست، سردرگم هستند، بنابراین در این مقاله هر چیزی که باید در مورد درگاه‌های پرداخت و نحوه راه اندازی آن برای کسب و کار خود بدانید را آورده‌ایم.

درگاه پرداخت

درگاه پرداخت به عنوان یک شخص ثالث بین مشتریان و فروشندگان است که به طور ایمن پول را از مشتریان می‌گیرد و به حساب بانکی فروشنده واریز می‌کند. وظیفه آن، جمع آوری داده‌ها، اطمینان از در دسترس بودن وجوه و دریافت دستمزد فروشنده است. درگاه پرداخت اینترنتی معادل مجازی یک کارتخوان فیزیکی فروش است که در اکثر فروشگاه‌های خرده فروشی قرار دارد.

انتخاب درگاه پرداخت مناسب

هنگام انتخاب یک درگاه پرداخت یا ارائه دهنده خدمات پرداخت، این سؤالات را از خود بپرسید:

آیا اطلاعات مالی را ایمن نگه می‌دارد؟

آیا ویژگی‌هایی را ارائه می‌دهد که کسب و کار شما به دنبال آن است؟

پشتیبانی این درگاه پرداخت به چه صورت است و چه کیفیتی دارد؟

درگاه پرداخت چه کاربردهایی دارد؟

درست است که درگاه‌های پرداخت برای دریافت هزینه محصولات یا خدمات از مشتریان به وجود آمده‌اند اما علاوه بر این، امکانات دیگری را نیز در اختیار فروشندگان و مشتریان سایت‌ها قرار خواهند داد، این خدمات عبارتند از:

کاربران یا صاحبان سایت می‌توانند با استفاده از درگاه‌های پرداخت، قبوض خود را بپردازند یا برای هر کسی که بخواهند شارژ خریداری کنند.

این درگاه‌های پرداخت می‌توانند گزارشات مالی دقیقی را در سیکل‌های ماهانه و سالانه در اختیار کاربران خود بگذارند.

امکان پیگیری تمامی تراکنش‌ها با استفاده از کد سفارش مربوط به آن وجود دارد.

اگر سایت فروشگاهی ندارید و در شبکه‌های اجتماعی (مانند اینستاگرام یا تلگرام) داد و ستد می‌کنید هم می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

تمامی درگاه‌های پرداخت اینترنتی توسط پروتکل https رمزگذاری و ایمن شده‌اند تا خریداران بتوانند تراکنش امنی را تجربه کنند.

انواع درگاه پرداخت

به طور کلی درگاه‌های پرداخت اینترنتی به دو دسته تقسیم می‌شوند که به شرح زیر است:

درگاه پرداخت مستقیم (PSP)

درگاه پرداخت غیرمستقیم (IPG)

هر کدام از این موارد دارای یک سری خصوصیات خاص خود هستند که با توجه به نیازها و انتظاراتی که دارید می‌توانید یکی از آنها را برای فروشگاه اینترنتی خود فعال سازید تا کاربران فروشگاه شما بتوانند بدون دردسر به خرید از شما بپردازند. اما این دو درگاه پرداخت مستقیم و درگاه پرداخت غیرمستقیم (واسط) چه تفاوتی با هم دارند؟

درگاه پرداخت مستقیم (PSP)

وقتی سایت شما دارای درگاه پرداخت مستقیم (PSP) باشد، مشتریان پس از انتخاب نهایی و تکمیل خرید خود، جهت تسویه حساب به صورت مستقیم به درگاه‌های پرداخت بانک‌ها وصل می‌شوند. مانند درگاه پرداخت بانک ملت، درگاه پرداخت بانک سامان، درگاه پرداخت بانک پارسیان و درگاه پرداخت بانک ملی. پس از تسویه حساب مشتری در این درگاه‌ها، وجه پرداخت شده به صورت مستقیم توسط بانک به حساب فروشنده واریز می‌شود و مراحل خرید مشتری تکمیل خواهد شد.

