تفاوت سامانه نیما و سامانه سنا

امین شیرافکن 6 دقیقه زمان برای مطالعه
تفاوت سامانه نیما و سامانه سنا

امروزه بسیاری از افراد، نام‌های مختلفی از ارز به گوششان می‌خورد که ارز سنا و نیما از پرکاربردین ارزها محسوب می‌شوند. این اصطلاحات به‌دلیل نظام چندنرخی ارز در کشور ایجاد شده‌اند که هرکدام ویژگی‌ و مصارف مختص به خودشان را دارند. ‌در این مقاله از وب‌سایت نوین‌پال قصد داریم با به تفاوت سامانه نیما و سامانه سنا بپردازیم.

چنانچه بخواهیم ارز خریداری نماییم با انواع سامانه‌ها و مدل‌های متنوع ارز در جدول خریدوفروش مواجه می‌شویم. درواقع انواع ارز نیمایی تا ارز سنا جزو گزینه‌های رایج به‌شمار می‌روند که پیش‌روی ما قرار دارند. ما به‌عنوان متقاضی باید به فراخور فعالیت و نوع درخواستمان، به این دو سامانه سنا و نیما سریزنیم. امّا سوالی که پیش می‌آید این است که تفاوت سامانه نیما و سامانه سنا در چیست؟ برای رسیدن با پاسخ این سوال در ادامه با نوین‌ پال همراه باشید.

فهرست مطالب:

سامانه نیما چیست؟

نیما درواقع مخفف عبارت نظام یکپارچه‌ی معاملات ارزی است. این سامانه توسط بانک مرکزی به تاریخ سال 1396 به‌صورت آزمایشی راه‌اندازی گردید که پس از گذراندن یک دوره، در اردیبهشت 1397 به‌طور فعالیتش را آغاز نمود. سامانه نیما به‌عنوان بستری برای همه فعالیت‌های ارزی از صادرات و واردات محسوب می‌شود. در این میان ارز نیمایی همان‌طور که از نامش پیداست زیرنظر سامانه نیمایی ارائه می‌گردد. در حقیقت ارز نیمایی از قیمتی مشخص برخوردار بوده که بالاتر از نرخ ارز دولتی و کمتر از نرخ ارز آزاد است. ذکر این نکته ضرورت دارد که این ارز تنها برای بازرگانان عرضه می‌شود.

سامانه نیما چیست؟

آشنایی با مزایای سامانه نیما

در این بخش از مقاله به مزایای استفاده از سامانه نیما می‌پردازیم که عبارتند از:

  • ایجاد مسیر محصولات وارداتی به سوی نهادهای رسمی و دولتی
  • مبارزه و جلوگیری از قاچاق و خروج سرمایه
  • تخصیص نمودن مناسب، به‌صورت عادلانه ارز طبق اولویت تقاضا
  • شفاف نمودن کلیه فرآیند عرضه و تقاضا
  • برگشت ارز حاصله از واردات به‌واسطه صادرکنندگان
  • تعیین و ثبت هویت اصلی فعالان مجاز و واقعی بازار ارزی در کشور
  • سامانه نیما رقابتی سالم‌تر میان صرافی‌های موجود در این سیستم را ایجاد می‌نماید.

نحوه فعالیت سامانه نیما

درواقع سامانه نیما به‌واسطه اتصال به دو سامانه تجارت و سنا با هم تبادل کاری دارند. سامانه تجارت در اصل یک سامانه‌ای است که تجار در آن ثبت‌نام می‌نمایند و فعالیت‌های تجارت خارجی‌شان را به‌صورتی یکپارچه در آن جلو می‌برند. در این بین صادرات و واردات کالا، شامل مراحلی است که تامین ارز یکی از موارد حائز اهمیت است. کلیه مراحل منجمله اخذ پیش فاکتور، استعلام ضوابط و مجوزها و هم‌چنین درخواست تامین ارز در این سامانه صورت می‌پذیرد.