برای به دست آوردن درگاه پرداخت مستقیم نیاز به طی کردن روندی دارید و لازم است برخی از شرایط را داشته باشید. البته این شرایط با توجه به بانک‌های مختلف، متفاوت خواهد بود.

این موارد، حداقل مواردی هستند که برای داشتن یک درگاه پرداخت مستقیم بانکی به آنها نیاز دارید:

وبسایت شما باید به طور کامل راه اندازی شده باشد.

باید برای کسب و کاری که در آن فعالیت می‌کنید مجوزهای معتبر حقیقی و حقوقی ثبت شده در دفاتر رسمی ثبت اسناد داشته باشید.

لازم است که وبسایت شما نماد اعتماد الکترونیکی داشته باشد.

شما باید تمامی قوانین تجارت الکترونیک جمهوری اسلامی ایران را در سایت خود رعایت کرده باشید.

از نظر نظام مالی و بانکی برای فعالیت اقصتادی منع شغلی نشده باشید.

در ادامه تعدادی از درگاه‌های پرداخت و بانک‌هایی که خدمات درگاه پرداخت مستقیم دارند عبارتند از:

درگاه پرداخت الکترونیک سامان

درگاه پرداخت الکترونیک پارسیان

درگاه پرداخت الکترونیک پاسارگاد

درگاه پرداخت الکترونیک ایران کیش

شرکت فن آوا کارت.

شرکت به پرداخت ملت

شرکت آسان پرداخت پرشین

شرکت پرداخت نوین آرین

شرکت مبنا کارت آریا

درگاه پرداخت غیرمستقیم

برای گرفتن درگاه‌های پرداخت واسط به مجوزهای کمتری نیاز دارید و اگر یک کسب و کار کوچک یا خانگی دارید، به راحتی می‌توانید یک درگاه پرداخت واسط برای خود داشته باشید. یکی دیگر از مزایای درگاه‌های پرداخت واسط این است که تا نهایت 24 ساعت آماده استفاده هستند، اما درگاه‌های پرداخت مستقیم نیاز به زمان بیشتری دارند و ممکن است تا یک ماه فرآیند دریافت درگاه مستقیم به طول بیانجامد.

به دلیل محدودیت‌های کمی که درگاه‌های پرداخت واسط دارند، استقبال زیادی از آنها می‌شود و به همین دلیل پشتیبانی خوبی دارند و می‌توان به راحتی بر روی اکثر بسترهای وبسایتی مانند جوملا، asp.net و وردپرس از آنها بهره برداری کرد. حتی اگر در هر مرحله‌ای از استفاده یا فعال سازی از این درگاه‌ها به مشکلی برخورد کردید، به راحتی می‌توانید با کارشناسان مربوطه ارتباط برقرار کنید تا مشکل شما را برطرف کنند.

مدت زمان تسویه در درگاه‌های پرداخت غیرمستقیم (واسط) 24 ساعت کاری است.

جهت دریافت درگاه پرداخت غیرمستقیم باید وارد سایت درگاه مد نظر شوید و یک حساب کاربری برای خود تشکیل دهید و در گام بعدی نیز، مدارکی که برای احراز هویت لازم است را در سایت بارگذاری کنید.

پس از انکه مدارک هویتی شما توسط تیم فنی تأیید شدند، باید مشخصات حساب خود را در وارد نمایید تا تیم فنی این مشخصات را با بانکی که در آن حساب دارید بررسی نماید و پس از تأیید توسط بانک، درگاه پرداخت برای شما فعال خواهد شد. پس از طی کردن این روند، یک کد فعالسازی برای شما صادر می‌شود که کد مرچنت نام دارد.

کد مرچنت (Merchant Code) یا کد درگاه پرداخت یک کد 36 کاراکتری و یکتا است که درگاه‌های پرداخت مانند نوین پال، به ازای هر درخواست برای درگاه پرداخت به پذیرنده سایت مورد نظر اختصاص می‌دهند.

بعد از این، شما باید افزونه درگاه پرداخت خودتان را دانلود کرده و در سایت خود اضافه کنید و سپس در قسمت درگاه‌های پرداخت به روی افزونه مورد نظر خود کلیک کنید و کد مرچنت خود را در قسمت مشخص شده وارد نمایید.

پس از وارد کردن کد مرچنت یا همان کد فعالسازی و یا api key، سایت شما به درگاه پرداخت اصلی وصل می‌شود و مشتریان یا کاربران سایت به راحتی می‌توانند تراکنش‌های خود را به وسیله این درگاه پرداخت انجام داده و خرید خود را کامل کنند.

مقایسه درگاه‌های پرداخت غیرمستقیم و مستقیم

تا اینجا متوجه شدید که درگاه پرداخت چیست و با انواع درگاه پرداخت نیز آشنا شدید، حال بیایید آنها را با هم مقایسه کنیم.

درگاه‌های پرداخت مستقیم نمایانگر اعتبار سایت شما هستند. اگر شما یک شرکت و یا یک برند شناخته شده دارید، پیشنهاد ما این است که یکی از این درگاه‌‎ها را برای سایت خود خریداری کرده و آن را فعال نمایید.

نماد اعتماد الکترونیکی

برای دریافت درگاه پرداخت مستقیم، باید اقدام به دریافت نماد اعتماد الکترونیکی برای سایت خود کنید که این کار نیازمند صرف هزینه و برخی از مدارک مانند اسناد کسب و کار هست.

زمان فعالسازی

با توجه به این موضوع که مدت زمان فعالسازی درگاه‌های پرداخت مستقیم (PSP) به دلیل بیشتر بودن مراحل قانونی و اداری ممکن است تا یک ماه طول بکشد، پیشنهاد می‌‌شود که در صورت اینکه برای راه اندازی و بهره برداری وبسایت خود عجله دارید، در ابتدا اقدام به تهیه یک درگاه غیرمستقیم (واسط) کنید و سپس به دریافت و فعالسازی درگاه مستقیم خود اقدام کنید.

راحتی نصب و پشتیبانی

درگاه‌های پرداخت غیرمستقیم به این خاطر که کاربران بیشتری در بین دارندگان سایت‌ها دارند، روز به روز در حال پیشرفت هستند و به همین دلیل بر روی اکثر بسترها از جمله وردپرس و یا جوملا و یا سایت‌هایی که به صورت استاتیک طراحی شده‌اند نیز پاسخگو هستند.

و همچنین بیشتر افزونه‌های درگاه‌های پرداخت به صورت ماهانه به روزرسانی می‌شوند و این کار سبب می‌شود که کارایی افزونه و امنیت آن افزایش یابد. اگر برای شما امکانات زیاد و دسترسی سریع اهمیت زیادی دارید، درگاه پرداخت واسط برای شما انتخاب مناسبی است.

تسویه حساب

اگر زمان انتقال وجه برای شما اهمیت بالایی دارد پیشنهاد می‌کنیم که حتما به سراغ درگاه پرداخت مستقیم بروید زیرا پس از پرداخت هزینه کالا یا خدمات به طور مستقیم به حساب شما واریز می‌شود ولی اگر این زمان برای شما اهمیتی ندارد، از درگاه‌های پرداخت غیر مستقیم استفاده کنید.

توجه داشته باشید که در درگاه‌های پرداخت غیرمستقیم هزینه تراکنش پس از 24 ساعت کاری به حساب بانکی مذکور که در سامانه تعریف کرده‌اید واریز خواهد شد.

 

درگاه دلخواه
اگر شما نمی توانید هزینه کنید و یک درگاه پرداخت مستقیم برای فروشگاه خود خریداری کنید و یا افزونه درگاه پرداخت واسط را خرید کنید و بر روی سایت خود نصب کنید، می توانید به سایت درگاه پرداخت خود مانند ای دی پی مراجعه کنید در داخل پنل خود قسمتی به نام فروشگاه وجود دارد که می توانید درگاه پرداخت با سلیقه و اسم دلخواه خود درست کنید و به مشتریان خود لینک را بدهید. و یا اینکه در سایت خود و در صفحه مربوط به محصولات خود هر لینک را در قسمت خرید آن وارد کنید.