براساس اینکه سامانه تجارت، سنا و نیما زیر نظر بانک مرکزی بوده، درخواست مشخص ارز تجار واردکننده در سامانه تجارت به ثبت می‌رسد. سپس اطلاعات مذکور به سامانه نیما انتقال می‌یابد و در آن نمایش داده می‌شود. به‌دلیل پروسه درخواست توسط متقاضیان ارز، حلقه تقاضا تشکیل می‌شود.

از سویی دیگر صادرکنندگان (تامین‌کنندگان ارز) هم ارزشان را به‌واسطه سامانه تجارت برای فروش ارائه می‌نمایند. سپس بانک مرکزی این ارز را برای عرضه سامانه نیما در معرض نمایش می‌گذارد. به‌طور کلی در سامانه نیما عرضه‌کننده و مصرف‌کننده ارز وجود دارند که باید بین آن‌ها ارتباطی جهت انتقال ارز صورت پذیرد. حال در این مرحله نوبت به صرافی‌های مجازی که آمار معاملات‌شان را در سامانه سنا ثبت نموده‌ اند، می‌رسد. درواقع صرافی‌های مذکور میان عرضه‌کنندگان و متقاضیان این ارتباط را برقرار می‌نمایند و سپس خریدوفروش ارز را صورت می‌دهند.

ارز نیمایی به چه اشخاصی تعلق می‌گیرد؟

ارز نیمایی به چه اشخاصی تعلق می‌گیرد؟

همان‌طور که در مطالب بالا عنوان شد ارز نیمایی برای صادرکنندگان و واردکنندگانی عرضه می‌شود که در سامانه تجارت عضویت دارند و معاملات‌شان را به‌صورت قانونی به‌واسطه این سایت پیگیری می‌نمایند.

سامانه سنا چیست؟

سامانه سنا مخفف عبارت سامانه نظارت ارزی، درواقع درگاهی به‌شمار می‌رود که مشخصاتی مانند نوع ارز، کد ارز، خریدوفروش اسکناس، معمالات حواله یا خریدوفروش حواله کالاهای اساسی و ضروری در آن قابل‌ رویت است. نرخ‌های درج شده سامانه سنا، بر مبنای معاملات صورت پذیرفته در یک روز کاری قبل، به‌واسطه بانک‌ها و صرافی‌ها محاسبه می‌گردد.

اشخاصی که قصد سرمایه‌گذاری دلار را دارند، می‌توانند به‌واسطه بررسی نمودار قیمتی دلار طی 10 سال گذشته، اطلاعاتی جامع‌ کسب نمایند و مقدار دلار مدنظرشان را از سامانه سنا خریداری نمایند.

ارز سنایی به چه اشخاصی تعلق می‌گیرد؟

درواقع باید چنین اذعان نماییم که ارز سنایی در بازار معاملاتی ایران وجود ندارد. در حقیقت فقط نرخ سنایی است که اشخاص قادرند به‌واسطه مراجعه به سایت sanarate.ir یا سامانه معاملات الکترونیکی ارزی (ETS)، نرخ اسکناس و حواله روز را طبق معاملات به ثبت رسیده توسط بانک‌ها و صرافی‌ها در سامانه‌های ارزی در یک روز کاری قبل، رویت نمایند.

در ادامه این مقاله از وب‌سایت نوین پال به تفاوت سامانه نیما و سامانه سنا می‌پردازیم.

تفاوت سامانه نیما و سامانه سنا چیست؟

همان‌طور براساس مطالب عنوان شده می‌توان حدس زد، هر دو سامانه نیما و سنا درواقع از کارکردی یکسان برخوردار هستند. تفاوت بارز در این دو سامانه به گستردگی و محدوده فعالیت آن‌ها مربوط می‌شود. در حقیقت سامانه سنا بستر خریدوفروش ارز در صرافی‌های قانونی کشور را فراهم می‌سازد و سامانه نیما هم وظیفه مدیریت و کنترل بازار ارز در خارج از کشور را برعهده دارد.