کد های اسکریپت برای سایت
برخی افزونه ها این امکان را برای شما فراهم کرده اند تا بتوانید مستقیما درگاه پرداخت خود را بر روی دامنه خود نصب کنید که امکان سفارشی سازی به شما می دهد و می توانید انواع درگاه پرداخت خود را با سلیقه خود داخل فروشگاه خود طراحی کنید برای اطلاعات بیشتر در این زمینه می تواند با پشتیبانی درگاه پرداخت مورد نظر تماس بگیرید.

پشتیبانی

پشتیبانی از افزونه‌ها یکی از مهم‌ترین موارد در آنلاین شاپ‌ها هستند. شما اکنون می‌دانید درگاه پرداخت چیست و انواع آن را می شناسید پس باید به پشتیبانی آن توجه زیادی داشته باشید.

در درگاه پرداخت غیر مستقیم به دلیل تقاضای زیاد بین صاحبان کسب و کار و سایت‌ های فروشگاهی امکانات پشتیبانی هم برای دارندگان درگاه پرداخت و هم برای کاربران و مشتریان بهتر ارائه می‌شود. مشتریان نیز با خیال راحت تری می‌توانند خرید خود را تکمیل کنند و اگر در هنگام پرداخت با مشکلی رو به رو شوند می‌توانند با پشتیابی تماس گرفته و مشکل خود را مطرح نمایند و تیم پشتیبانی در اولین فرصت به رفع مشکل آن‌ها میپردازند.

نتیجه‌گیری

در نهایت باید بگوییم که در سایت‌های فروشگاهی معتبر باید که از هر دو نمونه از درگاه پرداخت استفاده شود زیرا ممکن است برخی بانک‌ها در برخی از درگاه های پرداخت به درستی کار نکنند و یا یکی از درگاه های پرداخت شما به طور موقت به علت تعمیرات و یا به روز رسانی به حالت تعمیر در بیاید که در چنین حالتی اگر شما درگاه های پرداخت دیگری در داخل فروشگاه خود نداشته باشید خریداران ممکن است سبد خرید خود را رها کرده و به سراغ یک سایت دیگر روند. برای رفع این مشکل حتما پیشنهاد می شد حداقل دو عدد درگاه پرداخت در سایت فروشگاهی خود داشته باشید.

در این مقاله به این پرداختیم درگاه پرداخت چیست و انواع درگاه های پرداخت را برایتان معرفی کنیم و خصوصیات آن را به شما یاد دهیم و در یک مقایسه موارد کلی افزونه ها را باهم دیگر مقایسه کردیم امیدواریم که شما بعد از آنکه دریافتید درگاه چیست ، بتوانید بهترین افزونه را برای ایجاد درگاه پرداخت خود خریداری کنید و بر روی وب سایت وردپرسی خود نصب کنید تا فروشگاه شما تکمیل شود و بتوانید محصولات خود را در فروشگاه خود به فروش برسانید.

فرق درگاه بانکی واسط با درگاه پرداخت مستقیم چیست؟
در درگاه پرداخت واسط پول مستقیم وارد حساب شما نمی شود ولی در درگاه پرداخت مستقیم پول بدون کسر هیچ کارمزدی به صورت مستقیم وارد حساب شما می شود.

یک درگاه خوب چه ویژگی هایی دارد؟
• سازگاری با تمامی Device ها (رسپانسیو)
• سرعت بارگذاری بالا
• اتصال پایدار
• سرعت بالا در انجام تراکنش
• امنیت بالا
• اعلام فوری مغایرت ها و پاسخگویی سریع
• پشتیبانی 24 ساعته در تمام ایام هفته از طریق تماس

 

 

دیدگاهتان را بنویسید