علاوه بر موارد مذکور نرخ ارز سنا و نیما از تفاوت‌ها و شباهت‌هایی برخوردار هستند. از مهم‌ترین تفاوت آن‌ها می‌توان به این نکته اشاره کرد که نرخ ارز سنا به بازار آزاد بسیار نزدیک‌تر است. شباهت ارز سنا و نیما می‌توان، راه‌اندازی هر دو ارز به‌واسطه بانک مرکزی است.

تفاوت ارز نیمایی و آزاد چیست؟

به‌طور معمول نرخ ارز نیمایی از نرخ بازار آزاد پایین‌تر است. درواقع این ارز تنها به‌واسطه سامانه نیما و تحت شرایطی خاص قابل دریافت خواهد بود . نکته مهم دیگر درباره ارز نمایی این است که تنها واردکنندگان قانونی براساس مراحل تعیین شده زیرنظر بانک مرکزی، می‌توانند از این ارز بهره‌مند شوند.

شایان ذکر است که ارز نیمایی در دسترس عموم قرار ندارد و نمیتوان از آن جهت مصارف شخصی استفاده نمود. از دلایل اصلی این امر می‌توان به محل تامین ارز نمایی در سامانه نیما اشاره کرد. درواقع این ارز حاصل از صادرات بوده و نرخ آن از طریق صرافی‌های رسمی کشور در اختیار صادرکنندگان و بازرگانان گذاشته می‌شود.

منظور از بازار متشکل ارزی چیست؟

منظور از بازار متشکل ارزی چیست؟

امروزه تعیین نرخ ارز بیشتر براساس عوامل و شرایط خارجی صورت می‌پذیرد. در این بین بازار متشکل ارزی به‌منظور تعیین نرخ ارز به‌واسطه مکانیزم عرضه و تقاضا در داخل کشور ایران ایجاد شد.

به موجب این امر مداخله سایر کشورها در تعیین نرخ ارزها بسیار کمتر می‌شود. در حقیقت بازار متشکل ارزی شرکتی خصوصی است که کانون صرافان، کانون بانک‌های دولتی، کانون بانک‌های خصوصی و فرابورس از سهام‌داران اصلی آن به‌شمار می‌روند. هم‌اکنون عموم افراد و فعالان حوزه ارز قادرند تا به‌واسطه مراجعه به سایت رسمی این بازار www.ice.ir از آخرین نرخ ارز بازار متشکل ارزی مطلع شوند و نسبت به معاملات نقدی ارز خود اقدام کنند.

همچنین مطالعه نمایید: سامانه نهاب چیست؟

کلام آخر

سامانه نیما یا همان نظام یکپارچه‌ی معاملات ارزی، یک درگاه سایتی است که جهت بهینه‌سازی در هماهنگی صادرات و واردات زیرنظر بانک مرکزی تاسیس گردید. در سامانه نیما، واردکنندگان، ارز مدنظرشان را تقاضا داده و صادرکنندگان، ارز را ارائه می‌نمایند. در این بین صرافی‌ها ارتباطی موثر را میان عرضه‌کنندگان و متقاضیان برقرار می‌نمایند. تفاوت کلی میان سامانه نیما با سامانه سنا ه گستردگی و محدوده فعالیت آن‌ها مربوط می‌شود.

در این مقاله از وب‌سایت نوین پال به بررسی ماهیت سامانه نیما و سامانه سنا پرداختیم. سپس تفاوت این دو سامانه را مورد بررسی قرار دادیم. امیدواریم مقاله تفاوت سامانه نیما و سامانه سنا برای شما مخاطبان محترم نوین‌پال مفید بوده باشد. لطفاً پس از مطالعه کامل این مقاله نظرات خود را در زمینه سامانه نیما و سامانه سنا با ما در وب‌سایت نوین پال به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید